Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3130
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349
3130-czesc-I
i postrzegane jako niedopełnienie ustawowego terminu przekwalifikowania.
Zaproponowane rozwiązanie umożliwi uproszczenie procedury związanej z oceną
udatności upraw na gruncie objętym zalesieniem i przekwalifikowaniem zalesionego
gruntu na grunt leśny.
Proponowana zmiana ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
płatności wynika z konieczności uzupełnienia regulacji w zakresie możliwości
składania wniosków o wpis do ewidencji producentów prowadzonej przez Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przez producentów rolnych lub
potencjalnych beneficjentów równocześnie z wnioskiem o przyznanie pomocy
w ramach niektórych działań, określonych w ustawie o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich na lata 2014–2020, takich jak: inwestycje w środki trwałe, przywracanie
potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz
wprowadzenie odpowiednich środków zapobiegawczych, rozwój gospodarstw
i działalności gospodarczej, inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę
żywotności lasów, tworzenie grup producentów i organizacji producentów, działanie
rolno-środowiskowo-klimatyczne, rolnictwo ekologiczne, płatności dla obszarów
z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami.
Art. 11 ust. 3 pkt 5 ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów (…)
przewiduje tożsame rozwiązania w odniesieniu do niektórych działań, o których mowa
w ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem
środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na
lata 2007–2013.
Zmiany dostosowującej wymagają również przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu
rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1306/2013 w ramach PROW 2014–2020
zadania dotyczące przeprowadzania kontroli administracyjnej wniosków są zadaniami
agencji płatniczej. Przepisy rozporządzenia nr 809/2014 stanowią, że kontrole te mają
zapewniać także zgodność operacji z przepisami w zakresie zamówień publicznych.
46
Powyższe uwzględniono w art. 165 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych, w którym przyjęto, że agencja płatnicza powinna mieć
możliwość występowania do Prezesa UZP z wnioskiem o wszczęcie kontroli doraźnej.
W przepisach o zasadach realizacji polityki rozwoju został usystematyzowany proces
zatwierdzania programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w tym
PROW 2014–2020. Przepisy te nie zawierają jednak regulacji dotyczących ogłaszania
treści PROW 2014–2020, a także dokonywania i ogłaszania jego zmian. Konieczne jest
zatem uzupełnienie regulacji w tym zakresie, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia nr 1305/2013. Zgodnie z nimi za opracowanie projektu zmian programu
odpowiada minister właściwy do spraw rozwoju wsi, który przekazuje go, po przyjęciu
przez Radę Ministrów, Komisji Europejskiej. Proponuje się, aby program oraz jego
zmiany zamieszczane były na stronie internetowej ministra właściwego do spraw
rozwoju wsi. Natomiast w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski” ogłaszany będzie komunikat o:
a) zatwierdzeniu przez Komisję Europejską programu lub jego zmian, które wymagają
zatwierdzenia przez Komisję Europejską,
b) adresie strony internetowej, na której zamieszczona zostanie treść programu oraz
jego zmian.
Rozdział 10. Przepisy przejściowe i końcowe ( art. 66–70)
W ramach przedmiotowego rozdziału zaproponowano przepisy zapewniające płynne
przejście w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z wykorzystania do tego
celu środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
w ramach PROW 2007–2013 do wykorzystania środków Europejskiego Funduszu
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007–2013.
W art. 69 projektowanej ustawy, z uwagi na to, że w okresie programowania
2007–2013 została wykształcona duża grupa osób do świadczenia usług doradczych,
zamieszczono przepis przejściowy, uznający wszystkie osoby, które dotychczas były na
liście doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych, doradców leśnych
i ekspertów przyrodniczych, za wpisane na odpowiednie listy osób, mających
uprawnienia do doradzania w okresie 2014–2020.
47
Również charakter przejściowy ma art. 68, który ma obowiązywać tylko w odniesieniu
do planu analiz gleb przygotowywanego przez Krajową Stację Chemiczno-Rolniczą na
rok 2015.
Zgodnie z projektowanym art. 70 ustawa wejdzie w życie z dniem 15 marca 2015 r.
Termin ten ma szczególne znaczenie w odniesieniu do postępowań w sprawie
przyznawania płatności w ramach działań obszarowych wdrażanych w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, tj.:
1) inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów (zalesianie
i tworzenie terenów zalesionych – w zakresie rocznych premii);
2) działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne;
3) rolnictwo ekologiczne;
4) płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi
ograniczeniami.
Wnioski o przyznanie płatności w ramach powyższych działań, analogicznie do PROW
2007–2013, składane są od dnia 15 marca do dnia 15 maja na jednym formularzu
z wnioskiem o przyznanie płatności bezpośrednich realizowanych w oparciu
o projektowaną ustawę o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
która również ma wejść w życie w dniu 15 marca 2015 r. Powiązanie regulacji
dotyczących płatności bezpośrednich i ww. płatności obszarowych PROW wynika
z przepisów unijnych. Ujednolicenia dotyczą między innymi terminów składania
wniosków i wypłacania płatności. Wobec powyższego zasadne jest, aby zarówno
ustawa, jak i rozporządzenia wykonawcze dla działań obszarowych PROW, wydawane
na podstawie art. 45 przedmiotowej ustawy, weszły w życie najpóźniej w dniu 15 marca
2015 r. Proponowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad
demokratycznego państwa prawnego.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym jej projekt
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Pismem z dnia 7 sierpnia 2014 r. wystąpiono z wnioskiem o umieszczenie projektu
ustawy w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Decyzją Zespołu
ds. Programowania Prac Rządu z dnia 29 sierpnia 2014 r. projekt ustawy został
48
włączony do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów jako projekt priorytetowy
(UC143).
49
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków 23.01.2015 r.
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Prawo UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu
Nr w wykazie prac
Tadeusz Nalewajk, Podsekretarz Stanu w MRiRW
UC143
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW,
tel. 22 623 18 42
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Brak krajowych przepisów ustawowych pozwalających na wprowadzenie do porządku prawnego regulacji niezbędnych do realizacji
zadań z zakresu wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich określonych w szczególności w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487), zwanym dalej
„rozporządzeniem nr 1305/2013” oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady
(EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE
L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Utworzenie na gruncie prawa krajowego ram ustawowych do realizacji zadań z zakresu wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze
środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich określonych w rozporządzeniu nr 1305/2013.
Stworzenie regulacji prawnych dających podstawę wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, w szczególności
poprzez określenie szczegółowych zasad zmiany programu, stworzenie odpowiedniego systemu instytucjonalnego dla wdrażania
programu oraz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy
i pomocy technicznej w ramach programu, utworzenie i funkcjonowanie Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW), utworzenie
odpowiedniego systemu nadzoru nad właściwym wykonywaniem zadań w obszarze wdrażania PROW 2014–2020, oraz zapewnienie
właściwego systemu kontroli wydatkowanych środków programu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Stanowienie przez pozostałe kraje członkowskie UE wewnętrznych przepisów prawa na podstawie wskazanych w pkt 1 przepisów
prawa unijnego trwa równolegle do procesu prowadzonego w Polsce. Biorąc pod uwagę fakt, że unijne rozporządzenia, stanowiące
podstawę wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich, zostały opublikowane w grudniu 2013 r. i nie zostały jeszcze wydane
wszystkie obowiązkowo przewidziane akty prawne wykonawcze i delegowane do tych rozporządzeń, trudno oczekiwać, aby
wprowadzono już na ich podstawie odpowiednie regulacje prawne w porządku prawnym krajów członkowskich UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty zaangażowane
W zależności od
Konsultacje z podmiotami
Wpływ na zatrudnienie
w zarządzanie, wdrażanie lub
szczegółowych rozwiązań ≥ zaangażowanymi we wdrażanie
i organizację tych podmiotów
kontrolę PROW 2014–2020
400.
Programu Rozwoju Obszarów
z uwagi na przypisane im zadania
(MRiRW, ARiMR, ARR,
Wiejskich na lata 2007–2013.
związane z zarządzaniem,
samorządy województw,
wdrażaniem lub kontrolą PROW
Lokalne Grupy Działania,
2014–2020, a także na budżet
podmiot wdrażający działania
z uwagi na możliwość korzystania
„transfer wiedzy i działalność
ze środków pomocy technicznej
informacyjna” oraz „usługi
(nie dotyczy LGD, którym na
doradcze, usługi z zakresu
wykonywanie ich zadań zostaną
zarządzania gospodarstwem
zapewnione środki w ramach
rolnym i usługi z zakresu
działania LEADER).
zastępstw”, instytucje
pośredniczące), Prezes
Urzędu Zamówień
Publicznych.
Podmioty zapewniające
Projekt PROW 2014–2020.
funkcjonowanie KSOW:
jednostka centralna
– jednostka sektora finansów
publicznych lub fundacja,
której jedynym fundatorem
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3130-czesc-I
› Pobierz plik
-
3130-czesc-II
› Pobierz plik