eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3151
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223

3151

– 7 –

Załącznik nr 2

ZAKRźS ŹZIAŁANIA WERYFIKATORA W PRZYPAŹKU OKRźŚLANIA
POCZ TKOWźJ ZAINSTALOWANźJ ZŹOLNOŚCI PRODUKCYJNE
Z WYKORZYSTANIEM METODYKI EKSPERYMENTALNEJ, O KTÓRźJ MOWA
W § 4 UST. 5 ROZPORZ ŹZźNIA MINISTRA ŚROŹOWISKA Z ŹNIA …
W SPRAWIź WYMAGA ŹOTYCZ CYCH WYOŹR BNIźNIA PODINSTALACJI
W RAMACH INSTALACJI, ZAKRESU I SPOSOBU GROMADZENIA DANYCH DO
OKRźŚLANIA ZŹOLNOŚCI PRODUKCYJNEJ, SPOSOBU OKRźŚLANIA
HISTORYCZNEGO POZIOMU ŹZIAŁALNOŚCI, SPOSOBU OBLICZANIA
WST PNźJ CAŁKOWITźJ ROCZNEJ LICZBY UPRAWNIź ŹO źMISJI

W przypadku, gdy zajdą przesłanki określone w § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra
rodowiska z dnia … w sprawie wymagań dotyczących wyodrębnienia podinstalacji
w ramach instalacji, zakresu i sposobu gromadzenia danych do określania zdolności
produkcyjnej, sposobu określania historycznego poziomu działalności, sposobu
obliczania wstępnej całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji.

Eksperymentalna weryfikacja oznacza przeprowadzenie 48-godzinnego testu pod
nadzorem weryfikatora. Przed przystąpieniem do testu prowadzący instalację w porozumieniu
z weryfikatorem ustalają parametry, które będą wykorzystane w teście. Wszystkie parametry
testu, takie jak czas trwania, dokładny typ produktu i ustawienie poszczególnych zmiennych
w procesie powinny być określone i uzgodnione przed przeprowadzeniem testu. W celu
zapewnienia, aby zastosowane parametry zmiennych były typowe dla danego sektora
doprowadziły do reprezentatywnego rezultatu, weryfikator powinien zasięgnąć w tej sprawie
opinii niezależnych i kompetentnych ekspertów z danej branży6).
Wszystkie parametry powinny być udokumentowane na takim poziomie szczegółowości
by umożliwić personelowi instalacji przeprowadzenia testu, przez co najmniej 48 godzin bez
żadnych dodatkowych instrukcji. Uzgodnione parametry muszą zostać udokumentowane
w raporcie o metodyce zbierania danych.

6) Przyjmuje się założenie, że weryfikator musi zapewnić wszystkie niezbędne kompetencje dla realizacji
danego zlecenia.
– 8 –

Informacja o wybranych parametrach jest przekazywana do Krajowego ośrodka
bilansowania i zarządzania emisjami. Wyniki testu 48-godzinnego są następnie przetworzone
na wynik w skali roku przy założeniu, że instalacja procuje 720 godzin miesięcznie
12 miesięcy w roku.
Weryfikator obecny podczas testów zapewnia, aby zostały zastosowane uzgodnione
parametry produkcji. Weryfikator zbiera dowody umożliwiające potwierdzenie, że wielkość
produkcji jak również typ produktu są zgodne ze specyfikacją granic poszczególnych
podinstalacji.


– 9 –

UZASADNIENIE
Projektowany akt normatywny stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 21
ust. 6 ustawy z dnia ... o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
(…), zwanej dalej „ustawą”, przyznającego Ministrowi rodowiska legitymację do
określenia, w drodze rozporządzenia, wymagań w zakresie weryfikacji danych przekazanych
przez prowadzącego instalację, mając na uwadze konieczność zagwarantowania, że przydział
uprawnień do emisji powinien następować na podstawie rzetelnych i wiarygodnych danych.
Upoważnienie zawarte w art. 21 ust. 6 ustawy określa wymagania w zakresie
weryfikacji danych przekazywanych przez prowadzącego instalację we wnioskach
o przydział uprawnień do emisji. W związku z powyższym należy dołożyć wszelkich starań
tak, by dane pozyskane od prowadzących instalacje i wykorzystywane na potrzeby przydziału
emisji były pełne, spójne i prezentowały najwyższy możliwy do osiągnięcia poziom
dokładności. Wszelkie dane pozyskane od prowadzących instalacje winny zostać
zweryfikowane przez niezależnego weryfikatora celem zagwarantowania, że przydział
bezpłatnych uprawnień do emisji jest oparty na solidnych i wiarygodnych danych. Projekt
rozporządzenia określa szczegółowe wymogi minimalne dotyczące weryfikacji danych, tak
aby w zharmonizowany i spójny sposób umożliwić przydział uprawnień.
Przedmiotowe rozporządzenie określa rodzaje informacji o instalacji, które muszą być
poddane weryfikacji przez niezależny organ weryfikacyjny lub osobę odpowiedzialną za
wykonanie procesu weryfikacji i złożenie sprawozdania zgodnie ze szczegółowymi
wymaganiami ustanowionymi na podstawie załącznika V dyrektywy 2003/87/WE7).
Rozporządzenie zostało przygotowane zgodnie z decyzją Komisji 2011/278/UE8) (dalej:
CIMs), na podstawie danych o poziomach produkcji instalacji w okresie 2005−2010
zweryfikowanych przez niezależnych, akredytowanych weryfikatorów. Weryfikacji podlega
informacja o historycznym poziomie działalności instalacji, o nowopowstałych instalacjach
wynikających z podziału bądź łączenia, o instalacji nowej, o której mowa w art. 66 ustawy.
Głównym celem weryfikacji ww. typów rodzajów informacji jest sprawdzenie
i potwierdzenie wiarygodności oraz dokładności danych przekazywanych przez

7) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 października 2003 r. ustanawiająca system
handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych na obszarze Wspólnoty i zmieniająca dyrektywę 96/61/WE
(Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2003 r.).
8) Community-wide implementing measures – Decyzja Komisji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie
ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do
emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE
L130 z 17.05.2011, poz. 1).
– 10 –

prowadzących instalację. Zgodnie z art. 8 ust. 1 decyzji CIMs weryfikator po
przeprowadzonej analizie dostarczonych danych zapewnia, iż nie zawierają one żadnych
nieprawidłowości.
Projektowany akt normatywny jest techniczną regulacją ułatwiającą weryfikatorom
przeprowadzenie procesu oceny wiarygodności i dokładności danych dostarczonych przez
prowadzącego instalację. Jednym z uproszczeń proponowanych w przedmiotowym
rozporządzeniu jest przeprowadzanie weryfikacji na podstawie stworzonego planu
weryfikacji. Powyższy plan opracowuje weryfikator. W planie weryfikacji określa się
zdefiniowane metody pobierania prób, testy przeglądowe dokumentacji, procedury
analityczne czy procedury przeglądu danych, na podstawie których oparte będą wnioski
z weryfikacji.
Weryfikator powinien przeprowadzić weryfikację informacji zgodnie z zapisami
dyrektywy 2003/87/WE oraz decyzji CIMs. Przedmiotowe rozporządzenie obejmuje
przeprowadzenie oceny informacji a w szczególności przeprowadzenie analizy strategicznej
przeprowadzonych wszystkich działań wykonywanych w instalacji oraz wyrobienia poglądu
na temat wszystkich działań, analizy informacji zawartych w zezwoleniach na emisję gazów
cieplarnianych i innych stosownych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach
np. pozwoleniu zintegrowanym, pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do
powietrza, o których mowa w ustawie z 21 kwietnia 2001 r. − Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.), na potrzeby oceny poprawności określenia
początkowej zainstalowanej zdolności produkcyjnej podinstalacji. Przeprowadza również
analizę ryzyka nieodłącznego i ryzyka zawodności systemów kontroli wewnętrznej
odnoszącego się do zakresu i stopnia skomplikowania działalności realizowanej przez
prowadzącego instalację oraz tych parametrów przydziału uprawnień do emisji, które mogą
prowadzić do istotnych nieprawidłowości. Po przeprowadzeniu wysoce skomplikowanego
procesu weryfikacji, weryfikator sporządza wewnętrzny protokół z weryfikacji zawierający
dowody o pełnym przeprowadzeniu analizy, wykonaniu planu weryfikacji wraz
z uzasadnieniem wniosków z weryfikacji.
Załącznik nr 1 pn. „Szczegółowe informacje, które powinien zawierać protokół
z weryfikacji oraz wnioski weryfikatora” do przedmiotowego rozporządzenia określa
szczegółowe informacje, które powinny być zawarte w protokole z weryfikacji, oraz wnioski
weryfikatora.
– 11 –

Zakres działania weryfikatora w przypadku, gdy niezbędne jest określenie początkowej
zainstalowanej zdolności produkcyjnej z wykorzystaniem eksperymentalnej weryfikacji,
o której mowa w art. 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia ... w sprawie
wymagań dotyczących wyodrębnienia podinstalacji w ramach instalacji, zakresu i sposobu
gromadzenia danych do określania zdolności produkcyjnej, sposobu określania historycznego
poziomu dokładności oraz sposobu obliczania przez prowadzącego instalację wstępnej
całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji, określa załącznik nr 2 do tego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

strony : 1 ... 30 ... 70 ... 77 . [ 78 ] . 79 ... 90 ... 91

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: