Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
pomocy na podstawie art. 41, 43, 48
i 50 oraz tytułu IV niniejszego
rozporządzenia,
którą
rolnik
otrzymał zgodnie z niniejszym
rozporządzeniem
na
rok
kalendarzowy
bezpośrednio
poprzedzający wdrożenie systemu
płatności
podstawowej,
przed
zastosowaniem
art.
63
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013,
przez liczbę uprawnień do płatności
przydzielonych temu rolnikowi w
pierwszym roku stosowania systemu
płatności
podstawowej,
z
wyłączeniem
uprawnień
przydzielonych z rezerwy krajowej
lub rezerw regionalnych.
Tę stałą wartość procentową oblicza się
dzieląc krajowy lub regionalny pułap
dla systemu płatności podstawowej,
który ma zostać ustalony zgodnie z,
odpowiednio, art. 22 ust. 1 lub art.
23 ust. 2 niniejszego rozporządzenia
na pierwszy rok stosowania systemu
płatności
podstawowej,
po
zastosowaniu
liniowego
zmniejszenia przewidzianego w art.
30 ust. 1 lub, w stosownych
przypadkach, w ust. 2, przez łączną
wartość pomocy, z wyłączeniem
pomocy na podstawie art. 41, 43, 48
i 50 oraz tytułu IV niniejszego
102
rozporządzenia, przyznanej na rok
kalendarzowy
bezpośrednio
poprzedzający wdrożenie systemu
płatności podstawowej w danym
państwie członkowskim lub regionie,
przed
zastosowaniem
art.
63
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
4. Stosując ust. 2, państwa członkowskie,
działając
zgodnie
z
ogólnymi
zasadami prawa unijnego, dążą do
zbliżenia wartości uprawnień do
płatności na poziomie krajowym lub
regionalnym. W tym celu do dnia 1
sierpnia
roku
poprzedzającego
wdrożenie
systemu
płatności
podstawowej państwa członkowskie
określają działania, jakie należy
podjąć, oraz metodę obliczania, która
będzie
stosowana,
oraz
powiadamiają
o
nich
Komisję.
Działania te obejmują stopniowe
roczne zmiany początkowej wartości
jednostkowej
uprawnień
do
płatności, o której mowa w ust. 3,
zgodnie
z
obiektywnymi
i
niedyskryminacyjnymi
kryteriami,
począwszy od pierwszego roku
stosowania
systemu
płatności
podstawowej.
W pierwszym roku stosowania systemu
płatności
podstawowej
państwa
członkowskie informują rolników o
103
wartości ich uprawnień obliczonej
zgodnie z niniejszym artykułem dla
każdego roku w okresie objętym
niniejszym rozporządzeniem.
5. Do
celów
ust.
3,
na
podstawie
obiektywnych kryteriów, państwo
członkowskie może zadecydować, że
w odniesieniu do sprzedaży lub
przyznania lub wygaśnięcia całości
lub
części
dzierżawy
użytków
rolnych po dacie ustalonej zgodnie z
art. 36 ust. 5, ale przed datą ustaloną
zgodnie
z
art.
33
ust.
1,
podwyższenie
lub
część
podwyższenia wartości uprawnień
do
płatności,
które
zostałyby
przydzielone
danemu
rolnikowi,
zwracane jest do rezerwy krajowej
lub rezerw regionalnych, jeżeli takie
zwiększenie przyniosłoby danemu
rolnikowi nieuzasadnione zyski.
Takie obiektywne kryteria ustanawia się w
taki sposób, aby zapewnić równe
traktowanie rolników oraz uniknąć
zakłócenia rynku i konkurencji;
obejmują one co najmniej:
a) minimalny okres dzierżawy;
b) część otrzymanej płatności, która ma być
zwrócona do rezerwy krajowej lub
rezerw regionalnych.
104
Art. 41 Przepisy ogólne
T
Art. 2
2 pkt 9) płatność dodatkowa – płatność, o
ust.
1 41. 1. Państwa członkowskie mogą do dnia 1
pkt 9
której mowa w tytule III rozdział 2
akapit
sierpnia każdego roku zadecydować
rozporządzenia nr 1307/2013;
pierwsz
o przyznaniu od kolejnego roku
y
corocznej płatności rolnikom, którzy
Art. 14 Art. 14. 1. Płatność dodatkowa jest
są uprawnieni do otrzymywania
ust. 1
przyznawana rolnikowi, jeżeli łączna
płatności
w
ramach
systemu
powierzchnia gruntów objętych obszarem
płatności podstawowej, o którym
zatwierdzonym dla tego rolnika do
mowa w rozdziale 1 sekcje 1, 2, 3 i
jednolitej
płatności
obszarowej
jest
5, lub w ramach systemu jednolitej
większa niż 3 ha.
płatności obszarowej, o którym
mowa w rozdziale 1 sekcja 4
(„płatność redystrybucyjna”).
Art. 41 41. 1. Państwa członkowskie powiadamiają
N
Przepis
rozporządzenia
ust.
1 Komisję o każdej takiej decyzji w terminie, o
stosowany wprost – nie
akapit
którym mowa w akapicie pierwszym.
wymaga wdrożenia
drugi
Art. 41 41.
2. Państwa
członkowskie,
które
N
Nie będzie stosowany w
ust. 2
zadecydowały
o
stosowaniu
systemu
Polsce
płatności
podstawowej
na
poziomie
regionalnym zgodnie z art. 23, mogą
stosować
płatność
redystrybucyjną
na
poziomie regionalnym.
Art. 41 41. 3. Bez uszczerbku dla stosowania
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 3
dyscypliny
finansowej,
zmniejszania
stosowany wprost – nie
płatności zgodnie z art. 11, liniowych
wymaga wdrożenia
zmniejszeń, o których mowa w art. 7
niniejszego rozporządzenia, oraz stosowania
art. 63 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013,
płatność redystrybucyjna przydzielana jest co
105
roku
po
aktywowaniu
przez
rolnika
uprawnień do płatności lub, w państwach
członkowskich
stosujących
art.
36
niniejszego
rozporządzenia,
po
zadeklarowaniu
przez
rolnika
kwalifikujących się hektarów.
Art. 41 41. 4. Płatność redystrybucyjna obliczana
T
Art. 14 14. 2. Płatność dodatkowa przysługuje do
ust. 4
jest co roku przez państwa członkowskie
ust. 2
powierzchni gruntów objętych obszarem
poprzez pomnożenie liczby, która ma być
zatwierdzonym do jednolitej płatności
ustalona przez państwo członkowskie i która
obszarowej
będących
w
posiadaniu
nie może przekraczać 65 % średniej krajowej
rolnika:
lub regionalnej płatności na hektar, przez
1)
nie większej niż 30 ha oraz
liczbę
uprawnień
do
płatności
2)
pomniejszonej o 3 ha.
aktywowanych przez rolnika zgodnie z art.
33 ust. 1 lub przez liczbę kwalifikowalnych
hektarów zadeklarowanych przez rolnika
zgodnie z art. 36 ust. 2. Liczba takich
uprawnień do płatności lub hektarów nie
może przekraczać wielkości maksymalnej,
która ma być ustalona przez państwa
członkowskie i która nie może przekraczać
30
hektarów
lub
średniej
wielkości
gospodarstwa
rolnego
określonej
w
załączniku VIII, jeżeli ta średnia wielkość
przekracza 30 hektarów w danym państwie
członkowskim.
Art. 41 41. 5. O ile maksymalne limity ustalone w
T
Art. 14 14. 2. Płatność dodatkowa przysługuje do
ust. 5
ust.
4
są
przestrzegane,
państwa
ust. 2
powierzchni gruntów objętych obszarem
członkowskie mogą ustalić na poziomie
zatwierdzonym do jednolitej płatności
krajowym gradację w odniesieniu do liczby
obszarowej
będących
w
posiadaniu
106
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik