Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Miernik 2: Ilość przedsięwzięć duszpasterskich zrealizowanych w danym roku do ilości przedsięwzięć
duszpasterskich zrealizowanych w roku poprzednim (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji zadania w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zagwarantowania
członkom
wspólnot
religijnych
poszanowania wolności sumienia i wyznania – odzwierciedla
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
on ilość przedsięwzięć duszpasterskich zrealizowanych przez
OPWP
100
93
99
100
100
księży kapelanów żołnierzy zawodowych i księży kapelanów
pracowników cywilnych w danym roku, w porównaniu
POWP
100
100
100
100
100
z wynikiem osiągniętym w roku poprzednim.
EDW
100
80
100
100
100
Informacje dodatkowe:
Wartości miernika dotyczą : OPWP – Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, POWP – Prawosławnego Ordynariatu
Wojska Polskiego, EDW – Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego.
Miernik 3: Liczba rozpatrzonych spraw z zakresu utrzymania stosunków między Państwem, a kościołami
i związkami wyznaniowymi (w szt.)
Opis miernika:
Miernik
przedstawia
rezultaty
działalności
urzędów
Wartości miernika
wojewódzkich w zakresie utrzymywania stosunków między
Państwem a Kościołami. W szczególności osoby uprawnione
Bazowa
PW
Planowane
składają
powiadomienia
o
zmianach
dotyczących
wyznaniowych osób prawnych i ich organów oraz wnioski
o wydanie zaświadczeń o posiadaniu osobowości prawnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przez jednostki wyznaniowe, natomiast organy administracji
publicznej
wydają
zaświadczenia
w
przedmiotowym
2.744
2.749
2.669
2.679
2.679
zakresie. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ nagły, nieprzewidziany wzrost liczby wpływających do urzędów spraw
z zakresu utrzymania stosunków między Państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Zadaniu wyznaczony został cel dotyczący wspierania potencjału Polonii i Polaków za granicą przy jej
wykorzystaniu dla promocji i budowy pozytywnego wizerunku Polski w świecie. Zadanie to obejmuje swym
zakresem działania zapewniające efektywną współpracę z Polonią i Polakami za granicą, w tym m.in. przez
wsparcie finansowe przedsięwzięć w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą realizowanych przez
podmioty niepubliczne. Podejmowane są działania na rzecz środowisk polskich i polonijnych oraz w obronie
praw mniejszości polskich, Polonii i Polaków za granicą w krajach ich zamieszkania oraz wzmacniania pozycji
Polonii i Polaków za granicą poprzez rozwijanie więzi z Polską, edukację i wspieranie ich potencjału
intelektualnego. Ponadto, realizowane są działania z zakresu kultury oraz opieki nad miejscami pamięci
narodowej, a także komunikacji i promocji. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy
zagraniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
107
Miernik 1: Udział procentowy projektów ocenionych na poziomie bardzo dobry i dobry wśród projektów
wyłonionych w postępowaniu dotacyjnym, których celem jest współpraca z Polonią i Polakami za granicą
w dziedzinie edukacji, kultury, mediów polonijnych, rozwój więzi z Polską oraz wsparcia praw
i działalności diaspory w krajach zamieszkania (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na analizę skuteczności i sprawności
realizacji polityki państwa w zakresie współpracy z Polonią
i Polakami za granicą, której celem jest wykorzystanie
Bazowa
PW
Planowane
potencjału Polonii za granicą do promocji i budowy
pozytywnego wizerunku Polski oraz urzeczywistniania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
rozwiązań ważnych dla Polski. Umożliwia ocenę realizacji
postępowań dotacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych
-
75
75
75
75
dotyczących współpracy z Polonią i Polakami za granicą.
Ryzyka:
Główne czynniki mogące wpłynąć na planowaną wartość miernika to: rezygnacja dotowanych podmiotów z realizacji
projektów lub też realizacja projektów w sposób niezgodny z założeniami.
Miernik 2: Odsetek godzin w roku, w których Centralny Rejestr przyznanych oraz unieważnionych Kart
Polaka był dostępny dla użytkowników (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
zilustrować
niezawodność
administrowanego przez Radę do Spraw Polaków na
Bazowa
PW
Planowane
Wschodzie
systemu
informatycznego,
obsługującego
Centralny Rejestr przyznanych oraz unieważnionych Kart
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Polaka, za pośrednictwem którego konsulaty RP przesyłają
do
Centrum
Personalizacji
Danych
MSW
dane
93
≥98
≥98
≥98
≥98
umożliwiające drukowanie Kart Polaka.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika związane jest z możliwością występowania awarii technicznych
systemu wynikających ze stopnia zużycia wykorzystywanego sprzętu technicznego.
Miernik 3: Liczba ostatecznych beneficjentów działań edukacyjnych wspierających Polonię i Polaków za
granicą (w os.)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do rezultatów finansowanych przez
Wartości miernika
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedsięwzięć z zakresu
współpracy z Polonią i Polakami za granicą, które kierowane
Bazowa
PW
Planowane
są do dwóch grup szczególnie istotnych z punktu widzenia
oddziaływania na budowę trwałych więzi środowisk
polonijnych z Ojczyzną, tj. do nauczycieli oraz dzieci
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i młodzieży. W zestawieniu z nakładami finansowymi
pozwala on również na analizę efektywności kosztowej
1.522
1.750
1.600
1.600
1.600
realizowanych działań w ujęciu jednostkowym.
Informacje dodatkowe:
Działania edukacyjne objęte pomiarem dotyczą m.in.
Ryzyka:
kolonii i obozów polonijnych, a także kursów doskonalenia
Ewentualną przyczyną niewykonania planowanej wartości
zawodowego dla nauczycieli języka polskiego, uczących
miernika może być złożona sytuacja polityczna w krajach
w szkołach za granicą. Realizowane są również szkolenia
Europy
Wschodniej,
uniemożliwiająca
uczestnictwo
e-learningowe,
które
umożliwiają
podwyższanie
nauczycieli
języka
polskiego
z
tych
krajów
kwalifikacji zawodowych nauczycieli, którym zapewnia
w organizowanych kursach.
się również możliwości korzystania z materiałów
edukacyjnych, zamieszczanych na specjalnym portalu
internetowym www.włacz-polskę.
108
Miernik 4: Liczba stypendiów przyznanych osobom pochodzenia polskiego studiującym w krajach
swojego zamieszkania (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie skuteczności działalności
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącej
Bazowa
PW
Planowane
wsparcia stypendialnego dla osób pochodzenia polskiego
będących obywatelami innych państw i studiujących w
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
państwach zamieszkania, co w perspektywie wieloletniej
prowadzi do wzmocnienia pozycji Polonii i Polaków
240
250
250
250
250
w krajach pobytu i sprzyja podtrzymywaniu więzi z Polską.
Zadanie 16.5. Ochrona Praw Obywatelskich, Praw Dziecka i Praw Pacjenta
Ogólnym celem zadania jest przeciwdziałanie i zapobieganie naruszeniom wolności i praw człowieka
i obywatela. Zadanie dotyczy ochrony wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji
i innych przepisach prawa, a w jego ramach ujęto działalność związaną z badaniem ewentualnych naruszeń
prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej przez organy, organizacje i instytucje zobowiązane do
przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela oraz podejmowaniem stosownych działań prawnych.
Obejmuje ono także działania interwencyjne w sytuacjach naruszenia praw dziecka oraz promocję prawa
dziecka, a także działalność edukacyjno-informacyjną w zakresie praw pacjentów oraz interwencyjną w obszarze
naruszeń tych praw. Administracja publiczna sprawuje również kontrolę nad jednostkami przetwarzającymi dane
osobowe oraz rejestruje zgłoszone zbiory danych osobowych. Zadanie realizowane jest przez Rzecznika Praw
Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Pacjenta oraz Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba wystąpień generalnych RPO pozytywnie zakończonych w stosunku do liczby wystąpień
generalnych RPO skierowanych i zakończonych w okresie sprawozdawczym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę efektywności i skuteczności
aktywności
Rzecznika
Praw
Obywatelskich
(RPO)
Bazowa
PW
Planowane
ukierunkowanej na systemowe oddziaływanie – w formie
tzw. wystąpień generalnych – w tych sferach działalności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
organów władzy publicznej, w których rozwiązania prawne
lub
sposób
wykonywania
prawa
prowadzą
do
70,6
60
60
60
60
powtarzających się naruszeń praw człowieka.
Ryzyka:
Z uwagi na charakter oraz specyfikę uprawnień RPO, ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest z ewentualną
bezczynnością lub zwłoką organów, do których RPO przedkłada swoje wystąpienia.
Miernik 2: Liczba spraw rozpatrzonych przez Rzecznika Praw Dziecka w stosunku do ogólnej liczby
spraw (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę sprawności działania Rzecznika
Praw
Dziecka
(RPD)
w
wykonywaniu
jednej
Bazowa
PW
Planowane
z najważniejszych
funkcji
tego
organu,
jaka
jest
podejmowanie interwencji w celu ochrony dziecka przed
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przemocą
okrucieństwem,
wyzyskiem,
demoralizacją,
zaniedbaniem, a także innego rodzaju złym traktowaniem.
75
76
77
78
79
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na wartość miernika mają przede wszystkim liczebność oraz (trudny do przewidzenia) stopień złożoności
kierowanych do RPD wniosków i spraw, w tym przede wszystkim rosnąca liczba długotrwałych spraw sądowych.
Jednocześnie, bieżący monitoring wartości miernika pozwala efektywnie kontrolować i nadzorować przebieg
prowadzonych postępowań.
109
Miernik 3: Liczba spraw rozstrzygniętych w danym roku w stosunku do liczby spraw wpływających do
Rzecznika Praw Pacjenta w danym roku (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ogólną ocenę sprawności obsługi
interesariuszy, a ze względu na swoją konstrukcję również
Bazowa
PW
Planowane
pracochłonności, w zakresie realizacji zadań publicznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
związanych z zapewnieniem przez Rzecznika Praw Pacjenta
(RPP) skutecznej ochrony i przestrzegania praw pacjenta.
100
89
89
89
89
Informacje dodatkowe:
Od momentu wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, obserwuje się rosnącą liczbę spraw
wpływających do RPP (z 9 tys. w 2009 r. do ponad 60 tys. w 2013 r.). Działania zmierzające do efektywnego
wykorzystania zasobów, którymi dysponuje Rzecznik, pozwalają jednak minimalizować ryzyka niewykonania wartości
miernika na zakładanym poziomie.
Miernik 4: Stosunek liczby wykonanych decyzji przywracających stan zgodny z prawem do liczby
wydanych przez GIODO decyzji dotyczących oceny funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych
(w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skuteczności odziaływania
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
(GIODO) na zapewnienie zgodności przetwarzania danych
Bazowa
PW
Planowane
osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, a co
za tym idzie poziomu bezpieczeństwa obywateli w tym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zakresie. Pomiarem objęta jest działalność interwencyjna
GIODO w obszarze dotyczącym poufności, integralności
77
100
100
100
100
oraz dostępności danych osobowych obywateli.
Zadanie 16.6. Sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej należących do właściwości jst oraz orzekanie w innych sprawach na zasadach
określonych w ustawach
Celem zadania jest kontrola instancyjna i pozainstancyjna orzeczeń administracyjnych organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz rozpatrywanie wniosków dotyczących opłat rocznych za użytkowanie
wieczyste nieruchomości gruntowych. Realizacja zadania związana jest z kontrolą sprawowaną przez
Samorządowe Kolegia Odwoławcze (SKO). Obszar właściwości rzeczowej orzecznictwa SKO jest niezwykle
szeroki i obejmuje sprawy dotyczące kwestii administracyjnych oraz podatkowych, a ponadto pozasądowe
rozstrzyganie sporów cywilno-prawnych.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek spraw rozpatrzonych w ogólnej liczbie spraw ujętych w ewidencji w okresie sprawozdawczym.
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na zobrazowanie rezultatów realizacji
zadania oraz ocenę sprawności działania Samorządowych
Kolegiów Odwoławczych (SKO), która ma wpływ na okres
Bazowa
PW
Planowane
oczekiwania obywateli w poszczególnych na rozpatrzenie
w szczególności spraw z zakresu administracji publicznej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
należących
do
właściwości
jednostek
samorządu
terytorialnego, dla których organem wyższego stopnia są
45~99
41~99
40~99
39~99
39~99
SKO.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać z nagłego wzrostu liczby spraw, spowodowanej m.in. rosnącą
świadomością społeczną dotyczącą przysługujących środków ochrony prawnej, jak również trudnego do przewidzenia
stopnia złożoności rozpatrywanych spraw, z których wiele wymaga prowadzenia skomplikowanych postępowań
wyjaśniających. Zadanie realizowane jest przez 49 SKO – w tabeli zaprezentowano skrajne wartości miernika.
110
Zadanie 16.7.W Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Realizacja zadania umożliwia zwiększenie poziomu informatyzacji podmiotów realizujących zadania
Z
publiczne oraz wzrost świadomości społeczeństwa informacyjnego. Cel ten jest realizowany przez
a
d
a
udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną,
n
i
podniesienie efektywności administracji publicznej, zarówno w kraju jak i placówek zagranicznych, dzięki
e p
szerokiemu wykorzystaniu ze standaryzowanych i interoperacyjnych rozwiązań informatycznych, udostępnienie
rio
obywatelom oraz firmom i samorządom danych z rejestrów referencyjnych oraz innych informacji sektora
ryt
publicznego w celu ich wykorzystania na rzecz rozbudowy oferty treści i usług oraz wsparcie rozwoju usług
eto
o zasięgu paneuropejskim i wzajemnego uznawania rozwiązań i narzędzi teleinformatycznych. Zadanie
w
e
obejmuje także promowanie społeczeństwa informacyjnego i upowszechnianie umiejętności informatycznych
w społeczeństwie, jak również działania organizacyjne i nadzorcze zapewniające ciągłość i terminowość
aktualizacji istniejących baz systemowych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Informatyzacja.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,49 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba nowych kont założonych na platformie e-PUAP w ciągu roku (w szt.)
Opis miernika:
Miernik obrazuje stopień zainteresowania obywateli oraz
przedsiębiorców
korzystaniem
z
usług
publicznych
400 000
z wykorzystaniem
elektronicznej
Platformy
Usług
345 037
Administracji
Publicznej,
która
stanowi
kluczowe
350 000
przedsięwzięcie w zakresie budowy i rozwoju e-
313 670
administracji. Odzwierciedla on jednocześnie skuteczność
285 155
300 000
działań związanych z likwidacją barier prawnych w
259 232
obszarze świadczenia usług drogą elektroniczną, wsparcia
235 665
rozwoju
usług
elektronicznych
oraz
użytkowników
250 000
wdrożonych usług, a także standaryzacji i zarządzania
elektronicznymi usługami publicznymi, które przewidziane
200 000
są w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.
Ryzyka:
150 000
Głównymi czynnikami, które mogą wpływać na poziom
wykonania miernika są niewystarczająca świadomość
100 000
możliwości jakie niesie ze sobą e-PUAP, zarówno po
stronie
organów
administracji
publicznej,
jak
50 000
i społeczeństwa, a także ewentualne problemy techniczne.
Ryzyka te ograniczane są dzięki przedsięwzięciom
0
mającym na celu upowszechnianie wiedzy o możliwościach
i zasadach korzystania z platformy w społeczeństwie,
2013
2014
2015
2016
2017
a także zwiększaniu jej funkcjonalności i zmniejszaniu
zidentyfikowanych barier dla jej użyteczności.
Miernik 2: Liczba wspólnych inicjatyw instytucji administracji publicznej związanych z wymianą
dobrych praktyk z zakresu rozwoju polskiej informatyki administracji publicznej oraz podnoszenia
kompetencji cyfrowych w administracji (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie stopnia realizacji celu
Wartości miernika
zadania w zakresie wymiany dobrych praktyk dotyczących
kompetencji cyfrowych polskiej administracji publicznej, jak
Bazowa
PW
Planowane
również w zakresie podejmowanych wspólnych inicjatyw
przez instytucje publiczne. Wymiana taka pozwala na
tworzenie synergii pomiędzy realizowanymi inicjatywami
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w zakresie
informatyki
w
administracji
publicznej,
pomagając w kojarzeniu współpracy różnych podmiotów,
tworzeniu katalogu oczekiwanych działań lub obszarów
4
bd.
4
5
5
interwencji.
111
duszpasterskich zrealizowanych w roku poprzednim (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji zadania w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zagwarantowania
członkom
wspólnot
religijnych
poszanowania wolności sumienia i wyznania – odzwierciedla
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
on ilość przedsięwzięć duszpasterskich zrealizowanych przez
OPWP
100
93
99
100
100
księży kapelanów żołnierzy zawodowych i księży kapelanów
pracowników cywilnych w danym roku, w porównaniu
POWP
100
100
100
100
100
z wynikiem osiągniętym w roku poprzednim.
EDW
100
80
100
100
100
Informacje dodatkowe:
Wartości miernika dotyczą : OPWP – Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, POWP – Prawosławnego Ordynariatu
Wojska Polskiego, EDW – Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego.
Miernik 3: Liczba rozpatrzonych spraw z zakresu utrzymania stosunków między Państwem, a kościołami
i związkami wyznaniowymi (w szt.)
Opis miernika:
Miernik
przedstawia
rezultaty
działalności
urzędów
Wartości miernika
wojewódzkich w zakresie utrzymywania stosunków między
Państwem a Kościołami. W szczególności osoby uprawnione
Bazowa
PW
Planowane
składają
powiadomienia
o
zmianach
dotyczących
wyznaniowych osób prawnych i ich organów oraz wnioski
o wydanie zaświadczeń o posiadaniu osobowości prawnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przez jednostki wyznaniowe, natomiast organy administracji
publicznej
wydają
zaświadczenia
w
przedmiotowym
2.744
2.749
2.669
2.679
2.679
zakresie. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ nagły, nieprzewidziany wzrost liczby wpływających do urzędów spraw
z zakresu utrzymania stosunków między Państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Zadaniu wyznaczony został cel dotyczący wspierania potencjału Polonii i Polaków za granicą przy jej
wykorzystaniu dla promocji i budowy pozytywnego wizerunku Polski w świecie. Zadanie to obejmuje swym
zakresem działania zapewniające efektywną współpracę z Polonią i Polakami za granicą, w tym m.in. przez
wsparcie finansowe przedsięwzięć w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą realizowanych przez
podmioty niepubliczne. Podejmowane są działania na rzecz środowisk polskich i polonijnych oraz w obronie
praw mniejszości polskich, Polonii i Polaków za granicą w krajach ich zamieszkania oraz wzmacniania pozycji
Polonii i Polaków za granicą poprzez rozwijanie więzi z Polską, edukację i wspieranie ich potencjału
intelektualnego. Ponadto, realizowane są działania z zakresu kultury oraz opieki nad miejscami pamięci
narodowej, a także komunikacji i promocji. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy
zagraniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
107
Miernik 1: Udział procentowy projektów ocenionych na poziomie bardzo dobry i dobry wśród projektów
wyłonionych w postępowaniu dotacyjnym, których celem jest współpraca z Polonią i Polakami za granicą
w dziedzinie edukacji, kultury, mediów polonijnych, rozwój więzi z Polską oraz wsparcia praw
i działalności diaspory w krajach zamieszkania (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na analizę skuteczności i sprawności
realizacji polityki państwa w zakresie współpracy z Polonią
i Polakami za granicą, której celem jest wykorzystanie
Bazowa
PW
Planowane
potencjału Polonii za granicą do promocji i budowy
pozytywnego wizerunku Polski oraz urzeczywistniania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
rozwiązań ważnych dla Polski. Umożliwia ocenę realizacji
postępowań dotacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych
-
75
75
75
75
dotyczących współpracy z Polonią i Polakami za granicą.
Ryzyka:
Główne czynniki mogące wpłynąć na planowaną wartość miernika to: rezygnacja dotowanych podmiotów z realizacji
projektów lub też realizacja projektów w sposób niezgodny z założeniami.
Miernik 2: Odsetek godzin w roku, w których Centralny Rejestr przyznanych oraz unieważnionych Kart
Polaka był dostępny dla użytkowników (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
zilustrować
niezawodność
administrowanego przez Radę do Spraw Polaków na
Bazowa
PW
Planowane
Wschodzie
systemu
informatycznego,
obsługującego
Centralny Rejestr przyznanych oraz unieważnionych Kart
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Polaka, za pośrednictwem którego konsulaty RP przesyłają
do
Centrum
Personalizacji
Danych
MSW
dane
93
≥98
≥98
≥98
≥98
umożliwiające drukowanie Kart Polaka.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika związane jest z możliwością występowania awarii technicznych
systemu wynikających ze stopnia zużycia wykorzystywanego sprzętu technicznego.
Miernik 3: Liczba ostatecznych beneficjentów działań edukacyjnych wspierających Polonię i Polaków za
granicą (w os.)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do rezultatów finansowanych przez
Wartości miernika
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedsięwzięć z zakresu
współpracy z Polonią i Polakami za granicą, które kierowane
Bazowa
PW
Planowane
są do dwóch grup szczególnie istotnych z punktu widzenia
oddziaływania na budowę trwałych więzi środowisk
polonijnych z Ojczyzną, tj. do nauczycieli oraz dzieci
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i młodzieży. W zestawieniu z nakładami finansowymi
pozwala on również na analizę efektywności kosztowej
1.522
1.750
1.600
1.600
1.600
realizowanych działań w ujęciu jednostkowym.
Informacje dodatkowe:
Działania edukacyjne objęte pomiarem dotyczą m.in.
Ryzyka:
kolonii i obozów polonijnych, a także kursów doskonalenia
Ewentualną przyczyną niewykonania planowanej wartości
zawodowego dla nauczycieli języka polskiego, uczących
miernika może być złożona sytuacja polityczna w krajach
w szkołach za granicą. Realizowane są również szkolenia
Europy
Wschodniej,
uniemożliwiająca
uczestnictwo
e-learningowe,
które
umożliwiają
podwyższanie
nauczycieli
języka
polskiego
z
tych
krajów
kwalifikacji zawodowych nauczycieli, którym zapewnia
w organizowanych kursach.
się również możliwości korzystania z materiałów
edukacyjnych, zamieszczanych na specjalnym portalu
internetowym www.włacz-polskę.
108
Miernik 4: Liczba stypendiów przyznanych osobom pochodzenia polskiego studiującym w krajach
swojego zamieszkania (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie skuteczności działalności
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącej
Bazowa
PW
Planowane
wsparcia stypendialnego dla osób pochodzenia polskiego
będących obywatelami innych państw i studiujących w
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
państwach zamieszkania, co w perspektywie wieloletniej
prowadzi do wzmocnienia pozycji Polonii i Polaków
240
250
250
250
250
w krajach pobytu i sprzyja podtrzymywaniu więzi z Polską.
Zadanie 16.5. Ochrona Praw Obywatelskich, Praw Dziecka i Praw Pacjenta
Ogólnym celem zadania jest przeciwdziałanie i zapobieganie naruszeniom wolności i praw człowieka
i obywatela. Zadanie dotyczy ochrony wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji
i innych przepisach prawa, a w jego ramach ujęto działalność związaną z badaniem ewentualnych naruszeń
prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej przez organy, organizacje i instytucje zobowiązane do
przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela oraz podejmowaniem stosownych działań prawnych.
Obejmuje ono także działania interwencyjne w sytuacjach naruszenia praw dziecka oraz promocję prawa
dziecka, a także działalność edukacyjno-informacyjną w zakresie praw pacjentów oraz interwencyjną w obszarze
naruszeń tych praw. Administracja publiczna sprawuje również kontrolę nad jednostkami przetwarzającymi dane
osobowe oraz rejestruje zgłoszone zbiory danych osobowych. Zadanie realizowane jest przez Rzecznika Praw
Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Pacjenta oraz Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba wystąpień generalnych RPO pozytywnie zakończonych w stosunku do liczby wystąpień
generalnych RPO skierowanych i zakończonych w okresie sprawozdawczym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę efektywności i skuteczności
aktywności
Rzecznika
Praw
Obywatelskich
(RPO)
Bazowa
PW
Planowane
ukierunkowanej na systemowe oddziaływanie – w formie
tzw. wystąpień generalnych – w tych sferach działalności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
organów władzy publicznej, w których rozwiązania prawne
lub
sposób
wykonywania
prawa
prowadzą
do
70,6
60
60
60
60
powtarzających się naruszeń praw człowieka.
Ryzyka:
Z uwagi na charakter oraz specyfikę uprawnień RPO, ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest z ewentualną
bezczynnością lub zwłoką organów, do których RPO przedkłada swoje wystąpienia.
Miernik 2: Liczba spraw rozpatrzonych przez Rzecznika Praw Dziecka w stosunku do ogólnej liczby
spraw (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę sprawności działania Rzecznika
Praw
Dziecka
(RPD)
w
wykonywaniu
jednej
Bazowa
PW
Planowane
z najważniejszych
funkcji
tego
organu,
jaka
jest
podejmowanie interwencji w celu ochrony dziecka przed
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przemocą
okrucieństwem,
wyzyskiem,
demoralizacją,
zaniedbaniem, a także innego rodzaju złym traktowaniem.
75
76
77
78
79
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na wartość miernika mają przede wszystkim liczebność oraz (trudny do przewidzenia) stopień złożoności
kierowanych do RPD wniosków i spraw, w tym przede wszystkim rosnąca liczba długotrwałych spraw sądowych.
Jednocześnie, bieżący monitoring wartości miernika pozwala efektywnie kontrolować i nadzorować przebieg
prowadzonych postępowań.
109
Miernik 3: Liczba spraw rozstrzygniętych w danym roku w stosunku do liczby spraw wpływających do
Rzecznika Praw Pacjenta w danym roku (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ogólną ocenę sprawności obsługi
interesariuszy, a ze względu na swoją konstrukcję również
Bazowa
PW
Planowane
pracochłonności, w zakresie realizacji zadań publicznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
związanych z zapewnieniem przez Rzecznika Praw Pacjenta
(RPP) skutecznej ochrony i przestrzegania praw pacjenta.
100
89
89
89
89
Informacje dodatkowe:
Od momentu wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, obserwuje się rosnącą liczbę spraw
wpływających do RPP (z 9 tys. w 2009 r. do ponad 60 tys. w 2013 r.). Działania zmierzające do efektywnego
wykorzystania zasobów, którymi dysponuje Rzecznik, pozwalają jednak minimalizować ryzyka niewykonania wartości
miernika na zakładanym poziomie.
Miernik 4: Stosunek liczby wykonanych decyzji przywracających stan zgodny z prawem do liczby
wydanych przez GIODO decyzji dotyczących oceny funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych
(w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skuteczności odziaływania
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
(GIODO) na zapewnienie zgodności przetwarzania danych
Bazowa
PW
Planowane
osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, a co
za tym idzie poziomu bezpieczeństwa obywateli w tym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zakresie. Pomiarem objęta jest działalność interwencyjna
GIODO w obszarze dotyczącym poufności, integralności
77
100
100
100
100
oraz dostępności danych osobowych obywateli.
Zadanie 16.6. Sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej należących do właściwości jst oraz orzekanie w innych sprawach na zasadach
określonych w ustawach
Celem zadania jest kontrola instancyjna i pozainstancyjna orzeczeń administracyjnych organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz rozpatrywanie wniosków dotyczących opłat rocznych za użytkowanie
wieczyste nieruchomości gruntowych. Realizacja zadania związana jest z kontrolą sprawowaną przez
Samorządowe Kolegia Odwoławcze (SKO). Obszar właściwości rzeczowej orzecznictwa SKO jest niezwykle
szeroki i obejmuje sprawy dotyczące kwestii administracyjnych oraz podatkowych, a ponadto pozasądowe
rozstrzyganie sporów cywilno-prawnych.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek spraw rozpatrzonych w ogólnej liczbie spraw ujętych w ewidencji w okresie sprawozdawczym.
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na zobrazowanie rezultatów realizacji
zadania oraz ocenę sprawności działania Samorządowych
Kolegiów Odwoławczych (SKO), która ma wpływ na okres
Bazowa
PW
Planowane
oczekiwania obywateli w poszczególnych na rozpatrzenie
w szczególności spraw z zakresu administracji publicznej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
należących
do
właściwości
jednostek
samorządu
terytorialnego, dla których organem wyższego stopnia są
45~99
41~99
40~99
39~99
39~99
SKO.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać z nagłego wzrostu liczby spraw, spowodowanej m.in. rosnącą
świadomością społeczną dotyczącą przysługujących środków ochrony prawnej, jak również trudnego do przewidzenia
stopnia złożoności rozpatrywanych spraw, z których wiele wymaga prowadzenia skomplikowanych postępowań
wyjaśniających. Zadanie realizowane jest przez 49 SKO – w tabeli zaprezentowano skrajne wartości miernika.
110
Zadanie 16.7.W Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Realizacja zadania umożliwia zwiększenie poziomu informatyzacji podmiotów realizujących zadania
Z
publiczne oraz wzrost świadomości społeczeństwa informacyjnego. Cel ten jest realizowany przez
a
d
a
udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną,
n
i
podniesienie efektywności administracji publicznej, zarówno w kraju jak i placówek zagranicznych, dzięki
e p
szerokiemu wykorzystaniu ze standaryzowanych i interoperacyjnych rozwiązań informatycznych, udostępnienie
rio
obywatelom oraz firmom i samorządom danych z rejestrów referencyjnych oraz innych informacji sektora
ryt
publicznego w celu ich wykorzystania na rzecz rozbudowy oferty treści i usług oraz wsparcie rozwoju usług
eto
o zasięgu paneuropejskim i wzajemnego uznawania rozwiązań i narzędzi teleinformatycznych. Zadanie
w
e
obejmuje także promowanie społeczeństwa informacyjnego i upowszechnianie umiejętności informatycznych
w społeczeństwie, jak również działania organizacyjne i nadzorcze zapewniające ciągłość i terminowość
aktualizacji istniejących baz systemowych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Informatyzacja.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,49 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba nowych kont założonych na platformie e-PUAP w ciągu roku (w szt.)
Opis miernika:
Miernik obrazuje stopień zainteresowania obywateli oraz
przedsiębiorców
korzystaniem
z
usług
publicznych
400 000
z wykorzystaniem
elektronicznej
Platformy
Usług
345 037
Administracji
Publicznej,
która
stanowi
kluczowe
350 000
przedsięwzięcie w zakresie budowy i rozwoju e-
313 670
administracji. Odzwierciedla on jednocześnie skuteczność
285 155
300 000
działań związanych z likwidacją barier prawnych w
259 232
obszarze świadczenia usług drogą elektroniczną, wsparcia
235 665
rozwoju
usług
elektronicznych
oraz
użytkowników
250 000
wdrożonych usług, a także standaryzacji i zarządzania
elektronicznymi usługami publicznymi, które przewidziane
200 000
są w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.
Ryzyka:
150 000
Głównymi czynnikami, które mogą wpływać na poziom
wykonania miernika są niewystarczająca świadomość
100 000
możliwości jakie niesie ze sobą e-PUAP, zarówno po
stronie
organów
administracji
publicznej,
jak
50 000
i społeczeństwa, a także ewentualne problemy techniczne.
Ryzyka te ograniczane są dzięki przedsięwzięciom
0
mającym na celu upowszechnianie wiedzy o możliwościach
i zasadach korzystania z platformy w społeczeństwie,
2013
2014
2015
2016
2017
a także zwiększaniu jej funkcjonalności i zmniejszaniu
zidentyfikowanych barier dla jej użyteczności.
Miernik 2: Liczba wspólnych inicjatyw instytucji administracji publicznej związanych z wymianą
dobrych praktyk z zakresu rozwoju polskiej informatyki administracji publicznej oraz podnoszenia
kompetencji cyfrowych w administracji (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie stopnia realizacji celu
Wartości miernika
zadania w zakresie wymiany dobrych praktyk dotyczących
kompetencji cyfrowych polskiej administracji publicznej, jak
Bazowa
PW
Planowane
również w zakresie podejmowanych wspólnych inicjatyw
przez instytucje publiczne. Wymiana taka pozwala na
tworzenie synergii pomiędzy realizowanymi inicjatywami
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w zakresie
informatyki
w
administracji
publicznej,
pomagając w kojarzeniu współpracy różnych podmiotów,
tworzeniu katalogu oczekiwanych działań lub obszarów
4
bd.
4
5
5
interwencji.
111
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik