eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3192
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3192


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






właścicieli nieruchomości. Projektowane rozwiązanie
Podjęcie wielu prób, nawet nieskutecznych,

może uniemożliwić wykonywanie polowania w wielu
skontaktowania się z właścicielem

kołach łowieckich. Trudno jest wyobrazić sobie
nieruchomości uznaje się za dołożenie

możliwość wykonywania polowania obarczonego
należytej staranności, co czyni zadość

ustawowo obowiązkiem wykonania nawet
spełnieniu tego obowiązku.

kilkudziesięciu telefonów do właścicieli nieruchomości

z informacją o zamiarze wykonywania polowania na


ich gruncie. Mogą być też sytuacje braku skutecznego


kontaktu


z właścicielem.





Propozycja daje możliwość prowadzenia
Uwaga częściowo przyjęta.
W pkt 14 w art. 42 b w ust. 5, 6, 7, elektronicznej ewidencji pobytu myśliwych na
Wyrażenie „książka” skreślono, pozostawiając
8 i 9 słowo „książka” zastąpić polowaniu indywidualnym, nie ograniczając się do
słowo „ewidencja”.
słowem „rejestr”
książki w wersji papierowej. Słuszne rozwiązanie i


wymaga naniesienia poprawek w projekcie w celu


ujęcia tego zagadnienia.





Stwierdzenie o okazywaniu książki ewidencji „innym
Uwaga uwzględniona.
W pkt 14 w art. 42b ust. 9
upoważnionym do tego osobom” przy jednoczesnym
Skreślono wyrazy „innym upoważnionym

braku określenia, o jakie inne upoważnione osoby
osobom”.

może chodzić.





Skreślenie propozycji zawartej w art. 42 e w ust. 1.
Uwaga niezrozumiała.
W pkt 16
Mówi się o nałożeniu na PZŁ obowiązku wydawania
Zaświadczenia może wydawać 49 zarządów

zaświadczeń
okręgowych PZŁ (z upoważnienia ZG PZŁ).

w odniesieniu do wszystkich trofeów pozyskanych w


Polsce przez myśliwych mieszkających za granicą. W


kontekście kolejnych przepisów propozycja jest


niecelowa.





Propozycja brzmienia ”1) łani prowadzącej stado jeleni Uwaga przyjęta.
30


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania





W pkt 18 w art. 43d pkt 1
albo danieli czuwającej nad jego bezpieczeństwem
Skreślono słowo „licówka”,

i prowadzącej własne ciele.” Zgodnie


z występującym w literaturze definiowaniem licówki


za licówkę uważa się „łanię doświadczoną


i prowadzącą własne ciele, uznaną za przewodniczkę


chmary.”





Propozycja nowego brzmienia”2) zwierzyny będącej
Uwaga odrzucona.
W pkt 18 w art. 43d ust 1 pkt 2
bezpośrednio przy paśnikach, lizawkach oraz na
Regulacja obecnie obowiązuje. Została jedynie

pasach zaporowych”.
przeniesiona do ustawy z aktu niższego rzędu.

Proponowane w projekcie rozwiązanie będzie budziło


wątpliwości interpretacyjne, co ma miejsce także


obecnie. Chodzi tu o trudne do rozgraniczenia


stosowanie dwóch pojęć tj. nęciska i punktu stałego


dokarmiania zwierzyny.





Wątpliwości budzi regulacja ustawowa w odniesieniu
Uwaga odrzucona.
W pkt 18 art. 43i ust. 2 i 3 oraz 43j do protokołu z polowania zbiorowego czy też
Regulacja obecnie obowiązuje. Została jedynie

świadectwa pochodzenia zwierzyny, jako materii
przeniesiona do ustawy z aktu niższego rzędu.

ustawowej a nie aktu wykonawczego. Propozycja


skreślenia art. 43i ust. 2 i 3 oraz 43j. Obecne


rozwiązanie prawne jak projektowana regulacja nie


rozwiązuje problemu udokumentowania legalności


posiadania tuszy pozyskanej zwierzyny


transportowanej przez myśliwego. Jest to regulacja,


która powinna być poprawiona w toku prac nad


rozporządzeniem określającym te dokumenty.





Propozycja wprowadzenia regulacji mającej na celu
Przypuszczalnie uwaga dotyczy art. 43 f pkt 2.
W pkt 18 w art. 42 f pkt 2
udokumentowanie czynności, o której mowa w pkt. 2.
Odrzucono uwagę. Kwestia ta może zostać

Obecny stan prawny jak i projektowana regulacja w
uregulowana w Statucie PZŁ, jako

żaden sposób nie określa ustalenia dokonania
przewinienie łowieckie.
31


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






czynności przystrzelania broni.





Przeniesienie powyższego rozwiązania z
Uwaga odrzucona.
W pkt 18 w art. 43 h skreślenie rozporządzenia do ustawy bez podania sankcji z tytułu
Brak sankcji karnej nie oznacza, że materia ma
ust. 2 i 3
naruszenia przepisu lub trybu dalszego postępowania
charakter podstawowy. Sięganie do

nie zmienia sytuacji prawnej przypadku. Zgodnie z art.
instrumentów prawnokarnych jest uzasadnione

35b ustawy PŁ zachowanie może stanowić
wtedy, gdy pożądanego celu nie da się

przewinienie łowieckie, podlegające postępowaniu
osiągnąć w żaden inny sposób.

dyscyplinarnemu prowadzonemu przez rzecznika


dyscyplinarnego i sąd łowiecki. Wyrok TK wyłączył tą

kategorię spraw spod reżimu postępowania


dyscyplinarnego, stąd regulacja na poziomie ustawy


jest zbędna.





Określenie delegacji do wydania rozporządzenia przez
Uwaga uwzględniona.
W pkt 18 w art. 43k
ministra właściwego ds. środowiska, która nadal
Regulacje dotyczące broni myśliwskiej i

pozostawia wątpliwości natury konstytucyjnej poprzez
urządzeń optycznych dopuszczonych do

uzupełnianie ustawy aktem wykonawczym.
wykonywania polowania, zawarte obecnie w

W skardze PG (sygn. akt U/14) podniesiono m.in., że
rozporządzeniu wykonawczym, proponuje się

definicja broni myśliwskiej stanowi materię ustawową przenieść do ustawy.

i powinna być uregulowana w ustawie


a nie jak się proponuje w akcie wykonawczym.


Zaskarżony został też przepis regulujący optykę


dopuszczoną do wykonywania polowania.





Rozwiązanie to jest zbędną regulacją. PZŁ stosuje w
Uwaga nieuwzględniona.
W pkt 18 skreślenie art. 43l
zakresie skarg i wniosków rozdział VIII Kpa. Ustawa
Kodeks Postępowania Administracyjnego nie

jednoznacznie określa, kto jest uprawniony do złożenia znajduje tutaj zastosowania.

skargi, terminy rozpatrywania skarg. Zgodnie z art.


221 Kpa zagwarantowane każdemu w Konstytucji RP


prawo składania petycji, skarg i wniosków m.in. do


organizacji i instytucji społecznych.

32


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania









„8) za szkody, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1,
Uwaga niezasadna.
W pkt 20 w art. 48 po pkt 7 powstałe na nieruchomościach, które nie zostały
Po wyłączeniu nieruchomości z obwodu
dodanie pkt 8
włączone do obwodu łowieckiego przy sporządzaniu
łowieckiego szacowanie szkód i wypłata

uchwały o podziale województwa na obwody
odszkodowań przejmuje zarząd województwa.

łowieckie na wniosek właścicieli lub użytkowników


wieczystych tych nieruchomości.” Obecne rozwiązanie

nie uwzględnia w ogóle sytuacji gruntów wyłączonych


w toku postępowania związanego z podjęciem uchwały

przez sejmik województwa o podziale województwa


na obwody łowieckie. Powstanie luka prawna. Osoby


decydujące na wyłączenie swoich nieruchomości z


obwodu łowieckiego powinny zostać uwzględnione w


wyłączeniach odpowiedzialności odszkodowawczej.





Penalizacja naruszenia art. 53g ust. 2 polegającego na
Uwaga nieuzasadniona.
W pkt 22 w art. 51 ust. 1 skreślić zakazie celowania do zwierzyny w określonych
Rozszerzenie katalogu czynów zabronionych
pkt 1
okolicznościach powinna zostać przedmiotem
wpłynie na bezpieczeństwo wykonywania

przewinienia łowieckiego i być rozpatrywana w
polowania dla osób postronnych i samych

postępowaniu dyscyplinarnym. Projektowane
myśliwych.

rozwiązanie może rodzić lawinę nieuzasadnionych


zawiadomień organów ścigania o popełnionym


wykroczeniu, które też nie będzie łatwo udowodnić.





Przepis art. 51 nie zawiera w ust. 1 pkt nr 9. Nie można Uwaga niezasadna.
W pkt 22 w art. 51 skreślić zapis mówić o orzeczeniu przepadku trofeów łowieckich nie
Możliwy jest przepadek cudzej własności,
ust. 3
będących własnością sprawcy. Jeśli da się ustalić
jeżeli inna osoba nią dysponuje. W

właściciela trofeów to nie może być mowy o
przeciwnym razie można by unikać

przepadku, ponieważ naruszałoby to zasadę
odpowiedzialności, argumentując to brakiem

konstytucyjnego prawa własności.
własności.


Kwestie przepadku trofeów łowieckich


przeniesiono do art. 54 ustawy – Prawo
33


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania







łowieckie.




Skreślenie słów „nie dłużej jednak niż przez 12
Uwaga odrzucona.
W art. 3 projektu ustawy
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”.
Jest to wystarczający czas na zatwierdzenie

Zapis pozwoli na funkcjonowanie organizacji PZŁ w
nowego statutu.

przypadku ew. odmowy zatwierdzenia statutu przez


MŚ i badania sprawy jego zgodności


z obowiązującym prawem przez sąd powszechny.





Powinno się wprowadzić do ustawy możliwość
Uwaga odrzucona.
Art. 8 ustawy
odwołania się od odmowy zatwierdzenia lub
W odniesieniu do rpł taka możliwość już

uzgodnienia w całości lub części rocznego planu
istnieje i w projekcie nie zmienia się.

łowieckiego i włph. Ten drugi powinien być planem
Zatwierdzanie włph spowoduje nadmierne

zatwierdzanym. Jego sporządzenie bez instytucji
obciążenie administracyjne. Dodatkowo MŚ

zatwierdzania powoduje, że dokument jest wyłączony
będzie miał możliwość, w oparciu o

spod kontroli organu państwa.
projektowany art. 8a, ingerować w stan


pozyskania zwierzyny.




TK uznał, że właściciele nieruchomości nie mają
Uwaga odrzucona.

wpływu na planowanie łowieckie. Kwestia nie została
Udział społeczeństwa możliwy jest poprzez

uregulowana w projekcie.
właściwego wójta. Plany wieloletnie podlegają

strategicznej ocenie i w tym procesie mogą być

opiniowane przez społeczeństwo.


Nie dokonano zmiany art. 9 w związku z ar. 9a ustawy
Uwaga odrzucona.
PŁ. Zmiana art. 9 ustawy PŁ powinna spowodować
Wnioskowana zmiana byłaby sprzeczna z
zniesienie nieuzasadnionego ograniczenia prawa
dyrektywą ptasią.
własności. Obecnie posiadacz gruntu, dzierżawca lub

zarządca obwodu łowieckiego nie może płoszyć

zwierząt łownych w celu ochrony upraw przed

szkodami bez wymaganego zezwolenia.



34

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: