Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Do poszczególnych sekurytyzacji nie stosuje się
wielokrotnie wymogów dotyczących utrzymania.
Art. 405
Jeżeli unijna dominująca instytucja kredytowa, unijna N/przepi
ust. 2
finansowa spółka holdingowa, unijna finansowa spółka
s
holdingowa o działalności mieszanej, lub jedna z jej stosowan
jednostek zależnych jako jednostka inicjująca lub y jest
jednostka sponsorująca sekurytyzuje ekspozycje z bezpośre
kilku instytucji kredytowych, firm inwestycyjnych lub
dnio
innych instytucji finansowych objętych zakresem
nadzoru na zasadzie skonsolidowanej, wymóg, o
którym mowa w ust. 1, może zostać spełniony na
podstawie skonsolidowanej sytuacji powiązanej unijnej
dominującej instytucji kredytowej, unijnej finansowej
spółki holdingowej lub unijnej finansowej spółki
holdingowej o działalności mieszanej.
Akapit pierwszy stosuje się tylko w przypadku, gdy
instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne lub
instytucje finansowe, które utworzyły sekurytyzowane
ekspozycje, zobowiązały się do przestrzegania
wymogów określonych w art. 408 oraz do
terminowego dostarczania jednostce inicjującej lub
jednostce sponsorującej i unijnej dominującej instytucji
kredytowej lub unijnej finansowej spółce holdingowej
lub unijnej finansowej spółce holdingowej o
działalności mieszanej informacji potrzebnych do
spełnienia wymogów, o których mowa w art. 409.
Art. 405
Ust. 1 nie ma zastosowania w przypadkach, w których N/przepi
ust. 3
sekurytyzowane ekspozycje stanowią ekspozycje
s
wobec następujących podmiotów lub są przez te stosowan
podmioty w pełni, bezwarunkowo i nieodwołalnie y jest
gwarantowane:
bezpośre
dnio
a) rządy centralne lub banki centralne;
b) samorządy regionalne, władze lokalne i podmioty
sektora publicznego państw członkowskich;
c) instytucje, którym przypisuje się zgodnie z częścią
trzecią tytuł II rozdział 2 wagę ryzyka równą 50% lub
mniej;
d) wielostronne banki rozwoju.
637
Ust. 1 nie ma zastosowania do transakcji opartych na
Art. 405
wyraźnym, przejrzystym i dostępnym indeksie, jeżeli N/przepi
ust. 4
bazowe podmioty referencyjne są identyczne z
s
podmiotami tworzącymi indeks podmiotów, który jest stosowan
y jest
szeroko wykorzystywany w obrocie, lub jeżeli
stanowią one inne zbywalne papiery wartościowe bezpośre
niebędące pozycjami sekurytyzacyjnymi.
dnio
Art. 406
Należyta staranność
N/przepi
ust. 1
Zarówno przed narażeniem się na ryzyko związane z
s
sekurytyzacją, jak i w stosownych przypadkach po jej stosowan
dokonaniu instytucje są w stanie wykazać przed y jest
właściwymi organami dla każdej ze swoich bezpośre
poszczególnych pozycji sekurytyzacyjnych, że mają
dnio
wszechstronną i dogłębną wiedzę na temat formalnych
zasad polityki i procedur oraz że wdrożyły takie
formalne zasady polityki i procedury, które są
odpowiednie dla posiadanych przez nie portfeli
handlowych i niehandlowych oraz współmierne do
profilu ryzyka ich inwestycji
w pozycje
sekurytyzowane, do celów analizowania i
rejestrowania:
a) informacji ujawnianych na mocy art. 405 ust. 1
przez jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące lub
pierwotnych kredytodawców w celu określenia udziału
gospodarczego netto, który stale utrzymują w
sekurytyzacji;
b) charakterystyki ryzyka poszczególnych pozycji
sekurytyzacyjnych;
c) charakterystyki ryzyka ekspozycji stanowiących
bazę pozycji sekurytyzacyjnej;
d) reputacji jednostek inicjujących lub sponsorujących
i danych dotyczących strat poniesionych w związku z
wcześniejszymi sekurytyzacjami prowadzonymi przez
te jednostki w odpowiednich kategoriach ekspozycji
stanowiących bazę pozycji sekurytyzacyjnej;
e) oświadczeń złożonych przez jednostki inicjujące
lub sponsorujące bądź przez ich przedstawicieli lub
doradców i ujawnionych przez nich informacji w
kwestii dochowania przez nie należytej staranności w
odniesieniu do sekurytyzowanych ekspozycji oraz, w
stosownych przypadkach, w kwestii jakości
638
zabezpieczenia sekurytyzowanych ekspozycji;
f) w stosownych przypadkach - metod i koncepcji, na
których
opiera
się
wycena
zabezpieczenia
sekurytyzowanych ekspozycji, oraz zasad przyjętych
przez jednostki inicjujące lub sponsorujące w celu
zapewnienia niezależności rzeczoznawcy;
g) wszystkich cech strukturalnych sekurytyzacji,
które mogą mieć istotny wpływ na wyniki pozycji
sekurytyzacyjnych instytucji, takich jak kaskadowe
progi kontraktu i mechanizmy uruchamiające dany
próg, wsparcie jakości kredytowej, wsparcie płynności,
mechanizmy wyzwalania wartości rynkowej oraz
odnoszące się do konkretnej transakcji definicje
niewykonania zobowiązania.
Instytucje regularnie przeprowadzają własne testy
warunków skrajnych, które są odpowiednie dla ich
pozycji sekurytyzacyjnych. W tym celu instytucje
mogą opierać się na modelach finansowych
opracowanych przez ECAI, pod warunkiem że
instytucje mogą wykazać na żądanie, że przed
dokonaniem inwestycji dołożyły należytych starań w
celu walidacji istotnych założeń modelu i jego
struktury oraz poznania metod, założeń i wyników.
Art. 406
Instytucje niebędące jednostkami inicjującymi, N/przepi
ust. 2
jednostkami
sponsorującymi
ani
pierwotnymi
s
kredytodawcami ustalają formalne procedury, które są stosowan
odpowiednie dla ich portfela handlowego i y jest
niehandlowego oraz współmierne do profilu ryzyka ich bezpośre
inwestycji w sekurytyzowane pozycje, w celu ciągłego
dnio
i odpowiednio wczesnego monitorowania informacji
na temat wyników ekspozycji stanowiących bazę ich
pozycji sekurytyzacyjnych. W stosownych
przypadkach procedury te obejmują typ ekspozycji,
udział procentowy kredytów przeterminowanych o
ponad 30, 60 i 90 dni, współczynnik niewykonania
zobowiązań, częstość przedterminowych spłat, kredyty
postawione w stan natychmiastowej wymagalności,
rodzaj zabezpieczenia i w czyim jest posiadaniu oraz
rozkład częstości punktowych ocen zdolności
kredytowej lub inne środki oceny wiarygodności
kredytowej odnoszące się do wszystkich ekspozycji
bazowych, dywersyfikacje sektorową i geograficzną,
639
rozkład częstości relacji zadłużenia do zabezpieczenia
w przedziałach ułatwiających odpowiednią analizę
wrażliwości. Jeżeli ekspozycje bazowe są same w
sobie pozycjami sekurytyzacyjnymi, instytucje
dysponują informacjami określonymi w niniejszym
akapicie dotyczącymi nie tylko sekurytyzacyjnych
transz bazowych, takimi jak nazwa emitenta i jakość
kredytowa, ale również dotyczącymi cech i wyników
puli
stanowiących
bazę
tych
transzy
sekurytyzacyjnych.
Instytucje stosują również te same standardy badania
udziałów lub gwarantowania emisji w odniesieniu do
emisji sekurytyzacyjnych zakupionych od osób
trzecich niezależnie od tego, czy te udziały lub
gwarantowanie emisji są utrzymywane w ich
portfelach handlowych, czy w portfelach
niehandlowych.
Art. 407
Dodatkowa waga ryzyka
N/przepi
W przypadku niespełnienia, w wyniku zaniedbania
s
lub
zaniechania przez instytucję, wymogów określonych w stosowan
y jest
art. 405, 406 lub 409 w jakimkolwiek istotnym
zakresie właściwe organy nakładają proporcjonalną bezpośre
dodatkową wagę ryzyka w wysokości co najmniej 250
dnio
% wagi ryzyka (maksymalnie do wysokości 1250 %),
którą zastosuje się do stosownych pozycji
sekurytyzacyjnych w sposób określony w przepisach,
odpowiednio, art. 245 ust. 6 lub art. 337 ust. 3.
Dodatkowa waga ryzyka wzrasta stopniowo wraz z
każdym kolejnym naruszeniem przepisów dotyczących
należytej staranności.
Właściwe organy uwzględniają przewidziane w art.
405 ust. 3 wyłączenia dotyczące niektórych
sekurytyzacji poprzez zmniejszenie wagi ryzyka, którą
w przeciwnym wypadku nałożyłyby na mocy
niniejszego artykułu w odniesieniu do sekurytyzacji,
do której ma zastosowanie art. 405 ust. 3.
Art. 408
Kryteria przyznawania kredytu
N/przepi
Instytucje sponsorujące i inicjujące stosują w stosunku
s
do ekspozycji, które mają zostać poddane stosowan
sekurytyzacji, te same należyte i ściśle zdefiniowane y jest
bezpośre
kryteria przyznawania kredytu, zgodne z wymogami
640
art. 79 dyrektywy 2013/36/UE, jakie stosują do
dnio
ekspozycji, które utrzymują we własnym portfelu
bankowym. W tym celu instytucje inicjujące i
sponsorujące stosują te same procedury zatwierdzania
oraz w stosownych przypadkach zmiany, odnawiania i
refinansowania kredytów.
W przypadku niespełnienia wymogów, o których
mowa w akapicie pierwszym niniejszego artykułu,
instytucja inicjująca nie stosuje art. 245 ust. 1 i nie
uzyskuje
ona
zezwolenia
na
wyłączenie
sekurytyzowanych ekspozycji z obliczeń dotyczących
wymogów kapitałowych obowiązujących ją na mocy
niniejszego rozporządzenia.
Art. 409
Ujawnianie informacji inwestorom
N/przepi
Instytucje inicjujące, sponsorujące lub będące
s
pierwotnymi kredytodawcami ujawniają wobec stosowan
inwestorów poziom swoich zobowiązań zgodnie z art. y jest
405 dotyczących utrzymania udziału gospodarczego bezpośre
netto w sekurytyzacji. Instytucje sponsorujące i
dnio
inicjujące zapewniają, aby potencjalni inwestorzy mieli
w każdej chwili łatwy dostęp do wszystkich istotnych
danych na temat jakości kredytowej i wyników
poszczególnych ekspozycji bazowych, przepływów
pieniężnych oraz zabezpieczeń
wspierających
ekspozycję sekurytyzacyjną, jak również informacji
koniecznych do przeprowadzenia kompleksowych i
opartych na rzetelnych danych testów warunków
skrajnych w zakresie przepływów pieniężnych i
wartości zabezpieczeń wspierających ekspozycje
bazowe. W tym celu istotne dane są określane w dniu
sekurytyzacji, a w stosownych przypadkach z uwagi na
charakter sekurytyzacji - po tym dniu.
Art. 410
Jednolite warunki stosowania
N/przepi
ust. 1
s
EUNB corocznie przedstawia Komisji sprawozdanie
dotyczące środków podjętych przez właściwe organy stosowan
y jest
w celu zapewnienia przestrzegania przez instytucje
wymogów tytułu II i III.
bezpośre
dnio
Art. 410
EUNB opracowuje projekty regulacyjnych standardów N/przepi
ust. 2
technicznych w celu bardziej szczegółowego
s
stosowan
641
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei