Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
wpłat na udziały następuje w drodze uchwały odnośnie ograniczenia zwrotu
zarządu.
Zarząd
informuje
członków wpłat na udziały. Co więcej,
deklarujących zwrot wpłat na udziały o podjętej podkreśla
ono
specyfikę
uchwale, w sposób i w terminie określonych bankowości spółdzielczej w
w statucie. Przepisu art. 32 ustawy – Prawo ramach spółdzielczości. Ponadto
spółdzielcze nie stosuje się. W razie ustania w odniesieniu do art. 10d
przesłanek będących podstawą wstrzymania albo ustawy o bankach
ograniczenia zwrotu wpłat na udziały zarząd spółdzielczych należy wskazać,
banku niezwłocznie dokonuje wypłat członkom że przepis ten w sposób bardziej
deklarującym zwrot wpłat na udziały. Zwrot tych wyczerpujący i nieco odmiennie
wpłat nie może nastąpić przed zatwierdzeniem reguluje kwestie dziedziczenia
sprawozdania finansowego za rok, w którym udziałów członkowskich od
ustały te przesłanki, oraz w przypadku, gdy jego ustawy – Prawo spółdzielcze,
udziały zostały przeznaczone na pokrycie strat a ponadto wprowadza instytucję
spółdzielni. Sposób i termin zwrotu określa statut. rozporządzenia udziałem na
Art. 10d. 1. Udziały członkowskie w
wypadek śmierci, na wzór
banku
spółdzielczym są niezbywalne.
dyspozycji na wypadek śmierci
uregulowanej w przepisach
2. Spadkobierca zmarłego członka banku ustawy – Prawo bankowe.
spółdzielczego dziedziczy udziały, jeżeli jest
członkiem banku spółdzielczego lub złożył
deklarację przystąpienia do banku spółdzielczego.
Jeżeli spadkobierców jest więcej niż jeden,
powinni oni wskazać jednego spośród siebie,
który będzie wykonywał uprawnienia wynikające
z udziałów.
3.
Członek
może,
w deklaracji
o przystąpieniu do banku spółdzielczego lub
w pisemnym oświadczeniu złożonym bankowi
spółdzielczemu, wskazać osobę, której po jego
śmierci bank spółdzielczy jest zobowiązany
wypłacić udziały oraz inne należności związane
z udziałami. Udziały oraz należności te nie
wchodzą do spadku po zmarłym członku.
Wskazanie osoby uprawnionej do otrzymania
udziałów i należności może być w każdym czasie
zmienione lub odwołane przez członka banku
spółdzielczego.
4. Spadkobiercy dziedziczącemu udziały
przysługuje roszczenie o przyjęcie w poczet
członków banku spółdzielczego bez obowiązku
wniesienia wpisowego. Przyjęcie w poczet
67
członków następuje ze skutkiem od dnia śmierci
spadkodawcy. W razie
odmowy przyjęcia
w poczet członków, a także w razie niezłożenia
deklaracji przystąpienia do banku spółdzielczego
przez spadkobiercę, bank spółdzielczy jest
zobowiązany
wypłacić
spadkobiercy
równowartość przypadających mu udziałów
zmarłego członka na zasadach określonych
w statucie.
Art.10e. Przepisy art. 10b i art. 10c stosuje się
odpowiednio w przypadku wykluczenia, wykreślenia
lub skreślenia członka banku spółdzielczego.”;
Art. 29
3. Instrumenty kapitałowe mogą przewidywać górny N/przepi
ust. 3
pułap lub ograniczenie maksymalnego poziomu
s
wypłaty zysków wyłącznie w przypadku, gdy taki stosowan
górny pułap lub ograniczenie zostały ustanowione y jest
zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym bezpośre
lub statutem danej instytucji.
dnio
Art. 29
4. Jeżeli w przypadku niewypłacalności lub likwidacji N/przepi
ust. 4
instytucji instrumenty kapitałowe zapewniają ich
s
posiadaczowi prawa do jej kapitałów, które są stosowan
ograniczone do wartości nominalnej danych y jest
instrumentów, ograniczenie to stosuje się w takim bezpośre
samym stopniu wobec posiadaczy wszystkich innych
dnio
wyemitowanych przez tę instytucję instrumentów w
kapitale podstawowym Tier I.
Warunek ustanowiony w akapicie pierwszym pozostaje
bez uszczerbku dla możliwości zaliczenia przez
towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnię,
instytucję oszczędnościową lub podobną instytucję do
instrumentów kapitału podstawowego Tier I, które nie
przyznają praw głosu posiadaczowi tych instrumentów
i które spełniają wszystkie poniższe warunki:
a) w przypadku niewypłacalności lub likwidacji danej
instytucji roszczenie posiadaczy instrumentów
nieprzyznających praw głosu jest proporcjonalne do
udziału, jaki w ogóle instrumentów w kapitale
podstawowym Tier I stanowią te instrumenty
nieprzyznające praw głosu;
b) instrumenty te na innej podstawie kwalifikują się do
68
instrumentów w kapitale podstawowym Tier I.
Art. 29
5. Jeżeli w przypadku niewypłacalności lub likwidacji N/przepi
ust. 5
instytucji instrumenty kapitałowe uprawniają ich
s
posiadaczy do roszczeń wobec aktywów instytucji, stosowan
których wysokość jest ustalona lub podlega górnemu y jest
pułapowi, ograniczenie to stosuje się w takim samym bezpośre
stopniu w odniesieniu do wszystkich posiadaczy dnio
wszystkich
wyemitowanych
przez
instytucję
instrumentów w kapitale podstawowym Tier I.
Art. 29
6. EUNB opracowuje projekt regulacyjnych
N/przepi
ust. 6
standardów technicznych w celu określenia charakteru
s
ograniczeń wykupu koniecznych, w przypadku gdy na stosowan
mocy mającego zastosowanie prawa krajowego y jest
instytucja nie może odmówić wykupu instrumentów bezpośre
funduszy własnych.
dnio
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych w terminie do
dnia 28 lipca 2013 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 30
Artykuł 30.
N/przepi
Konsekwencje zaprzestania spełniania warunków
s
obowiązujących w odniesieniu do instrumentów w stosowan
y jest
kapitale podstawowym Tier I
bezpośre
W przypadku instrumentu w kapitale podstawowym
dnio
Tier 1, jeżeli warunki określone w art. 28, lub w
stosownych przypadkach, w art. 29, przestaną być
spełniane, zastosowanie ma, co następuje:
a)
dany instrument natychmiast przestaje się
kwalifikować
jako
instrument w kapitale
podstawowym Tier I;
b) ażio emisyjne związane z tym instrumentem
natychmiast przestaje się kwalifikować jako pozycje
kapitału podstawowego Tier I.
Art. 31
Artykuł 31.
N/przepi
69
ust. 1
s
Instrumenty kapitałowe subskrybowane przez organy stosowan
publiczne w sytuacjach nadzwyczajnych
y jest
1. W sytuacjach nadzwyczajnych właściwe organy bezpośre
mogą zezwolić instytucjom na ujęcie w kapitale
dnio
podstawowym Tier I instrumentów kapitałowych,
które spełniają co najmniej warunki określone w art. 28
ust. 1 lit. b)-e), gdy spełnione są wszystkie następujące
warunki:
a) instrumenty kapitałowe wyemitowano przed 1
stycznia 2014;
b) instrumenty kapitałowe zostały przez Komisję
uznane za pomoc państwa;
c) instrumenty kapitałowe wyemitowano w kontekście
środków dokapitalizowujących zgodnie z zasadami
pomocy państwa obowiązującymi w danym momencie;
d)
instrumenty kapitałowe są w całości
subskrybowane i posiadane przez państwo lub
odpowiedni organ publiczny lub podmiot publiczny;
e) instrumenty kapitałowe są w stanie absorbować
straty;
f) z wyjątkiem instrumentów kapitałowych, o których
mowa w art. 27, w przypadku likwidacji, te
instrumenty kapitałowe upoważniają ich posiadaczy do
należności z tytułu rezydualnych aktywów instytucji
po
spłaceniu
wszystkich
należności
uprzywilejowanych;
g) istnieją odpowiednie mechanizmy wycofania się
państwa
lub,
w
stosownych
przypadkach,
odpowiedniego organu publicznego lub podmiotu
publicznego;
h) właściwy organ udzielił uprzedniego zezwolenia i
opublikował swoją decyzję wraz z jej wyjaśnieniem.
Art. 31
2. Do celów niniejszego rozporządzenia EUNB, na N/przepi
ust. 2
uzasadniony wniosek odpowiedniego właściwego
s
organu i we współpracy z nim, uznaje instrumenty stosowan
kapitałowe, o których mowa w ust. 1, za równoważne z y jest
instrumentami w kapitale podstawowym Tier I.
bezpośre
dnio
70
Art. 32
Sekcja 2. Filtry ostrożnościowe
N/przepi
ust. 1
Artykuł 32.
s
stosowan
Aktywa sekurytyzowane
y jest
1. Instytucja wyłącza z elementów swoich funduszy bezpośre
własnych każdy wzrost wartości jej kapitału własnego,
dnio
zgodnie z mającymi zastosowanie standardami
rachunkowości,
związany
z
aktywami
sekurytyzowanymi, w tym:
a) wzrost związany z przyszłymi przychodami z tytułu
marż będących źródłem zysku ze sprzedaży dla
instytucji;
b) w przypadku gdy instytucja jest jednostką inicjującą
sekurytyzację, zyski netto z kapitalizacji przyszłych
przychodów z aktywów sekurytyzowanych stanowiące
wsparcie
jakości
kredytowej
dla
pozycji
sekurytyzacyjnych.
Art. 32
2. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi
ust. 2
standardów technicznych w celu dalszego s
doprecyzowania pojęcia "zysku ze sprzedaży", o stosowan
którym mowa w ust. 1 lit. a).
y jest
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty bezpośre
dnio
regulacyjnych standardów technicznych w terminie do
dnia 28 lipca 2013 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 33
Artykuł 33.
N/przepi
ust. 1
Instrumenty zabezpieczające przepływy pieniężne oraz
s
zmiany wartości zobowiązań własnych
stosowan
y jest
1. Instytucje nie włączają następujących pozycji do bezpośre
żadnego elementu funduszy własnych:
dnio
a) rezerw odzwierciedlających wartość godziwą
związanych z zyskami lub stratami z tytułu
instrumentów zabezpieczających przepływy pieniężne
z tytułu instrumentów finansowych, które nie zostały
wycenione według wartości godziwej, w tym
71
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik