eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

ograniczenia ryzyka kredytowego, w stosownych
przypadkach;
c) w stosownych przypadkach, rodzaj ochrony
kredytowej rzeczywistej lub nierzeczywistej;
d) wartość ekspozycji po uwzględnieniu skutku
ograniczenia ryzyka kredytowego obliczonego do
celów art. 395 ust. 1;
e) przewidywany odpływ ekspozycji wyrażony jako
kwota należąca do miesięcznych klas zapadalności do
jednego roku, kwartalnych klas zapadalności do trzech
lat, a następnie do klas rocznych.
Sprawozdania przedstawia się co najmniej dwa razy do
Art. 394
N/przepi


roku.
ust. 3
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 394
EUNB opracowuje projekty wykonawczych
N/przepi


ust. 4
standardów technicznych w celu określenia:
s
stosowan
a) jednolitych wzorów sprawozdań, o których mowa w
y jest
ust. 3, proporcjonalnych do charakteru, skali i stopnia
złożoności działalności instytucji, oraz instrukcji bezpośre
dotyczących stosowania tych wzorów;
dnio

b) częstotliwości i terminów przedstawiania
sprawozdań, o których mowa w ust. 3;
c) rozwiązań informatycznych stosowanych przy
przedstawianiu sprawozdań, o których mowa w ust. 3.
EUNB przedstawia Komisji powyższe projekty
wykonawczych standardów technicznych do dnia 1
stycznia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 395
Limity dużych ekspozycji
N/przepi


ust. 1
s
Instytucja nie przyjmuje na siebie ekspozycji wobec
klienta lub grupy powiązanych klientów, której stosowan
y jest

617
wartość po uwzględnieniu skutku ograniczenia ryzyka bezpośre
kredytowego zgodnie z art. 399-403 przekracza 25%
dnio
wartości jej uznanego kapitału. Jeżeli taki klient jest
instytucją lub jeżeli do grupy powiązanych klientów
należy co najmniej jedna instytucja, wartość ta nie
przekracza 25% wartości uznanego kapitału instytucji
lub kwoty 150 mln EUR, w zależności od tego, która z
tych wartości jest wyższa, pod warunkiem że suma
wartości ekspozycji wobec wszystkich powiązanych
klientów niebędących instytucjami, po uwzględnieniu
skutku ograniczenia ryzyka kredytowego zgodnie z art.
399-403, nie przekracza 25% wartości uznanego
kapitału instytucji.
Jeżeli kwota 150 mln EUR jest wyższa niż 25%
wartości uznanego kapitału instytucji, wartość
ekspozycji po uwzględnieniu skutku ograniczenia
ryzyka kredytowego zgodnie z art. 399-403 nie
przekracza limitu, który jest racjonalny w świetle
uznanego kapitału instytucji. Instytucja określa ten
limit zgodnie z zasadami i procedurami, o których
mowa w art. 81 dyrektywy 2013/36/UE, w celu
uwzględnienia i kontroli ryzyka koncentracji. Limit ten
nie przekracza 100% wartości uznanego kapitału
instytucji.
Właściwe organy mogą ustalić limit niższy niż 150
mln EUR, o czym informują EUNB i Komisję.
Art. 395
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, z N/przepi


ust. 2
uwzględnieniem
skutku
ograniczania
ryzyka
s
kredytowego w myśl art. 399-403, a także rozwoju stosowan
sytuacji w obszarze równoległego systemu bankowego y jest
i dużych ekspozycji na poziomie Unii i na poziomie bezpośre
międzynarodowym, EUNB wyda - do dnia 31 grudnia
dnio
2014 r. - wytyczne w celu określenia odpowiednich
zagregowanych limitów takich ekspozycji lub
surowszych indywidualnych limitów dotyczących
ekspozycji wobec podmiotów z równoległego systemu
bankowego, które prowadzą działalność bankową poza
uregulowanymi ramami.
Opracowując te wytyczne, EUNB przeanalizuje, czy
wprowadzenie dodatkowych limitów miałoby istotny
szkodliwy wpływ na profil ryzyka instytucji z siedzibą
w Unii, na dostarczanie kredytów do gospodarki

618
realnej lub na stabilność i właściwe funkcjonowanie
rynków finansowych.
Do dnia 31 grudnia 2015 r. Komisja oceni zasadność i
wpływ nałożenia limitów w odniesieniu do ekspozycji
wobec podmiotów z równoległego systemu
bankowego, które prowadzą działalność bankową poza
uregulowanymi ramami, z uwzględnieniem rozwoju
sytuacji na poziomie unijnym i międzynarodowym w
obszarze równoległego systemu bankowego i dużych
ekspozycji, a także ograniczania ryzyka kredytowego
w myśl art. 399-403. Komisja przedłoży Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie - w stosownych
przypadkach - z wnioskiem ustawodawczym w
sprawie limitów ekspozycji wobec podmiotów z
równoległego systemu bankowego, które prowadzą
działalność bankową poza uregulowanymi ramami.
Z zastrzeżeniem art. 396 instytucja stale przestrzega
Art. 395
N/przepi


odpowiedniego limitu ustanowionego w ust. 1.
ust. 3
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Do aktywów stanowiących wierzytelności oraz innych
Art. 395
N/przepi


ekspozycji wobec uznanych firm inwestycyjnych z
ust. 4
państw trzecich można stosować taki sam sposób
s
traktowania, jaki określono w ust. 1.
stosowan

y jest
bezpośre
dnio
Art. 395
Limity określone w niniejszym artykule można N/przepi


ust. 5
przekraczać w przypadku ekspozycji zaliczonych do
s
portfela handlowego instytucji, jeżeli są spełnione stosowan
poniższe warunki:
y jest
bezpośre
a) wartość ekspozycji zaliczonej do portfela
dnio
niehandlowego wobec danego klienta lub danej grupy
powiązanych klientów nie przekracza limitu
określonego w ust. 1, przy czym limit ten oblicza się
na podstawie wartości uznanego kapitału, w związku z
czym nadwyżka jest w całości zaliczona do portfela
handlowego;
b) instytucja spełnia dodatkowy wymóg w zakresie

619
funduszy własnych dotyczący nadwyżki w stosunku do
limitu określonego w ust. 1, który oblicza się zgodnie z
art. 397 i 398;
c) jeżeli upłynął okres maksymalnie 10 dni od dnia
wystąpienia nadwyżki, wartość ekspozycji zaliczonej
do portfela handlowego wobec danego klienta lub
danej grupy powiązanych klientów nie przekracza 500
% wartości uznanego kapitału instytucji;
d) suma wartości wszystkich nadwyżek, które
utrzymują się dłużej niż 10 dni, nie przekracza 600 %
wartości uznanego kapitału instytucji.
Po każdym przypadku przekroczenia limitu instytucja
niezwłocznie zgłasza właściwym organom wysokość
nadwyżki i nazwę danego klienta oraz, w
odpowiednich przypadkach, nazwę grupy powiązanych
klientów.
Art. 395
Na użytek niniejszego ustępu "środki strukturalne" N/przepi


ust. 6
oznaczają środki przyjęte przez państwo członkowskie
s
i wdrożone przez odpowiednie właściwe organy tego stosowan
państwa członkowskiego - przed wejściem w życie y jest
aktu prawnego wyraźnie harmonizującego takie środki bezpośre
- które nakładają na instytucje kredytowe działające na
dnio
podstawie zezwolenia udzielonego w danym państwie
członkowskim wymóg zmniejszenia ich ekspozycji
wobec różnych podmiotów prawnych, w zależności od
ich działalności, bez względu na to, gdzie te rodzaje
działalności są prowadzone, z myślą o ochronie
deponentów i zachowaniu stabilności finansowej.
Niezależnie od ust. 1 niniejszego artykułu i art. 400
ust. 1 lit. f), w przypadku gdy państwa członkowskie
przyjmują przepisy krajowe wymagające przyjęcia
środków strukturalnych w ramach grupy bankowej,
właściwe organy mogą wymagać, by instytucje w
grupie bankowej, które przechowują depozyty objęte
systemem gwarancji depozytów zgodnie z dyrektywą
94/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30
maja 1994 r. w sprawie systemów gwarancji
depozytów [30] lub równoważnym systemem
gwarancji depozytów w państwie trzecim, stosowały
limit dotyczący dużych ekspozycji poniżej 25%, lecz
nie niższy niż 15% pomiędzy dniem 28 czerwca 2013
r. a dniem 30 czerwca 2015 r. na zasadzie

620
subskonsolidowanej, zgodnie z art. 11 ust. 5, w
odniesieniu do ekspozycji wewnątrz grupy, w
przypadku gdy te ekspozycje obejmują ekspozycje
wobec podmiotu, który nie należy do tej samej
podgrupy, jeśli chodzi o środki strukturalne.
Do celów niniejszego ustępu spełnia się następujące
warunki:
a) wszystkie podmioty należące do tej samej
podgrupy, jeśli chodzi o środki strukturalne, uznaje się
za jednego klienta lub grupę powiązanych klientów;
b) właściwe organy stosują jednolity limit względem
ekspozycji, o których mowa w akapicie pierwszym.
Stosowanie takiego podejścia pozostaje bez uszczerbku
dla skutecznego nadzoru na zasadzie skonsolidowanej i
nie może pociągać za sobą nieproporcjonalnych
negatywnych skutków dla całości lub części systemu
finansowego innych państw członkowskich lub Unii
jako całości; nie może też stanowić ani stwarzać
przeszkody dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.
Art. 395
Przed przyjęciem konkretnych środków strukturalnych, N/przepi


ust. 7
o których mowa w ust. 6, odnoszących się do dużych
s
ekspozycji, właściwe organy - co najmniej dwa stosowan
miesiące przed publikacją decyzji o przyjęciu środków y jest
strukturalnych
-
powiadamiają Radę, Komisję, bezpośre
zainteresowane właściwe organy i EUNB, a także
dnio
przedkładają odnośne dowody ilościowe lub
jakościowe
dotyczące
wszystkich
poniższych
elementów:
a) zakres działalności, która podlega stosownym
środkom strukturalnym;
b) wyjaśnienie, dlaczego projekt takich środków
uznaje się za odpowiedni, skuteczny i proporcjonalny
w celu ochrony deponentów;
c) ocena prawdopodobnego pozytywnego lub
negatywnego wpływu przedmiotowych środków na
rynek wewnętrzny w oparciu o informacje, które są
dostępne danemu państwu członkowskiemu.
Art. 395
Uprawnienia do przyjęcia aktu wykonawczego w celu N/przepi


ust. 8
przyjęcia lub odrzucenia proponowanych środków
s

621
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 132 . [ 133 ] . 134 ... 140 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: