eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3080
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2015-02-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308

3080-c1


RAPORT Z KONSULTACJI PUBLICZNYCH PROJEKTU USTAWY O PŁATNOŚCIACH W RAMACH SYSTEMÓW WSPARCIA
BEZPOŚREDNIEGO
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych i opiniowania
Lp.
Dotyczy
Podmiot zgłaszający
Treść uwagi
Stanowisko
Uzasadnienie
uwagę
MRiRW
1
art. 2
Krajowy Związek
W opinii KZRRSP w definicjach płatności za
Wskazane
przepisy
nie
wymagają
pkt 7, 8,
Rewizyjny
zazielenienie, płatności dla młodych rolników,
uzupełnienia. W sposób jednoznaczny
12, 13
Rolniczych
płatności związanych do powierzchni upraw i
Uwaga nie została
wyjaśniają określenia użyte w ustawie,
Spółdzielni
płatności związanych do zwierząt należy
uwzględniona.
zatem
nie
budzą
wątpliwości
Produkcyjnych
odwołać się dodatkowo do odpowiednich
interpretacyjnych.
(KZRRSP)
przepisów rozporządzenia nr 639/2014.
2
art. 8 ust.
Podlaska Izba
PIR
postuluje
stosowanie
minimalnej
Projekt
ustawy
ustanawia
minimalną
1
Rolnicza
powierzchni działki rolnej w wysokości 0,1 ha.
powierzchnię działki rolnej, która może być
(PIR)
objęta
płatnościami,
na
poziomie
-
postulowanym przez PIR, tj. 0,1 ha. Takie
rozwiązanie było zaproponowane już w
wersji projektu przesłanej do zaopiniowania
w ramach konsultacji publicznych.
3
art. 14
Krajowy Związek
W opinii KZRRSP nie należy wyłączać
Wsparcie w ramach płatności dodatkowej
ust. 2
Rewizyjny
pierwszych 3 ha ze wsparcia w ramach
ma
być
ukierunkowane
na
grupę
Rolniczych
płatności dodatkowej.
gospodarstw małych i średnich. Celem jest
Spółdzielni
skuteczniejsze wspieranie dochodów tych
Produkcyjnych
gospodarstw, które nie osiągają takich
Uwaga nie została
(KZRRSP)
korzyści wynikających ze skali produkcji,
uwzględniona.
jak gospodarstwa największe, niemniej
jednak mają szanse na trwały rozwój. W
związku z tym płatność dodatkowa ma być
przyznawana do hektarów zawierających się
w przedziale od 3-ciego do 30-stego.
4
art. 15
Federacja Związków W
opinii
FZPDiWR
stosowanie
limitu
Zgodnie z przepisami unijnymi, wsparcie
ust. 2
Pracodawców-
powierzchniowego w odniesieniu do płatności
Uwagi nie zostały
związane z produkcją można przyznawać
Dzierżawców i
związanej w sektorze roślin wysokobiałkowych
uwzględnione.
jedynie w zakresie, który jest niezbędny, aby
Właścicieli Rolnych
(płatność do powierzchni nie większej niż 75
zapewnić zachętę do utrzymania aktualnych
1


(FZPDiWR)
ha) jest krzywdzące dla dużych gospodarstw
poziomów produkcji w danych sektorach

prowadzących produkcję bydła i realizujących
lub regionach.
Krajowy Związek
program
zwiększania
uprawy
roślin
Mając na uwadze powyższy przepis, w
Rewizyjny
wysokobiałkowych.
projekcie ustawy zaproponowano limit
Rolniczych
Podobnie KZRRSP postuluje odejście od
powierzchniowy dla płatności związanej do
Spółdzielni
stosowania tego limitu, zwracając uwagę na
powierzchni
upraw
roślin
Produkcyjnych
znaczenie upraw roślin wysokobiałkowych w
wysokobiałkowych na poziomie 75 ha, aby
(KZRRSP)
Polsce w zmniejszaniu importu soi.
przy relatywnie wysokiej prognozowanej

Z kolei PIR proponuje zmniejszenie tego limitu
stawce płatności w tym sektorze istniał
Podlaska Izba
do 25 ha.
mechanizm zabezpieczający przed wzrostem
Rolnicza
produkcji.
(PIR)
5
art. 15
Krajowy Związek
W opinii KZPBC płatność związana z
W celu zapewnienia, aby płatność związana
Plantatorów Buraka
produkcją w sektorze buraków cukrowych
z produkcją w sektorze buraków cukrowych
Cukrowego
powinna przysługiwać do ilości (a nie
stanowiła zachętę do utrzymania aktualnego
(KZPBC)
powierzchni uprawy) buraków cukrowych.
poziomu produkcji (a nie stymulowała
wzrost produkcji), zdecydowano, że będzie
ona miała formę wsparcia obszarowego (do
Uwaga nie została
powierzchni uprawy).
uwzględniona.
Uzależnienie
wysokości
wsparcia
w
sektorze
buraków
cukrowych
od
powierzchni uprawy zapewnia spójność z
pozostałymi
instrumentami
wsparcia
sektorowego produkcji roślinnej, które
również mają formę płatności obszarowych.
6
art. 15
Stowarzyszenie
W opinii SPSZ, SPZPT i WPPZ S.A. w ustawie
W projektowanej ustawie wprowadzono
Producentów Skrobi należy wprowadzić obowiązek przetworzenia
dodatkowy warunek odnoszący się do
Ziemniaczanej
na skrobię, przez odbiorcę, ziemniaków
umowy na uprawę ziemniaków skrobiowych
(SPSZ)
skrobiowych objętych umową na uprawę (w
oraz
umowy
na
uprawę
buraków
Uwagi zostały

celu zapewnienia, że płatnością związaną z
cukrowych:
w
umowie
na
uprawę
częściowo
Stowarzyszenie
produkcją będzie objęta tylko taka uprawa
ziemniaków
skrobiowych
odbiorca
uwzględnione.
Producentów
ziemniaków skrobiowych, z której płody
zobowiązuje się przeznaczyć je na produkcję
Ziemniaka
zostaną wykorzystane do produkcji skrobi).
skrobi ziemniaczanej, a w umowie na
Przemysłowego
SPSZ, SPZPT i WPPZ S.A. zwracają uwagę, że
uprawę
buraków
cukrowych
odbiorca
„Trzemeszno”
ziemniaki skrobiowe mają wielokierunkowe
zobowiązuje się przeznaczyć je na produkcję
2


(SPZPT)
zastosowanie – mogą stanowić surowiec do
cukru.

produkcji nie tylko skrobi, lecz również
Zaproponowane rozwiązanie ukierunkowuje
Wielkopolskie
spirytusu, frytek, chipsów i innych wyrobów
wsparcie na produkty rolne o określonym
Przedsiębiorstwo
ziemniaczanych.
przeznaczeniu
bez
wprowadzania
Przemysłu
Zdaniem SPSZ, SPZPT i WPPZ S.A. w ustawie
skomplikowanych systemów zatwierdzania
Ziemniaczanego S.A. należy ustanowić, że w przypadku ziemniaków
przetwórców i prowadzenia ich rejestrów,
(WPPZ S.A.)
skrobiowych umowa musi być zawarta z
które wiążą się ze stosunkowo wysokimi
producentem skrobi ziemniaczanej wpisanym
kosztami administracyjnymi.
do rejestru producentów skrobi potwierdzonym
aktualnym świadectwem rejestracji.
7
art. 15
Krajowy Związek
Zdaniem KZPBC, płatności związane w
Plantatorów Buraka
sektorze buraków cukrowych powinny być
Cukrowego
przyznawane wyłącznie w przypadku uprawy
(KZPBC)
buraków cukrowych z przeznaczeniem na
cukier,
dostarczanych
bezpośrednio
producentowi cukru. Należy to zapewnić
poprzez wprowadzenie wymogu, że umowa
została zawarta z producentem cukru.
8
art. 15
Federacja Związków FZPDiWR zwraca uwagę, że nie zawsze
Przepis został zmieniony w taki sposób, aby
ust. 4
Pracodawców-
powierzchnia uprawy i miejsce uprawy są
w
umowie
na
uprawę
wskazywano
Dzierżawców i
wskazywane w umowie kontraktacji. W opinii
powierzchnię uprawy (a nie numery działek
Uwaga została
Właścicieli Rolnych
FZPDiWR płatności związane do powierzchni
ewidencyjnych, na których prowadzona jest
częściowo
(FZPDiWR)
upraw powinny być przyznawane również w
uprawa).
uwzględniona.
przypadku, gdy umowa nie zawiera tych
elementów, a dla naliczenia płatności powinno
być wystarczające oświadczenie rolnika.
9
art. 16
Podlaska Izba
PIR postuluje stosowanie płatności związanych
Zgodnie z art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr
Rolnicza
z produkcją w sektorze koni i trzody chlewnej.
1307 wsparcie związane z produkcją można
(PIR)
przyznawać
następującym
sektorom
i
rodzajom produkcji: zboża, nasiona oleiste,
Uwaga nie została
rośliny
wysokobiałkowe,
rośliny
uwzględniona.
strączkowe, len, konopie, ryż, orzechy,
ziemniak skrobiowy, mleko i przetwory
mleczne, nasiona, mięso baranie i mięso
kozie, wołowina i cielęcina, oliwa z oliwek,
3


jedwabniki, susz paszowy, chmiel, burak
cukrowy, trzcina cukrowa i cykoria, owoce i
warzywa oraz zagajniki o krótkiej rotacji.
A zatem przepisy unijne nie przewidują
możliwości
stosowania
płatności
związanych z produkcją w sektorze koni i
trzody chlewnej.
10
art. 16
Polski Związek
PZHiPBM postuluje stosowanie, w celu
Celem płatności do bydła i płatności do
Hodowców i
wsparcia
posiadaczy
stad
hodowlanych,
krów
jest
przeciwdziałanie
spadkowi
Producentów Bydła
płatności do czystorasowych krów mamek w
potencjału
produkcji
mleka
i
żywca
Mięsnego
stadach objętych oceną wartości użytkowej (a
wołowego poprzez stworzenie zachęty do
(PZHiPBM)
nie do wszystkich zwierząt wpisanych do
Uwaga nie została
utrzymywania pogłowia bydła. W związku z
rejestru
zwierząt
gospodarskich
uwzględniona.
tym ma być ona przyznawana do zwierząt
oznakowanych).
wpisanych
do
rejestru
zwierząt
gospodarskich oznakowanych, a nie tylko do
zwierząt czystorasowych znajdujących się w
stadach objętych oceną wartości użytkowej.
11
art. 16
Izba Rolnicza w
Porozumienie
Izb
Polski
Południowo-
Trudna sytuacja w sektorze bydła, związana
Opolu
Wschodniej postuluje stosowanie płatności do
m.in. z zakończeniem kwotowania produkcji
Lubelska Izba
bydła w województwach Polski Południowo-
mleka i wynikająca z tego konieczność w
Rolnicza
Wschodniej oraz zniesienie minimalnej liczby
wielu
przypadkach
zmiany
kierunku
Małopolska Izba
zwierząt w stadzie.
produkcji
(mleczny
na
mięsny
lub
Rolnicza
mieszany) była powodem, dla którego
Podkarpacka Izba
zaplanowano wsparcie w tym sektorze.
Rolnicza
Powyższy problem dotyczy rolników z całej
Świętokrzyska Izba
Uwaga nie została
Polski, dlatego wsparcie będzie miało
Rolnicza
uwzględniona.
charakter ogólnokrajowy. Z tego też
względu na realizację wsparcia w sektorze
bydła
przeznaczono
znacznie
większą
kopertę finansową w porównaniu z kopertą,
jaka przeznaczona była na realizację
wsparcia
specjalnego
do
krów
w
województwach
Polski
południowo-
wschodniej w latach 2010-2014.
Trudności, których doświadczają rolnicy w
4


sektorze bydła, w nieznacznym stopniu
dotykają
natomiast
gospodarstwa
najmniejsze
(do
2
sztuk
bydła
w
gospodarstwie) z uwagi na fakt, że
działalność
rolnicza
ma
niewielkie
znaczenie w strukturze ich dochodów.
Wyłączenie ich ze wsparcia i skierowanie
środków do gospodarstw małych i średnich
jest więc w pełni uzasadnione w kontekście
celu
przedmiotowej
płatności,
tj.
przeciwdziałania spadkowi pogłowia w
kraju.
12
art. 16
Polska Federacja
PFHBiPM
postuluje
podniesienie
limitu
Podniesienie limitu zwierząt, do których
Hodowców Bydła i
zwierząt, które mogą być objęte płatnością
może
zostać
przyznana
płatność
Producentów Mleka
związaną do bydła i płatnością związaną do
spowodowałoby, że wsparcie skierowane
(PFHBiPM)
krów.
byłoby w znacznej części do rolników

Podobny
postulat
wysunął
PZHiPBM,
posiadających duże stada, w których
Polski Związek
zwracając uwagę, że proponowany limit sztuk
liczebność zwierząt systematycznie wzrasta
Hodowców i
zwierząt w gospodarstwie, które mogą być
nawet bez wsparcia finansowego.
Producentów Bydła
objęte płatnością związaną do bydła i płatnością
Graniczną wielkością stada, poniżej której
Mięsnego
związaną do krów (30 szt.), może spowodować
obserwowany jest spadek liczby stad, jest
Uwaga nie została
(PZHiPBM)
rozdrobnienie
stad
hodowlanych,
co
25-30
szt.
zwierząt.
W
dużych
uwzględniona.
utrudniłoby pracę selekcyjną i hodowlaną.
gospodarstwach obserwowany jest wzrost
Może to mieć negatywny wpływ na postęp
obsady zwierząt – w stadach powyżej 30
genetyczny i jakość polskiego materiału
sztuk jest on prawie dwukrotnie wyższy w
hodowlanego, a to z kolei może spowodować
porównaniu do stad do 30 sztuk. Zatem
uzależnienie od importu. W związku z tym
liczba 30 sztuk jest wartością graniczną,
PZHiPBM postuluje zwiększenie tego limitu do
przyznawanie wsparcia do maksymalnie
50 szt.
takiej
liczby
zwierząt
pozwala
na
ustabilizowanie
sytuacji
gospodarstw
mniejszych i średnich.
13
art. 16
Podlaska Izba
PIR postuluje, aby wiek zwierząt był ustalany
Projekt ustawy w pierwszej wersji zakładał
Rolnicza
na dzień 1 marca (a nie 31 maja) danego roku.
Uwaga nie została
ustalanie wieku zwierząt na dzień 31 maja
(PIR)
uwzględniona.
roku złożenia wniosku. W toku prac nad
projektem termin ten został przesunięty na
5

strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 70 ... 156

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: