Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Ryzyka:
Czynniki zewnętrzne:
Informacje dodatkowe:
-
ryzyko kursowe,
Polska jest znaczącym eksporterem przetworów rybnych –
-
wzrost cen surowców rybnych,
utrzymanie
stabilnego
udziału
eksportu
ryb
-
wzrost ceny ropy naftowej i innych nośników energii
i bezkręgowców wodnych w rosnącym eksporcie zwierząt
wpływających na pogorszenie się terms of trade oraz
żywych i produktów pochodzenia zwierzęcego, oznaczać
spadek koniunktury na rynkach zagranicznych i zmiana
będzie średnioroczny przyrost wartości eksportu ryb,
tempa wzrostu PKB u partnerów handlowych (głównie
przetworów rybnych i owoców morza, co zapewni
Niemiec),
utrzymanie
pożądanych
wskaźników
rentowności
-
obniżenie kwot połowowych dostępnych Polsce.
przetwórstwa ryb, umożliwiając jednocześnie dalsze
Czynniki wewnętrzne:
inwestycje i utrzymanie aktualnej pozycji Polski na
-
spadek popytu na rynku krajowym,
rynkach światowych.
-
niskie
wykorzystanie
kwot
połowowych
przez
W ujęciu skonsolidowanym w realizację zadania w
rybołówstwo polskie,
zakresie działań finansowanych z poprzedniej oraz
-
wzrost kosztów pracy (wpływający na zmniejszanie się
obecnej perspektywy finansowej UE, wpisuje się również
przewagi komparatywnej),
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
-
pogorszenie
sytuacji
ekonomicznej
zakładów
przetwórstwa rybnego.
Miernik 2: Wykorzystanie limitu środków EFR (narastająco w %)
Opis miernika:
Miernik określa sprawność wykorzystania limitu środków
Wartości miernika
z Europejskiego
Fundusz
Rybackiego,
z
którego
finansowane są przedsięwzięcia wspierające realizację
Wspólnej Polityki Rybołówstwa, w tym w szczególności
w zakresie odnowy floty i modernizacji statków, inwestycji
Bazowa
PW
Planowane
w rybołówstwo i przetwórstwo rybne, wsparcia organizacji
wprowadzania do obrotu produktów morskich oraz rynków
zbytu.
Obserwacja
wartości
miernika
pozwala
na
zapobieganie ewentualnemu anulowaniu przez Komisję
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Europejską (KE) części zobowiązania budżetowego, która
nie została wykorzystana na płatność zaliczkową lub
płatności okresowe, lub też w odniesieniu do której nie
przesłano wniosku o płatność w terminie do końca drugiego
69,15
82,79
100
*
*
roku następującego po roku podjęcia zobowiązania
budżetowego przez KE.
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym miernik wykorzystywany jest również przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa.
* Po przyjęciu PO „Rybactwo i morze 2014-2020” będą musiały być wydatkowane środki z Europejskiego Funduszu
Morskiego i Rybackiego.
Miernik 3: Stosunek liczby akcji kontrolnych do liczby strażników Państwowej Straży Rybackiej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ocenia efektywność pracy Państwowej Straży
Rybackiej (działań planowych i interwencyjnych) na rzecz
Bazowa
PW
Planowane
zapewniania przestrzegania przepisów ustawy o rybactwie
śródlądowym, a poprzez to – także ochrony zasobów oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
gospodarki rybackiej. Miernik odnosi się do działalności
Wojewodów.
178,04
161,98
161,18
161,45
163,55
Informacje dodatkowe:
Informacje dodatkowe: Miernik opiera się na pomiarze
Ryzyka:
liczby przeprowadzonych kontroli w rejonach działania
Czynniki niezależne (np. awarie środków transportu
posterunków terenowych, a jego wielkość dotyczy sumy
i wyposażenia,
niekorzystne
warunki
atmosferyczne
ogółu liczby patroli (wyjazdów w teren) wykonanych
(powodzie, klęski żywiołowe, itp.).
przez
strażników
Państwowej
Straży
Rybackiej
w odniesieniu do liczby strażników PSR (pokazuje liczbę
kontroli przypadającą na jednego strażnika).
147
Zadanie 21.7.W Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej
Zadanie umożliwia realizację celów związanych z tworzeniem konkurencyjnego, nowoczesnego
i dynamicznego sektora rolnego, a także wspieraniem gospodarstw rolnych. W jego ramach prowadzone są
e
działania wspierające realizację Wspólnej Polityki Rolnej, jak również pomoc dla sektora rolno-spożywczego
w
i dochodów rolniczych z budżetu krajowego (w zadaniu ujęto także pomoc krajową np. dopłaty krajowe do
teto
spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych, dopłaty do paliwa rolniczego oraz
ry
materiału siewnego, dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, dopłaty do
rio
oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych dla gospodarstw rolnych, a także dopłaty do produkcji,
ie p
przetwórstwa i spożycia produktów rolnych i przetworzonych). W ramach zadania realizowany jest także
n
a
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007- 2013 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.
d
a
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Rolnictwo, Rozwój wsi i Rynki rolne.
Z
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
17,34 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Udział eksportu produktów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować rezultaty i skuteczność
działań Agencji Rynku Rolnego (ARR), jako agencji
płatniczej UE i agencji wykonawczej, na rzecz poprawy
konkurencyjności produktów rolno-spożywczych, promocji
16
żywności i stabilizacji sektora rolno-żywnościowego.
13,4
13,4
13,4
13,4
13,4
Działania te realizowane są przez ARR w zakresie
14
administrowanych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej,
12
krajowych mechanizmów oraz mechanizmów powierzonych
Agencji w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-
10
2020, i mają bezpośredni wpływ na konkurencyjność,
dynamikę oraz poziom nowoczesności sektora rolnego
8
w Polsce.
6
Ryzyka i informacje dodatkowe:
4
Na niewykonanie zakładanej wartości miernika mogą mieć
wpływ przede wszystkim zmiany sytuacji rynkowej
2
i zakłócenia w handlu międzynarodowym na rynkach
0
rolnych, wahania kursów walutowych, szybsze niż
2013
2014
2015
2016
2017
w sektorze rolnym rozwój i poprawa konkurencyjności
innych
działów
gospodarki,
jak
również
poziom
zainteresowania beneficjentów administrowanymi przez
ARR mechanizmami.
Miernik 2: Powierzchnia ubezpieczonych upraw w stosunku do powierzchni gruntów ornych (w %)
Opis miernika:
Miernik określa odsetek powierzchni gruntów ornych
Wartości miernika
objętych ubezpieczeniem od ryzyka wystąpienia szkód
spowodowanych przez powódź, suszę, grad, ujemne skutki
Bazowa
PW
Planowane
przezimowania lub przymrozki wiosenne. Pozwala on
zarówno na określenie rezultatów wsparcia udzielanego
rolnikom w formie dopłat budżetowych do ubezpieczeń, jak
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i
ewentualnej
powierzchni gruntów
rolnych,
która
w przypadku
wystąpienia
niekorzystnych
zjawisk
atmosferycznych wymagać będzie pomocy państwa w celu
32
25
27,4
28,8
30,2
wznowienia produkcji rolnej.
148
Ryzyka:
Na niewykonanie planowanej wartości miernika może mieć
Informacje dodatkowe:
wpływ
niskie
zainteresowanie
zawarciem
umowy
Rolnik otrzymujący płatności bezpośrednie zobowiązany
ubezpieczenia przez producentów rolnych, m.in. ze względu
jest do ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw
na wysokość stawek taryfowych ubezpieczenia oferowanych
rolnych w gospodarstwie, od ryzyka wystąpienia szkód
przez zakłady ubezpieczeń, przekraczające poziom stawek,
spowodowanych przez powódź, suszę, grad, ujemne
do którego stosowane są dopłaty z budżetu państwa, skutki przezimowania lub przymrozki wiosenne.
określony w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych
i zwierząt gospodarskich.
Miernik 3: Odsetek wypłaconych w terminie płatności bezpośrednich (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik opisuje sprawność funkcjonowania systemu wypłat
środków na płatności bezpośrednie w ramach Wspólnej
Polityki
Rolnej,
obsługiwanego
przez
Agencję
Bazowa
PW
Planowane
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Miernik nie
odnosi się wprost do skuteczności i efektywności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wydatkowania
środków
publicznych,
jednakże
jest
przydatny z punktu widzenia bieżącego zarządzania
98,86
98,86
98,86
98,86
98,86
i monitorowania procesów realizacji wypłat.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
1.
W ujęciu skonsolidowanym miernik wykorzystywany jest przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Ryzyko związane z realizacją zadania dotyczy konieczności zapewnienia odpowiedniej płynności w udostępnianiu
środków finansowych ARiMR,
2.
Do wyliczenia miernika przyjęto termin realizacji płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (wszystkie
instrumenty pomocy). Płatności dla danej kampanii w ramach systemów wsparcia bezpośredniego są przekazywane
w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Wartość miernika liczona jest na
podstawie zestawienia kwoty zrealizowanych płatności w terminie do wysokości środków zaplanowanych do wypłaty
dla danej Kampanii.
Miernik 4: Stosunek liczby gospodarstw rolnych korzystających ze wsparcia publicznego do liczby
wszystkich gospodarstw rolnych w województwie (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik pozwala określić poziom procentowy gospodarstw
Bazowa
PW
Planowane
rolnych korzystających z pomocy państwa (wsparcia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
publicznego).
62,77
47,76
48,15
48,28
48,36
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
W porównaniu z rokiem poprzednim pomiar zadania został
Wartość wykonania miernika zależy m.in. od jakości
udoskonalony – obecnie zastosowany miernik uwzględnia
składanych przez rolników wniosków oraz od liczby
wszystkie rodzaje wsparcia publicznego gospodarstw
rolników korzystających z doradztwa oraz innych form
rolnych w województwie. Miernik dotyczy działalności
wsparcia.
Wojewodów – jego wartość uwzględnia odmienne
uwarunkowania w poszczególnych województwach.
Zadanie 21.7.W realizowane będzie również przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba odbiorców różnych form edukacyjnych (w os.)”. Planowane wartości
miernika wynoszą: 8.850 os. w 2015 r., 6.650 os. w 2016 r. oraz 6.620 os. w 2017 r.
149
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna
i techniczna
Funkcja 22. obejmuje działania, które mają charakter wspólny dla zadań realizowanych w ramach całej części
budżetowej lub całej jednostki, jak również te działania, których pomiar oraz przypisanie do poszczególnych
zadań nie są na tyle istotne, aby były ekonomicznie uzasadnione. Funkcja obejmuje w szczególności promocję,
reprezentację urzędu, doradztwo o charakterze programowym i ogólnopolitycznym, jak również administracyjną
i techniczną obsługę realizacji zadań.
Zadanie 22.1.W Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Zadanie 22.1.W obejmuje działania dotyczące planowania strategicznego i prowadzenia analiz, doradztwo
polityczne, obsługę prezydialną oraz realizację polityki informacyjnej. W zadaniu tym ujmowane są także
wydatki na ochronę informacji, danych osobowych, zarządzanie systemem bezpieczeństwa informacji oraz
obsługę prawną. Dysponenci wykazują tu także wydatki związane z audytem oraz działalnością kontrolną
w jednostce i poza jednostką. Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota
wydatków państwa w wysokości 0,64 mld zł. Szczegółowy wykaz dysponentów części budżetowych oraz
innych jednostek sektora finansów publicznych objętych zakresem skonsolidowanego planu wydatków
w układzie zadaniowym, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, które będą
realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 22.2.W Obsługa administracyjna
Działania realizowane w ramach tego zadania dotyczą przede wszystkim zapewnienia sprawnego
funkcjonowania urzędu oraz sprawnej obsługi pracowników. Obsługa administracyjna obejmuje więc
w szczególności zarządzanie zasobami ludzkimi (politykę kadrową) oraz realizację polityki finansowej (m.in.
obsługę finansowo-księgową). Ponadto w zadaniu tym ujęta została także obsługa logistyczna, tj. sprawy
z zakresu gospodarowania nieruchomościami i majątkiem, realizacja zamówień publicznych, obsługa
kancelaryjna i archiwalna oraz działalność wydawniczo-poligraficzna. Na realizację zadania w 2015 r.
zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości 1,36 mld zł. Szczegółowy wykaz
dysponentów części budżetowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych objętych zakresem
skonsolidowanego planu wydatków w układzie zadaniowym, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy
o finansach publicznych, które będą realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 22.3.W Obsługa techniczna
Działania realizowane w ramach omawianego zadania mają na celu zapewnienie warunków technicznych
niezbędnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania poszczególnych urzędów. Ponoszone wydatki
związane są z m.in. z utrzymaniem i odnową majątku oraz zarządzaniem systemami teleinformatycznymi. Na
realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,37 mld zł. Szczegółowy wykaz dysponentów części budżetowych oraz innych jednostek sektora finansów
publicznych objętych zakresem skonsolidowanego planu wydatków w układzie zadaniowym, o którym mowa
w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, które będą realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie
tabelarycznym.
150
Rozdział II
Informacja o zadaniach budżetowych ministerstw
Niniejszy rozdział dokumentu stanowi materiał analityczny o charakterze uzupełniającym i poszerzającym
informacje dotyczące uwarunkowań planowania i przewidywanej realizacji skonsolidowanego planu wydatków,
o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, omówionego w rozdziale I. Wychodząc
naprzeciw postulatom ściślejszego powiązania obu układów budżetu (tradycyjnego i zadaniowego) również w
ujęciu prezentacyjnym zamieszczono tutaj przekrojowe omówienie wydatków planowanych przez ministrów
właściwych w zakresie poszczególnych działów administracji rządowej. Zaproponowane w niniejszym rozdziale
ujęcie przyczynia się więc do zwiększenia przejrzystości i czytelności informacji o planowanych wydatkach,
a także wzmocnienia odpowiedzialności za realizację zakładanych poziomów efektywności i skuteczności
w ramach poszczególnych funkcji i zadań budżetowych.
W ujęciu tym zaprezentowany został – przez wskazanie kierowanych przez niego działów administracji
rządowej oraz przypisanych do nich części budżetowych – zakres właściwości każdego ministra. Następnie
przedstawiono poziom i strukturę ogółu środków pozostających w dyspozycji ministra na finansowanie
poszczególnych zadań budżetowych (z wyodrębnieniem zadań priorytetowych), wskazując również
pozabudżetowe źródła ich finansowania ze środków państwowych funduszy celowych, których dysponentem
jest dany minister (lub organ mu podległy) oraz nadzorowanych przez niego agencji wykonawczych,
państwowych osób prawnych oraz instytucji gospodarki budżetowej. Wskazano również rezerwy celowe,
z których w trakcie roku budżetowego na realizację poszczególnych zadań budżetowych mogą zostać
uruchomione dodatkowe środki.
W konsekwencji, taki układ prezentacji pozwala na uzyskanie dodatkowego wymiaru analitycznego całościowej
oceny sprawności procesów gospodarowania środkami publicznymi przez każdego z ministrów – w przekroju
wspólnych cech i kontekstów procesów realizacji właściwych im zadań budżetowych (a więc np. w odniesieniu
do zintegrowanego planowania strategicznego).
151
Czynniki zewnętrzne:
Informacje dodatkowe:
-
ryzyko kursowe,
Polska jest znaczącym eksporterem przetworów rybnych –
-
wzrost cen surowców rybnych,
utrzymanie
stabilnego
udziału
eksportu
ryb
-
wzrost ceny ropy naftowej i innych nośników energii
i bezkręgowców wodnych w rosnącym eksporcie zwierząt
wpływających na pogorszenie się terms of trade oraz
żywych i produktów pochodzenia zwierzęcego, oznaczać
spadek koniunktury na rynkach zagranicznych i zmiana
będzie średnioroczny przyrost wartości eksportu ryb,
tempa wzrostu PKB u partnerów handlowych (głównie
przetworów rybnych i owoców morza, co zapewni
Niemiec),
utrzymanie
pożądanych
wskaźników
rentowności
-
obniżenie kwot połowowych dostępnych Polsce.
przetwórstwa ryb, umożliwiając jednocześnie dalsze
Czynniki wewnętrzne:
inwestycje i utrzymanie aktualnej pozycji Polski na
-
spadek popytu na rynku krajowym,
rynkach światowych.
-
niskie
wykorzystanie
kwot
połowowych
przez
W ujęciu skonsolidowanym w realizację zadania w
rybołówstwo polskie,
zakresie działań finansowanych z poprzedniej oraz
-
wzrost kosztów pracy (wpływający na zmniejszanie się
obecnej perspektywy finansowej UE, wpisuje się również
przewagi komparatywnej),
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
-
pogorszenie
sytuacji
ekonomicznej
zakładów
przetwórstwa rybnego.
Miernik 2: Wykorzystanie limitu środków EFR (narastająco w %)
Opis miernika:
Miernik określa sprawność wykorzystania limitu środków
Wartości miernika
z Europejskiego
Fundusz
Rybackiego,
z
którego
finansowane są przedsięwzięcia wspierające realizację
Wspólnej Polityki Rybołówstwa, w tym w szczególności
w zakresie odnowy floty i modernizacji statków, inwestycji
Bazowa
PW
Planowane
w rybołówstwo i przetwórstwo rybne, wsparcia organizacji
wprowadzania do obrotu produktów morskich oraz rynków
zbytu.
Obserwacja
wartości
miernika
pozwala
na
zapobieganie ewentualnemu anulowaniu przez Komisję
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Europejską (KE) części zobowiązania budżetowego, która
nie została wykorzystana na płatność zaliczkową lub
płatności okresowe, lub też w odniesieniu do której nie
przesłano wniosku o płatność w terminie do końca drugiego
69,15
82,79
100
*
*
roku następującego po roku podjęcia zobowiązania
budżetowego przez KE.
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym miernik wykorzystywany jest również przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa.
* Po przyjęciu PO „Rybactwo i morze 2014-2020” będą musiały być wydatkowane środki z Europejskiego Funduszu
Morskiego i Rybackiego.
Miernik 3: Stosunek liczby akcji kontrolnych do liczby strażników Państwowej Straży Rybackiej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ocenia efektywność pracy Państwowej Straży
Rybackiej (działań planowych i interwencyjnych) na rzecz
Bazowa
PW
Planowane
zapewniania przestrzegania przepisów ustawy o rybactwie
śródlądowym, a poprzez to – także ochrony zasobów oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
gospodarki rybackiej. Miernik odnosi się do działalności
Wojewodów.
178,04
161,98
161,18
161,45
163,55
Informacje dodatkowe:
Informacje dodatkowe: Miernik opiera się na pomiarze
Ryzyka:
liczby przeprowadzonych kontroli w rejonach działania
Czynniki niezależne (np. awarie środków transportu
posterunków terenowych, a jego wielkość dotyczy sumy
i wyposażenia,
niekorzystne
warunki
atmosferyczne
ogółu liczby patroli (wyjazdów w teren) wykonanych
(powodzie, klęski żywiołowe, itp.).
przez
strażników
Państwowej
Straży
Rybackiej
w odniesieniu do liczby strażników PSR (pokazuje liczbę
kontroli przypadającą na jednego strażnika).
147
Zadanie 21.7.W Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej
Zadanie umożliwia realizację celów związanych z tworzeniem konkurencyjnego, nowoczesnego
i dynamicznego sektora rolnego, a także wspieraniem gospodarstw rolnych. W jego ramach prowadzone są
e
działania wspierające realizację Wspólnej Polityki Rolnej, jak również pomoc dla sektora rolno-spożywczego
w
i dochodów rolniczych z budżetu krajowego (w zadaniu ujęto także pomoc krajową np. dopłaty krajowe do
teto
spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych, dopłaty do paliwa rolniczego oraz
ry
materiału siewnego, dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, dopłaty do
rio
oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych dla gospodarstw rolnych, a także dopłaty do produkcji,
ie p
przetwórstwa i spożycia produktów rolnych i przetworzonych). W ramach zadania realizowany jest także
n
a
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007- 2013 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.
d
a
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Rolnictwo, Rozwój wsi i Rynki rolne.
Z
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
17,34 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Udział eksportu produktów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować rezultaty i skuteczność
działań Agencji Rynku Rolnego (ARR), jako agencji
płatniczej UE i agencji wykonawczej, na rzecz poprawy
konkurencyjności produktów rolno-spożywczych, promocji
16
żywności i stabilizacji sektora rolno-żywnościowego.
13,4
13,4
13,4
13,4
13,4
Działania te realizowane są przez ARR w zakresie
14
administrowanych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej,
12
krajowych mechanizmów oraz mechanizmów powierzonych
Agencji w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-
10
2020, i mają bezpośredni wpływ na konkurencyjność,
dynamikę oraz poziom nowoczesności sektora rolnego
8
w Polsce.
6
Ryzyka i informacje dodatkowe:
4
Na niewykonanie zakładanej wartości miernika mogą mieć
wpływ przede wszystkim zmiany sytuacji rynkowej
2
i zakłócenia w handlu międzynarodowym na rynkach
0
rolnych, wahania kursów walutowych, szybsze niż
2013
2014
2015
2016
2017
w sektorze rolnym rozwój i poprawa konkurencyjności
innych
działów
gospodarki,
jak
również
poziom
zainteresowania beneficjentów administrowanymi przez
ARR mechanizmami.
Miernik 2: Powierzchnia ubezpieczonych upraw w stosunku do powierzchni gruntów ornych (w %)
Opis miernika:
Miernik określa odsetek powierzchni gruntów ornych
Wartości miernika
objętych ubezpieczeniem od ryzyka wystąpienia szkód
spowodowanych przez powódź, suszę, grad, ujemne skutki
Bazowa
PW
Planowane
przezimowania lub przymrozki wiosenne. Pozwala on
zarówno na określenie rezultatów wsparcia udzielanego
rolnikom w formie dopłat budżetowych do ubezpieczeń, jak
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i
ewentualnej
powierzchni gruntów
rolnych,
która
w przypadku
wystąpienia
niekorzystnych
zjawisk
atmosferycznych wymagać będzie pomocy państwa w celu
32
25
27,4
28,8
30,2
wznowienia produkcji rolnej.
148
Ryzyka:
Na niewykonanie planowanej wartości miernika może mieć
Informacje dodatkowe:
wpływ
niskie
zainteresowanie
zawarciem
umowy
Rolnik otrzymujący płatności bezpośrednie zobowiązany
ubezpieczenia przez producentów rolnych, m.in. ze względu
jest do ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw
na wysokość stawek taryfowych ubezpieczenia oferowanych
rolnych w gospodarstwie, od ryzyka wystąpienia szkód
przez zakłady ubezpieczeń, przekraczające poziom stawek,
spowodowanych przez powódź, suszę, grad, ujemne
do którego stosowane są dopłaty z budżetu państwa, skutki przezimowania lub przymrozki wiosenne.
określony w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych
i zwierząt gospodarskich.
Miernik 3: Odsetek wypłaconych w terminie płatności bezpośrednich (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik opisuje sprawność funkcjonowania systemu wypłat
środków na płatności bezpośrednie w ramach Wspólnej
Polityki
Rolnej,
obsługiwanego
przez
Agencję
Bazowa
PW
Planowane
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Miernik nie
odnosi się wprost do skuteczności i efektywności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wydatkowania
środków
publicznych,
jednakże
jest
przydatny z punktu widzenia bieżącego zarządzania
98,86
98,86
98,86
98,86
98,86
i monitorowania procesów realizacji wypłat.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
1.
W ujęciu skonsolidowanym miernik wykorzystywany jest przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Ryzyko związane z realizacją zadania dotyczy konieczności zapewnienia odpowiedniej płynności w udostępnianiu
środków finansowych ARiMR,
2.
Do wyliczenia miernika przyjęto termin realizacji płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (wszystkie
instrumenty pomocy). Płatności dla danej kampanii w ramach systemów wsparcia bezpośredniego są przekazywane
w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Wartość miernika liczona jest na
podstawie zestawienia kwoty zrealizowanych płatności w terminie do wysokości środków zaplanowanych do wypłaty
dla danej Kampanii.
Miernik 4: Stosunek liczby gospodarstw rolnych korzystających ze wsparcia publicznego do liczby
wszystkich gospodarstw rolnych w województwie (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik pozwala określić poziom procentowy gospodarstw
Bazowa
PW
Planowane
rolnych korzystających z pomocy państwa (wsparcia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
publicznego).
62,77
47,76
48,15
48,28
48,36
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
W porównaniu z rokiem poprzednim pomiar zadania został
Wartość wykonania miernika zależy m.in. od jakości
udoskonalony – obecnie zastosowany miernik uwzględnia
składanych przez rolników wniosków oraz od liczby
wszystkie rodzaje wsparcia publicznego gospodarstw
rolników korzystających z doradztwa oraz innych form
rolnych w województwie. Miernik dotyczy działalności
wsparcia.
Wojewodów – jego wartość uwzględnia odmienne
uwarunkowania w poszczególnych województwach.
Zadanie 21.7.W realizowane będzie również przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba odbiorców różnych form edukacyjnych (w os.)”. Planowane wartości
miernika wynoszą: 8.850 os. w 2015 r., 6.650 os. w 2016 r. oraz 6.620 os. w 2017 r.
149
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna
i techniczna
Funkcja 22. obejmuje działania, które mają charakter wspólny dla zadań realizowanych w ramach całej części
budżetowej lub całej jednostki, jak również te działania, których pomiar oraz przypisanie do poszczególnych
zadań nie są na tyle istotne, aby były ekonomicznie uzasadnione. Funkcja obejmuje w szczególności promocję,
reprezentację urzędu, doradztwo o charakterze programowym i ogólnopolitycznym, jak również administracyjną
i techniczną obsługę realizacji zadań.
Zadanie 22.1.W Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Zadanie 22.1.W obejmuje działania dotyczące planowania strategicznego i prowadzenia analiz, doradztwo
polityczne, obsługę prezydialną oraz realizację polityki informacyjnej. W zadaniu tym ujmowane są także
wydatki na ochronę informacji, danych osobowych, zarządzanie systemem bezpieczeństwa informacji oraz
obsługę prawną. Dysponenci wykazują tu także wydatki związane z audytem oraz działalnością kontrolną
w jednostce i poza jednostką. Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota
wydatków państwa w wysokości 0,64 mld zł. Szczegółowy wykaz dysponentów części budżetowych oraz
innych jednostek sektora finansów publicznych objętych zakresem skonsolidowanego planu wydatków
w układzie zadaniowym, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, które będą
realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 22.2.W Obsługa administracyjna
Działania realizowane w ramach tego zadania dotyczą przede wszystkim zapewnienia sprawnego
funkcjonowania urzędu oraz sprawnej obsługi pracowników. Obsługa administracyjna obejmuje więc
w szczególności zarządzanie zasobami ludzkimi (politykę kadrową) oraz realizację polityki finansowej (m.in.
obsługę finansowo-księgową). Ponadto w zadaniu tym ujęta została także obsługa logistyczna, tj. sprawy
z zakresu gospodarowania nieruchomościami i majątkiem, realizacja zamówień publicznych, obsługa
kancelaryjna i archiwalna oraz działalność wydawniczo-poligraficzna. Na realizację zadania w 2015 r.
zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości 1,36 mld zł. Szczegółowy wykaz
dysponentów części budżetowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych objętych zakresem
skonsolidowanego planu wydatków w układzie zadaniowym, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy
o finansach publicznych, które będą realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 22.3.W Obsługa techniczna
Działania realizowane w ramach omawianego zadania mają na celu zapewnienie warunków technicznych
niezbędnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania poszczególnych urzędów. Ponoszone wydatki
związane są z m.in. z utrzymaniem i odnową majątku oraz zarządzaniem systemami teleinformatycznymi. Na
realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,37 mld zł. Szczegółowy wykaz dysponentów części budżetowych oraz innych jednostek sektora finansów
publicznych objętych zakresem skonsolidowanego planu wydatków w układzie zadaniowym, o którym mowa
w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, które będą realizować zadanie, zamieszczono w Aneksie
tabelarycznym.
150
Rozdział II
Informacja o zadaniach budżetowych ministerstw
Niniejszy rozdział dokumentu stanowi materiał analityczny o charakterze uzupełniającym i poszerzającym
informacje dotyczące uwarunkowań planowania i przewidywanej realizacji skonsolidowanego planu wydatków,
o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych, omówionego w rozdziale I. Wychodząc
naprzeciw postulatom ściślejszego powiązania obu układów budżetu (tradycyjnego i zadaniowego) również w
ujęciu prezentacyjnym zamieszczono tutaj przekrojowe omówienie wydatków planowanych przez ministrów
właściwych w zakresie poszczególnych działów administracji rządowej. Zaproponowane w niniejszym rozdziale
ujęcie przyczynia się więc do zwiększenia przejrzystości i czytelności informacji o planowanych wydatkach,
a także wzmocnienia odpowiedzialności za realizację zakładanych poziomów efektywności i skuteczności
w ramach poszczególnych funkcji i zadań budżetowych.
W ujęciu tym zaprezentowany został – przez wskazanie kierowanych przez niego działów administracji
rządowej oraz przypisanych do nich części budżetowych – zakres właściwości każdego ministra. Następnie
przedstawiono poziom i strukturę ogółu środków pozostających w dyspozycji ministra na finansowanie
poszczególnych zadań budżetowych (z wyodrębnieniem zadań priorytetowych), wskazując również
pozabudżetowe źródła ich finansowania ze środków państwowych funduszy celowych, których dysponentem
jest dany minister (lub organ mu podległy) oraz nadzorowanych przez niego agencji wykonawczych,
państwowych osób prawnych oraz instytucji gospodarki budżetowej. Wskazano również rezerwy celowe,
z których w trakcie roku budżetowego na realizację poszczególnych zadań budżetowych mogą zostać
uruchomione dodatkowe środki.
W konsekwencji, taki układ prezentacji pozwala na uzyskanie dodatkowego wymiaru analitycznego całościowej
oceny sprawności procesów gospodarowania środkami publicznymi przez każdego z ministrów – w przekroju
wspólnych cech i kontekstów procesów realizacji właściwych im zadań budżetowych (a więc np. w odniesieniu
do zintegrowanego planowania strategicznego).
151
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik