Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
36) Organy Inspekcji Ochrony rodowiska.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych, w tym jednostki
w tym wskazanie
samorządu terytorialnego i budżet państwa, po stronie wydatków. rodki z tytułu oszacowania
źródeł danych
wielkości emisji przez organy Inspekcji, które będzie ponosił prowadzący instalację lub operator
i przyjętych do obliczeń statku powietrznego są dochodem budżetu państwa. W przypadku ustalenia przez organ Inspekcji
założeń
w drodze decyzji wysokości kosztów z tego tytułu i skutecznej egzekucji ww. środków, będą
generowane dodatkowe dochody budżetu państwa z tego tytułu. Jednak w związku z faktem, iż nie
jest możliwe ustalenie jak w jakim stopniu podmioty funkcjonujące w systemie będą przestrzegały
obowiązków ustawowych (składanie raportów o wielkości emisji lub sprawozdań z weryfikacji),
brak jest możliwości oszacowania dochodów z tego tytułu.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
– 16 –
Dodatkowe informacje,
W przypadku nieprzekazania raportu o wielkości emisji lub sprawozdania z weryfikacji, po
w tym wskazanie
zakończeniu kontroli przez organy Inspekcji i ustaleniu wielkości emisji danej instalacji lub
źródeł danych
operatora, organ Inspekcji będzie zobligowany wydać decyzję ustalającą wysokość kosztów z tytułu
i przyjętych do obliczeń oszacowania wielkości emisji. Adresatem decyzji będzie podmiot kontrolowany, na którym będzie
założeń
ciążył poniesienia tych kosztów. W chwili obecnej trudno jest jednoznacznie oszacować wysokość
tych kosztów, gdyż zgodnie z projektem rozporządzenia podstawą ustalenia kosztów ponoszonych
w związku z szacowaniem wielkości emisji z instalacji albo operacji lotniczej będzie:
1) stawka jednostkowa będąca równowartością 2% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego za
IV kwartał roku poprzedzającego dzień szacowania emisji z instalacji lub operacji lotniczej,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów
wydawanych dla celów ustalania rewaloryzacji emerytur i rent;
2) liczba roboczogodzin przypadającego na jednego inspektora organów Inspekcji, niezbędna na
dokonanie szacunkowej wielkości emisji z instalacji albo z operacji lotniczej.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Określenie wzorów formularzy
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu Brak.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane rozporządzenie powinno wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na charakter projektowanej regulacji niezasadna jest jego ewaluacja.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/01/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany oraz
platforma aukcyjna2)
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 i 586 oraz z 2015 r. poz. …) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa oŚ
1)
ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi;
2)
ustawie o ofercie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1382);
3)
rozporządzeniu 1287/06 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE)
nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzające środki wykonawcze do
dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań
przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań
z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów finansowych do
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień następujących
dyrektyw:
– dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/39/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków
instrumentów finansowych zmieniającej dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę
2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz. Urz.
UE L 145 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str. 263, z późn.
zm.),
– dyrektywy Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającej środki wykonawcze do
dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych
i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na
potrzeby tejże dyrektywy (Dz. Urz. UE L 241 z 02.09.2006, str. 26).
– 2 –
obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz. Urz. UE L 241
z 02.09.2006, str. 1);
4)
Komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
5)
sesji – rozumie się przez to sesję giełdową na rynku giełdowym, a także dzień
transakcyjny na rynku pozagiełdowymś
6)
członku – rozumie się przez to podmiot dopuszczony do działalności na danym rynku
regulowanym na podstawie umowy zawartej ze spółką prowadzącą rynek regulowanyś
7)
instytucji kredytowej – rozumie się przez to instytucję kredytową w rozumieniu art. 4
ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1376, z późn. zm.3)).
Rozdział 2
Szczegółowe warunki jakie musi spełniać rynek regulowany
§ 2. Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia warunki niezbędne do prowadzenia
sprawnego i bezpiecznego obrotu na tym rynku, w tym do skutecznego i niezwłocznego
wykonywania zleceń składanych na ten rynek.
§ 3. Spółka prowadząca rynek regulowany jest obowiązana wdrożyć rozwiązania, które
zapewniają identyfikację potencjalnie niekorzystnych dla działalności tego rynku
regulowanego lub jego członków konsekwencji zdarzeń powodowanych przez konflikty
pomiędzy interesami spółki prowadzącej rynek regulowany lub jej akcjonariuszy a stabilnym
funkcjonowaniem prowadzonego rynku regulowanego i umożliwią zarządzanie tymi
konsekwencjami.
§ 4. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany jest obowiązana zarządzać ryzykiem
operacyjnym, na które narażony jest prowadzony przez nią rynek regulowany,
a w szczególnościŚ
1)
opracować zasady identyfikacji i szacowania poziomu tego ryzykaś
2)
zastosować środki skutecznie ograniczające to ryzyko.
2. W celu właściwego zarządzania ryzykiem spółka prowadząca rynek regulowany
ustala i wdraża pisemne procedury dotycząceŚ
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1385 i 1529,
z 2013 r. poz. 777, 1036, 1289 i 1567, z 2014 r. poz. 586, 1133 i 1585 oraz z 2015 r. poz. … .
– 3 –
1)
zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych rynku
regulowanego;
2)
bezpieczeństwa dostępu członków rynku regulowanego do systemów informatycznych
tego rynku;
3)
systemu zarządzania ciągłością działania i zasad zachowania ciągłości działania
w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.
§ 5. W zakresie instrumentów finansowych innych niż akcje spółka prowadząca rynek
regulowany zapewnia upowszechnienie informacji dotyczących ofert, transakcji i obrotów na
prowadzonym rynku regulowanym, zawierających co najmniej następujące daneŚ
1)
pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży w stosunku do ofert zamieszczonych
w arkuszu zleceń – z wyszczególnieniem liczby zleceń i łącznego wolumenu zleceń dla
każdego z poziomów cenowychś
2)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji – dla każdej
transakcji zawartej na sesji;
3)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji – dla każdej
transakcji zawartej poza sesją (transakcji pakietowej)ś
4)
kursy otwarcia i zamknięcia, o ile obowiązek ich ustalenia wynika z regulacji
obowiązujących na danym rynku regulowanym, kursy minimalny i maksymalny oraz
wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym – dla instrumentów
finansowych notowanych w systemie notowań ciągłychś
5)
kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym – dla
instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań jednolitych;
6)
wartość indeksów obliczanych przez spółkę, które są podstawą do określenia ceny
(wartości) instrumentów pochodnychś
7)
ceny rozliczeniowe – dla instrumentów pochodnych.
§ 6. Upowszechnienie informacji, o których mowa w § 5:
1)
pkt 1 – następuje w czasie rzeczywistym;
2)
pkt 2 – następuje niezwłocznie po zawarciu transakcjiś
3)
pkt 3 – następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesjiś
4)
pkt 4 i 5 – następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji, z zastrzeżeniem, że kurs
otwarcia jest upowszechniany niezwłocznie po jego ustaleniuś
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik