eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

instytucji działających na podstawie zezwolenia
udzielonego w danym państwie lub podgrupy takich
instytucji - służących złagodzeniu zmian w natężeniu
ryzyka i dotyczących:
(i) poziomu funduszy własnych określonego w art. 92;
(ii) wymogów w zakresie dużych ekspozycji
określonych w art. 392 oraz w art. 395-403;
(iii) wymogów dotyczących podawania informacji do
wiadomości publicznej określonych w art. 431-455;
(iv)
poziomu
bufora
zabezpieczającego
przewidzianego w art. 129 dyrektywy 2013/36/UE;
(v) wymogów dotyczących płynności określonych w
części szóstej;
(vi) wag ryzyka w odniesieniu do baniek
spekulacyjnych dotyczących sektora nieruchomości
mieszkalnych i komercyjnych; lub
(vii) ekspozycji wewnątrz sektora finansowego;
e) wyjaśnienie, dlaczego organ określony zgodnie z
ust. 1 uważa projekty środków za właściwe, skuteczne
i proporcjonalne na potrzeby rozwiązania zaistniałej
sytuacji; oraz
f)
ocenę prawdopodobnego pozytywnego lub
negatywnego wpływu przedmiotowych projektów
środków na rynek wewnętrzny w oparciu o informacje,
które są dostępne danemu państwu członkowskiemu.
Kiedy organy wyznaczone zgodnie z ust. 1 zostają
Art. 458
upoważnione do
N/przepi


stosowania środków krajowych
ust. 3
zgodnie z niniejszym artykułem, przekazują
s
odpowiednim właściwym organom lub wyznaczonym stosowan
organom w innych państwach członkowskich y jest
bezpośre
wszystkie stosowne informacje.
dnio
Art. 458
Uprawnienia do przyjęcia aktu wykonawczego w celu N/przepi


ust. 4
odrzucenia projektów krajowych środków, o których
s
mowa w ust. 2 lit. d), przyznaje się Radzie, stanowiącej stosowan
większością kwalifikowaną na wniosek Komisji. W y jest
ciągu jednego miesiąca od otrzymania powiadomienia, bezpośre
o którym mowa w ust. 2, ERRS, i EUNB przedstawiają
dnio
Radzie, Komisji i zainteresowanemu państwu

712
członkowskiemu
opinie
na
temat
punktów
wymienionych w tym ustępie. Uwzględniając w
najwyższym stopniu opinie, o których mowa w
akapicie pierwszym, jeżeli istnieją przekonujące,
mocne i szczegółowe dowody na to, że dany środek
będzie mieć negatywny wpływ na rynek wewnętrzny, a
wpływ ten przeważy nad korzyściami w zakresie
stabilności finansowej płynącymi ze zmniejszenia
stwierdzonego ryzyka makroostrożnościowego lub
systemowego, Komisja może, w terminie jednego
miesiąca, przedłożyć Radzie wniosek dotyczący aktu
wykonawczego w celu odrzucenia projektu środków
krajowych. Jeżeli Komisja nie przedłoży wniosku we
wspomnianym terminie jednego miesiąca, dane
państwo członkowskie może natychmiast przyjąć
projekt środków krajowych na okres nieprzekraczający
dwóch lat lub do czasu, gdy ryzyko
makroostrożnościowe lub ryzyko systemowe przestaną
występować, jeśli stanie się to wcześniej. Rada
podejmuje decyzję w sprawie wniosku Komisji w
terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku i
podaje powody odrzucenia, bądź nie, projektu środków
krajowych. Rada odrzuca projekt środków krajowych
wyłącznie w przypadku gdy stwierdzi, że nie zostały
spełnione następujące warunki:
a)

zmiany
w
natężeniu
ryzyka
makroostrożnościowego lub systemowego mają taki
charakter, że mogłyby stanowić ryzyko dla stabilności
finansowej na szczeblu krajowym;
b) art. 124 i 164 niniejszego rozporządzenia oraz art.
101, 103, 104, 105, 133 oraz 136 dyrektywy
2013/36/UE
nie mogą adekwatnie zaradzić
stwierdzonemu ryzyku makroostrożnościowemu lub
systemowemu,
z
uwzględnieniem
względnej
skuteczności tych środków;
c) projekt środków krajowych jest właściwszy do
zaradzenia stwierdzonemu ryzyku
makroostrożnościowemu lub systemowemu i nie
pociąga za sobą nieproporcjonalnych niekorzystnych
skutków dla całości lub części systemu finansowego
innych państw członkowskich lub Unii jako całości,
tym samym stanowiąc lub stwarzając przeszkodę dla

713
funkcjonowania rynku wewnętrznego;
d) problem ten dotyczy tylko jednego państwa
członkowskiego; oraz
e) na ryzyka te nie zareagowano już przy pomocy
innych środków określonych w niniejszym
rozporządzeniu lub dyrektywie 2013/36/UE.
Ocena Rady uwzględnia opinie ERRS i EUNB oraz
opiera się na dowodach przedstawionych zgodnie z ust.
2 przez organ określony zgodnie z ust. 1.
Jeżeli Rada nie podejmie decyzji o odrzuceniu
proponowanych środków krajowych w terminie
jednego miesiąca od dnia otrzymania wniosku Komisji,
dane państwo członkowskie może przyjąć środki na
okres nieprzekraczający dwóch lat lub do czasu, gdy
ryzyko makroostrożnościowe lub ryzyko systemowe
przestaną występować, jeśli stanie się to wcześniej.
Inne państwa członkowskie mogą uznać środki
Art. 458
określone zgodnie z niniejszym artykułem i stosować N/przepi


ust. 5
je względem działających na podstawie zezwolenia
s
udzielonego
w danym państwie oddziałów stosowan
zlokalizowanych
w
państwie
członkowskim
y jest

upoważnionym do stosowania tych środków.
bezpośre

dnio
Jeżeli państwa członkowskie uznają środki określone
Art. 458
zgodnie z niniejszym artykułem, powiadamiają o tym N/przepi


ust. 6
Radę, Komisję, EUNB, ERRS i państwo członkowskie
s
upoważnione do stosowania tych środków.
stosowan

y jest
bezpośre
dnio
Przy podejmowaniu decyzji o uznaniu środków
Art. 458
określonych zgodnie z niniejszym artykułem państwa N/przepi


ust. 7
członkowskie uwzględniają kryteria przedstawione w
s
stosowan
ust. 2.
y jest
bezpośre
dnio
Państwo członkowskie upoważnione do stosowania
Art. 458
środków może zwrócić się do ERRS o wydanie N/przepi


ust. 8
zalecenia określonego w art. 16 rozporządzenia (UE)
s
nr 1092/2010 i skierowanego do jednego lub więcej stosowan
państw
członkowskich,
które
nie
uznają y jest

714
przedmiotowych środków.
bezpośre
dnio
Przed wygaśnięciem upoważnienia wydanego zgodnie
Art. 458
z ust. 4 państwo członkowskie
N/przepi


- w porozumieniu z
ust. 9
s
ERRS i EUNB - dokonuje przeglądu sytuacji i może
przyjąć, zgodnie z procedurą, o której mowa w ust.
stosowan
4,
nowa decyzję w sprawie przedłużenia okresu y jest
stosowania krajowych środków każdorazowo o kolejny bezpośre
rok. Po pierwszym przedłużeniu Komisja
dnio
- w
porozumieniu z ERRS i EUNB - dokonuje przeglądu
sytuacji co najmniej raz w roku.
Niezależnie od procedury określonej w ust. 3-9,
Art. 458
państwom członkowskim zezwala się na zwiększenie N/przepi


ust. 10
wag ryzyka powyżej poziomów przewidzianych w
s
niniejszym rozporządzeniu o maksymalnie 25 %, w stosowan
odniesieniu do ekspozycji określonych w
y jest
ust. 2 lit. d)
ppkt (vi) i (vii) niniejszego artykułu, i zmniejszenie bezpośre
limitu dużych ekspozycji przewidzianego w art. 395
dnio
maksymalnie do 15 % na okres nieprzekraczający
dwóch lat lub do czasu, gdy ryzyko
makroostrożnościowe lub ryzyko systemowe przestaną
występować, jeśli stanie się to wcześniej, pod
warunkiem że zostaną spełnione warunki i wymogi
dotyczące powiadamiania określone w ust. 2
niniejszego artykułu.
Art. 459
Wymogi ostrożnościowe
N/przepi


s
Komisja ma uprawnienia do przyjmowania aktów stosowan
delegowanych - w szczególności na podstawie
y jest
zalecenia lub opinii ERRS lub EUNB - zgodnie z art.
462 w celu nakładania na okres jednego roku bezpośre
surowszych
wymogów
ostrożnościowych
w
dnio
odniesieniu do ekspozycji, jeżeli jest to konieczne, aby
zareagować na zmiany w natężeniu ryzyka
mikroostrożnościowego i makroostrożnościowego
wynikającego ze zmiany sytuacji na rynku na
terytorium Unii lub poza nim, gdy zmiana ta ma
wpływ na wszystkie państwa członkowskie, oraz jeżeli
instrumenty przewidziane w niniejszym
rozporządzeniu i w dyrektywie 2013/36/UE nie są
wystarczające do wyeliminowania tych zagrożeń,
dotyczących:

715
a) poziomu funduszy własnych określonego w art. 87;
b)
wymogów w zakresie dużych ekspozycji
określonych w art. 392 oraz w art. 395-403; c)
wymogów dotyczących ujawniania informacji
określonych w art. 431-455.
Komisja wspomagana przez ERRS przynajmniej raz w
roku przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie dotyczące zmian sytuacji na rynku, które
mogą wymagać zastosowania niniejszego artykułu.
Art. 460
Płynność
N/przepi


ust. 1
s
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów stosowan
delegowanych zgodnie z art. 462 w celu
szczegółowego
określenia
wymogu
ogólnego y jest
bezpośre
ustanowionego w art. 412 ust. 1. Akt delegowany
przyjęty zgodnie z niniejszym ustępem opiera się na
dnio
pozycjach, które należy zgłosić zgodnie z częścią
szóstą tytuł II i załącznikiem III; określa się w nim
również okoliczności, w jakich właściwe organy muszą
nałożyć na instytucje kredytowe szczególne poziomy
przypływów i odpływów, w celu uwzględnienia
szczególnych rodzajów ryzyka, na które są one
narażone; przestrzega się w nim także progów
określonych w ust. 2.
Art. 460
Wymóg dotyczący pokrycia płynności, o którym mowa N/przepi


ust. 2
w art. 412, wprowadza się zgodnie z następującymi
s
etapami:
stosowan
y jest
a) 60 % wymogu dotyczącego pokrycia płynności w bezpośre
2015 r.;
dnio
b) 70 % - od dnia 1 stycznia 2016 r.;
c) 80 % - od dnia 1 stycznia 2017 r.;
d) 100 % - od dnia 1 stycznia 2018 r. W tym celu
Komisja uwzględnia sprawozdania, o których mowa w
art. 509 ust. 1, 2 i 3, oraz międzynarodowe standardy
opracowane przez międzynarodowe fora, a także
specyfikę unijną.
Komisja przyjmie akt delegowany, o którym mowa w
ust. 1, do dnia 30 czerwca 2014 r.
Wejdzie on w życie do dnia 31 grudnia 2014 r., lecz

716
strony : 1 ... 100 ... 140 ... 151 . [ 152 ] . 153 ... 160 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: