eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje czterema działami administracji rządowej tj. działami:
− Rolnictwo, obejmującym w szczególności sprawy produkcji roślinnej i ochrony roślin uprawnych,
nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, ochrony zdrowia zwierząt, weterynaryjnej ochrony
zdrowia publicznego oraz ochrony zwierząt, nadzoru nad zdrowotną jakością środków spożywczych
pochodzenia zwierzęcego w miejscach ich pozyskiwania, wytwarzania, przetwarzania i składowania, a także
sprawy izb rolniczych, związków zawodowych rolników i organizacji społeczno-zawodowych rolników;
− Rozwój wsi, obejmującym sprawy związane z kształtowaniem ustroju rolnego państwa, ochroną gruntów
przeznaczonych na cele rolne, scalaniem i wymianą gruntów, gleboznawczą klasyfikacją gruntów oraz po-
działów i rozgraniczania nieruchomości na obszarze wsi, a także infrastrukturą wsi, rozwojem
przedsiębiorczości w regionach wiejskich oraz ubezpieczeniem społecznym rolników;
− Rynki rolne, obejmującym sprawy przetwórstwa i przechowalnictwa rolno-spożywczego, jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych oraz mechanizmów regulacji rynków rolnych;
− Rybołówstwo, obejmującym sprawy dotyczące rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego,
racjonalnego gospodarowania żywymi zasobami morza, gospodarki rybnej i organizacji rynku rybnego,
a także organizacji producentów rybnych, związków organizacji producentów rybnych i organizacji
międzybranżowych.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest dysponentem czterech części budżetowych: 32 – Rolnictwo, 33 –
Rozwój wsi, 35 – Rynki rolne oraz 62 – Rybołówstwo, z których finansuje realizację 15 zadań budżetowych
(w tym 6 zadań jako organ wiodący) w ramach 8 funkcji państwa. W obszarze funkcji 21. Polityka rolna
i rybacka, dla której Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest organem wiodącym, realizowane są zadania
związane z poprawą konkurencyjności sektora rolno-spożywczego, zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich oraz rynku produktów rybołówstwa. Realizacja tych zadań współfinansowana jest przez Unię
Europejską i ma na celu utrzymanie opłacalności produkcji rolniczej, przyspieszanie postępu technicznego
i agrotechnicznego warunkującego efektywność rolnictwa. Głównym instrumentem wsparcia producentów
rolnych, finansowanym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, są dopłaty bezpośrednie oraz dofinansowanie
realizacji przedsięwzięć, w szczególności inwestycyjnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
2007-2013 oraz 2014-2020. Przedsiębiorcy rybni korzystają ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego
„Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” oraz Programu
Operacyjnego „Rybactwo i Morze 2014-2020”. Ponadto wsparciu podlegają działania stabilizujące na rynkach
rolnych. Ze środków budżetu krajowego w całości finansowane jest wsparcie w zakresie postępu biologicznego
w produkcji roślinnej i ochrony roślin uprawnych oraz postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej i hodowli
zwierząt a także dopłaty do paliwa rolniczego, ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz
dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych dla gospodarstw rolnych.
Powyższe zadania będą realizowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz podległe i nadzorowane
przez niego instytucje, jednostki budżetowe oraz agencje wykonawcze, tj. Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, Agencję Rynku Rolnego, Agencję Nieruchomości Rolnych i Centralny Ośrodek
Badania Odmian Roślin Uprawnych, a także Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie i wojewódzkie
ośrodki doradztwa rolniczego.

187
W ramach działalności Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako zadania priorytetowe wyodrębniono m.in.
zadanie 21.7.W Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej i pomocy krajowej, które obejmuje realizację Wspólnej
Polityki Rolnej, w tym wykonywanie działań dotyczących Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013
oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, wsparcie realizacji inwestycji w rolnictwie
i przetwórstwie produktów rolnych, pomoc gospodarstwom rolnym i działom specjalnym produkcji rolnej na
wznowienie produkcji rolnej po klęskach żywiołowych, zbierania i utylizacji padłych zwierząt gospodarskich
i zalesień gruntów rolnych, a także wsparcie organizacji usług edukacyjnych dla kadr doradczych. Zadanie to
wpisuje się w Strategię Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa, której celami są m.in. Wzrost
produktywności i konkurencyjności sektora rolno-spożywczego (w ramach którego realizowane są
w szczególności priorytety: 4.1. Modernizacja i wzrost innowacyjności sektora rolno-spożywczego oraz 4.3.
Dostosowanie struktur sektora rolno-spożywczego do zmieniających się wyzwań w Polsce, UE i w skali
globalnej) oraz Ochrona środowiska i adaptacji do zmian klimatu na obszarach wiejskich (w ramach którego
realizowany jest w szczególności priorytet 5.1. Ochrona środowiska naturalnego w sektorze rolniczym
i różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich). Zadaniem priorytetowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi jest również zadanie 21.6.W Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego, które
obejmuje działania z zakresu rybactwa śródlądowego, rybołówstwa morskiego, racjonalnego zarządzania
zasobami morskimi, poprzez odpowiednie kształtowanie i ochronę oraz zrównoważone zarządzanie żywymi
zasobami wód. Istotą zrównoważonego rozwoju jest zapewnienie trwałej poprawy stanu żywych zasobów
poprzez prowadzenie działań mających na celu racjonalne gospodarowanie żywymi zasobami. Działania mają
zapewnić przestrzeganie przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej w zakresie kontroli, inspekcji i egzekwowania,
mających na celu zapewnienie zrównoważonej eksploatacji żywych zasobów wodnych. Obydwa zadania
nawiązują również bezpośrednio do celów określonych w Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska
2030 (w zakresie celu 8. Wzmocnienie mechanizmów terytorialnego równoważenia rozwoju dla rozwijania
i pełnego wykorzystania potencjałów regionalnych) oraz Strategii Rozwoju Kraju 2020 (w zakresie celu
II.2. Wzrost wydajności gospodarki, priorytetowego kierunku interwencji II.2.3. Zwiększanie konkurencyjności
i modernizacja sektora rolno-spożywczego).
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym finansowanych ze
środków jednostek nadzorowanych, zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Przekroczenia NDP
21.1.W Rozwój produkcji
(najwyższe dopuszczalne
roślinnej i ochrona roślin
pozostałości) środków
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
uprawnych
ochrony roślin w płodach
rolnych ( w %)
Liczba zwierząt wpisanych do
księgi hodowlanych
21.2. Rozwój produkcji
w stosunku do pogłowia
27,36
21,00
21,00
21,00
21,00
zwierzęcej i hodowli zwierząt
zwierząt ogółem na
przykładzie krów ras
mlecznych (w %)
188
Liczba uzgodnionych
świadectw zdrowia na towary
wysyłane do krajów trzecich
w stosunku do ogólnej liczby
25
25
25
25
25
21.3.W Ochrona zdrowia i
intencji eksportowych
dobrostanu zwierząt oraz
zgłaszanych przez polskich
zdrowia publicznego
przedsiębiorców (w %)
Wskaźnik poziomu spójności
bydło 97,05
bydło 96
bydło 96,5
bydło 97
bydło 97
danych w systemie
owce 98,42
owce 97
owce 97
owce 97
owce 97
Identyfikacji i Rejestracji
kozy 98,96
kozy 98
kozy 98
kozy 98
kozy 98
Zwierząt (w %)
świnie 68,73
świnie 70
świnie 75
świnie 80
świnie 80
Liczba próbek w doradztwie
nawozowym w stosunku do
0,041
0,041
0,041
0,041
0,041
powierzchni gruntów ornych
(w szt./ha)
Liczba odbiorców usług
edukacyjnych w zakresie
rolnictwa ekologicznego
21.4. Kształtowanie ustroju
i systemów jakości żywności
176
102
125
125
125
rolnego państwa oraz rolnictwo
w stosunku do liczby
ekologiczne i żywność
odbiorców takich usług
regionalna, tradycyjna i systemy w roku poprzednim (w %)
jakości żywności
Liczba certyfikatów
wydanych uczestnikom
programu Poznaj Dobrą
Żywność oraz systemów
109
111
110
109
108
jakości żywności w stosunku
do liczby takich certyfikatów
wydanych w roku poprzednim
(%)
Wykorzystanie limitu
środków EFR (narastająco
69,15
82,79
100
*
*
w %)
21.6.W Wspieranie rybactwa
śródlądowego i rybołówstwa
Udział eksportu ryb
morskiego
i bezkręgowców wodnych
w eksporcie zwierząt żywych
17,8
18
18
18
18
i produktów pochodzenia
zwierzęcego ogółem (w %)
Powierzchnia ubezpieczonych
upraw w stosunku do
32
25
27,4
28,8
30,2
powierzchni gruntów ornych
(w %)
21.7.W Realizacja Wspólnej
Odsetek wypłaconych
Polityki Rolnej oraz pomocy
w terminie płatności
98,86
98,86
98,86
98,86
98,86
krajowej
bezpośrednich (w %)
Udział eksportu produktów
rolno-spożywczych
13,4
13,4
13,4
13,4
13,4
w eksporcie ogółem (w %)
* Po przyjęciu przez Komisję Europejską PO „Rybactwo i morze 2014-2020” dostępne będą środki z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego

Powyższe mierniki mają charakter kluczowy z punktu widzenia celów realizowanych w ramach funkcji
21. Polityka rolna i rybacka. W perspektywie planowania, tj. do 2017 r. zakłada się stabilizację wartości
mierników obrazujących stopień realizacji celu dla zadań: 21.1.W Rozwój produkcji roślinnej i ochrona
roślin uprawnych, 21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, 21.3.W Ochrona zdrowia
i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia publicznego, 21.4. Kształtowanie ustroju rolnego państwa oraz
rolnictwo ekologiczne i żywność regionalna, tradycyjna i systemy jakości żywności (w zakresie miernika
dotyczącego części budżetowej 32) oraz zadania 21.6.W Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa
morskiego (dla części budżetowej 62). Szczególnie istotne są w tym kontekście mierniki dotyczące przekroczeń
NDP (najwyższych dopuszczalnych pozostałości) środków ochrony roślin w płodach rolnych (w %), liczby
zwierząt wpisanych do ksiąg hodowlanych w stosunku do pogłowia zwierząt ogółem (na przykładzie krów ras
mlecznych) oraz liczba uzgodnionych świadectw zdrowia na towary wysyłane do krajów trzecich, gdyż

189
odzwierciedlają one m.in. jakość produktów rolniczych i bezpieczeństwo żywności wynikające ze stosowania
zasad dobrej kultury rolnej, a także bezpieczeństwo epizootyczne kraju, które przekłada się na możliwości
rozwoju polskiego eksportu zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego.
Z kolei mierniki określające stopień realizacji celów zadaniu 21.7.W Realizacja Wspólnej Polityki rolnej oraz
pomocy krajowej mają zróżnicowany charakter. Wartość miernika dotyczącego powierzchni ubezpieczonych
upraw w stosunku do powierzchni gruntów ornych w latach 2015-2017 będzie miała tendencję wzrostową.
Natomiast miernik określający odsetek wypłaconych w terminie płatności bezpośrednich będzie stały w okresie
2014-2017, przy czym przewiduje się, iż utrzymanie tego wyniku będzie niezależne od kontekstu realizacji
zadania, tj. od kończącego się etapu wdrażania pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
2007-2013 i stopniowego wdrażania nowych działań w ramach analogicznego Programu na lata 2014-2020.
Jednocześnie pozytywnym efektem do którego przyczyni się realizacja WPR będzie wzmocnienie
konkurencyjności produktów rolno-spożywczych, promocji żywności i stabilizacji sektora rolno-
żywnościowego, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w stabilizacji wartości miernika wskazującego na udział
eksportu produktów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem (miernik dla części budżetowej 35).
Ryzyka mogące mieć wpływ na poziom realizacji wartości mierników powyższych zadań są zróżnicowane
i ściśle powiązane ze specyfiką obszaru, którego dotyczą omawiane rodzaje działalności. W szczególności
istnieją bardzo istotne ryzyka mogące oddziaływać na sektor produkcji rolnej i funkcjonowanie rynków rolnych,
takie jak niekorzystne zjawiska atmosferyczne (klęski żywiołowe – np. powodzie, choroby roślin i zwierząt –
tzw. zagrożenia epizootyczne), koniunktura na produkty rolne, na którą wpływ może mieć kształtowanie się
skali popytu na rynku wewnętrznym, kondycja finansowa przedsiębiorstw przetwórstwa rolno-spożywczego,
a także zmiany w poziomie zainteresowania określonymi rynkami państw trzecich produkcji), działalność władz
państw trzecich w zakresie uzgadniania warunków weterynaryjnych na import z Polski określonych towarów
pochodzenia zwierzęcego importujących tradycyjnie polskie produkty rolne, a ponadto – indywidualne decyzje
producentów o zmianach zakresu i profilu prowadzonej produkcji rolnej. Środki zaradcze polegają m.in. na
realizacji bieżącego monitorowania realizowanych zadań, zapewnieniu efektywnego i sprawnego
funkcjonowania organów odpowiedzialnych za kontrolę i nadzór jakości produkcji roślinnej i zwierzęcej,
promowaniu żywności, w tym poprzez upowszechnianie wiedzy i informacji o systemach jakości żywności
i produktach w nich uczestniczących wśród producentów i potencjalnych konsumentów, promowaniu polskiej
żywności w kraju i za granicą celem poszerzenia i zdywersyfikowania rynków zbytu, jak też efektywnej
realizacji finansowego wsparcia rozwoju produkcji rolnej i rynków rolnych dzięki wykorzystaniu środków z UE
i współfinansowania krajowego.
190
Ministerstwo Skarbu Państwa
Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej Skarb Państwa, który obejmuje sprawy
dotyczące gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, w tym wykonywania praw majątkowych i osobistych
przysługujących Skarbowi Państwa, komercjalizacji i prywatyzacji, w szczególności przedsiębiorstw
państwowych, jak również ochrony interesów Skarbu Państwa – z wyjątkiem spraw, które na mocy odrębnych
przepisów przypisane są innym działom. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może inicjować politykę
państwa w zakresie przekształceń własnościowych mienia komunalnego, jak również prowadzić działania
związane ze wspieraniem rozwoju i promocją rynku finansowego w Polsce, w szczególności przez promocję
inwestowania na rynku kapitałowym w ramach prowadzonych procesów prywatyzacyjnych. Minister Skarbu
Państwa sprawuje także nadzór nad działalnością Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
Minister Skarbu Państwa jest dysponentem części budżetowej 36 – Skarb Państwa, z której finansuje realizację
6 zadań budżetowych (w tym 2 zadań jako organ wiodący) w ramach 3 funkcji państwa.
Najważniejsze zadania Minister Skarbu Państwa realizuje w obszarze funkcji 5. Ochrona praw i interesów
Skarbu Państwa. Zadanie 5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa obejmuje główne sprawy
mieszczące się w dziale administracji rządowej Skarb Państwa, tj. w szczególności działania związane
z przekształceniami własnościowymi, w tym przede wszystkim zbywaniem akcji i udziałów w spółkach Skarbu
Państwa, wspieraniem rozwoju i promocją rynku finansowego w Polsce, nadzorem właścicielskim oraz
zarządzaniem mieniem Skarbu Państwa. Zadanie to ma charakter priorytetowy, jego realizacja umożliwia
zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę jej struktury własnościowej i wpisuje się
m.in. w Strategię Rozwoju Kraju 2020 (obszar strategiczny: Sprawne i efektywne państwo, cel I.2. Zapewnienie
środków na działania rozwojowe), Strategię Innowacyjności i Efektywności Gospodarki „Dynamiczna Polska
2020” oraz Strategię Sprawne Państwo 2020 (cel 3. Skuteczne zarządzania i koordynacja działań rozwojowych,
kierunek interwencji 3.5. Efektywna organizacja Skarbu Państwa i skuteczne zarządzanie jego majątkiem),
a także programy branżowe, np. Politykę energetyczną Polski do 2030 roku oraz Politykę Rządu RP dla
przemysłu naftowego w Polsce. Ponadto, zadania realizowane przez Ministra Skarbu Państwa w ramach
funkcji 5. umożliwiają również zaspokajanie roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa poprzez wypłaty
odszkodowań osobom uprawnionym zgodnie z przepisem art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r., poz. 216) oraz rekompensat osobom uprawnionym na
podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia
nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 z późn. zm.).
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowej 36 zadania Ministra Skarbu Państwa
finansowane będą również z czterech państwowych funduszy celowych będących w dyspozycji Ministra Skarbu
Państwa, tj. Funduszu Skarbu Państwa, Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, Funduszu Reprywatyzacji
oraz Funduszu Rekompensacyjnego.
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Skarbu Państwa, w tym finansowanych ze środków
jednostek nadzorowanych, zamieszczono w tabeli.

191
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: