Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Mierniki głównych zadań Ministra Skarbu Państwa (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Liczba spółek objętych
przekształceniami
własnościowymi, w których
5.1.W Gospodarowanie
nastąpi zmiana udziału Skarbu
81
78
79
67
11
mieniem Skarbu Państwa
Państwa w kapitale
zakładowym podmiotów
(w szt.)
Liczba zrealizowanych wypłat
w stosunku do liczby
5.2.W Roszczenia majątkowe
uprawnionych, których dane
100
100
100
100
100
wobec Skarbu Państwa i JST
zostały przekazane do
realizacji przez MSP (w %)
Miernik dla zadania 5.1. ma charakter kluczowy z punktu widzenia ustawowych zadań Ministra Skarbu Państwa,
w tym przede wszystkim realizacji trwających od ponad dwóch dekad procesów przekształceń własnościowych
w Polsce. W wyniku realizacji tych procesów nastąpiło znaczne ograniczenie liczby podmiotów nadzorowanych
przez Skarb Państwa – obecne działania Ministra Skarbu Państwa koncentrują się więc na szerokorozumianym
budowaniu wartości pozostałego zasobu Skarbu Państwa, a także jego optymalizacji – ze względu na coraz
mniejszy zasób spółek w nadzorze, prywatyzacja będzie traktowana jako jedno z równorzędnych narzędzi obok
innych rodzajów zmian właścicielskich, co znajdywać będzie odzwierciedlenie w mierniku dotyczącym „Liczby
spółek objętych przekształceniami własnościowymi, w których nastąpi zmiana udziału Skarbu Państwa
w kapitale zakładowym podmiotów (w szt.)”, który stosowany będzie od 2015 r. Miernik dla zadania 5.2.
pozwala natomiast na monitorowanie stopnia wywiązywania się przez Skarb Państwa z zobowiązań dotyczących
roszczeń majątkowych obywateli, wypłacanych ze środków Funduszu Rekompensacyjnego oraz Funduszu
Reprywatyzacji.
192
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej Sprawy wewnętrzne, obejmującym
zagadnienia dotyczące ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granicy Państwa, kontroli
ruchu granicznego i cudzoziemców, obywatelstwa i polityki migracyjnej, zarządzania kryzysowego i obrony
cywilnej, ochrony przeciwpożarowej oraz nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym, ewidencji ludności,
dokumentów tożsamości i zmiany imion i nazwisk oraz rejestracji stanu cywilnego. Minister Spraw
Wewnętrznych sprawuje nadzór nad działalnością Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej
i Obrony Cywilnej Kraju, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej
oraz Biura Ochrony Rządu.
Minister Spraw Wewnętrznych jest dysponentem części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, z której finansuje
19 zadań budżetowych (w tym 4 zadań jako organ wiodący) w ramach 10 funkcji państwa, w tym
w szczególności funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny. Zadania wykonywane przez
Ministra Spraw Wewnętrznych w tej funkcji dotyczą przede wszystkim ochrony porządku publicznego oraz
zwalczania przestępczości, systemu ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa oraz ochrony ludności,
zarządzania kryzysowego, a także zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej Unii Europejskiej
i terytorium kraju. Istotne zadania publiczne, związane z ewidencją ludności i prowadzeniem rejestrów
publicznych, Minister Spraw Wewnętrznych realizuje również w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie.
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 42 zadania Ministra Spraw Wewnętrznych
będą również realizowane ze środków państwowych funduszy celowych, tj. Funduszu Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej,
Funduszu Wsparcia Straży Granicznej oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a także instytucji
gospodarki budżetowej, tj. Centrum Usług Logistycznych i Centralnego Ośrodka Informatyki.
W ramach działalności Ministra Spraw Wewnętrznych jako zadanie priorytetowe wyodrębniono zadanie
2.5. Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i terytorium RP, którego realizacja wymaga wzmocnienia
wschodniej granicy w związku z potencjalnymi jej zagrożeniami. Zadanie to wpisuje się w Strategię Sprawne
Państwo 2020 (cel 7. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego, kierunek
interwencji: Zapewnienie bezpieczeństwa granicy UE/Schengen). Jego realizacja wymagać będzie wzmocnienia
kadrowego a także wdrożenia programu technicznego wsparcia ochrony granicy.
Innym ważnym rangą zadaniem publicznym, realizowanym w ramach zadania 2.1. Ochrona porządku
publicznego oraz zwalczanie przestępczości – także wynikającym ze Strategii Sprawne Państwo 2020 –
będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jego realizacja przewiduje wdrożenie odpowiednich zmian
w Prawie o ruchu drogowym.
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Spraw Wewnętrznych, w tym finansowanych ze środków
jednostek nadzorowanych, zamieszczono w tabeli.
193
Mierniki głównych zadań Ministra Spraw Wewnętrznych (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Średniookresowy wskaźnik
2.1.W Ochrona porządku
zagrożenia (średnia (w danym
publicznego oraz zwalczanie
230,1
229
228
228
228
okresie) liczba przestępstw na
przestępczości
100 tys. ludności)
Procent interwencji,
w których jednostka
2.3.W System ochrony
Krajowego Systemu
przeciwpożarowej
Ratowniczo-Gaśniczego
86,71
87,69
87,70
87,72
87,75
i ratownictwa oraz ochrona
dotarła na miejsce zdarzenia
ludności
w czasie krótszym niż 15
minut, w stosunku do ogółu
interwencji (w %)
2.4.W Zarządzanie kryzysowe
Stopień wdrożenia systemu
oraz przeciwdziałanie i
zarządzania kryzysowego do
16
28
40
52
64
usuwanie skutków klęsk
działań administracji
żywiołowych
rządowej (w %)
Wskaźnik sprawności
2.5.W Bezpieczeństwo granicy
funkcjonowania systemu
92
85
86
87
88
zewnętrznej UE i terytorium RP zintegrowanego zarządzania
granicą i migracjami (w %)
Liczba emerytów i rencistów
przypadających na 1
13.2. Świadczenia społeczne
pracownika organu
551
< 560
< 560
< 560
< 560
emerytalnego w przeliczeniu
na pełne etaty (w os.)
Czas personalizacji
16.1.W Obsługa
dokumentów tożsamości
7
6,75
6,5
6,25
6,25
administracyjna obywatela
(w dniach)
Relacja liczby użytkowników
elektronicznych centralnych
16.7.W Informatyzacja
rejestrów prowadzonych
działalności i budowa
103,6
106
109
112
115
przez MSW w danym roku
społeczeństwa informacyjnego
w stosunku do roku bazowego
(w %)
Zamieszczone w tabeli mierniki mają szczególnie istotny charakter z punktu widzenia pomiaru skuteczności
realizacji zadań publicznych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, w tym w kontekście celów realizowanych
przez Policję, Straż Graniczną, a także jednostki państwowej i ochotniczej Straży Pożarnej, wynikających
z dokumentów strategicznych w obszarze spraw wewnętrznych. Mierniki te są merytorycznie zbieżne z celami
i kierunkami interwencji, a także wskaźnikami monitorowania osiąganych celów, przyjętymi w Strategii
Sprawne Państwo 2020. Planowane poziomy wykonania mierników w latach 2015–2017, w tym
w szczególności w przypadku średniookresowego wskaźnika zagrożenia, wskazują na perspektywę poprawy
oraz stabilizacji poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego, co sprzyjać będzie trwałemu
i zrównoważonemu rozwojowi cywilizacyjnemu oraz gospodarczemu kraju. Zwiększać się będzie stopień
wdrożenia systemu zarzadzania kryzysowego do działań administracji rządowej (zadanie 2.4.), a także
(stopniowo) sprawność funkcjonowania systemu zintegrowanego zarzadzania granicami. Dalszemu skróceniu
ulegnie czas personalizacji dokumentów Dynamiczny wzrost przewiduje się w zakresie realizacji zadania 16.7.,
gdzie zwiększać się będzie liczba użytkowników elektronicznych centralnych rejestrów prowadzonych przez
MSW. Wokół stabilnego poziomu będzie oscylował przewidywany wynik ważnej działalności państwa
w zakresie zapewnienia sprawnej ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa oraz ochrony ludności. W tym
ostatnim przypadku wynik będzie stopniowo się wzmacniał z poziomu 87,71% w roku bazowym do poziomu
87,75% w 2017 r.
194
Ryzyka związane z realizacją zadań dotyczą m.in. społeczno-ekonomicznych uwarunkowań zewnętrznych,
zmian o charakterze behawioralnym lub demograficznym, jak i czynników, na które MSW ma bezpośredni
wpływ. W tym drugim obszarze dotyczą one np. fluktuacji kadr, czy awarii wykorzystywanego sprzętu,
pojazdów lub systemów informatycznych. Działania mające zapobiegać tego rodzaju sytuacjom mają charakter
nie tylko typowo techniczno-logistyczny (zakupy oraz odpowiednia konserwacja sprzętu i wyposażenia), ale też
charakter zarządczy, oparty na wyspecjalizowanej, wielopoziomowej analityce na szczeblach operacyjnym
i strategicznym. W szczególności szybka i adekwatna reakcja na zagrożenia publiczne możliwa jest w oparciu
o szczegółową analizę wykorzystywanych mierników i zjawisk, których one dotyczą. Tak jest np. w przypadku
zadania 2.1., w którym wszechstronna analiza miernika (w tym w podziale na województwa) pozwala na
inicjowanie działań niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa obywateli.
195
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Minister Spraw Zagranicznych kieruje dwoma działami administracji rządowej, tj. działami:
− Sprawy zagraniczne, obejmującym stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i organizacjami
międzynarodowymi, reprezentowanie i ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
koordynację polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanie i ochronę interesów polskich
obywateli oraz polskich osób prawnych za granicą, współpracę z Polakami zamieszkałymi za granicą,
międzynarodową współpracę rozwojową, kształtowanie wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
dyplomację publiczną i kulturalną, wspieranie działań promujących polską gospodarkę, kulturę, język,
turystykę, technikę i naukę;
− Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, które obejmuje udział organów administracji
rządowej w pracach organów Unii Europejskiej, działalność informacyjną i edukacyjną służącą
rozpowszechnianiu wiedzy o integracji europejskiej i zasadach funkcjonowania Unii Europejskiej,
koordynację procesu wdrażania prawa Unii Europejskiej do polskiego systemu prawa, działania na rzecz
zgodności polskiego systemu prawa z prawem Unii Europejskiej, zapewnienie reprezentacji
Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed organami sądowymi Unii Europejskiej i Trybunałem
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, a także przygotowanie organów administracji rządowej do
wykonywania zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Minister Spraw Zagranicznych jest dysponentem części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, z której finansuje realizację 15 zadań budżetowych (w tym
7 zadań jako organ wiodący) w ramach 7 funkcji państwa. Kluczowe zadania Minister Spraw Zagranicznych
realizuje w ramach funkcji 15. Polityka zagraniczna – dotyczą one przede wszystkim zapewnienia
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa oraz sprzyjających warunków rozwoju i odpowiedniej pozycji na arenie
międzynarodowej, reprezentacji oraz ochrony interesów obywateli RP za granicą, kształtowania pozytywnego
międzynarodowego wizerunku Polski, a także wspierania rozwoju demokracji, promocji praw człowieka oraz
udziału we współpracy rozwojowej i międzynarodowej pomocy humanitarnej. Zadaniem Ministra Spraw
Zagranicznych jest również kształtowanie i koordynacja polityki zagranicznej państwa, tj. koordynacja działań
ministrów kierujących organami administracji rządowej w odniesieniu do polskiej polityki zagranicznej. Z kolei
w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie zadaniem Ministra Spraw Zagranicznych jest wspieranie Polonii
i Polaków za granicą (w tym edukacja Polonii i Polaków za granicą oraz wspieranie powrotów Polaków do
Ojczyzny).
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 45 zadania realizowane będą również przez
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych – państwową osobę prawną nadzorowaną przez Ministra Spraw
Zagranicznych.
Zadaniem priorytetowym Ministra Spraw Zagranicznych jest zadanie 15.6. Kształtowanie i koordynacja
polityki zagranicznej, którego wykonywanie umożliwia m.in. zapewnienie jak najbardziej spójnej realizacji
interesów Polski na arenie międzynarodowej, w tym dzięki koordynacji współpracy międzynarodowej organów
administracji państwowej w odniesieniu do spraw zagranicznych oraz członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
Dodatkową korzyścią uzyskiwaną w tym obszarze są wyniki działań edukacyjnych i informacyjnych, mające
stymulować debatę publiczną poświęconą polskiej polityce zagranicznej. Zadanie to, podobnie jak pozostałe
196
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Liczba spółek objętych
przekształceniami
własnościowymi, w których
5.1.W Gospodarowanie
nastąpi zmiana udziału Skarbu
81
78
79
67
11
mieniem Skarbu Państwa
Państwa w kapitale
zakładowym podmiotów
(w szt.)
Liczba zrealizowanych wypłat
w stosunku do liczby
5.2.W Roszczenia majątkowe
uprawnionych, których dane
100
100
100
100
100
wobec Skarbu Państwa i JST
zostały przekazane do
realizacji przez MSP (w %)
Miernik dla zadania 5.1. ma charakter kluczowy z punktu widzenia ustawowych zadań Ministra Skarbu Państwa,
w tym przede wszystkim realizacji trwających od ponad dwóch dekad procesów przekształceń własnościowych
w Polsce. W wyniku realizacji tych procesów nastąpiło znaczne ograniczenie liczby podmiotów nadzorowanych
przez Skarb Państwa – obecne działania Ministra Skarbu Państwa koncentrują się więc na szerokorozumianym
budowaniu wartości pozostałego zasobu Skarbu Państwa, a także jego optymalizacji – ze względu na coraz
mniejszy zasób spółek w nadzorze, prywatyzacja będzie traktowana jako jedno z równorzędnych narzędzi obok
innych rodzajów zmian właścicielskich, co znajdywać będzie odzwierciedlenie w mierniku dotyczącym „Liczby
spółek objętych przekształceniami własnościowymi, w których nastąpi zmiana udziału Skarbu Państwa
w kapitale zakładowym podmiotów (w szt.)”, który stosowany będzie od 2015 r. Miernik dla zadania 5.2.
pozwala natomiast na monitorowanie stopnia wywiązywania się przez Skarb Państwa z zobowiązań dotyczących
roszczeń majątkowych obywateli, wypłacanych ze środków Funduszu Rekompensacyjnego oraz Funduszu
Reprywatyzacji.
192
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej Sprawy wewnętrzne, obejmującym
zagadnienia dotyczące ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granicy Państwa, kontroli
ruchu granicznego i cudzoziemców, obywatelstwa i polityki migracyjnej, zarządzania kryzysowego i obrony
cywilnej, ochrony przeciwpożarowej oraz nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym, ewidencji ludności,
dokumentów tożsamości i zmiany imion i nazwisk oraz rejestracji stanu cywilnego. Minister Spraw
Wewnętrznych sprawuje nadzór nad działalnością Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej
i Obrony Cywilnej Kraju, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej
oraz Biura Ochrony Rządu.
Minister Spraw Wewnętrznych jest dysponentem części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, z której finansuje
19 zadań budżetowych (w tym 4 zadań jako organ wiodący) w ramach 10 funkcji państwa, w tym
w szczególności funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny. Zadania wykonywane przez
Ministra Spraw Wewnętrznych w tej funkcji dotyczą przede wszystkim ochrony porządku publicznego oraz
zwalczania przestępczości, systemu ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa oraz ochrony ludności,
zarządzania kryzysowego, a także zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej Unii Europejskiej
i terytorium kraju. Istotne zadania publiczne, związane z ewidencją ludności i prowadzeniem rejestrów
publicznych, Minister Spraw Wewnętrznych realizuje również w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie.
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 42 zadania Ministra Spraw Wewnętrznych
będą również realizowane ze środków państwowych funduszy celowych, tj. Funduszu Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej,
Funduszu Wsparcia Straży Granicznej oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a także instytucji
gospodarki budżetowej, tj. Centrum Usług Logistycznych i Centralnego Ośrodka Informatyki.
W ramach działalności Ministra Spraw Wewnętrznych jako zadanie priorytetowe wyodrębniono zadanie
2.5. Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i terytorium RP, którego realizacja wymaga wzmocnienia
wschodniej granicy w związku z potencjalnymi jej zagrożeniami. Zadanie to wpisuje się w Strategię Sprawne
Państwo 2020 (cel 7. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego, kierunek
interwencji: Zapewnienie bezpieczeństwa granicy UE/Schengen). Jego realizacja wymagać będzie wzmocnienia
kadrowego a także wdrożenia programu technicznego wsparcia ochrony granicy.
Innym ważnym rangą zadaniem publicznym, realizowanym w ramach zadania 2.1. Ochrona porządku
publicznego oraz zwalczanie przestępczości – także wynikającym ze Strategii Sprawne Państwo 2020 –
będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jego realizacja przewiduje wdrożenie odpowiednich zmian
w Prawie o ruchu drogowym.
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Spraw Wewnętrznych, w tym finansowanych ze środków
jednostek nadzorowanych, zamieszczono w tabeli.
193
Mierniki głównych zadań Ministra Spraw Wewnętrznych (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Średniookresowy wskaźnik
2.1.W Ochrona porządku
zagrożenia (średnia (w danym
publicznego oraz zwalczanie
230,1
229
228
228
228
okresie) liczba przestępstw na
przestępczości
100 tys. ludności)
Procent interwencji,
w których jednostka
2.3.W System ochrony
Krajowego Systemu
przeciwpożarowej
Ratowniczo-Gaśniczego
86,71
87,69
87,70
87,72
87,75
i ratownictwa oraz ochrona
dotarła na miejsce zdarzenia
ludności
w czasie krótszym niż 15
minut, w stosunku do ogółu
interwencji (w %)
2.4.W Zarządzanie kryzysowe
Stopień wdrożenia systemu
oraz przeciwdziałanie i
zarządzania kryzysowego do
16
28
40
52
64
usuwanie skutków klęsk
działań administracji
żywiołowych
rządowej (w %)
Wskaźnik sprawności
2.5.W Bezpieczeństwo granicy
funkcjonowania systemu
92
85
86
87
88
zewnętrznej UE i terytorium RP zintegrowanego zarządzania
granicą i migracjami (w %)
Liczba emerytów i rencistów
przypadających na 1
13.2. Świadczenia społeczne
pracownika organu
551
< 560
< 560
< 560
< 560
emerytalnego w przeliczeniu
na pełne etaty (w os.)
Czas personalizacji
16.1.W Obsługa
dokumentów tożsamości
7
6,75
6,5
6,25
6,25
administracyjna obywatela
(w dniach)
Relacja liczby użytkowników
elektronicznych centralnych
16.7.W Informatyzacja
rejestrów prowadzonych
działalności i budowa
103,6
106
109
112
115
przez MSW w danym roku
społeczeństwa informacyjnego
w stosunku do roku bazowego
(w %)
Zamieszczone w tabeli mierniki mają szczególnie istotny charakter z punktu widzenia pomiaru skuteczności
realizacji zadań publicznych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, w tym w kontekście celów realizowanych
przez Policję, Straż Graniczną, a także jednostki państwowej i ochotniczej Straży Pożarnej, wynikających
z dokumentów strategicznych w obszarze spraw wewnętrznych. Mierniki te są merytorycznie zbieżne z celami
i kierunkami interwencji, a także wskaźnikami monitorowania osiąganych celów, przyjętymi w Strategii
Sprawne Państwo 2020. Planowane poziomy wykonania mierników w latach 2015–2017, w tym
w szczególności w przypadku średniookresowego wskaźnika zagrożenia, wskazują na perspektywę poprawy
oraz stabilizacji poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego, co sprzyjać będzie trwałemu
i zrównoważonemu rozwojowi cywilizacyjnemu oraz gospodarczemu kraju. Zwiększać się będzie stopień
wdrożenia systemu zarzadzania kryzysowego do działań administracji rządowej (zadanie 2.4.), a także
(stopniowo) sprawność funkcjonowania systemu zintegrowanego zarzadzania granicami. Dalszemu skróceniu
ulegnie czas personalizacji dokumentów Dynamiczny wzrost przewiduje się w zakresie realizacji zadania 16.7.,
gdzie zwiększać się będzie liczba użytkowników elektronicznych centralnych rejestrów prowadzonych przez
MSW. Wokół stabilnego poziomu będzie oscylował przewidywany wynik ważnej działalności państwa
w zakresie zapewnienia sprawnej ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa oraz ochrony ludności. W tym
ostatnim przypadku wynik będzie stopniowo się wzmacniał z poziomu 87,71% w roku bazowym do poziomu
87,75% w 2017 r.
194
Ryzyka związane z realizacją zadań dotyczą m.in. społeczno-ekonomicznych uwarunkowań zewnętrznych,
zmian o charakterze behawioralnym lub demograficznym, jak i czynników, na które MSW ma bezpośredni
wpływ. W tym drugim obszarze dotyczą one np. fluktuacji kadr, czy awarii wykorzystywanego sprzętu,
pojazdów lub systemów informatycznych. Działania mające zapobiegać tego rodzaju sytuacjom mają charakter
nie tylko typowo techniczno-logistyczny (zakupy oraz odpowiednia konserwacja sprzętu i wyposażenia), ale też
charakter zarządczy, oparty na wyspecjalizowanej, wielopoziomowej analityce na szczeblach operacyjnym
i strategicznym. W szczególności szybka i adekwatna reakcja na zagrożenia publiczne możliwa jest w oparciu
o szczegółową analizę wykorzystywanych mierników i zjawisk, których one dotyczą. Tak jest np. w przypadku
zadania 2.1., w którym wszechstronna analiza miernika (w tym w podziale na województwa) pozwala na
inicjowanie działań niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa obywateli.
195
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Minister Spraw Zagranicznych kieruje dwoma działami administracji rządowej, tj. działami:
− Sprawy zagraniczne, obejmującym stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i organizacjami
międzynarodowymi, reprezentowanie i ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
koordynację polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanie i ochronę interesów polskich
obywateli oraz polskich osób prawnych za granicą, współpracę z Polakami zamieszkałymi za granicą,
międzynarodową współpracę rozwojową, kształtowanie wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
dyplomację publiczną i kulturalną, wspieranie działań promujących polską gospodarkę, kulturę, język,
turystykę, technikę i naukę;
− Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, które obejmuje udział organów administracji
rządowej w pracach organów Unii Europejskiej, działalność informacyjną i edukacyjną służącą
rozpowszechnianiu wiedzy o integracji europejskiej i zasadach funkcjonowania Unii Europejskiej,
koordynację procesu wdrażania prawa Unii Europejskiej do polskiego systemu prawa, działania na rzecz
zgodności polskiego systemu prawa z prawem Unii Europejskiej, zapewnienie reprezentacji
Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed organami sądowymi Unii Europejskiej i Trybunałem
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, a także przygotowanie organów administracji rządowej do
wykonywania zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Minister Spraw Zagranicznych jest dysponentem części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, z której finansuje realizację 15 zadań budżetowych (w tym
7 zadań jako organ wiodący) w ramach 7 funkcji państwa. Kluczowe zadania Minister Spraw Zagranicznych
realizuje w ramach funkcji 15. Polityka zagraniczna – dotyczą one przede wszystkim zapewnienia
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa oraz sprzyjających warunków rozwoju i odpowiedniej pozycji na arenie
międzynarodowej, reprezentacji oraz ochrony interesów obywateli RP za granicą, kształtowania pozytywnego
międzynarodowego wizerunku Polski, a także wspierania rozwoju demokracji, promocji praw człowieka oraz
udziału we współpracy rozwojowej i międzynarodowej pomocy humanitarnej. Zadaniem Ministra Spraw
Zagranicznych jest również kształtowanie i koordynacja polityki zagranicznej państwa, tj. koordynacja działań
ministrów kierujących organami administracji rządowej w odniesieniu do polskiej polityki zagranicznej. Z kolei
w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie zadaniem Ministra Spraw Zagranicznych jest wspieranie Polonii
i Polaków za granicą (w tym edukacja Polonii i Polaków za granicą oraz wspieranie powrotów Polaków do
Ojczyzny).
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 45 zadania realizowane będą również przez
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych – państwową osobę prawną nadzorowaną przez Ministra Spraw
Zagranicznych.
Zadaniem priorytetowym Ministra Spraw Zagranicznych jest zadanie 15.6. Kształtowanie i koordynacja
polityki zagranicznej, którego wykonywanie umożliwia m.in. zapewnienie jak najbardziej spójnej realizacji
interesów Polski na arenie międzynarodowej, w tym dzięki koordynacji współpracy międzynarodowej organów
administracji państwowej w odniesieniu do spraw zagranicznych oraz członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
Dodatkową korzyścią uzyskiwaną w tym obszarze są wyniki działań edukacyjnych i informacyjnych, mające
stymulować debatę publiczną poświęconą polskiej polityce zagranicznej. Zadanie to, podobnie jak pozostałe
196
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik