Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
15 maja roku złożenia wniosku. Nowy
termin jest tożsamy z ostatecznym terminem
składania wniosków o przyznanie płatności
(bez stosowania sankcji za opóźnienie).
Przesunięcie przedmiotowego terminu na
dzień 1 marca roku składania wniosku
oznaczałoby, że zwierzęta urodzone w
okresie od 2 marca do 15 maja nie
kwalifikowałyby się do płatności w roku
urodzenia, pomimo że w okresie składania
wniosków są już w posiadaniu rolnika i
mógłby on je zadeklarować do wsparcia
(wnioski składane są w terminie od 15
marca do 15 maja).
14
art. 16
Warmińsko-
W
opinii
W-MIR
ustanowione
okresy
Projektowana ustawa od początku zawierała
Mazurska Izba
przetrzymywania zwierząt z jednej strony może
przepisy, które miały na celu zapewnienie,
Rolnicza
powodować, że płatności otrzymają handlarze,
że płatności do zwierząt wdrożone zostaną
(W-MIR)
posiadacze zwierząt w wyznaczonym krótkim
prawidłowo, a pomoc skierowana będzie do
okresie,
zaś
z
drugiej
strony
mogą
właściwych beneficjentów.
uniemożliwiać
sprzedaż
zwierząt
w
Wyznaczając okres przetrzymywania brano
wyznaczonym okresie.
pod uwagę z jednej strony fakt, że okres ten
musi być odpowiednio długi, tak aby
wyeliminowane
zostały
przypadki
sztucznego
tworzenia
warunków
do
-
otrzymania płatności (polegających np. na
krótkotrwałym, sztucznym przekazywaniu
zwierząt między rolnikami, manipulowaniu
liczebnością stada w celu maksymalizacji
wielkości dopłaty czy też ubieganiu się o
płatności przez pośredników w handlu,
którzy nie zajmują się chowem), a także aby
umożliwić
ARiMR
przeprowadzenie
kontroli w gospodarstwach (obowiązek ich
przeprowadzenia wynika bezpośrednio z
przepisów unijnych).
6
Z drugiej strony, kryterium wyznaczenia
okresu przetrzymywania był fakt, że nie
może on zakłócać typowego cyklu produkcji
zwierząt, tj. nie może zmuszać rolników do
nadmiernego, nieuzasadnionego względami
zootechnicznymi, przetrzymywania ich w
gospodarstwie.
15
art. 16
Polska Federacja
PFHBiPM postuluje doprecyzowanie przepisów
Przepis nie wymaga doprecyzowania.
ust. 2 pkt
Hodowców Bydła i
dotyczących okresów przetrzymywania bydła i
Okres
przetrzymywania
w
przypadku
1 lit. a
Producentów Mleka
krów.
płatności do bydła i krów rozpoczyna się w
tiret
(PFHBiPM)
dniu złożenia wniosku i kończy w dniu 30
drugie
czerwca roku złożenia wniosku.
Uwaga nie została
i
W przypadku bydła określony został
uwzględniona.
art. 16
wyjątek
od
tej
zasady:
okres
ust. 2 pkt
przetrzymywania nie może trwać krócej niż
2 lit. a
do momentu, w którym zwierzę osiąga wiek
tiret
6 miesięcy.
drugie
16
art. 19
Federacja Związków FZPDiWR negatywnie ocenia propozycję
Motyw 13 rozporządzenia nr 1307/2013,
ust. 1
Pracodawców-
redukcji jednolitej płatności obszarowej o 100%
wskazujący na przyczyny wprowadzenia
Dzierżawców i
nadwyżki tej płatności ponad 150 000 euro oraz
mechanizmu
redukcji
płatności
Właścicieli Rolnych
nieskorzystanie z możliwości odejmowania
(degresywności) w przepisach unijnych,
(FZPDiWR)
kosztów zatrudnienia od kwoty jednolitej
stanowi,
że
charakterystyczną
cechą
płatności obszarowej przed zastosowaniem
rozdziału środków bezpośredniego wsparcia
Krajowy Związek
redukcji. W opinii FZPDiWR mechanizm
dochodów wśród rolników jest przydzielanie
Rewizyjny
redukcji płatności w istotny sposób ogranicza
Uwaga nie została
nieproporcjonalnych
kwot
płatności
Rolniczych
możliwości rozwojowe dużych gospodarstw.
uwzględniona.
stosunkowo
małej
liczbie
dużych
Spółdzielni
KZRRSP proponuje stosowanie współczynnika
beneficjentów. Więksi beneficjenci, dzięki
Produkcyjnych
redukcji
jednolitej
płatności
obszarowej
ich zdolności do eksploatowania korzyści
(KZRRSP)
stanowiącej nadwyżkę ponad 150 000 euro w
skali, nie wymagają jednolitego wsparcia na
wysokości 5% (a nie 100%). W opinii KZRRSP
tym samym poziomie, aby skutecznie
Niezależny
mechanizm redukcji płatności to kolejny
osiągnąć cel polegający na wsparciu
Samorządny
element dyskryminacji i karania większych
dochodu. Ponadto możliwość dostosowania
Związek Zawodowy gospodarstw towarowych.
ułatwia
większym
beneficjentom
7
„Solidarność” przy
gospodarowanie przy niższym poziomie
Kombinacie Rolnym
jednolitego wsparcia.
„Kietrz” Sp. z o.o.
Mając na uwadze powyższe, jak również
fakt, że środki uzyskane z tytułu stosowania
mechanizmu redukcji płatności zasilają
budżet
PROW,
w
projekcie
ustawy
przewidziano współczynnik redukcji kwoty
jednolitej płatności obszarowej na poziomie
100% nadwyżki tej płatności ponad 150 000
euro (bez odliczania kosztów zatrudnienia
od podstawy redukcji).
17
art. 22
Podlaska Izba
PIR
postuluje
utrzymanie
tradycyjnych
Projekt
ustawy
przewiduje
możliwość
Rolnicza
wniosków wraz z załącznikami w wersji
składania wniosków o przyznanie płatności
(PIR)
papierowej.
zarówno w wersji papierowej, jak i w wersji
-
elektronicznej. Takie rozwiązanie było
zaproponowane już w wersji projektu
przesłanej do zaopiniowania w ramach
konsultacji publicznych.
18
art. 23
Podlaska Izba
PIR
postuluje
doręczanie,
w
każdym
Zaproponowane rozwiązanie funkcjonuje od
Rolnicza
przypadku, decyzji w sprawie przyznania
kilku lat. Nie ogranicza ono praw rolników
(PIR)
płatności za 2015 r. (bez żądania strony).
w zakresie możliwości odwoławczych,
W opinii W-MIR w przypadku, gdy decyzja w
pozwalając
jednocześnie
na
istotne
Uwaga nie została
Warmińsko-
sprawie przyznania płatności uwzględnia w
obniżenie
kosztów
administracyjnych
uwzględniona.
Mazurska Izba
całości żądanie rolnika, skan tej decyzji
ponoszonych przez ARiMR.
Rolnicza
powinien zostać wysłany na adres e-mailowy
(W-MIR)
rolnika wskazany we wniosku o przyznanie
płatności.
19
art. 36-
Podlaska Izba
PIR
postuluje
niestosowanie
sankcji
za
Obowiązek
stosowania
sankcji
za
38
Rolnicza
nieprzestrzeganie norm i wymogów zasady
Uwaga nie została
nieprzestrzeganie norm i wymogów zasady
(PIR)
wzajemnej zgodności w odniesieniu do roku
uwzględniona.
wzajemnej zgodności wynika z przepisów
2015.
unijnych.
20
Podlaska Izba
PIR postuluje stosowanie płatności krajowych
W ramach nowego systemu wsparcia
Rolnicza
do powierzchni trwałych użytków zielonych dla
Uwaga nie została
bezpośredniego trwałe użytki zielone będą
(PIR)
posiadaczy koni.
uwzględniona.
objęte (tak jak obecnie) jednolitą płatnością
obszarową.
Płatności
krajowe
będą
8
stosowane w sektorze tytoniu.
21
Polska Federacja
PFHBiPM i PZHiPBM postulują stosowanie
Stawki poszczególnych płatności będą
Hodowców Bydła i
stawek płatności związanej do bydła i płatności
określane
corocznie
w
drodze
Producentów Mleka
związanej do krów w wysokości odpowiednio
rozporządzenia, na podstawie upoważnienia
(PFHBiPM)
139 i 110 euro/szt.
zawartego w projektowanym art. 20 ust. 1.
Uwaga wykracza
poza projekt
Polski Związek
ustawy.
Hodowców i
Producentów Bydła
Mięsnego
(PZHiPBM)
2. Przedstawienie wyników konsultacji albo uzgodnienia z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym
Projekt ustawy nie wymagał zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym
Europejskim Bankiem Centralnym.
3. Wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji. Żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania podjęciem prac nad projektem w trybie art. 7 tej ustawy.
9
TABELA ZGODNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie
systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady
(WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s.
608)
WYJAŚNIENIE TERMINU WEJŚCIA W ŻYCIE Projektowana ustawa powinna wejść w życie najpóźniej w dniu 15.03.2015 r., który jest
PROJETKU/ÓW
początkowym terminem składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich za 2015 r.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
JEDN.
TREŚĆ PRZEPISU UE
KONIE
JEDN.
TREŚĆ PRZEPISU/ÓW
UZASADNIENIE
RED.
CZNOŚ
RED.
PROJEKTU USTAWY
Ć
WDROŻ
ENIA
T / N
Art. 1.
Zakres stosowania
N
Przepis
rozporządzenia
1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia
stosowany wprost – nie
się:
wymaga wdrożenia
a) przepisy wspólne dotyczące płatności
przyznawanych bezpośrednio rolnikom
w
ramach
systemów
wsparcia
wymienionych
w
załączniku
I
(„płatności bezpośrednie”);
b) przepisy szczegółowe dotyczące:
(i) płatności podstawowej dla rolników
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik

-
3080-c2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei