eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2853
  • Data wpłynięcia: 2014-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1873

2853

w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).

Projekt ustawy został poddany konsultacjom w trybie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 167) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.)
z następującymi partnerami społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
2) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”;
3) Forum Związków Zawodowych;
4) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
5) Konfederacją „Lewiatan”;
6) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
7) Business Centre Club – Związkiem Pracodawców.
Żaden z ww. podmiotów nie wniósł uwag do projektu ustawy.

Projekt ustawy został skierowany do zaopiniowania Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który nie
zgłosił uwag do projektu ustawy.

Na podstawie § 36 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów projekt został
przekazany do konsultacji publicznych z następującymi podmiotami:
1) Polskim Forum Osób Niepełnosprawnych;
2) Koalicją na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością.

Raport z konsultacji:
Żaden z podmiotów nie dokonał zgłoszenia w trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
W trybie konsultacji publicznych uwagi do projektu ustawy wniósł Polski Związek Niewidomych. Uwaga do art. 1 pkt 5 projektu
ustawy w zakresie obniżenia wysokości refundacji kosztów szkolenia osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie została uwzględniona. Maksymalny pułap pomocy na szkolenie pracowników
niepełnosprawnych,
tj.
do
70%
kosztów
szkolenia
wynika
z
rozporządzenia
Komisji
(UE)
nr 651/2014.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania

Dodatkowe informacje,
Przyjęcie ustawy nie ma wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
w tym wskazanie
i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Zadania, o których mowa w projekcie ustawy, będą
źródeł danych
realizowane w ramach środków zaplanowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
i przyjętych do obliczeń Niepełnosprawnych, w tym w ramach puli środków wyodrębnionej łącznie na zadania realizowane przez
założeń
samorządy powiatowe (przelewy redystrybucyjne).
Zatem zmianie może ulec jedynie struktura wydatków w ramach zaplanowanych przez Fundusz
i przekazanych samorządom środków. Środki te są przekazywane powiatom wg algorytmu na podstawie
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim
i powiatowym (Dz. U. Nr 88, poz. 808, z późn. zm.). Ich podziału dokonuje rada powiatu w formie
7
uchwały, określając zadania, na które przeznaczy otrzymane środki oraz ich wysokość. Dotyczy to m.in.
środków, które rada powiatu przeznaczy na szkolenia pracowników pomagających pracownikowi
niepełnosprawnemu w pracy, oraz środków, które zostaną przeznaczone na refundację kosztów szkolenia
pracowników niepełnosprawnych.
W przypadku rekompensaty dodatkowych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych środki planowane
są łącznie na wszystkie rodzaje tych kosztów, a ich wydatkowanie na poszczególne tytuły kosztów
uzależnione jest od treści wniosków składanych przez pracodawców. Zmiana wprowadzona w art. 32 ust. 1
pkt 2 lit. a nie będzie miała wpływu na ogół wydatków ponoszonych przez Fundusz na realizację tego
zadania.
Należy wskazać, że wejście w życie projektowanej ustawy wiąże się z koniecznością dokonania zmian
w systemie informatycznym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Koszty
z tym związane wyniosą około 0,8 mln zł w 2015 r. i zostaną sfinansowane w ramach wydatków
zaplanowanych na system informatyczny w planie finansowym Funduszu.

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki

Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe








W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe


Niemierzalne

Projektowane zmiany w zakresie rekompensaty kosztów szkoleń dla pracowników
niepełnosprawnych oraz kosztów szkoleń pracowników im pomagających pozostaną
bez wpływu na sytuację przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne, ze
względu na niską skalę udzielanej pomocy. W roku 2013 z pomocy na szkolenia
pracowników niepełnosprawnych skorzystało jedynie 7 pracodawców, u których
przeszkolono 17 pracowników niepełnosprawnych. Z pomocy na rekompensatę
kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu
w pracy skorzystało 32 pracodawców dla 130 pracowników.
Niewielka zmiana dotycząca rekompensaty dodatkowych kosztów zatrudniania
pracowników niepełnosprawnych będzie miała pozytywny wpływ na pracodawców
korzystających z tej pomocy, ponieważ w jej wyniku zmodernizowane
(unowocześnione) zostaną obiekty i pomieszczenia zakładu.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
Projektowana ustawa pozostaje bez wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
i przyjętych do obliczeń funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
8
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy

Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:


Omówienie wpływu



11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Ewaluacja efektów projektu zostanie przeprowadzona dwuaspektowo: zostanie zweryfikowane wykonanie przez PFRON obowiązków
w zakresie terminowego wdrożenia projektowanych rozwiązań (ocena wykonano/nie wykonano) oraz zostaną poddawane analizie
bieżące sygnały adresatów prawa dotyczące stosowania zmienionych przepisów.

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Nie dotyczy.

9
TABELA ZGODNOŚCI
1.
Tytuł aktu prawnego wykonującego prawo UE


Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

2.
Tytuł rozporządzenia UE


Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.
uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu
art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1)

3. Przepis rozporządzenia UE
Proponowane brzmienie projektowanych przepisów
Uzasadnienie
ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej
i
społecznej
oraz
zatrudnianiu
osób
niepełnosprawnych


Artykuł 34
Art. 26 ust. 2
W aktualnym stanie prawnym pracodawca, który
Pomoc na rekompensatę dodatkowych
„2. Zwrot kosztów dotyczy osób niepełnosprawnych:
przez okres 36 miesięcy zatrudni osoby
kosztów związanych z zatrudnieniem
1)
bezrobotnych
lub
poszukujących
pracy niepełnosprawne (dotyczy to osób bezrobotnych
pracowników niepełnosprawnych
niepozostających w zatrudnieniu;
lub poszukujących pracy niepozostających

2) pozostających w zatrudnieniu u pracodawcy w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez
1. Pomoc
na rekompensatę dodatkowych
występującego o zwrot kosztów, z wyjątkiem powiatowy urząd pracy albo pozostających
kosztów
związanych
z
zatrudnieniem
przypadków,
gdy
przyczyną
powstania w zatrudnieniu u tego pracodawcy, jeżeli ich
pracowników niepełnosprawnych jest zgodna
niepełnosprawności w okresie zatrudnienia u tego niepełnosprawność
powstała
w
okresie
z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107
pracodawcy było zawinione przez pracodawcę lub zatrudnienia), może uzyskać pomoc w formie
ust. 3 Traktatu i wyłączona z obowiązku
przez pracownika naruszenie przepisów, w tym zwrotu
dodatkowych kosztów związanych
zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3
przepisów prawa pracy.”.
z zatrudnianiem tych osób.
Traktatu, jeżeli spełnione są warunki
Przepis art. 34 rozporządzenia Komisji
ustanowione w niniejszym artykule i w rozdziale Art. 26 ust. 8
(UE) nr 651/2014, dopuszcza pomoc

I.
„8. Pracodawca nie zwraca środków, o których mowa na rekompensatę dodatkowych kosztów
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
w ust. 7, jeżeli zatrudni w terminie 3 miesięcy od dnia związanych z zatrudnianiem pracowników
a) koszty adaptacji pomieszczeń;
rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną niepełnosprawnych, nie zawężając jednocześnie
b) koszty zatrudnienia personelu za czas inną
osobę
niepełnosprawną,
zarejestrowaną kręgu osób niepełnosprawnych, w związku
1

poświęcony wyłącznie na pomoc pracownikom w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub z zatrudnieniem których, pracodawca może
niepełnosprawnym oraz szkolenie tego poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, przy otrzymać pomoc. Mając powyższe na uwadze,
personelu w zakresie wspierania pracowników czym wynikająca z tego powodu przerwa nie jest należy rozszerzyć krąg osób niepełnosprawnych,
niepełnosprawnych;
wliczana do okresu, o którym mowa w ust. 1.”.
w związku z zatrudnieniem których, pracodawca
c) koszty adaptacji lub zakupu sprzętu lub zakupu
będzie mógł otrzymać zwrot kosztów, m.in.
i autoryzacji oprogramowania na użytek
adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb
pracowników niepełnosprawnych, w tym
osób niepełnosprawnych, adaptacji lub nabycia
urządzeń technologii wspomagających lub
urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej
przystosowanych do ich potrzeb, które
wykonywanie
pracy lub funkcjonowanie

wykraczają poza koszty, jakie poniósłby
w zakładzie pracy. W art. 26 ust. 2 pkt 1
beneficjent w przypadku zatrudnienia
zaproponowano, aby zwrot wyżej wymienionych
pracowników, którzy nie są niepełnosprawni;
kosztów dotyczył osób niepełnosprawnych,
d) koszty bezpośrednio związane z transportem
bezrobotnych
lub
poszukujących
pracy
pracowników niepełnosprawnych do miejsca
niepozostających
w
zatrudnieniu
pracy i transportem pracowników
zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy
niepełnosprawnych związanym z wykonywaną
bez konieczności skierowania tych osób do pracy
pracą;
przez ten urząd. Natomiast w art. 26 ust. 2 pkt 2
e) koszty płacy za godziny spędzone przez
proponuje się, aby zwrot kosztów dotyczył
pracownika niepełnosprawnego na rehabilitacji;
wszystkich
osób
niepełnosprawnych
f) w przypadku beneficjenta oferującego
pozostających w zatrudnieniu, a nie jak
zatrudnienie chronione - koszty budowy,
dotychczas pracowników zatrudnionych
wyposażenia lub modernizacji jednostek
u pracodawcy, których niepełnosprawność
produkcyjnych danego przedsiębiorstwa oraz
powstała w trakcie zatrudnienia.
wszelkie koszty administracyjne i koszty
transportu
bezpośrednio
związane


z zatrudnieniem pracowników
niepełnosprawnych.
3. Intensywność
pomocy nie przekracza
100 % kosztów kwalifikowalnych.


Artykuł 32
Art. 26b ust. 4 (wprowadzenie do wyliczenia)
Zgodnie z obowiązującym art. 26b ustawy
Pomoc w formie subsydiowania wynagrodzeń
o rehabilitacji, warunkiem uzyskania pomocy

na rekrutację pracowników znajdujących się „Jeżeli
zatrudnienie
nowych
pracowników w
formie
dofinansowania
wynagrodzeń
w szczególnie niekorzystnej sytuacji
niepełnosprawnych
w
danym
miesiącu, na zatrudnienie pracowników niepełnosprawnych

u pracodawcy wykonującego działalność gospodarczą, jest m.in. wykazanie wzrostu netto zatrudnienia
2

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: