Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2853
- Data wpłynięcia: 2014-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1873
2853
chronionej, dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych
kredytów bankowych oraz zwrotu kosztów budowy lub przebudowy związanej
z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, transportowych i administracyjnych,
terminy składania oraz rozpatrywania wniosków o dofinansowanie lub refundację oraz
sposób i tryb sporządzania informacji o wykorzystaniu środków. Rozwiązania przyjęte
w projektowanym rozporządzeniu są w większości identyczne z rozwiązaniami
zawartymi w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 22 kwietnia 2009 r. w sprawie pomocy finansowej udzielanej
pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W związku ze zmianą art. 32 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o rehabilitacji,
w projektowanym § 1 w pkt 1 w lit. b tiret pierwsze określono, że rozporządzenie
określa szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach udzielania pracodawcom
prowadzącym zakłady pracy chronionej m.in. zwrot kosztów budowy lub przebudowy
związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu. W § 5 w ust. 1 i 2 projektu
rozporządzenia dostosowano przepisy do wprowadzonego w § 1 w pkt 1 w lit. b
przepisu w zakresie zwrotu kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją
obiektów i pomieszczeń zakładu.
Ponadto w celu uniknięcia wątpliwości dotyczących czasu obowiązywania umowy
zawieranej pomiędzy Funduszem, a pracodawcą, proponuje się w § 12 w ust. 2 pkt 3,
określenie dodatkowego elementu umowy, tj. okresu jej obowiązywania.
W § 3 w pkt 2 oraz w § 8 przywołano rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014
z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa
i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45) oraz rozporządzenie Komisji
(UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za
zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE
L 187 z 26.06.2014 r., str. 1).
Ponadto dokonano również zmian o charakterze redakcyjnym, porządkujących
treść rozporządzenia.
Zgodnie z § 17 projektu, rozporządzenie obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 r.
Termin ten został dostosowany odpowiednio do terminów obowiązywania
– 14 –
rozporządzenia Komisji (Uź) nr 651/2014, które wraz z sześciomiesięcznym okresem
dostosowawczym obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 r.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Problematyka regulowana w projekcie rozporządzenia jest zgodna z przepisami
prawa Unii źuropejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym
instytucjom i organom Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
– 15 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie
10 pa dziernika 2014 r.
pomocy
finansowej udzielanej pracodawcom prowadzącym zakłady pracy
chronionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
źródło:
Niepełnosprawnych
Art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
.
1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
niepełnosprawnych (Źz. U. z 2011 r.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Nr 127, poz. 721, z pó n. zm.)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….
Jarosław Źuda, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Alina Wojtowicz-Pomierna
Zastępca Źyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób
Niepełnosprawnych, tel. 22 529 06 00
sekretariat.bon@mpips.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Wydanie nowego rozporządzenia wynika z wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. ustawy o zmianie ustawy
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia … (Dz. U. poz. ...). Zakres
zmian wprowadzonych wyżej wymienioną ustawą wpływa na treść rozporządzenia wydanego na podstawie art. 32
ust. 3 ustawy o rehabilitacji w taki sposób, że akt wykonawczy wydany na podstawie tego przepisu nie może być
zachowany i utraci moc z dniem wejścia w życie ustawy.
Ustawa z dnia … o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
wprowadziła zmianę art. 32 ust. 3 ustawy o rehabilitacji, polegającą na umożliwieniu pracodawcy prowadzącemu
zakład pracy chronionej, refundację ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, dostosowując tym
samym jego brzmienie do art. 34 ust. 2 lit. f rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu
(Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W projektowanym rozporządzeniu określono szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach udzielania
pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej, dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania
zaciągniętych kredytów bankowych oraz zwrotu kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów
i pomieszczeń zakładu, transportowych i administracyjnych, terminy składania oraz rozpatrywania wniosków
o dofinansowanie lub refundację oraz sposób i tryb sporządzania informacji o wykorzystaniu środków. Rozwiązania
przyjęte w projekcie rozporządzenia są wzorowane na przepisach dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 kwietnia 2009 r. w sprawie pomocy finansowej udzielanej pracodawcom
prowadzącym zakłady pracy chronionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W projekcie rozporządzenia przewidziano m.in., że pracodawcy prowadzący zakład pracy chronionej będą mogli
otrzymać ze środków Funduszu, refundację kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów
i pomieszczeń zakładu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
– 16 –
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Pracodawcy prowadzący
Dofinansowanie
Sprawozdanie z realizacji
zakłady pracy chronionej
oprocentowania
planu rzeczowo-finansowego
występujący
kredytów bankowych
Państwowego Funduszu
o dofinansowanie
otrzymało 122 zakłady
Rehabilitacji Osób
oprocentowania
pracy chronionej,
Niepełnosprawnych w 2013 r.
zaciągniętych kredytów
w których zatrudnionych
bankowych oraz zwrot
było około 12.077,90
kosztów budowy lub
osób niepełnosprawnych
rozbudowy obiektów
w przeliczeniu na etaty.
i pomieszczeń zakładu,
Zwrot kosztów budowy
transportowych
lub rozbudowy obiektów
i administracyjnych.
i pomieszczeń zakładu,
transportowych
i administracyjnych
otrzymało 167 zakładów
pracy chronionej,
w których zatrudnionych
było 41 229,84 osób
niepełnosprawnych
w przeliczeniu na etaty.
Państwowy Fundusz
1.
Realizacja zadań
Rehabilitacji Osób
wynikających z ustawy
Niepełnosprawnych.
o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji,
zgodnie z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979).
Projekt został poddany konsultacjom w trybie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
(Źz. U. z 2014 r. poz. 167) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Źz. U. Nr 55, poz. 235,
z pó n. zm.) z następującymi partnerami społecznymiŚ
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
2) Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Konfederacją „Lewiatan”,
6) Związkiem Rzemiosła Polskiego,
7) Business Centre Club – Związkiem Pracodawców.
Na podstawie § 36 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
projekt został przekazany do konsultacji publicznych z następującymi podmiotamiŚ
1) Polskim Forum Osób Niepełnosprawnych,
2) Koalicją na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
– 17 –
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
informacje, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Zadania, o których mowa
wskazanie ródeł
w projekcie rozporządzenia, będą realizowane w ramach środków zaplanowanych przez
danych i przyjętych do Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
wskazanie ródeł
i gospodarstwa domowe.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2853
› Pobierz plik