eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2853
  • Data wpłynięcia: 2014-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1873

2853

ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie
w zakładzie pracy. W art. 26 ust. 2 pkt 1 zaproponowano, aby zwrot wyżej
wymienionych kosztów dotyczył osób niepełnosprawnych, bezrobotnych lub
poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu zarejestrowanych
w powiatowym urzędzie pracy bez konieczności skierowania tych osób do pracy przez
ten urząd. Natomiast w art. 26 ust. 2 pkt 2 proponuje się, aby zwrot kosztów dotyczył
wszystkich osób niepełnosprawnych pozostających w zatrudnieniu, a nie jak dotychczas
pracowników zatrudnionych u pracodawcy, których niepełnosprawność powstała
w trakcie zatrudnienia.
Zmiana w art. 26 ust. 8 ustawy o rehabilitacji ma charakter doprecyzowujący
i wynika ze zmiany art. 26 ust. 2.
Natomiast zmiana w art. 26 ust. 9 polega na uzupełnieniu zakresu upoważnienia
o szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w art. 26 ust. 1–8 i art. 26d
ustawy o rehabilitacji.
W art. 1 pkt 2 projektu proponuje się zmianę art. 26b ust. 4 i 6 ustawy
o rehabilitacji. Zgodnie z obowiązującym art. 26b ustawy o rehabilitacji, warunkiem
uzyskania pomocy w formie dofinansowania wynagrodzeń na zatrudnienie
pracowników niepełnosprawnych jest m.in. wykazanie wzrostu netto zatrudnienia
ogółem i wzrostu netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, w związku
z zatrudnieniem nowych pracowników niepełnosprawnych w danym miesiącu.
W art. 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 określono jedynie warunek
w postaci wykazania wzrostu netto ogółem. Wobec tego proponuje się w art. 26b
zmianę przepisów ust. 4 i 6 ustawy w takim zakresie, w jakim będzie ona uzależniała
otrzymanie miesięcznego dofinansowania na nowo zatrudnionego pracownika
niepełnosprawnego od wzrostu zatrudnienia ogółem.
W art. 1 pkt 3 projektu zaproponowano zmianę art. 26d ustawy o rehabilitacji.
W obecnym stanie prawnym pracodawca może uzyskać zwrot wyłącznie kosztów
zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy
w zakresie czynności ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem, a także
czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika
niepełnosprawnego na stanowisku pracy. W art. 34 ust. 2 lit. b rozporządzenia Komisji
(UE) nr 651/2014 przewidziano dodatkowo możliwość uzyskania pomocy na
rekompensatę dodatkowych kosztów związanych ze szkoleniem personelu w zakresie
2
wspierania pracowników niepełnosprawnych. W związku z tym proponuje się w art. 1
pkt 3 lit. a projektu rozszerzenie zakresu przedmiotowego art. 26d ust. 1 ustawy
o rehabilitacji o możliwość otrzymania przez pracodawcę zwrotu kosztów szkolenia
pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w zakresie czynności
ułatwiających pracownikowi niepełnosprawnemu komunikowanie się z otoczeniem,
a także czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez tego
pracownika na stanowisku pracy.
Zmiana w art. 26d ust. 2 ustawy o rehabilitacji ma charakter doprecyzowujący i wynika
z rozszerzenia zakresu przedmiotowego art. 26d ust. 1 tej ustawy.
Stosownie do art. 34 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014,
intensywność pomocy na rekompensatę dodatkowych kosztów związanych
z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych, nie może przekroczyć 100%
kosztów kwalifikowalnych. W związku z tym w art. 1 pkt 3 lit. b projektu
zaproponowano dodanie ust. 2a w art. 26d, zgodnie z którym zwrot kosztów szkolenia
pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy obejmuje
100% poniesionych na ten cel kosztów, jednakże wysokość zwrotu tych kosztów nie
może być wyższa niż równowartość kwoty najniższego wynagrodzenia. Niezbędne jest
ograniczenie wysokości pomocy, którą ustalono na poziomie kwoty najniższego
wynagrodzenia, analogicznie do przypadku zwrotu miesięcznych kosztów zatrudnienia
pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy. Pozwoli to na
udzielenie pracodawcy realnej pomocy w omawianym zakresie.
W art. 1 pkt 4 projektu proponuje się zmianę w art. 32 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy
o rehabilitacji. W obecnym stanie prawnym, pracodawcy prowadzący zakłady pracy
chronionej, mogą ubiegać się m.in. o zwrot kosztów budowy lub rozbudowy obiektów
i pomieszczeń zakładu. Zgodnie z art. 34 ust. 2 lit. f rozporządzenia Komisji (UE)
nr 651/2014
pomoc na rekompensatę dodatkowych kosztów związanych
z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych, w przypadku beneficjenta
oferującego zatrudnienie chronione obejmuje m.in. koszty budowy lub modernizacji
jednostek produkcyjnych danego przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę konieczność
dostosowania krajowych regulacji do tych przepisów, przy jednoczesnym braku
możliwości rozszerzenia zakresu wsparcia, zaproponowano zmianę art. 32 ust. 1 pkt 2
lit. a ustawy o rehabilitacji, umożliwiającą pracodawcy prowadzącemu zakład pracy
chronionej, refundację ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
3
Niepełnosprawnych, kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją
obiektów i pomieszczeń zakładu.
W art. 1 pkt 5 projektu proponuje się zmianę art. 41 ust. 2 ustawy o rehabilitacji.
W obecnym stanie prawnym na wniosek pracodawcy poniesione przez niego koszty
szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych mogą być zrefundowane ze środków
Funduszu do wysokości 80% tych kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości
dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę. W art. 31 rozporządzenia
Komisji (UE) nr 651/2014 wskazano maksymalny pułap pomocy na szkolenia
pracowników niepełnosprawnych w wysokości 70%. Dlatego też zaproponowano
zmianę art. 41 ust. 2 ustawy o rehabilitacji, polegającą na obniżeniu intensywności
pomocy z 80% na 70% tych kosztów.
Zmiana w art. 1 pkt 6 projektu ma charakter porządkowy i polega na
przywołaniu w art. 48a ust. 2 ustawy o rehabilitacji nowego rozporządzenia Komisji
(UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za
zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE
L 187 z 26.06.2014, str. 1).
W art. 2 projektu określono, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia
2015 r. Przyjęta data wejścia w życie ustawy spełnia warunki zastosowania tego
rozwiązania w świetle art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197,
poz. 1172, z późn. zm.). Mając powyższe na uwadze oraz w związku z koniecznością
zapewnienia ciągłości udzielanej pomocy publicznej, niezbędne jest wejście w życie
projektowanej ustawy z dniem 1 stycznia 2015 r.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został opracowany bez uprzedniego przyjęcia założeń tego
projektu i został wpisany do Wykazu prac Rady Ministrów jako priorytetowy
(nr w wykazie – UC134).
4

Nazwa projektu
Data sporządzenia
Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
16 października 2014 r.
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014

z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre

rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108
Podsekretarza Stanu
Jarosław Duda, Sekretarz Stanu
Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1)


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Alina Wojtowicz-Pomierna
Nr w wykazie prac
Zastępca Dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
UC134
tel. 22 529 06 00
sekretariat.bon@mpips.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Zapewnienie ciągłości udzielania pomocy publicznej, pracodawcom zatrudniającym oraz zamierzającym zatrudnić osoby
niepełnosprawne, poprzez zapewnienie zgodności przepisów krajowych z przepisami rozporządzenia Komisji (UE)

nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym
w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
W dniu 1 lipca 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014, które uchyliło rozporządzenie Komisji (WE)
nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem
w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214
z 09.08.2008, str. 3). Jednocześnie zgodnie z art. 44 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 wraz z końcem okresu
obowiązywania rozporządzenia wszystkie programy pomocy wyłączone na mocy tego rozporządzenia pozostają wyłączone przez
sześciomiesięczny okres dostosowawczy, z wyjątkiem programów pomocy regionalnej.
Przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o rehabilitacji”, powinny zostać dostosowane do przepisów
rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 do końca grudnia 2014 r.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

W celu zapewnienia ciągłości udzielania pomocy publicznej pracodawcom zatrudniającym oraz zamierzającym zatrudnić osoby
niepełnosprawne proponuje się dokonanie następujących zmian w ustawie o rehabilitacji:

1. Obecnie pracodawca, który przez okres 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne (dotyczy to osób bezrobotnych lub
poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy albo pozostających
w zatrudnieniu u tego pracodawcy, jeżeli ich niepełnosprawność powstała w okresie zatrudnienia), może uzyskać pomoc
w formie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem tych osób. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 nie
zawęża kręgu osób niepełnosprawnych, na które pracodawca może uzyskać pomoc w ww. formie. W związku z tym należy to
ograniczenie wyłączyć z art. 26 ust. 2.
2. Obecnie warunkiem uzyskania pomocy w formie subsydiów płacowych jest wykazanie wzrostu netto zatrudnienia ogółem
i wzrostu netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, w związku z zatrudnieniem nowych pracowników
niepełnosprawnych w danym miesiącu. W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 określono jedynie warunek w postaci
wykazania wzrostu netto ogółem. W związku z tym należy zmienić art. 26b ust. 4 i 6.
3. W obecnym stanie prawnym pracodawca może uzyskać zwrot kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi
niepełnosprawnemu w pracy w zakresie czynności ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem,
a także czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika niepełnosprawnego
na stanowisku pracy. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 umożliwia uzyskanie refundacji kosztów szkolenia
w zakresie sposobu wykonywania tej pomocy. Proponuje się zapewnienie takiej możliwości poprzez zmianę
art. 26d.
4. Pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej mogą na podstawie obowiązujących przepisów ubiegać się m.in.
o zwrot kosztów budowy lub rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE)
nr 651/2014 pracodawca może uzyskać refundację kosztów budowy, wyposażenia lub modernizacji jednostek produkcyjnych,
a nie wszystkich obiektów i pomieszczeń. W związku z tym konieczna jest zmiana art. 32 ust. 1 w pkt 2 lit. a.
5. W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 obniżono maksymalny pułap pomocy na szkolenia pracowników
niepełnosprawnych do 70%. Istnieje konieczność dokonania zmiany w art. 41, poprzez obniżenie intensywności pomocy z 80%
na 70%.
6. Niezbędne jest dokonanie zmiany porządkowej w art. 48a, polegającej na przywołaniu nowego rozporządzenia Komisji (UE)
nr 651/2014.
5
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Osoby niepełnosprawne
359 096
Sprawozdanie z realizacji planu
Proponowane zmiany nie
(osoby niepełnosprawne,
rzeczowo-finansowego
nakładają nowych obowiązków,
w związku
Państwowego Funduszu
a jedynie umożliwiają udzielanie
z zatrudnieniem których
Rehabilitacji Osób
pomocy publicznej przez dłuższy
pracodawcy otrzymują
Niepełnosprawnych
okres
dofinansowanie do
w 2013 r.

wynagrodzeń oraz
refundację kosztów
szkoleń)
Pracodawcy zatrudniający
24 795
Sprawozdanie z realizacji planu
Proponowane zmiany nie
osoby niepełnosprawne
(pracodawcy
rzeczowo-finansowego
nakładają nowych obowiązków,

otrzymujący:
Państwowego Funduszu
a jedynie umożliwiają udzielanie
– dofinansowanie do
Rehabilitacji Osób
pomocy publicznej przez dłuższy
wynagrodzeń
Niepełnosprawnych
okres
pracowników
w 2013 r.

niepełnosprawnych;
– refundację kosztów
szkoleń;
– zwrot kosztów budowy
lub rozbudowy obiektów
i pomieszczeń zakładu;
– zwrot miesięcznych
kosztów zatrudnienia
pracowników
pomagających
pracownikowi
niepełnosprawnemu
w pracy;
– zwrot dodatkowych
kosztów związanych
z zatrudnianiem
pracowników
niepełnosprawnych)

Państwowy Fundusz
1

Realizacja zadań
Rehabilitacji Osób
wynikających z ustawy
Niepełnosprawnych
o rehabilitacji
(art. 26a i art. 32)
Samorząd powiatowy
380
Obwieszczenie Prezesa Rady
Proponowane zmiany nie

Ministrów z dnia 29 czerwca
nakładają nowych obowiązków,
2010 r. w sprawie wykazu gmin
a jedynie umożliwiają udzielanie
i powiatów wchodzących w skład
pomocy publicznej przez dłuższy
województw (M.P. Nr 48,
okres
poz. 654)



5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
6
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: