eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2853
  • Data wpłynięcia: 2014-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1873

2853

1. Programy pomocy na rekrutację pracowników nie powoduje u tego pracodawcy wzrostu netto ogółem i wzrostu netto zatrudnienia pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej zatrudnienia ogółem, miesięczne dofinansowanie na niepełnosprawnych, w związku z zatrudnieniem
sytuacji są zgodne z rynkiem wewnętrznym w nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego nie nowych
pracowników
niepełnosprawnych
rozumieniu art. 107 ust. 3 Traktatu i wyłączone przysługuje, jeżeli jego zatrudnienie nastąpiło w wyniku w danym miesiącu.
z obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. rozwiązania umowy o pracę z innym pracownikiem,
108 ust. 3 Traktatu, jeżeli spełnione są w
W art. 33 rozporządzenia
Komisji
arunki chyba
(UE) nr 651/2014 określono jedynie warunek
ustanowione w niniejszym artykule i w rozdziale że umowa o pracę uległa rozwiązaniu:”.
w postaci wykazania wzrostu netto ogółem.
I.

Wobec tego proponuje się w art. 26b zmianę
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty Art. 26b ust. 6
płacy w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy
przepisów ust. 4 i 6 ustawy w takim zakresie,

w jakim będzie ona uzależniała otrzymanie
od dnia rekrutacji pracownika znajdującego się „6. Wzrost netto zatrudnienia ogółem ustala się
miesięcznego
dofinansowania na nowo
w szczególnie niekorzystnej sytuacji.
w stosunku do przeciętnego zatrudnienia ogółem
zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego
W przypadku pracownika znajdującego się w okresie poprzedzających 12 miesięcy.”.
od wzrostu zatrudnienia ogółem.
w bardzo niekorzystnej sytuacji za koszty
kwalifikowalne uznaje się koszty płacy za okres

nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia rekrutacji.
3. Jeżeli rekrutacja takich pracowników nie
powoduje wzrostu netto liczby pracowników
w danym przedsiębiorstwie w porównaniu
ze średnią za poprzednie 12 miesięcy, powodem
zwolnienia zapełnionego w ten sposób etatu lub
etatów jest dobrowolne rozwiązanie stosunku
pracy,
niepełnosprawność,
przejście
na emeryturę z powodu osiągnięcia wieku
emerytalnego, dobrowolne zmniejszenie
wymiaru czasu pracy lub zgodne z prawem
zwolnienie
za
naruszenie
obowiązków
pracowniczych, a nie redukcja etatu.
4. Z wyjątkiem przypadku zgodnego z prawem
zwolnienia
za
naruszenie
obowiązków
pracowniczych, pracownik znajdujący się
w szczególnie niekorzystnej sytuacji jest
uprawniony do nieprzerwanego zatrudnienia
przez minimalny okres zatrudnienia zgodny

z przepisami krajowymi lub porozumieniami
3

zbiorowymi regulującymi zawieranie umów
o pracę.
5. Jeżeli okres ten jest krótszy niż 12 miesięcy,
lub 24 miesiące w przypadku pracowników
znajdujących się w bardzo niekorzystnej
sytuacji, wówczas pomoc jest proporcjonalnie
zmniejszona.
6. Intensywność
pomocy nie przekracza
50% kosztów kwalifikowalnych.


Artykuł 34
Art. 26d ust. 1 i 2
W obecnym stanie prawnym pracodawca może
Pomoc na rekompensatę dodatkowych
uzyskać zwrot wyłącznie kosztów zatrudnienia
kosztów związanych z zatrudnieniem
„1. Pracodawca, który zatrudnia pracownika
pracowników
pomagających
pracownikowi
pracowników niepełnosprawnych
niepełnosprawnego, może otrzymać ze środków

niepełnosprawnemu w pracy w zakresie czynności
Funduszu zwrot:

1)
miesięcznych
kosztów
zatrudnienia ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem,
1. Pomoc
na rekompensatę dodatkowych
a także czynności niemożliwych lub trudnych
kosztów
związanych
z
zatrudnieniem
pracowników
pomagających
pracownikowi do samodzielnego wykonania przez pracownika
pracowników niepełnosprawnych jest zgodna
niepełnosprawnemu w pracy,

niepełnosprawnego na stanowisku pracy.
z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107
2) kosztów szkolenia tych pracowników
W art. 34 ust. 2 lit. b rozporządzenia Komisji
ust. 3 Traktatu i wyłączona z obowiązku

w
zakresie
czynności
ułatwiających (UE) nr 651/2014 przewidziano dodatkowo
zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 komunikowanie się z otoczeniem, a także czynności możliwość uzyskania pomocy na rekompensatę
Traktatu, jeżeli spełnione są warunki niemożliwych lub trudnych do samodzielnego
wykonania przez pracownika niepełnosprawnego na dodatkowych kosztów związanych ze szkoleniem
ustanowione w niniejszym artykule i w rozdziale
personelu w zakresie wspierania pracowników
stanowisku pracy.
I.
2. Wysokość zwrotu miesięcznych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych. W związku z tym proponuje
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
pracowników
pomagających
pracownikowi się w art. 1 pkt 3 lit. a projektu rozszerzenie
a) koszty adaptacji pomieszczeń;
niepełnosprawnemu w pracy, stanowi iloczyn kwoty zakresu przedmiotowego art. 26d ust. 1 ustawy
b) koszty zatrudnienia personelu za czas
o rehabilitacji o możliwość otrzymania przez
poświęcony wyłącznie na pomoc pracownikom najniższego wynagrodzenia i ilorazu liczby godzin
pracodawcę
zwrotu
kosztów szkolenia
niepełnospra
w miesiącu przeznaczonych wyłącznie na pomoc
wnym oraz szkolenie tego
pracownikowi niepełnosprawnemu i miesięcznej liczby pracownika
pomagającego
pracownikowi
personelu w zakresie wspierania pracowników
niepełnosprawnemu w zakresie czynności
niepełnosprawnych;
godzin pracy pracownika niepełnosprawnego w

miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 3.”.
ułatwiających pracownikowi niepełnosprawnemu

c) koszty adaptacji lub zakupu sprzętu lub
komunikowanie się z otoczeniem, a także
zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek
czynności
niemożliwych
lub
trudnych
pracowników niepełnosprawnych, w tym
do samodzielnego wykonania przez tego
urządzeń technologii wspomagających lub
pracownika na stanowisku pracy.
4

przystosowanych do ich potrzeb, które Art. 26d ust. 2a
Stosownie do art. 34 ust. 3 rozporządzenia
wykraczają poza koszty, jakie poniósłby
Komisji (UE) nr 651/2014, intensywność pomocy
„2a. Zwrot kosztów szkolenia pracowników
beneficjent w przypadku zatrudnienia
na
rekompensatę
dodatkowych
kosztów
pracowników, którzy nie są niepełnosprawni;
pomagających
pracownikowi
niepełnosprawnemu

związanych z zatrudnieniem pracowników
w pracy obejmuje 100% kosztów szkolenia, nie więcej
d) koszty bezpośrednio związane z transportem
niepełnosprawnych, nie może przekroczyć 100%
pracowników niepełnosprawnych do mie
jednak niż równowartość kwoty najniższego
jsca
kosztów kwalifikowalnych. W związku z tym
wynagrodzenia.”.
pracy i transportem pracowników
w art. 1 pkt 3 lit. b projektu zaproponowano
niepełnosprawnych związanym z wykonywaną
dodanie ust. 2a w art. 26d, zgodnie z którym
pracą;
zwrot kosztów szkolenia pracowników
e) koszty płacy za godziny spędzone przez
pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu
pracownika niepełnosprawnego na rehabilitacji;
w pracy obejmuje 100% poniesionych na ten cel
f) w przypadku beneficjenta oferującego
kosztów, jednakże wysokość zwrotu tych kosztów
zatrudnienie chronione – koszty budowy,
nie może być wyższa niż równowartość kwoty
wyposażenia lub modernizacji jednostek
najniższego wynagrodzenia. Niezbędne jest
produkcyjnych danego przedsiębiorstwa oraz
ograniczenie wysokości pomocy, którą ustalono
wszelkie koszty administracyjne i koszty
na poziomie kwoty najniższego wynagrodzenia,
transportu
bezpośrednio
związane
analogicznie jak w przypadku zwrotu
z zatrudnieniem pracowników
miesięcznych kosztów zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych.
pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu
3. Intensywność pomocy nie przekracza 100%
w pracy. Pozwoli to na udzielenie pracodawcy
kosztów kwalifikowalnych.
realnej pomocy w omawianym zakresie.

j.w.
Art. 32 ust. 1 pkt 2 lit. a
W obecnym stanie prawnym, pracodawcy
„a) budowy lub przebudowy związanej z modernizacją prowadzący zakłady pracy chronionej, mogą
obiektów i pomieszczeń zakładu,”.
ubiegać się m.in. o zwrot kosztów budowy lub

rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu.

Zgodnie z art. 34 ust. 2 lit. f rozporządzenia
Komisji (UE) nr 651/2014
pomoc
na
rekompensatę
dodatkowych
kosztów
związanych z zatrudnieniem pracowników
niepełnosprawnych, w przypadku beneficjenta
oferującego zatrudnienie chronione obejmuje
m.in. koszty budowy lub modernizacji jednostek
5

produkcyjnych danego przedsiębiorstwa. Biorąc
pod uwagę konieczność dostosowania krajowych
regulacji do tych przepisów, przy jednoczesnym
braku możliwości rozszerzenia zakresu wsparcia,
zaproponowano zmianę art. 32 ust. 1 pkt 2 lit. a
ustawy o rehabilitacji, umożliwiającą pracodawcy
prowadzącemu
zakład
pracy
chronionej,
refundację ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, kosztów
budowy lub przebudowy
związanej
z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu.


Artykuł 31
Art. 41 ust. 2
W obecnym stanie prawnym na wniosek
Pomoc szkoleniowa
„2. Na wniosek pracodawcy poniesione przez niego pracodawcy poniesione przez niego koszty
1. Pomoc szkoleniowa jest zgodna
koszty szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych
z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 mogą być zrefundowane ze środków Funduszu do mogą być zrefundowane ze środków Funduszu do
ust. 3 Traktatu i wyłączona z obowiązku wysokości 70% tych kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości 80% tych kosztów, nie więcej jednak
zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 wysokości dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na niż do wysokości dwukrotnego przeciętnego
Traktatu, jeżeli spełnione są warunki jedną osobę.”;
wynagrodzenia na jedną osobę.
ustanowione w niniejszym artykule i w rozdziale
W
art.
31
rozporządzenia
Komisji
I.
(UE) nr 651/2014 wskazano maksymalny pułap
2. Pomocy nie przyznaje się na szkolenia
pomocy na szkolenia pracowników
prowadzone przez przedsiębiorstwa w celu
niepełnosprawnych w wysokości 70%. Dlatego
przestrzegania obowiązkowych norm krajowych
też zaproponowano zmianę art. 41 ust. 2 ustawy
w zakresie szkoleń.
o rehabilitacji, polegającą
na obniżeniu
3. Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
intensywności pomocy z 80% na 70% tych
a)
koszty
zatrudnienia
wykładowców
kosztów.
poniesione za godziny, podczas których

wykładowcy uczestniczą w szkoleniu;
b)
koszty
operacyjne
wykładowców
i
uczestników
szkolenia
bezpośrednio
związane z projektem szkoleniowym, takie jak
koszty podróży, materiały bezpośrednio
związane z projektem, amortyzacja narzędzi
i wyposażenia w zakresie, w jakim
6

są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby
projektu szkoleniowego. Do kosztów
kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów
zakwaterowania, z wyjątkiem minimalnych
niezbędnych kosztów zakwaterowania dla
uczestników
będących
pracownikami
niepełnosprawnymi;
c) koszty usług doradczych związanych
z projektem szkoleniowym;
d) koszty personelu osób szkolonych i ogólne
koszty pośrednie (koszty administracyjne,
wynajem, koszty ogólne) poniesione

za godziny, podczas których osoby szkolone
biorą udział w szkoleniu.
4. Intensywność
pomocy nie przekracza
50% kosztów kwalifikowalnych. Intensywność
pomocy można zwiększyć maksymalnie do 70%
kosztów kwalifikowalnych w następujący
sposób:
a) o 10 punktów procentowych w przypadku
szkoleń dla pracowników niepełnosprawnych
lub znajdujących się w szczególnie
niekorzystnej sytuacji;
b) o 10 punktów procentowych

w przypadku pomocy na rzecz średniego
przedsiębiorstwa i o 20 punktów procentowych
w przypadku pomocy na rzecz małego
przedsiębiorstwa.
5. W przypadku pomocy przyznawanej

w sektorze transportu morskiego jej
intensywność może zostać zwiększona do 100%
kosztów kwalifikowalnych, jeżeli spełnione są
następujące warunki:
a) uczestnicy szkolenia nie są aktywnymi
członkami załogi, lecz dodatkowymi członkami
7

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: