Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
Art. 32 32. 3. Do celów ust. 2 lit. a):
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 3 lit a) w
przypadku
gdy
użytki
rolne
stosowany wprost – nie
a)
gospodarstwa
rolnego
wymaga wdrożenia
wykorzystywane
są
także
do
prowadzenia
działalności
pozarolniczej, obszar ten uznaje się
za wykorzystywany głównie do
prowadzenia działalności rolniczej,
pod warunkiem że jej prowadzenie
nie jest znacząco utrudnione przez
intensywność,
charakter,
okres
trwania i harmonogram działalności
pozarolniczej;
Art. 32 32. 3. Do celów ust. 2 lit. a):
T
Art. 34 34. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju
ust. 3 lit b) państwa członkowskie mogą sporządzić
ust. 1 i wsi określi, w drodze rozporządzenia,
b)
wykaz obszarów, które są wykorzystywane
ust. 3
szczegółowe warunki lub szczegółowy
głównie
do
prowadzenia
działalności
tryb przyznawania lub wypłaty płatności
pozarolniczej.
bezpośrednich lub płatności niezwiązanej
Państwa członkowskie ustanawiają kryteria
do tytoniu, w tym szczegółowe warunki
wykonania niniejszego ustępu na swoim
lub tryb przyznawania tych płatności
terytorium.
spadkobiercy, małżonkowi lub następcy
prawnemu rolnika, lub przejmującemu
gospodarstwo,
mając
na
względzie
specyfikę poszczególnych płatności oraz
wspieranych sektorów produkcji rolnej,
założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym
przyznawaniem tych płatności.
3. Wydając rozporządzenie, o którym
mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw rozwoju wsi może określić wykaz
82
obszarów, o których mowa w art. 32 ust. 3
lit. b rozporządzenia nr 1307/2013, mając
na względzie rodzaj prowadzonej na
danym obszarze działalności pozarolniczej
oraz zabezpieczenie przed przyznawaniem
płatności bezpośrednich do gruntów, które
nie stanowią kwalifikujących się hektarów.
Art. 32 32. 4. Obszary uznaje się za kwalifikujące się
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 4
hektary jeśli są one zgodne z
stosowany wprost – nie
definicją kwalifikującego się hektara
wymaga wdrożenia
przez cały rok kalendarzowy, z
wyjątkiem przypadku działania siły
wyższej
lub
okoliczności
nadzwyczajnych.
Art. 32
32. . Do celów określenia „kwalifikującego
N
Nie będzie stosowany w
ust. 5
się hektara” państwa członkowskie, które
Polsce
podjęły decyzję, o której mowa w art. 4 ust.
2
akapit
drugi,
mogą
stosować
współczynnik
zmniejszenia,
aby
przekształcić
dane
hektary
w
„kwalifikujące się hektary”.
Art. 32 32. 6. Obszary wykorzystywane do produkcji
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 6
konopi stanowią kwalifikujące się
stosowany wprost – nie
hektary
tylko
jeżeli
stosowane
wymaga wdrożenia
odmiany
zawierają
maksymalnie
0,2 % tetrahydrokanabinolu.
Art. 33 Zadeklarowanie
kwalifikujących
się
N
Nie będzie stosowany w
hektarów
Polsce
33. 1. Do celów aktywacji uprawnień do
83
płatności przewidzianej w art. 32 ust.
1 rolnik zgłasza działki, które
odpowiadają
kwalifikującym
się
hektarom powiązanym z każdym
uprawnieniem
do
płatności.
Z
wyjątkiem przypadku działania siły
wyższej
lub
okoliczności
nadzwyczajnych zgłoszone działki
muszą pozostawać w dyspozycji
rolnika w dniu ustalonym przez
państwo członkowskie, który nie
może przypadać później niż ustalona
przez to państwo członkowskie data
zmiany
wniosku
o
przyznanie
pomocy zgodnie z art. 72 ust. 1
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
2. Państwa członkowskie mogą w należycie
uzasadnionych
okolicznościach
zezwolić rolnikowi na zmianę jego
zgłoszenia,
pod
warunkiem
że
zachowa
on
liczbę
hektarów
odpowiadającą co najmniej jego
uprawnieniom do płatności oraz
przestrzega warunków przyznawania
płatności
w
ramach
systemu
płatności podstawowej dla danego
obszaru.
Art. 34 Przekazywanie uprawnień do płatności
N
Nie będzie stosowany w
34. 1. Uprawnienia do płatności mogą zostać
Polsce
przekazane jedynie rolnikowi, który
jest uprawniony do otrzymania
84
płatności bezpośrednich zgodnie z
art. 9, prowadzącemu działalność w
tym samym państwie członkowskim,
z wyjątkiem przekazania w drodze
faktycznego lub przewidywanego
dziedziczenia.
Uprawnienia do płatności, w tym w
przypadku
faktycznego
lub
przewidywanego
dziedziczenia,
mogą być aktywowane jedynie w
państwie członkowskim, w którym
zostały przydzielone.
2. W przypadku gdy państwa członkowskie
korzystają
z
możliwości
przewidzianej w art. 23 ust. 1,
uprawnienia do płatności mogą
zostać przekazane lub aktywowane
jedynie w tym samym regionie, z
wyjątkiem przekazania w drodze
faktycznego lub przewidywanego
dziedziczenia.
Uprawnienia do płatności, także w przypadku
faktycznego lub przewidywanego
dziedziczenia,
mogą
być
aktywowane jedynie w regionie, w
którym zostały przydzielone.
3. Państwa
członkowskie,
które
nie
korzystają
z
możliwości
przewidzianej w art. 23 ust. 1 mogą
zadecydować, że uprawnienia do
płatności mogą zostać przekazane
lub aktywowane jedynie w tym
85
samym
regionie,
z
wyjątkiem
przekazania w drodze faktycznego
lub przewidywanego dziedziczenia.
Regiony takie określa się na odpowiednim
poziomie terytorialnym zgodnie z
obiektywnymi kryteriami oraz w taki
sposób,
aby
zapewnić
równe
traktowanie
rolników
oraz
aby
uniknąć
zakłócenia
rynku
i
konkurencji.
4. W
przypadku
gdy
uprawnienia
do
płatności są przekazane bez gruntów,
państwa
członkowskie,
działając
zgodnie z zasadami ogólnymi prawa
unijnego, mogą podjąć decyzję o
zwrocie
części
przekazanych
uprawnień do płatności do rezerwy
krajowej lub rezerw regionalnych lub
o
zmniejszeniu
ich
wartości
jednostkowej na korzyść rezerwy
krajowej lub rezerw regionalnych.
Takie
zmniejszenie
można
zastosować do jednego lub większej
liczby rodzajów przekazania.
5. Komisja przyjmuje akty wykonawcze
ustanawiające szczegółowe przepisy
regulujące powiadamianie organów
krajowych
przez
rolników
o
przekazaniu uprawnień do płatności
oraz terminy, w których należy
dokonywać takiego powiadamiania.
Te akty wykonawcze przyjmuje się
86
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik