Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
3) w odniesieniu do podinstalacji objętej
wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie
– w teradżulach zużytego paliwa w ciągu jednego
roku
Współczynnik odpowiedniego wykorzystania W przypadku podinstalacji innych niż podinstalacji
zdolności produkcyjnej (RUCF- Relevant
objętych wskaźnikiem
Capacity Utilisation Factor)
Przewidywane mierzalne ciepło importowane
Przewidywana energia elektryczna zużyta
Jedynie w przypadku podinstalacji objętych
zgodnie z odpowiednią definicją granicy
wskaźnikiem, w których istotna jest wymienność
systemowej (załącznik nr 1)
ciepła i energii elektrycznej
Przewidywane wykorzystanie wodoru jako
Jedynie w przypadku podinstalacji objętych
paliwa przy produkcji monomeru chlorku
wskaźnikiem dotyczącym monomeru chlorku winylu
winylu
Rozpoczęcie normalnej działalności
Wyrażone datą
Data rozruchu
Emisje gazów cieplarnianych
Przed rozpoczęciem normalnej działalności,
wyrażone w megagramach ekwiwalentu dwutlenku
węgla (CO2 eq)
– 56 –
Załącznik nr 5
WSPÓŁCZYNNIK ZAPźWNIAJ CY PRZźJŚCIOWY SYSTźM PROWAŹZ CY
ŹO ZMNIźJSZźNIA ILOŚCI PRZYŹZIAŁÓW UPRAWNIź ŹO źMSIJI
Rok
Wartość współczynnika
2013
0,8000
2014
0,7286
2015
0,6571
2016
0,5857
2017
0,5143
2018
0,4429
2019
0,3714
2020
0,3000
– 57 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 21 ust. 4 ustawy
z dnia … o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. …).
Projekt rozporządzenia określa wymagania dotyczące wyodrębnienia podinstalacji w ramach
instalacji, zakresu i sposobu gromadzenia danych do określania zdolności produkcyjnej,
sposobu określania historycznego poziomu działalności oraz sposobu obliczania wstępnej
całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji, mając na uwadze konieczność
zagwarantowania, że przydział uprawnień do emisji powinien następować na podstawie
rzetelnych i wiarygodnych danych.
Na podstawie przedmiotowego rozporządzenia możliwe będzie pozyskanie przez Krajowy
Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami odpowiednio określonych i wyliczonych
danych od prowadzących instalacje, a następnie wykorzystanie ich na potrzeby obliczenia
ostatecznego, należnego przydziału uprawnień do emisji.
W § 1 i 2 projektu określono odpowiednio zakres przedmiotowy rozporządzenia
zdefiniowano pojęcia takie jak ciepłomierz, mierzalne i niemierzalne ciepło, zdolność
produkcyjna dodana. W § 4 zawarto regulację zgodnie z którą, Krajowy Ośrodek gromadzi
wszelkie informacje i dane dotyczące każdego parametru określonego w załączniku nr 3 od
prowadzącego instalację, w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2008 r. lub
w stosownych przypadkach od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., oddzielnie
dla każdej podinstalacji. Zawarto także zasady określania początkowej zainstalowanej
zdolności produkcyjnej. W § 5 zawarto regulację dotyczącą określenia historycznego
poziomu działalności każdej instalacji, zakres danych które mają być brane pod uwagę przy
jej określaniu oraz przedział czasowy. W § 6 określono zasady obliczania liczby uprawnień
do emisji przydzielanych na okres rozliczeniowy, w oparciu o dane o instalacji dla każdego
roku.
W § 7–10 określono zasady przydziału uprawnień do emisji dla instalacji objętej
wskaźnikiem emisyjności dla produktów w ramach której produkuje się odpowiednio
chemikalia tonażowe, monomer chlorku winylu. W § 11–14 zawarto regulacje dotyczące
określania poziomów działalności instalacji nowych, zasady obliczania przydziału uprawnień
dla instalacji nowych. Natomiast § 15 zawiera regulację dotyczącą obliczania wstępnej
rocznej liczby uprawnień do emisji wynikającej ze zmniejszenia zdolności produkcyjnej
instalacji.
W projekcie rozporządzenia przyjęto, iż rozporządzenie wejdzie w życie z dniem
– 58 –
następującym pod dniu ogłoszenia.
Materia zawarta w projekcie rozporządzenia jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
– 59 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzen
1 lipca 2014 r.
ie Ministra rodowiska w sprawie wymagań
dotyczących wyodrębnienia podinstalacji w
ramach
ródłoŚ
instalacji, zakresu i sposobu gromadzenia danych do
określania zdolności produkcyjnej, sposobu określania art. 21 ust. 4 projektu ustawy z dnia …
historycznego poziomu działalności oraz sposobu o systemie handlu uprawnieniami do
obliczania wstępnej całkowitej rocznej liczby uprawnień emisji gazów cieplarnianych.
do emisji.
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo rodowiska
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Marcin Korolec, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Paweł Różycki, Naczelnik Wydziału ds. Zarządzania
Emisjami Gazów Cieplarnianych, Departament Ochrony
Powietrza
e- mail: pawel.rozycki@mos.gov.pl
tel.: (22) 57 92 642
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przedmiotowe rozporządzenie określa wymagania dotyczące wyodrębnienia podinstalacji w ramach
instalacji, zakresu i sposobu gromadzenia danych do określania zdolności produkcyjnej, sposobu
określania historycznego poziomu działalności oraz sposobu obliczania wstępnej całkowitej rocznej
liczby uprawnień do emisji mając na uwadze konieczność zagwarantowania, że przydział
uprawnień do emisji powinien następować na podstawie rzetelnych i wiarygodnych danych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Na podstawie przedmiotowego rozporządzenia możliwe będzie pozyskanie przez Krajowy Ośrodek
Bilansowania i Zarządzania Emisjami odpowiednio określonych i wyliczonych danych od
prowadzących instalacje, a następnie wykorzystanie ich na potrzeby obliczenia ostatecznego,
należnego przydziału uprawnień do emisji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Wszystkie kraje członkowskie UE są zobowiązane do wykonania zapisów Decyzja Komisji z dnia
27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego
przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L130 z 17.05.2011, poz. 1).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
1. Przedsiębiorców
772
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia Bezpośrednio.
prowadzących
instalacje.
31 marca 2014 r. w sprawie wykazu
instalacje, których emisja
instalacji innych niż wytwarzające
gazów cieplarnianych
energię elektryczną, objętych systemem
jest objęta systemem.
handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych w okresie rozliczeniowym
rozpoczynającym się od dnia 1 stycznia
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei