eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

zadania realizowane w obszarze funkcji 15. przez Ministra Spraw Zagranicznych, wpisuje się zarówno w ogólne
założenia Strategii Rozwoju Kraju 2020, jak i w szczegółowe cele przewidziane w Strategii Sprawne Państwo
2020 (w tym w cel 3. Skuteczne zarządzanie i koordynacja działań rozwojowych – w zakresie kierunku
interwencji 3.4. Wzmocnienie pozycji międzynarodowej państwa).
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Spraw Zagranicznych, w tym finansowanych ze środków
jednostek nadzorowanych, zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Spraw Zagranicznych (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
15.1. Zapewnianie Polsce
Liczba wizyt na wysokim
sprzyjających warunków
szczeblu w Polsce (prezydent,
72
72
67
70
70
rozwoju
premier, minister SZ) (w szt.)
Stopień wykonania
zaplanowanych zadań
15.2. Zapewnianie
związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa zewnętrznego
100
100
100
100
100
wysokiego poziomu
RP
bezpieczeństwa zewnętrznego
państwa (w %)
15.3. Reprezentowanie
Dynamika liczby czynności
i ochrona międzynarodowych
konsularnych dotyczących
100
100,78
100,22
100,22
100,22
interesów RP i jej obywateli za
obywateli polskich (w %)
granicą
15.4. Kształtowanie
Ocena wizerunku Polski w
międzynarodowego wizerunku
mediach międzynarodowych
3
3
3
3
3
RP
przez placówki
15.5. Wspieranie rozwoju
demokracji, promocja praw
Stopień realizacji
człowieka oraz udział we
przedsięwzięć rozwojowych
-
100
100
100
100
współpracy rozwojowej
oraz promujących demokrację
i międzynarodowej pomocy
i prawa człowieka (w %)
humanitarnej
Ocena realizacji celów
polskiej polityki zagranicznej
15.6. Kształtowanie
(skala ocen (2-5), gdzie 5 –
i koordynacja polityki
-
-
4
4
4
ocena bardzo dobra, 4 – ocena
zagranicznej
dobra, 3 – ocena dostateczna,
2 – ocena negatywna)
Udział procentowy projektów
ocenionych na poziomie
bardzo dobry i dobry wśród
projektów wyłonionych
w postępowaniu dotacyjnym,
których celem jest współpraca
16.4. Wspieranie Polonii
z Polonią i Polakami za
-
75
75
75
75
i Polaków za granicą
granicą w dziedzinie edukacji,
kultury, mediów polonijnych,
rozwój więzi z Polską oraz
wsparcia praw i działalności
diaspory w krajach
zamieszkania (w %)
16.7.W Informatyzacja
Stopień objęcia systemem
działalności i budowa
EOD centrali MSZ i placówek
33,3
48,9
75
100
nd.
społeczeństwa informacyjnego
zagranicznych (w %)

Wykorzystywane przez Ministra Spraw Zagranicznych mierniki oddają istotę jego najważniejszych ustawowych
zadań, a także celów wynikających z dokumentów strategicznych w obszarze polityki zagranicznej RP.
W perspektywie do 2017 r. zakłada się w niemal wszystkich przypadkach (stosownie do potrzeb państwa)
wzrost lub stabilizację wartości mierników, co wiązać się będzie z pozytywnymi efektami dla zdolności Polski

197
do promocji i ochrony interesów na arenie międzynarodowej, pozytywnego postrzegania naszego kraju za
granicą, a także możliwości zapewnienia Polsce sprzyjających warunków dla rozwoju, promocji i ochrony
interesów kraju i obywateli polskich za granicą.
W 2015 r. w obszarze funkcji 15. przewidziano realizację 67 wizyt na wysokim szczeblu w Polsce (prezydent,
premier, minister spraw zagranicznych), które w sposób zagregowany odzwierciedlają skuteczność działań
polskiej dyplomacji. Zakłada się również wykonanie wszystkich zaplanowanych zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa, a także przedsięwzięć rozwojowych oraz promujących demokrację
i prawa człowieka. Zaplanowano, iż w 2015 r. nastąpi wzrost dynamiki liczby czynności konsularnych (wzrost
ten ukształtuje się na stabilnym poziomie 100,22% w każdym z kolejnych lat do 2017 r.) dotyczących obywateli
polskich, na co wpływ ma zarówno duża liczba obywateli polskich podróżujących za granicą, jak i rozwój
zdolności i narzędzi teleinformatycznych dedykowanych do niesienia pomocy, opieki oraz ochrony ich
interesów. Działania podejmowane przez Ministra Spraw Zagranicznych w zakresie kształtowania
międzynarodowego wizerunku Polski prowadzić będą natomiast do utrwalania w przeważającej mierze dobrych
lub bardzo dobrych ocen Polski w mediach zagranicznych (średnia ocena powinna kształtować się na poziomie
dobrym), co bezpośrednio przekłada się na postrzeganie Polski przez społeczeństwa innych krajów, a pośrednio
na pozycję Polski na arenie międzynarodowej. Kluczowe znaczenie dla skutecznej realizacji celów polskiej
polityki zagranicznej mieć będzie jej efektywna koordynacja przez MSZ. Zakłada się, że przekładać się będzie
ona w kolejnych latach na wysoki poziom osiągania celów polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej.
Zagrożenia dla realizacji przewidywanych poziomów wykonania mierników wynikają przede wszystkim
z utrzymującej się w ostatnich latach wysokiej nieprzewidywalności sytuacji i dynamiki wydarzeń
międzynarodowych, co powoduje, że planowanie działań zaradczych (w tym o charakterze interwencyjnym) dla
niektórych zadań jest procesem trudnym i złożonym (jest tak w przypadku zadania 15.6.). By ograniczyć ryzyka
w przedmiotowych obszarach doskonalony jest system kontroli zarządczej, a także wdrażane są systemy
informatyczne podnoszące efektywność i skuteczność realizacji zadań oraz jakość obsługi klienta. Ponadto,
prowadzony jest bieżący monitoring sytuacji międzynarodowej, w szczególności w odniesieniu do krajów
niestabilnych lub potencjalnie niestabilnych, który umożliwia podejmowanie adekwatnych działań na arenie
międzynarodowej.
198
Ministerstwo Zdrowia
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej Zdrowie, który obejmuje w szczególności sprawy
ochrony zdrowia i zasad organizacji opieki zdrowotnej, nadzoru nad produktami leczniczymi, wyrobami
medycznymi, produktami biobójczymi oraz nad kosmetykami w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia ludzi,
organizacji i nadzoru nad systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, zawodów medycznych, warunków
sanitarnych i nadzoru sanitarnego, lecznictwa uzdrowiskowego, koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego w zakresie rzeczowych świadczeń leczniczych i in.
Minister Zdrowia jest dysponentem części budżetowej 46 – Zdrowie, z której finansuje realizację 19 zadań
budżetowych (w tym 5 zadań jako organ wiodący) w ramach 8 funkcji państwa. Kluczowe zadania publiczne
Minister Zdrowia realizuje w ramach funkcji 20. Zdrowie – obejmują one m.in. finansowanie procedur
wysokospecjalistycznych, przedsięwzięcia dotyczące rozwoju infrastruktury ochrony zdrowia, czy wsparcia
działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Ponadto, prowadzona
jest również polityka lekowa, wykonywany jest nadzór nad Narodowym Funduszem Zdrowia oraz inspekcjami
sanitarną i farmaceutyczną. Środki publiczne Minister Zdrowia wydatkuje również na świadczenia zdrowotne
udzielane przez zakłady opieki zdrowotnej osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia
zdrowotnego, a także leczenie cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą. Ponadto, Minister Zdrowia
realizuje również m.in. zadania w obszarze funkcji 3. Edukacja, wychowanie i opieka (dotyczące finansowania
działalności uczelni medycznych oraz pomocy materialnej dla studentów), funkcji 9. Kultura i dziedzictwo
narodowe (w zakresie finansowania działalności Głównej Biblioteki Lekarskiej), a także 16. Sprawy
obywatelskie (obejmujące budowę i utrzymanie systemów informatycznych służących ochronie zdrowia).
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 46 realizacja zadań Ministra Zdrowia
będzie również finansowana ze środków państwowego funduszu celowego, którym dysponuje Minister, tj.
Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, a także wykonywana przez nadzorowane przez Ministra
Zdrowia jednostki sektora finansów publicznych, tj. Agencję Oceny Technologii Medycznych (państwową
osobą prawną) oraz Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie (instytucję gospodarki budżetowej).
W ramach działalności Ministra Zdrowia wyodrębniono zadanie priorytetowe, którym jest zadanie 20.1. Dostęp
do świadczeń opieki zdrowotnej, które wpisuje się m.in. w realizację Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju.
Polska 2030 (kierunki interwencji przewidziane w ramach obszaru Innowacyjność gospodarki i kreatywność
indywidualna, w celu 6. Rozwój kapitału ludzkiego poprzez wzrost zatrudnienia i stworzenie „workfare state”),
Strategii Rozwoju Kraju 2020 (kierunki interwencji przewidziane w ramach obszaru strategicznego Sprawne
i efektywne państwo, w cel. I.3. Wzmocnienie warunków sprzyjających realizacji indywidualnych potrzeb
i aktywności obywatela), a także w szczegółowe cele i kierunki interwencji przewidziane w Strategii Sprawne
Państwo 2020 (cel 5. Efektywne świadczenie usług publicznych, kierunek interwencji 5.1. Efektywny system
ochrony zdrowia) oraz Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 (cel 4. Poprawa zdrowia obywateli oraz
efektywności systemu opieki zdrowotnej). Jego realizacja obejmuje m.in. procedury wysokospecjalistyczne,
nadzór nad Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ocenę technologii medycznych. W jego ramach realizowane
są również programy zdrowotne, w tym programy wieloletnie: Narodowy Program Rozwoju Medycyny
Transplantacyjnej oraz Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych, a ponadto finansowane są

199
świadczenia zdrowotne udzielane przez zakłady opieki zdrowotnej osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu
ubezpieczenia zdrowotnego, a także leczenie cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą.
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Zdrowia, w tym finansowanych ze środków jednostek
nadzorowanych, zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Zdrowia (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Liczba osób kadr
medycznych, które zdały
3.1.W Oświata i wychowanie
egzamin specjalizacyjny do
80
80
80
80
80
liczby osób, które przystąpiły
do egzaminu (w %)
Stosunek liczby absolwentów
kierunku lekarskiego
w danym roku do liczby
3.2. Szkolnictwo wyższe
90
90
90
90
90
studentów, którzy rozpoczęli
studia na kierunku lekarskim
w danym roczniku (w %)
Stopień zaawansowania
16.7.W Informatyzacja
wytwarzania i utrzymywania
działalności i budowa
systemów informacyjnych
130
200
1.200
1.200
1.200
społeczeństwa informacyjnego
w zakresie ochrony zdrowia
(w jednostkach efektywności)
Liczba wykonywanych
świadczeń
20.1.W Dostęp do świadczeń
wysokospecjalistycznych
356,5
356,5
356,5
356,5
356,5
opieki zdrowotnej
finansowanych z budżetu
państwa na 1 mln
mieszkańców (w szt.)
Stopień realizacji zadań
lotniczych zespołów
ratownictwa medycznego,
20.2.W Ratownictwo medyczne
78
78
89
100
100
obejmujący zakres czasowy,
terytorialny i organizacyjny
(w %)
Liczba przeprowadzonych
postępowań w zakresie
produktów leczniczych,
wyrobów medycznych
45.306/
59.613/
58.773/
59.312/
60.019/
20.3.W Polityka lekowa
i produktów biobójczych
51.574
54.816
58.960
59.515
60.268
w stosunku do liczby
zgłoszonych wniosków
(w szt.)
Powierzchnia uzyskana
20.4.W Wspieranie rozwoju
w ramach inwestycji służąca
i restrukturyzacji systemu
poprawie efektywności
56
145
192
149
67
ochrony zdrowia
i jakości świadczeń
zdrowotnych (w m2)
20.5.W Nadzór sanitarno-
Liczba zużytych szczepionek
epidemiologiczny, profilaktyka
w stosunku do
70
70
70
70
70
i promocja zdrowia
zapotrzebowania (w %)

Kluczowy, z punktu widzenia ustawowych zadań Ministra Zdrowia oraz celów wynikających z dokumentów
strategicznych dotyczących obszaru zdrowia, jest miernik dla zadania 20.1. – w perspektywie planowania, tj. do
2017 r., zakłada się utrzymanie jego wartości na stabilnym poziomie, co będzie możliwe dzięki środkom
przeznaczanym z budżetu państwa na wykonywanie świadczeń wysokospecjalistycznych. Ewentualne
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika może wynikać z wielu przyczyn, takich jak np.: zmiany
przepisów prawnych w zakresie zmiany rodzajów udzielanych świadczeń lub zmiany zakresu udzielanych
świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, pojawienie się na rynku medycznym
innowacyjnych, kosztownych technologii w procedurach wysokospecjalistycznych, a także kosztochłonnych
200
wyrobów
medycznych
i/lub
leków
nowej
generacji,
niezbędnych
do
udzielania
świadczeń
wysokospecjalistycznych, konkretnym pacjentom np. obciążonych dodatkowymi chorobami. Pozostałe
z wykorzystywanych mierników odnoszą się do specjalistycznych elementów systemu ochrony zdrowia
w zakresie finansowanym z budżetu państwa i pozwalają na monitorowanie m.in. zasięgu usług świadczonych
przez śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego, profilaktyki zdrowotnej (szczepienia), sprawności
wykonywania zadań publicznych przez podległe Ministrowi Zdrowia: Urząd Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz inspekcję sanitarną, a także efekty wsparcia
udzielanego w zakresie rozwoju infrastruktury ochrony zdrowia czy informatyzacji systemu ochrony zdrowia,
a ponadto dotyczą szkolnictwa medycznego.
Przewiduje się, iż prawie wszytskie wymienione powyżej rodzaje dzialaności zostaną zrealizowane w całym
okresie planowania na na poziomie wyższym lub równym rezulatatom uzyskanym w roku bazowym Niższe
wykonanie wartości miernika dla zadania 20.4. w 2017 r. stanowić będzie rezultat planowanego zakończenia
inwestycji w latach poprzedzających.

201
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: