eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

zabezpieczona nieruchomością komercyjną zgodnie z
art. 124 ust. 1.
Art. 101
2. Dane, o których mowa w ust. 1, są przedstawiane N/przepi


ust. 2
właściwemu organowi państwa członkowskiego
s
pochodzenia odnośnej instytucji. W przypadku stosowan
instytucji posiadającej oddział w innym państwie y jest
członkowskim dane odnoszące się do tego oddziału bezpośre
przedstawia się również właściwym organom
dnio
przyjmującego państwa członkowskiego. Dane są
przedstawiane oddzielnie dla każdego rynku
nieruchomości w Unii, wobec którego odnośna
instytucja ma ekspozycję.
Art. 101
3. Właściwe organy corocznie publikują zagregowane N/przepi


ust. 3
dane określone w ust. 1 lit. a)-f) wraz z danymi
s
historycznymi, jeżeli są one dostępne. Właściwy organ stosowan
na wniosek innego właściwego organu z państwa y jest
członkowskiego lub EUNB dostarcza temu bezpośre
właściwemu organowi lub na wniosek EUNB bardziej
dnio
szczegółowe informacje dotyczące sytuacji na rynkach
nieruchomości mieszkalnych lub komercyjnych w
danym państwie członkowskim.
Art. 101
4. EUNB opracowuje projekty wykonawczych N/przepi


ust. 4
standardów technicznych w celu określenia:
s
stosowan
a) jednolitych formatów, definicji, częstotliwości i
terminów przedstawiania sprawozdań, a także y jest
rozwiązań informatycznych dotyczących pozycji, o bezpośre
dnio
których mowa w ust. 1;
b) jednolitych formatów, definicji, częstotliwości i
terminów przedstawiania sprawozdań, a także
rozwiązań informatycznych w zakresie zagregowanych
danych, o których mowa w ust. 2.
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych w terminie do
dnia 28 lipca 2013 r.
Komisja zostaje uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.

147
Art. 102
Rozdział 3. Portfel handlowy
N/przepi


ust. 1
Artykuł 102.
s

stosowan
Wymogi w zakresie portfela handlowego
y jest
1. Pozycje w portfelu handlowym albo nie podlegają bezpośre
żadnym ograniczeniom w zakresie ich zbywalności,
dnio
albo można je zabezpieczyć.
Art. 102
2. Przeznaczenie do obrotu wykazuje się na podstawie N/przepi


ust. 2
strategii, zasad i procedur ustanowionych przez
s
instytucję w celu zarządzania daną pozycją lub stosowan
portfelem zgodnie z art. 103.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 102
3. Instytucje ustanawiają i utrzymują systemy i N/przepi


ust. 3
mechanizmy kontroli w celu zarządzania swoimi
s
portfelami handlowymi zgodnie z art. 104 i 105.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 102
4. Przy obliczaniu wymogów kapitałowych w N/przepi


ust. 4
odniesieniu do ryzyka pozycji instytucje mogą
s
uwzględnić wewnętrzne instrumenty zabezpieczające, stosowan
pod warunkiem że zabezpieczenia te są przeznaczone y jest
do obrotu oraz że są spełnione wymogi art. 103-106.
bezpośre
dnio
Art. 103
Artykuł 103.
N/przepi


Zarządzanie portfelem handlowym
s

stosowan
Zarządzając swoimi pozycjami lub zestawami pozycji y jest
w portfelu handlowym, instytucja spełnia wszystkie bezpośre
następujące wymogi:
dnio
a) instytucja ustanawia dobrze udokumentowaną
strategię
handlową
w
odniesieniu
do
pozycji/instrumentu lub portfeli, zatwierdzoną przez
kadrę kierowniczą wyższego szczebla, obejmującą
oczekiwany okres posiadania;
b) instytucja ustanawia jasno określone zasady i
procedury w odniesieniu do aktywnego zarządzania

148
pozycjami otwieranymi w jednostce odpowiadającej za
handel. W ramach tych zasad i procedur uwzględnia
się następujące kwestie:
(i) które pozycje mogą być otwierane przez
poszczególne jednostki odpowiadające za handel;
(ii) limity pozycji są ustalone i monitorowane pod
względem adekwatności;
(iii) dealerzy mogą swobodnie otwierać pozycję i
nią zarządzać w ramach uzgodnionych limitów oraz
zgodnie z zatwierdzoną strategią;
(iv)
kadra kierownicza wyższego szczebla
otrzymuje sprawozdania na temat pozycji, co
stanowi integralną część procesu zarządzania
ryzykiem danej instytucji;
(v)

pozycje monitoruje się aktywnie, z
uwzględnieniem źródeł informacji rynkowych,
przeprowadza się także ocenę zbywalności lub
możliwości zabezpieczenia pozycji bądź wiążących
się z nią rodzajów ryzyka, w tym oceny, jakości i
dostępności wejściowych danych rynkowych do
procesu wyceny, poziomu obrotu rynkowego,
wielkości pozycji będących w obrocie rynkowym;
(vi)

aktywne procedury przeciwdziałania
oszustwom i środki kontrolne w tej dziedzinie;
c) instytucja ustanawia jasno określone zasady i
procedury w celu monitorowania pozycji pod kątem
strategii handlowej instytucji, w tym monitorowania
wielkości obrotu i pozycji, dla których zostały
przekroczone wyznaczone pierwotnie okresy
posiadania.
Art. 104
Artykuł 104.
N/przepi


ust. 1
Uwzględnienie w portfelu handlowym
s

stosowan
1. Instytucje ustanawiają jasno określone zasady i y jest
procedury dotyczące określania, które pozycje należy bezpośre
uwzględnić w portfelu handlowym w związku z
dnio
obliczaniem ich wymogów kapitałowych, zgodnie z
wymogami określonymi w art. 102 oraz z definicją
portfela handlowego zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 86, z
uwzględnieniem możliwości i praktyk danej instytucji

149
w zakresie zarządzania ryzykiem. Instytucja
dokumentuje w pełni przestrzeganie tych zasad i
procedur oraz poddaje je okresowemu audytowi
wewnętrznemu.
Art. 104
2. Instytucje ustanawiają jasno określone zasady i N/przepi


ust. 2
procedury
ogólnego
zarządzania
portfelem
s
handlowym. Przedmiotowe zasady i procedury stosowan
określają przynajmniej:
y jest
bezpośre
a) działalność, którą instytucja uznaje za handlową i
dnio
zalicza do portfela handlowego do celów wymogu w
zakresie funduszy własnych;
b) zakres, w jakim pozycja podlega codziennej
wycenie rynkowej w drodze odniesienia do aktywnego,
płynnego rynku dwustronnego;
c) w przypadku pozycji podlegających wycenie według
modelu - zakres, w jakim instytucja może:
(i) rozpoznać wszystkie istotne ryzyka związane z
pozycją;
(ii) zabezpieczyć się przed wszystkimi istotnymi
ryzykami związanymi z pozycją za pomocą
instrumentów, dla których istnieje aktywny, płynny
rynek dwustronny;
(iii)
dokonywać
miarodajnych
oszacowań
podstawowych założeń i parametrów stosowanych
w modelu;
d) zakres, w jakim instytucja może i jest zobowiązana
generować wyceny dotyczące pozycji, które mogą być
walidowane przez organ zewnętrzny w jednolity
sposób;
e) zakres, w jakim ograniczenia prawne lub inne
wymogi operacyjne wpłynęłyby negatywnie na
zdolność instytucji do upłynnienia lub zabezpieczenia
pozycji w krótkim okresie;
f) zakres, w jakim instytucja może i jest zobowiązana
aktywnie zarządzać ryzykami związanymi z pozycjami
w ramach swojej działalności handlowej;
g) zakres, w jakim instytucja może dokonywać
transferu ryzyka lub pozycji między portfelem

150
bankowym a handlowym oraz kryteria dla takich
transferów.
Art. 105
1. Wszystkie pozycje portfela handlowego podlegają N/przepi


ust. 1
normom w zakresie ostrożnej wyceny określonym w
s
niniejszym artykule. Instytucje w szczególności stosowan
zapewniają, aby w ramach ostrożnej wyceny ich y jest
pozycji portfela handlowego osiągnięto odpowiedni bezpośre
stopień pewności, uwzględniający dynamiczny
dnio
charakter pozycji portfela handlowego, wymagania
wynikające z podejścia ostrożnościowego oraz zasady
działania i cel wymogów kapitałowych w odniesieniu
do pozycji portfela handlowego.
Art. 105
2. Instytucje ustanawiają i utrzymują systemy i N/przepi


ust. 2
mechanizmy kontroli wystarczające do zapewniania
s
ostrożnych i wiarygodnych oszacowań dotyczących stosowan
wyceny. Przedmiotowe systemy i mechanizmy kontroli
y jest
zawierają co najmniej następujące elementy:
bezpośre
dnio
a) udokumentowane zasady i procedury dotyczące
procesu wyceny, w tym wyraźnie określony zakres
odpowiedzialności
za
poszczególne
obszary
wchodzące w skład procesu wyceny, źródła informacji
rynkowych oraz ocenę ich adekwatności, wytyczne
dotyczące stosowania nieobserwowalnych parametrów
wejściowych odzwierciedlających założenia instytucji
odnośnie do tego, jakie parametry zastosowaliby
uczestnicy rynku do celów wyceny pozycji,
częstotliwość dokonywania niezależnej wyceny,
godziny ustalania dziennych cen zamknięcia,
procedury korekty wycen, procedury weryfikacji na
koniec miesiąca oraz weryfikacji doraźnej;
b) struktura raportowania w dziale odpowiedzialnym
za proces wyceny jest jasna i niezależna od jednostki
operacyjnej.
Ostatnim ogniwem struktury raportowania jest organ
zarządzający.
Art. 105
3. Instytucje aktualizują wycenę pozycji portfela N/przepi


ust. 3
handlowego co najmniej raz dziennie.
s
stosowan
y jest
bezpośre

151
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 90 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: