Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
2013 r., wraz z przyznaną im liczbą
uprawnień do emisji.
2. Organy administracji
Art. 27 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. Pośrednio.
publicznej.
o systemie handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych.
3. Minister właściwy do 1
Art. 6 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. Pośrednio.
spraw środowiska.
o systemie handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych.
4. Krajowy ośrodek
1
Art. 27 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. Pośrednio.
bilansowania
o systemie handlu uprawnieniami do
i zarządzania emisjami
emisji gazów cieplarnianych.
–Instytut Ochrony
rodowiska
– Państwowy Instytut
Badawczy.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projektowane rozporządzenie zostało w dniu … przekazane w ramach konsultacji publicznych do
następujących podmiotów:
1) Wojewodowie i Marszałkowie Województw,
2) Agencja Rynku Energii,
3) CERBUD Krajowe Zrzeszenie Producentów Materiałów Mineralnych,
4) Federacja Konsumentów,
5) Forum CO2 Branżowych Organizacji Gospodarczych,
6) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu,
7) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
8) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
9) Instytut Metali Nieżelaznych,
10) Instytutu na Rzecz Ekorozwoju,
11) Instytut Ochrony Roślin,
12) Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla,
13) Instytut Chemii Przemysłowej,
14) Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii,
15) Izba Gospodarcza „Farmacja Polska”,
16) Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
17) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych,
18) Koalicja Klimatyczna,
19) Liga Ochrony Przyrody,
20) Polska Izba Ekologii,
21) Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego,
22) Polska Izba Przemysłu Chemicznego,
23) Polska Zielona Sieć,
24) Polski Klub Ekologiczny,
25) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
26) Polski Komitet Energii Elektrycznej,
27) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
– 61 –
28) Stowarzyszenie Papierników Polskich,
29) Stowarzyszenie Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce,
30) Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego,
31) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
32) Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego,
33) Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna,
34) Towarzystwo Gospodarcze – Polskie Elektrownie,
35) WWF Polska,
36) Związek Leśników Polskich w Rzeczypospolitej Polskiej,
37) Związek Powiatów Polskich,
38) Związek Producentów Cukru,
39) Instytut Ochrony rodowiska,
40) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
41) Dyrektor Generalny Lasów Państwowych,
42) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
43) Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
44) Państwowa Rada Ochrony Przyrody,
45) Business Centre Club,
46) Forum Związków Zawodowych,
47) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
48) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”,
49) Krajowa Izba Gospodarcza,
50) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
51) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
52) Związek Rzemiosła Polskiego.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
– 62 –
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie wywierało skutku na sektor finansów
źródeł danych
publicznych.
i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Proponowane regulacje prawne mogą mieć pośredni wpływ na
w tym wskazanie
konkurencyjność sektorów przemysłowych na rynku międzynarodowym,
źródeł danych
w porównaniu do sektorów z państw nie posiadających tak restrykcyjnych
i przyjętych do
obliczeń założeń
wymagań w zakresie ochrony środowiska. Przydziały bezpłatnych
uprawnień do emisji otrzymują wszystkie instalacje z danego sektora, więc
nie będzie to miało wpływu na konkurencyjność pomiędzy poszczególnymi
instalacjami w danym sektorze.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających
z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
tak
bezwzględnie wymaganymi przez UE
nie
(szczegóły w odwróconej tabeli
nie dotyczy
zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane
tak
do ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy, ze względu
na jego techniczny charakter.
– 63 –
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Proponowane regulacje prawne mogą mieć wpływ na sytuację gospodarczą
i rozwój regionów. W przypadku gdy ilość uprawnień do emisji przyznanych
projektowanym rozporządzeniem krajowym przedsiębiorstwom okaże się
niewystarczająca na zbilansowanie emisji, może mieć to wpływ na sytuację
Omówienie wpływu gospodarczą i rozwój regionalny z uwagi na fakt, iż cena zakupu uprawnień
do emisji będzie wpływała na koszty produkcji lub usług wytwarzanych
przez przedsiębiorstwa uczestniczące w systemie a także wpływać na
decyzje inwestycyjne przedsiębiorców oraz może się przełożyć na
przenoszenie produkcji poza UE (zjawisko ucieczki emisji).
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Ze względu na charakter projektowanej regulacji niezasadna jest jego ewaluacja.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
01/01-KT
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A Ś R O Ź O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie wymagań w zakresie weryfikacji informacji przekazanych przez
prowadzącego instalację we wniosku o przydział uprawnień do emisji gazów
cieplarnianych
Na podstawie art. 21 ust. 6 ustawy z dnia ... o systemie handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wymagania w zakresie weryfikacji informacji
przekazanych przez prowadzącego instalację we wnioskach o przydział uprawnień do emisji
gazów cieplarnianych.
§ 2. 1. Weryfikacji podlegają :
1)
informacja o instalacji, o których mowa w art. 21 ust. 5 ustawy z dnia ... o systemie
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. …), zwanej dalej
„ustawą”;
2)
informacja o instalacji powstałej w wyniku podziału albo łączenia, o której mowa
w art. 58 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3)
informacja o instalacji nowej, o której mowa w art. 66 ust. 2 ustawy;
4)
informacja o zakresie zmniejszenia zdolności produkcyjnej oraz o zainstalowanej
zdolności produkcyjnej w instalacji po dokonaniu znaczącego zmniejszenia zdolności
produkcyjnej, o której mowa w art. 70 ustawy;
5)
raport o metodyce zbierania danych dołączony do informacji, o których mowa
w pkt 1–4.
2. Weryfikacja prowadzona jest pod kątem pewności, wiarygodności oraz dokładności
danych przekazywanych przez prowadzącego instalację.
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. poz. 1267).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei