Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
publicznej wyłącznie tych informacji, które są istotne i
nie są zastrzeżone ani poufne, zgodnie z art. 432.
Na wniosek instytucje wyjaśniają swoje decyzje
Art. 431
ratingowe MŚP oraz innym przedsiębiorstwom N/przepi
ust. 4
ubiegającym się o kredyt, dostarczając na żądanie
s
wyjaśnienie
pisemne.
stosowan
Koszty administracyjne
przedstawienia wyjaśnienia są proporcjonalne do y jest
bezpośre
wysokości kredytu.
dnio
Art. 431
Informacje nieistotne, zastrzeżone lub poufne
N/przepi
ust. 1
Instytucje mogą pominąć jedno lub więcej niż jedno
s
ujawnienie spośród tych wymienionych w tytule II, stosowan
jeżeli informacji podlegających takim ujawnieniom nie y jest
uznaje się za istotne, z wyjątkiem ujawnień bezpośre
określonych w art. 435 ust. 2 lit. c), art. 437 i art. 45
dnio
0.
Ujawniane informacje uznaje się za istotne, jeśli ich
pominięcie lub nieprawidłowość może zmienić lub
wpłynąć na ocenę lub decyzję użytkownika
opierającego się na tych informacjach przy
podejmowaniu decyzji ekonomicznych.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010
EUNB wydaje do dnia 31 grudnia 2014 r. wytyczne
dotyczące sposobu, w jaki instytucje muszą stosować
kryterium istotności w odniesieniu do wymogów
dotyczących ujawniania informacji określonych w
tytule II.
Art. 432
Instytucje mogą również pominąć jedną lub więcej niż N/przepi
ust. 2
jedną informację objętą ujawnieniami wymienionymi
s
w tytułach II i III, jeżeli informacje te zawierają stosowan
elementy, które uznaje się za zastrzeżone lub poufne y jest
zgodnie z akapitem drugim i trzecim, z wyjątkiem bezpośre
ujawnień określonych w art. 437 i 450.
dnio
Informacje danej instytucji uznaje się za zastrzeżone,
jeżeli ich podanie do wiadomości publicznej osłabiłoby
jej pozycję konkurencyjną. Mogą to być informacje
dotyczące produktów lub systemów, których
ujawnienie konkurencji
obniżyłoby opłacalność
inwestycji instytucji w te produkty lub systemy.
Informacje uznaje się za poufne, jeśli instytucja
682
zobowiązała się wobec klienta lub innego kontrahenta
do zachowania poufności.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010
EUNB wydaje do dnia 31 grudnia 2014 r. wytyczne
dotyczące sposobu, w jaki instytucje muszą stosować
kryteria w zakresie zastrzegania i poufności w
odniesieniu do wymogów dotyczących ujawniania
informacji określonych w tytule II i tytule III.
W wyjątkowych przypadkach, o których mowa w ust.
Art. 432
2, zainteresowana instytucja oświadcza przy N/przepi
ust. 3
ujawnianiu informacji, że poszczególne ich elementy
s
nie zostały ujawnione, podaje powód ich nieujawnienia stosowan
y jest
oraz publikuje bardziej ogólną informację na temat bezpośre
kwestii objętej wymogiem dotyczącym ujawniania
informacji, z wyjątkiem przypadków, w których
dnio
informacje klasyfikuje się jako zastrzeżone lub poufne.
Ust. 1, 2 i 3 pozostają bez uszczerbku dla zakresu
Art. 432
odpowiedzialności za nieujawnienie istotnych N/przepi
ust. 4
s
informacji.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 433
Częstotliwość ujawniania
N/przepi
Instytucje publikują informacje, których ujawnienie
s
jest wymagane na mocy niniejszej części, co najmniej stosowan
y jest
raz do roku.
bezpośre
Termin corocznej publikacji ujawnianych informacji
dnio
pokrywa się z terminem publikacji sprawozdań
finansowych.
Instytucje ustalają, czy konieczne jest ujawnianie
niektórych lub wszystkich informacji częściej niż raz
do roku, biorąc pod uwagę specyfikę ich działalności
gospodarczej, tj. skalę działania, zakres działalności,
obecność w różnych krajach, zaangażowanie w różne
sektory finansowe, a
także
udział
w
międzynarodowych rynkach finansowych oraz w
systemach
płatniczych,
rozrachunkowych
i
rozliczeniowych. Dokonując takiego ustalenia,
uwzględnia się przede wszystkim ewentualną potrzebę
częstszego ujawniania informacji określonych w art.
683
437 i w art. 438 lit. c)-f) oraz informacji na temat
ekspozycji na ryzyko i innych pozycji narażonych na
częste zmiany.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010
EUNB wydaje do dnia 31 grudnia 2014 r. wytyczne
dotyczące oceny przez instytucje częstszego
ujawniania informacji, o czym mowa w tytule II i
tytule III.
Art. 434
Środki ujawniania informacji
N/przepi
ust. 1
Instytucje mogą określić właściwy środek przekazu,
s
miejsce publikacji i środki weryfikacji w celu stosowan
skutecznego spełnienia wymogów dotyczących y jest
ujawniania informacji określonych w niniejszej części. bezpośre
W miarę możliwości wszystkie ujawnienia odbywają
dnio
się za pośrednictwem jednego środka przekazu lub w
jednym miejscu. Jeżeli podobna informacja jest
ujawniana za pośrednictwem więcej niż jednego
środka przekazu, w każdym z nich umieszcza się
odnośnik do podobnej informacji ujawnionej za
pośrednictwem tych pozostałych środków przekazu.
Równoważne ujawnienia informacji, których instytucje
Art. 434
dokonały w celu spełnienia wymogów na podstawie N/przepi
ust. 2
przepisów o rachunkowości, wymogów dotyczących
s
spółek giełdowych lub innych, mogą zostać uznane za stosowan
spełniające wymogi niniejszej części. Jeśli ujawnienia y jest
te nie są częścią sprawozdań finansowych, instytucje bezpośre
wskazują w sprawozdaniach finansowych w
dnio
jednoznaczny sposób, gdzie można je znaleźć.
Art. 435
Cele i strategie w zakresie zarządzania ryzykiem
N/przepi
ust. 1
Instytucje ujawniają swoje cele i
s
strategie w zakresie
zarządzania ryzykiem oddzielnie dla każdej kategorii stosowan
y jest
ryzyka, w tym rodzaje ryzyka, o których mowa w
niniejszym tytule. Ujawnione informacje dotyczą:
bezpośre
dnio
a) strategii i procesów zarządzania tymi rodzajami
ryzyka;
b) struktury i organizacji odpowiedniej funkcji
zarządzania ryzykiem, w tym informacji na temat jej
uprawnień i statutu, lub innych odpowiednich
rozwiązań w tym względzie;
c) zakresu i charakteru systemów raportowania i
684
pomiaru ryzyka;
d) strategii w zakresie zabezpieczenia i ograniczenia
ryzyka, a także strategii i procesów monitorowania
stałej skuteczności instrumentów zabezpieczających i
czynników łagodzących ryzyko;
e)
zatwierdzonego przez organ zarządzający
oświadczenia na temat adekwatności ustaleń
dotyczących zarządzania ryzykiem w instytucji,
dającego pewność, że stosowane systemy zarządzania
ryzykiem są odpowiednie z punktu widzenia profilu i
strategii instytucji;
f) zatwierdzonego przez organ zarządzający zwięzłego
oświadczenia na temat ryzyka, w którym pokrótce
omówiono ogólny profil ryzyka instytucji związany ze
strategią działalności. Przedmiotowe oświadczenie
zawiera kluczowe wskaźniki i dane liczbowe,
zapewniające zewnętrznym zainteresowanym stronom
całościowy obraz zarządzania ryzykiem przez
instytucję, w tym interakcji między profilem ryzyka
instytucji a tolerancją na ryzyko określoną przez organ
zarządzający.
Art. 435
W odniesieniu do zasad zarządzania instytucje N/przepi
ust. 2
ujawniają następujące informacje wraz z regularnymi,
s
przynajmniej corocznymi aktualizacjami:
stosowan
y jest
a) liczbę stanowisk dyrektorskich zajmowanych przez
członków organu zarządzającego;
bezpośre
dnio
b) politykę rekrutacji dotyczącą wyboru członków
organu zarządzającego oraz rzeczywistego stanu ich
wiedzy, umiejętności i wiedzy specjalistycznej;
c) strategię w zakresie zróżnicowania w odniesieniu
do wyboru członków organu zarządzającego, jego
celów i wszelkich odpowiednich zadań określonych w
tej polityce oraz zakresu, w jakim te cele i zadania
zostały zrealizowane;
d) utworzenie (bądź nie) przez instytucję oddzielnego
komitetu ds. ryzyka oraz liczby posiedzeń komitetu,
które się odbyły;
e) opis przepływu informacji na temat ryzyka
kierowanych do organu zarządzającego.
685
Art. 436
Zakres stosowania
N/przepi
Instytucje ujawniają następujące informacje dotyczące
s
stosowan
zakresu stosowania wymogów niniejszego
rozporządzenia zgodnie z dyrektywą 2013/36/UE:
y jest
bezpośre
a) nazwę instytucji, do której mają zastosowanie
dnio
wymogi niniejszego rozporządzenia;
b) zarys różnic w zakresie konsolidacji do celów
rachunkowości i regulacji ostrożnościowych wraz z
krótkim
opisem
odnośnych
podmiotów
i
wyjaśnieniem, czy:
(i) są one w pełni skonsolidowane;
(ii) są skonsolidowane metodą proporcjonalną;
(iii) pomniejszają fundusze własne;
(iv) nie są skonsolidowane ani nie pomniejszają
funduszy własnych;
c) wszelkie istniejące obecnie lub przewidywane
istotne przeszkody praktyczne lub prawne dla
szybkiego transferu funduszy własnych lub spłaty
zobowiązań przez jednostkę dominującą i jej jednostki
zależne;
d) kwotę łączną, o którą rzeczywiste fundusze własne
są mniejsze od wymaganego minimum we wszystkich
jednostkach zależnych nieobjętych konsolidacją, oraz
nazwę lub nazwy takich jednostek zależnych;
e) w stosownych przypadkach okoliczności
stosowania przepisów określonych w art. 7 i 9.
Art. 437
Fundusze własne
N/przepi
ust. 1
W odniesieniu do funduszy własnych instytucja
s
ujawnia następujące informacje:
stosowan
y jest
a) pełne uzgodnienie pozycji kapitału podstawowego bezpośre
Tier I, pozycji dodatkowych Tier I, pozycji Tier II, jak
dnio
również filtrów i odliczeń stosowanych na mocy
przepisów art. 32-35, 36, 56, 66 oraz 79 w odniesieniu
do funduszy własnych instytucji oraz bilansu w
zbadanym sprawozdaniu finansowym instytucji;
b) opis głównych cech instrumentów w kapitale
podstawowym Tier I i instrumentów dodatkowych w
686
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik