Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
hektarów ustalanej zgodnie z tym ustępem,
rolnika:
która będzie stosowana w ten sam sposób do
1)
nie większej niż 30 ha oraz
wszystkich rolników.
2)
pomniejszonej o 3 ha.
Art. 41 41. 6. Średnia krajowa płatność na hektar, o
N
Przepis
rozporządzenia
ust.
6 której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu,
stosowany wprost – nie
akapit
jest ustalana przez państwa członkowskie na
wymaga wdrożenia
pierwsz
podstawie krajowego pułapu ustalonego w
y
załączniku II na rok kalendarzowy 2019 oraz
liczby
kwalifikujących
się
hektarów
zadeklarowanych zgodnie z art. 33 ust. 1 lub
art. 36 ust. 2 w 2015 r.
Art. 41 41. 6. Średnia regionalna płatność na hektar,
N
Nie będzie stosowany w
ust.
6 o której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu,
Polsce
akapit
ustalana jest przez państwa członkowskie na
drugi
podstawie
części
pułapu
krajowego
ustalonego
w
załączniku
II
na
rok
kalendarzowy
2019
oraz
liczby
kwalifikujących
się
hektarów
zadeklarowanych zgodnie z art. 33 ust. 1 w
2015 r. w danym regionie. Dla każdego
regionu część tę oblicza się dzieląc
odpowiedni
regionalny
pułap
ustalony
zgodnie z art. 23 ust. 2 przez krajowy pułap
ustalony zgodnie z art. 22 ust. 1, po
zastosowaniu
liniowego
zmniejszenia
przewidzianego w art. 30 ust. 1 w przypadku
gdy nie stosuje się ust. 2 tego artykułu.
Art. 41 41. 7. Państwa członkowskie zapewniają,
T
Art. 3
Art. 3. 1. Z
zastrzeżeniem
zasad
i Przepis
rozporządzenia
ust. 7
aby rolnicy, w odniesieniu do których
ust.1-3 warunków określonych w przepisach, o stosowany wprost – nie
ustalono, że po dniu 18 października 2011 r.
których mowa w art. 1 pkt 1, do postępowań wymaga wdrożenia
podzielili
swoje
gospodarstwo
rolne
w sprawach indywidualnych rozstrzyganych
107
wyłącznie w celu skorzystania z płatności
w drodze decyzji stosuje się przepisy
redystrybucyjnej,
nie
zapewnić
Kodeksu postępowania administracyjnego,
jakichkolwiek korzyści przewidzianych w
chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
niniejszym
rozdziale. Ma to
również
2. W postępowaniach, o których mowa
zastosowanie
do
rolników,
których
w ust. 1, organ administracji publicznej:
gospodarstwa rolne są wynikiem takiego
1) stoi na straży praworządności;
podziału.
2) jest obowiązany w sposób wyczerpujący
rozpatrzyć cały materiał dowodowy;
3) udziela stronom, na ich żądanie,
niezbędnych pouczeń co do okoliczności
faktycznych i prawnych, które mogą
mieć wpływ na ustalenie ich praw i
obowiązków będących przedmiotem
postępowania;
4) zapewnia stronom, na ich żądanie,
czynny udział w każdym stadium
postępowania i na ich żądanie, przed
wydaniem
decyzji,
umożliwia
im
wypowiedzenie się co do zebranych
dowodów
i
materiałów
oraz
zgłoszonych żądań; przepisu art. 81
Kodeksu
postępowania
administracyjnego nie stosuje się.
3. Strony oraz inne osoby uczestniczące w
postępowaniach, o których mowa w ust. 1,
są obowiązane przedstawiać dowody oraz
dawać wyjaśnienia co do okoliczności
sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania
czegokolwiek; ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z tego faktu
wywodzi skutki prawne.
108
Art. 5
Art. 5. 1. Kierownik biura powiatowego
Agencji
jest
właściwy
w
sprawach
dotyczących płatności bezpośrednich oraz
płatności niezwiązanej do tytoniu, chyba że
ustawa stanowi inaczej.
2. Właściwość
miejscową
kierownika
biura powiatowego Agencji ustala się
według miejsca zamieszkania lub siedziby
rolnika.
Art. 6
Art. 6. Płatności bezpośrednie oraz
płatność niezwiązana do tytoniu są
przyznawane rolnikowi, jeżeli są spełnione
warunki
przyznania
tych
płatności
określone w przepisach, o których mowa
w art. 1 pkt 1, w przepisach ustawy oraz w
przepisach wydanych na jej podstawie.
Art. 24
3. W postępowaniu w sprawie o
ust. 3 przyznanie płatności dodatkowej kierownik
biura powiatowego Agencji ustala, czy nie
zachodzą okoliczności określone w art. 41
ust. 7 rozporządzenia nr 1307/2013.
Art. 36 Art. 36. 1. Agencja przeprowadza kontrole
ust. 1
administracyjne i na miejscu w zakresie
płatności bezpośrednich, określone w
przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1,
w tym kontrole w ramach wzajemnej
zgodności wymogów lub norm, chyba że
ustawa stanowi inaczej.
109
Art. 41 41. 8. W przypadku osoby prawnej lub
N
Nie będzie stosowany w
ust. 8
grupy osób fizycznych lub prawnych
Polsce
państwa
członkowskie
mogą
stosować
maksymalną liczbę uprawnień do płatności
lub hektarów, o których mowa w ust. 4
niniejszego artykułu, na poziomie członków
tych osób prawnych lub grup, w przypadku
gdy
prawo
krajowe
przewiduje
dla
indywidualnych członków prawa i obowiązki
porównywalne do praw i obowiązków
rolników indywidualnych mających status
rolników prowadzących gospodarstwo rolne,
w szczególności w zakresie ich statusu
gospodarczego, społecznego i podatkowego,
pod warunkiem że przyczynili się oni do
umocnienia struktur rolnych tych osób
prawnych lub tych grup.
Art. 42 Przepisy finansowe
N
Przepis
rozporządzenia
42. 1. W celu sfinansowania płatności
stosowany wprost – nie
redystrybucyjnej,
państwa
członkowskie
wymaga wdrożenia
mogą zadecydować do dnia, o którym mowa
w art. 41 ust. 1, o wykorzystaniu do 30 %
rocznego pułapu krajowego ustalonego w
załączniku II. Powiadamiają one Komisję o
każdej takiej decyzji do tego dnia.
2. Na podstawie
wartości procentowej
pułapu
krajowego,
który
ma
zostać
wykorzystany przez państwa członkowskie
zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu,
Komisja
przyjmuje
co
roku
akty
wykonawcze
określające
odpowiednie
pułapy dla płatności redystrybucyjnej. Te
110
akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z
procedurą sprawdzającą, o której mowa w
art. 71 ust. 2.
Art. 43 1. Na
wszystkich
kwalifikujących się
T
Art. 2 7) płatność za zazielenienie – płatność, o
ust. 1 i hektarach w rozumieniu art. 32 ust. 2-5
pkt 7)
której mowa w tytule III rozdział 3
2
rolnicy uprawnieni do płatności w ramach
rozporządzenia nr 1307/2013;
systemu płatności podstawowej lub systemu
jednolitej
płatności
obszarowej
muszą
przestrzegać praktyk rolniczych korzystnych
dla klimatu i środowiska, o których mowa w
ust. 2 niniejszego artykułu, lub praktyk
równoważnych, o których mowa w ust. 3
niniejszego artykułu.
2. Praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i
środowiska są następujące:
a) dywersyfikacja upraw;
b)
utrzymywanie
istniejących
trwałych
użytków zielonych; oraz
c) utrzymywanie na użytkach rolnych obszaru
proekologicznego.
Art. 43 3. Praktyki równoważne obejmują praktyki
T
Art. 9
Art. 9. 1.
Rolnik
obowiązany
na
ust. 3
podobne, które skutkują równoważnym lub
podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia nr
większym poziomem korzyści dla klimatu i
1307/2013 do przestrzegania praktyk, o
środowiska w porównaniu do jednej lub
których mowa w tym przepisie:
kilku praktyk, o których mowa w ust. 2. Te
1)
nie może wykonać tego obowiązku,
praktyki równoważne oraz praktyka lub
stosując praktyki równoważne objęte
praktyki, o których mowa w ust. 2, którym są
systemami, o których mowa w art. 43
one
równoważne,
wymienione
są
w
ust. 3 lit. b tego rozporządzenia;
załączniku IX i są objęte:
2)
realizując zobowiązania, o których
a) zobowiązaniami podjętymi zgodnie z art.
mowa w art. 43 ust. 3 lit. a tego
39 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005
rozporządzenia,
może
wykonać
111
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik