Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Ocena realizacji celów polskiej polityki zagranicznej (skala ocen (2-5), gdzie 5 – ocena bardzo dobra, 4 –
ocena dobra, 3 – ocena dostateczna, 2 – ocena negatywna)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji celów Założeń
Bazowa
PW
Planowane
Polskiej Polityki Zagranicznej oraz Priorytetów Polskiej
Polityki Zagranicznej, dokumentów, które umożliwiają
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
spójną realizację polityki zagranicznej przez wszystkie
zaangażowane podmioty administracji centralnej.
-
-
4
4
4
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika
Miernik zastosowany po raz pierwszy w 2015 r.
wynikają przede wszystkim ze zmienności i ograniczonej
przewidywalności sytuacji na arenie międzynarodowej.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
-
Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec instytucji UE (w %),
-
Udział reprezentantów MPiPS w spotkaniach i posiedzeniach w ramach procesu decyzyjnego UE
w stosunku do ich liczby (w %),
-
Liczba zrealizowanych inicjatyw międzynarodowych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego (w szt.),
-
Liczba
przedstawicieli
MZ
w
polskich
placówkach
dyplomatycznych
przy
organizacjach
międzynarodowych lub ich agendach (w os.).
Mierniki te odnoszą się do współpracy międzynarodowej prowadzonej przez poszczególne organy administracji
centralnej w zakresie m.in. edukacji, bezpieczeństwa publicznego czy zdrowia. Wartości docelowe mierników
zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach mają one charakter stabilny).
102
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16. obejmuje obszar działalności państwa związany z organizacją urzędów administracji publicznej oraz
procedur administracyjnych, ewidencją ludności, dowodami osobistymi i paszportami, rejestracją stanu
cywilnego. W tym obszarze państwo realizuje przedsięwzięcia związane z informatyzacją działalności i budową
społeczeństwa informacyjnego. W ramach funkcji 16. organy administracji publicznej dbają o zapewnienie
ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, praw pacjenta oraz ochrony danych osobowych. Obszar ten
obejmuje również stosunki Państwa z Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi
oraz kwestie związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych
oraz języków regionalnych. Ze środków publicznych wspiera się również Polonię i Polaków za granicą, w tym
polskie instytucje kulturalne i oświatowe za granicą. W ramach funkcji realizowana jest ponadto działalność na
rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Ogólne cele zadań ujętych w funkcji 16. dotyczą
zapewnienia przysługujących praw obywatelskich przez organy administracji publicznej oraz poprawy obsługi
administracyjnej obywatela. Postęp w realizacji celu funkcji 16. obrazuje przewidywany wzrost odsetka osób
korzystających z usług administracji publicznej za pomocą Internetu wciągu ostatnich 12 miesięcy w celu
wysyłania wypełnionych formularzy lub wypełniania ich w czasie rzeczywistym (on-line) z 14% w 2015 r. do
16% w 2017 r.
Zadanie 16.1.W Obsługa administracyjna obywatela
Celem zadania jest poprawa obsługi administracyjnej obywatela – zadanie to obejmuje bardzo szerokie
spektrum spraw związanych m.in. z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianami imion i nazwisk,
sprawy obywatelstwa polskiego, jak również wydawanie dokumentów takich jak dowody osobiste czy
paszporty. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania związane ze wzmacnianiem potencjału
administracji publicznej, umożliwiające poprawę standardów zarządzania jednostkami administracji publicznej
i jakości obsługi obywateli. Odpowiednie organy publiczne sprawują również nadzór nad zespoloną
administracją rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zadanie dotyczy także spraw związanych
z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków, wydawaniem zezwoleń na zbiórki publiczne oraz
kontrolą tych zbiórek publicznych, a także kontrolą działalności tłumaczy przysięgłych. Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,79 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Czas personalizacji dokumentów tożsamości (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie sprawności systemu
personalizacji
dokumentów
tożsamości
(dowodów
Bazowa
PW
Planowane
osobistych, paszportów i dokumentów dotyczących Małego
Ruchu Granicznego) oraz wykorzystywanej w tym celu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
infrastruktury teleinformatycznej. Odnosi się on do jednego
z kluczowych z punktu widzenia jakości obsługi obywateli
7
6,75
6,5
6,25
6,25
parametrów, jakim jest czas wydania tych dokumentów.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Czynnikiem ryzyka jest możliwość wystąpienia długotrwałej
Zgodnie
z
obowiązującymi
przepisami
prawa,
awarii rejestrów i urządzeń systemu produkcyjnego lub
administracja publiczna ma 30 dni na wydanie, na
systemów
łączności
teleinformatycznej.
Wpływ
na
wniosek obywatela, dowodu tożsamości, tj. dowodu
niewykonanie wartości miernika może również mieć
osobistego lub paszportu. W perspektywie planowania
ponadprzeciętny napływ wniosków lub zakłócenie dostaw
przewiduje się stopniowe skracanie czasu ich wydania,
czystych blankietów dokumentów.
a następnie stabilizację na optymalnym poziomie.
103
Miernik 2: Liczba świadczonych usług elektronicznych przez jednostki administracji publicznej
umieszczanych na e-PUAP (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić rezultaty działań publicznych
Wartości miernika
zmierzających
do
budowy
e-administracji,
szybkiej,
przyjaznej i dostępnej dla obywateli i innych podmiotów
Bazowa
PW
Planowane
(np. gospodarczych) drogą elektroniczną. Pomiar umożliwia
monitorowanie postępów w zakresie funkcjonalności oraz
usług udostępnionych na platformie e_PUAP, która stanowi
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
jednolity,
spójny
interfejs
dla
wszystkich
usług
udostępnianych
elektronicznie
przez
administrację
1.100
1.217
1.339
1.473
1.620
publiczną.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Wdrożenie projektu e-PUAP ma zapewnić bezpieczne,
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może
zgodne
z
obowiązującym
prawem
przekazywanie
być związane z barierami prawnymi (m.in. wymogiem
informacji i doręczanie dokumentów przez organy
osobistego stawiennictwa w urzędzie w celu przedłożenia do
administracji publicznej, poprzez zastosowanie usług
wglądu dokumentu tożsamości) lub niską świadomością
identyfikacji
i
uwierzytelniania
osób,
podmiotów
społeczeństwa o możliwości korzystania z dostępnego
i systemów,
usług
przekazywania
dokumentów
narzędzia komunikacji, które ograniczają uproszczenia
z wykorzystaniem legalnych skrzynek elektronicznych,
w procedurach identyfikacji i uwierzytelniania klientów
usług
identyfikacji
i
powiadamiania
nadawców
urzędów (profil zaufany) oraz działania promocyjne
i adresatów,
uwierzytelniania
przekazywanych
i upowszechniające tę formę komunikacji z administracją
dokumentów, potwierdzania przedłożenia dokumentów,
publiczną.
znakowania czasem, itd.
Miernik 3: Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do PRM i KPRM rozpatrzonych przed terminem
wynikającym z Kpa (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie zgodności realizacji
Wartości miernika
zadań KPRM z Kodeksem postępowania administracyjnego
(m.in. zachowania terminów udzielania odpowiedzi), ale
także ocenę efektywności pracy Urzędu w tym obszarze.
Bazowa
PW
Planowane
Obserwacja
miernika
pozwala
również
na
ocenę
skuteczności działań KPRM zmierzających do podnoszenia
jakości i standardów obsługi obywateli, których przejawem
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
jest m.in. krótki czas oczekiwania na odpowiedź w sprawach
wniosków, skarg i petycji kierowanych do Prezesa Rady
Ministrów
przez
obywateli,
organizacje
społeczne,
98,15
≥85
≥88
≥90
≥92
związkowe i inne instytucje.
Ryzyka:
Ryzyka niewykonania wartości docelowej miernika mogą wynikać z nieoczekiwanego, ponadprzeciętnego napływu skarg
i wniosków do Prezesa Rady Ministrów i KPRM lub też nieprzewidzianych absencji pracowników.
Miernik 4: Liczba podmiotów publicznych określonych w ustawie o informatyzacji podmiotów
publicznych realizujących zadania publiczne drogą elektroniczną (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla poziom postępu w informatyzacji
Bazowa
PW
Planowane
usług publicznych i upowszechniania elektronicznych form
kontaktu obywateli z administracją. Pozwala on również
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
monitorować postępy we wdrażaniu e-administracji.
10.400
12.000
13.800
15.600
17.400
Ryzyka:
Do istotnych czynników mogących mieć wpływ na niezrealizowanie lub odchylenia od wartości miernika należy zaliczyć:
ewentualne zmiany legislacyjne (poszerzające zakres podmiotów zobowiązanych do świadczenia usług drogą
elektroniczną), ryzyka techniczne związane z funkcjonowaniem systemu, ryzyka społeczne związane z zainteresowaniem
odbiorców oferowanymi usługami.
104
Miernik 5: Stosunek liczby skarg uznanych za zasadne do liczby skarg ogółem (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość usług świadczonych przez
Wartości miernika
urząd na rzecz obywateli - poprzez monitorowanie skali
(niekorzystnego z punktu widzenia interesu społecznego)
występowania zasadnych skarg wnoszonych przez klientów
Bazowa
PW
Planowane
Urzędu, co ma znaczenie dla prowadzenia i doskonalenia
działań mających na celu poprawę obsługi administracyjnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obywateli w danym roku (m.in. poprzez uzyskanie jak
najwyższego poziomu prawidłowości oraz zgodności
z przepisami prawa rozstrzygnięć/decyzji administracyjnych
6,8
8,3
7,9
7,8
7,7
urzędu). Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać m.in. z większej liczby rozstrzygnięć podejmowanych w zakresie
spraw złożonych/skomplikowanych przedmiotowo i prawnie, z uwagi na niejednolite orzecznictwo oraz zmiany przepisów
prawa.
Zadanie 16.2.W Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych
Zadanie ma na celu zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
Administracja publiczna monitoruje przypadki i incydenty o charakterze dyskryminacyjnym, rasistowskim,
ksenofobicznym oraz podejmuje działania mające na celu zapobieganie takim sytuacjom. Ponadto, realizowane
są również działania na rzecz integracji społeczności romskiej w Polsce. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba odbiorców zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, w stosunku do liczby osób należących do tych
mniejszości (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić zasięg oraz efektywność polityki
Wartości miernika
państwa w zakresie wsparcia udzielanego organizacjom
mniejszości narodowych i etnicznych. Pomiar odnosi się do
poziomu uczestnictwa w przedsięwzięciach kulturalnych,
Bazowa
PW
Planowane
artystycznych,
środowiskowych,
społecznych,
edukacyjnych, i in., wspieranych ze środków publicznych,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
a w konsekwencji ich użyteczność z punktu widzenia
zachowania tożsamości kulturowej mniejszości (zarówno w
odniesieniu do konkretnych przedsięwzięć, jak i w skali
5,84
5,9
5,9
5,9
5,9
całokształtu udzielanego wsparcia).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla uczestnictwo w zróżnicowanych pod względem tematycznym przedsięwzięciach, których
organizowane są przez organizacje społeczne mniejszości i dofinansowywane ze środków publicznych. Odchylenia od
wartości miernika mogą być związane z ostateczną strukturą, tematyką oraz grupami docelowymi przedsięwzięć
aplikujących o wsparcie, a także zróżnicowanego poziomu zainteresowania potencjalnych odbiorców uczestnictwem
w tych przedsięwzięciach.
Miernik 2: Liczba uczniów objętych działaniami na rzecz wspomagania oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej liczby uczniów mniejszości w Polsce (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik stosowany jest do oceny zakresu wsparcia
udzielanego dodatkowo (tj. poza subwencją oświatową) na
Bazowa
PW
Planowane
wspomaganie
uczniów
należących
do
mniejszości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
narodowych i etnicznych, w tym w szczególności w ramach
przedsięwzięć na rzecz integracji społeczności romskiej.
8,5
5
5
5
5
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na wykonanie planowanej wartości miernika wpływ mogą mieć m.in. zmiany przepisów prawnych oraz migracje
społeczności romskiej, do której głównie adresowane jest wsparcie. Wartość miernika może również ulegać wahaniom
z uwagi na zróżnicowany zakres udzielanej w poszczególnych latach pomocy, który wynika z przyjętych do realizacji
wniosków aplikacyjnych, dotyczących środowisk mniejszości o znacznie zróżnicowanej liczebności uczniów.
105
Miernik 3: Stosunek liczby projektów na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych realizowanych przez
Wojewodę do wszystkich projektów zgłoszonych Wojewodzie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
ocenę
stopnia
zaspokojenia
potrzeb/zaangażowania administracji publicznej w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
inicjatyw społecznych podejmowanych na rzecz mniejszości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
narodowych
i
etnicznych
oraz zgłaszanych
(w poszczególnych województwach) w formie projektów do
64,1
54,4
51,5
50,9
50,9
Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzykiem niewykonania planowanej wartości miernika może być brak aktywności ze strony zainteresowanych realizacją
projektu, jak również brak inicjatyw zgłoszonych przez jst lub organizacje pozarządowe, w tym organizacje mniejszości
narodowych i etnicznych oraz brak odpowiedniego przygotowania projektów (niewypełnienie wymogów
formalnoprawnych).
Zadanie 16.3.W Utrzymanie stosunków między Państwem a Kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi
Realizacja zadania umożliwia zagwarantowanie członkom wspólnot religijnych poszanowania wolności
sumienia i wyznania oraz zapewnienie sprawnego i prawidłowego wykonywania ustawowych zadań
wojewodów względem kościołów i związków wyznaniowych – w jego ramach prowadzone są działania, które
mają na celu zapewnianie harmonijnego współdziałania państwa z kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi, w tym umożliwiające zagwarantowanie prawa do wolności sumienia i wyznania, jak również
realizację przez te podmioty zadań społecznie użytecznych. Państwo m.in. prowadzi rejestr kościołów i innych
związków wyznaniowych, prowadzi sprawy związane z osobowością prawną kościelnych jednostek
organizacyjnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości
narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,15 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba rozwiązań spraw z zakresu stosunków pomiędzy Państwem a kościołami i związkami
wyznaniowymi w stosunku do ogólnej liczby spraw zgłoszonych (w %)
Opis miernika:
Miernik
jest
odwzorowaniem
skuteczności
Państwa
Wartości miernika
w zakresie zapewnienia gwarancji wolności sumienia
i wyznania oraz równouprawnienia kościołów i innych
Bazowa
PW
Planowane
związków wyznaniowych mających uregulowany stosunek
z Państwem. Pośrednio, wartość miernika odzwierciedla
również sprawność właściwych instytucji państwowych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w zakresie obsługi spraw istotnych z punktu widzenia
prawidłowego funkcjonowania Kościołów i związków
98
98
98
98
98
wyznaniowych.
Ryzyka:
Pomiarem objęte są m.in. sprawy dotyczące finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób
duchownych z Funduszu Kościelnego, postępowania administracyjne w sprawach roszczeń majątkowych kościelnych
osób prawnych, postępowania i wpis do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych. Na odchylenia od wartości
miernika wpływać może ponadprzeciętna liczba spraw o szczególnym stopniu złożoności.
106
Europejskiej.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Ocena realizacji celów polskiej polityki zagranicznej (skala ocen (2-5), gdzie 5 – ocena bardzo dobra, 4 –
ocena dobra, 3 – ocena dostateczna, 2 – ocena negatywna)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji celów Założeń
Bazowa
PW
Planowane
Polskiej Polityki Zagranicznej oraz Priorytetów Polskiej
Polityki Zagranicznej, dokumentów, które umożliwiają
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
spójną realizację polityki zagranicznej przez wszystkie
zaangażowane podmioty administracji centralnej.
-
-
4
4
4
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika
Miernik zastosowany po raz pierwszy w 2015 r.
wynikają przede wszystkim ze zmienności i ograniczonej
przewidywalności sytuacji na arenie międzynarodowej.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
-
Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec instytucji UE (w %),
-
Udział reprezentantów MPiPS w spotkaniach i posiedzeniach w ramach procesu decyzyjnego UE
w stosunku do ich liczby (w %),
-
Liczba zrealizowanych inicjatyw międzynarodowych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego (w szt.),
-
Liczba
przedstawicieli
MZ
w
polskich
placówkach
dyplomatycznych
przy
organizacjach
międzynarodowych lub ich agendach (w os.).
Mierniki te odnoszą się do współpracy międzynarodowej prowadzonej przez poszczególne organy administracji
centralnej w zakresie m.in. edukacji, bezpieczeństwa publicznego czy zdrowia. Wartości docelowe mierników
zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach mają one charakter stabilny).
102
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16. obejmuje obszar działalności państwa związany z organizacją urzędów administracji publicznej oraz
procedur administracyjnych, ewidencją ludności, dowodami osobistymi i paszportami, rejestracją stanu
cywilnego. W tym obszarze państwo realizuje przedsięwzięcia związane z informatyzacją działalności i budową
społeczeństwa informacyjnego. W ramach funkcji 16. organy administracji publicznej dbają o zapewnienie
ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, praw pacjenta oraz ochrony danych osobowych. Obszar ten
obejmuje również stosunki Państwa z Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi
oraz kwestie związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych
oraz języków regionalnych. Ze środków publicznych wspiera się również Polonię i Polaków za granicą, w tym
polskie instytucje kulturalne i oświatowe za granicą. W ramach funkcji realizowana jest ponadto działalność na
rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Ogólne cele zadań ujętych w funkcji 16. dotyczą
zapewnienia przysługujących praw obywatelskich przez organy administracji publicznej oraz poprawy obsługi
administracyjnej obywatela. Postęp w realizacji celu funkcji 16. obrazuje przewidywany wzrost odsetka osób
korzystających z usług administracji publicznej za pomocą Internetu wciągu ostatnich 12 miesięcy w celu
wysyłania wypełnionych formularzy lub wypełniania ich w czasie rzeczywistym (on-line) z 14% w 2015 r. do
16% w 2017 r.
Zadanie 16.1.W Obsługa administracyjna obywatela
Celem zadania jest poprawa obsługi administracyjnej obywatela – zadanie to obejmuje bardzo szerokie
spektrum spraw związanych m.in. z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianami imion i nazwisk,
sprawy obywatelstwa polskiego, jak również wydawanie dokumentów takich jak dowody osobiste czy
paszporty. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania związane ze wzmacnianiem potencjału
administracji publicznej, umożliwiające poprawę standardów zarządzania jednostkami administracji publicznej
i jakości obsługi obywateli. Odpowiednie organy publiczne sprawują również nadzór nad zespoloną
administracją rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zadanie dotyczy także spraw związanych
z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków, wydawaniem zezwoleń na zbiórki publiczne oraz
kontrolą tych zbiórek publicznych, a także kontrolą działalności tłumaczy przysięgłych. Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,79 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Czas personalizacji dokumentów tożsamości (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie sprawności systemu
personalizacji
dokumentów
tożsamości
(dowodów
Bazowa
PW
Planowane
osobistych, paszportów i dokumentów dotyczących Małego
Ruchu Granicznego) oraz wykorzystywanej w tym celu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
infrastruktury teleinformatycznej. Odnosi się on do jednego
z kluczowych z punktu widzenia jakości obsługi obywateli
7
6,75
6,5
6,25
6,25
parametrów, jakim jest czas wydania tych dokumentów.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Czynnikiem ryzyka jest możliwość wystąpienia długotrwałej
Zgodnie
z
obowiązującymi
przepisami
prawa,
awarii rejestrów i urządzeń systemu produkcyjnego lub
administracja publiczna ma 30 dni na wydanie, na
systemów
łączności
teleinformatycznej.
Wpływ
na
wniosek obywatela, dowodu tożsamości, tj. dowodu
niewykonanie wartości miernika może również mieć
osobistego lub paszportu. W perspektywie planowania
ponadprzeciętny napływ wniosków lub zakłócenie dostaw
przewiduje się stopniowe skracanie czasu ich wydania,
czystych blankietów dokumentów.
a następnie stabilizację na optymalnym poziomie.
103
Miernik 2: Liczba świadczonych usług elektronicznych przez jednostki administracji publicznej
umieszczanych na e-PUAP (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić rezultaty działań publicznych
Wartości miernika
zmierzających
do
budowy
e-administracji,
szybkiej,
przyjaznej i dostępnej dla obywateli i innych podmiotów
Bazowa
PW
Planowane
(np. gospodarczych) drogą elektroniczną. Pomiar umożliwia
monitorowanie postępów w zakresie funkcjonalności oraz
usług udostępnionych na platformie e_PUAP, która stanowi
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
jednolity,
spójny
interfejs
dla
wszystkich
usług
udostępnianych
elektronicznie
przez
administrację
1.100
1.217
1.339
1.473
1.620
publiczną.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Wdrożenie projektu e-PUAP ma zapewnić bezpieczne,
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może
zgodne
z
obowiązującym
prawem
przekazywanie
być związane z barierami prawnymi (m.in. wymogiem
informacji i doręczanie dokumentów przez organy
osobistego stawiennictwa w urzędzie w celu przedłożenia do
administracji publicznej, poprzez zastosowanie usług
wglądu dokumentu tożsamości) lub niską świadomością
identyfikacji
i
uwierzytelniania
osób,
podmiotów
społeczeństwa o możliwości korzystania z dostępnego
i systemów,
usług
przekazywania
dokumentów
narzędzia komunikacji, które ograniczają uproszczenia
z wykorzystaniem legalnych skrzynek elektronicznych,
w procedurach identyfikacji i uwierzytelniania klientów
usług
identyfikacji
i
powiadamiania
nadawców
urzędów (profil zaufany) oraz działania promocyjne
i adresatów,
uwierzytelniania
przekazywanych
i upowszechniające tę formę komunikacji z administracją
dokumentów, potwierdzania przedłożenia dokumentów,
publiczną.
znakowania czasem, itd.
Miernik 3: Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do PRM i KPRM rozpatrzonych przed terminem
wynikającym z Kpa (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie zgodności realizacji
Wartości miernika
zadań KPRM z Kodeksem postępowania administracyjnego
(m.in. zachowania terminów udzielania odpowiedzi), ale
także ocenę efektywności pracy Urzędu w tym obszarze.
Bazowa
PW
Planowane
Obserwacja
miernika
pozwala
również
na
ocenę
skuteczności działań KPRM zmierzających do podnoszenia
jakości i standardów obsługi obywateli, których przejawem
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
jest m.in. krótki czas oczekiwania na odpowiedź w sprawach
wniosków, skarg i petycji kierowanych do Prezesa Rady
Ministrów
przez
obywateli,
organizacje
społeczne,
98,15
≥85
≥88
≥90
≥92
związkowe i inne instytucje.
Ryzyka:
Ryzyka niewykonania wartości docelowej miernika mogą wynikać z nieoczekiwanego, ponadprzeciętnego napływu skarg
i wniosków do Prezesa Rady Ministrów i KPRM lub też nieprzewidzianych absencji pracowników.
Miernik 4: Liczba podmiotów publicznych określonych w ustawie o informatyzacji podmiotów
publicznych realizujących zadania publiczne drogą elektroniczną (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla poziom postępu w informatyzacji
Bazowa
PW
Planowane
usług publicznych i upowszechniania elektronicznych form
kontaktu obywateli z administracją. Pozwala on również
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
monitorować postępy we wdrażaniu e-administracji.
10.400
12.000
13.800
15.600
17.400
Ryzyka:
Do istotnych czynników mogących mieć wpływ na niezrealizowanie lub odchylenia od wartości miernika należy zaliczyć:
ewentualne zmiany legislacyjne (poszerzające zakres podmiotów zobowiązanych do świadczenia usług drogą
elektroniczną), ryzyka techniczne związane z funkcjonowaniem systemu, ryzyka społeczne związane z zainteresowaniem
odbiorców oferowanymi usługami.
104
Miernik 5: Stosunek liczby skarg uznanych za zasadne do liczby skarg ogółem (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość usług świadczonych przez
Wartości miernika
urząd na rzecz obywateli - poprzez monitorowanie skali
(niekorzystnego z punktu widzenia interesu społecznego)
występowania zasadnych skarg wnoszonych przez klientów
Bazowa
PW
Planowane
Urzędu, co ma znaczenie dla prowadzenia i doskonalenia
działań mających na celu poprawę obsługi administracyjnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obywateli w danym roku (m.in. poprzez uzyskanie jak
najwyższego poziomu prawidłowości oraz zgodności
z przepisami prawa rozstrzygnięć/decyzji administracyjnych
6,8
8,3
7,9
7,8
7,7
urzędu). Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać m.in. z większej liczby rozstrzygnięć podejmowanych w zakresie
spraw złożonych/skomplikowanych przedmiotowo i prawnie, z uwagi na niejednolite orzecznictwo oraz zmiany przepisów
prawa.
Zadanie 16.2.W Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych
Zadanie ma na celu zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
Administracja publiczna monitoruje przypadki i incydenty o charakterze dyskryminacyjnym, rasistowskim,
ksenofobicznym oraz podejmuje działania mające na celu zapobieganie takim sytuacjom. Ponadto, realizowane
są również działania na rzecz integracji społeczności romskiej w Polsce. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba odbiorców zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, w stosunku do liczby osób należących do tych
mniejszości (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić zasięg oraz efektywność polityki
Wartości miernika
państwa w zakresie wsparcia udzielanego organizacjom
mniejszości narodowych i etnicznych. Pomiar odnosi się do
poziomu uczestnictwa w przedsięwzięciach kulturalnych,
Bazowa
PW
Planowane
artystycznych,
środowiskowych,
społecznych,
edukacyjnych, i in., wspieranych ze środków publicznych,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
a w konsekwencji ich użyteczność z punktu widzenia
zachowania tożsamości kulturowej mniejszości (zarówno w
odniesieniu do konkretnych przedsięwzięć, jak i w skali
5,84
5,9
5,9
5,9
5,9
całokształtu udzielanego wsparcia).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla uczestnictwo w zróżnicowanych pod względem tematycznym przedsięwzięciach, których
organizowane są przez organizacje społeczne mniejszości i dofinansowywane ze środków publicznych. Odchylenia od
wartości miernika mogą być związane z ostateczną strukturą, tematyką oraz grupami docelowymi przedsięwzięć
aplikujących o wsparcie, a także zróżnicowanego poziomu zainteresowania potencjalnych odbiorców uczestnictwem
w tych przedsięwzięciach.
Miernik 2: Liczba uczniów objętych działaniami na rzecz wspomagania oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej liczby uczniów mniejszości w Polsce (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik stosowany jest do oceny zakresu wsparcia
udzielanego dodatkowo (tj. poza subwencją oświatową) na
Bazowa
PW
Planowane
wspomaganie
uczniów
należących
do
mniejszości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
narodowych i etnicznych, w tym w szczególności w ramach
przedsięwzięć na rzecz integracji społeczności romskiej.
8,5
5
5
5
5
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na wykonanie planowanej wartości miernika wpływ mogą mieć m.in. zmiany przepisów prawnych oraz migracje
społeczności romskiej, do której głównie adresowane jest wsparcie. Wartość miernika może również ulegać wahaniom
z uwagi na zróżnicowany zakres udzielanej w poszczególnych latach pomocy, który wynika z przyjętych do realizacji
wniosków aplikacyjnych, dotyczących środowisk mniejszości o znacznie zróżnicowanej liczebności uczniów.
105
Miernik 3: Stosunek liczby projektów na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych realizowanych przez
Wojewodę do wszystkich projektów zgłoszonych Wojewodzie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
ocenę
stopnia
zaspokojenia
potrzeb/zaangażowania administracji publicznej w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
inicjatyw społecznych podejmowanych na rzecz mniejszości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
narodowych
i
etnicznych
oraz zgłaszanych
(w poszczególnych województwach) w formie projektów do
64,1
54,4
51,5
50,9
50,9
Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzykiem niewykonania planowanej wartości miernika może być brak aktywności ze strony zainteresowanych realizacją
projektu, jak również brak inicjatyw zgłoszonych przez jst lub organizacje pozarządowe, w tym organizacje mniejszości
narodowych i etnicznych oraz brak odpowiedniego przygotowania projektów (niewypełnienie wymogów
formalnoprawnych).
Zadanie 16.3.W Utrzymanie stosunków między Państwem a Kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi
Realizacja zadania umożliwia zagwarantowanie członkom wspólnot religijnych poszanowania wolności
sumienia i wyznania oraz zapewnienie sprawnego i prawidłowego wykonywania ustawowych zadań
wojewodów względem kościołów i związków wyznaniowych – w jego ramach prowadzone są działania, które
mają na celu zapewnianie harmonijnego współdziałania państwa z kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi, w tym umożliwiające zagwarantowanie prawa do wolności sumienia i wyznania, jak również
realizację przez te podmioty zadań społecznie użytecznych. Państwo m.in. prowadzi rejestr kościołów i innych
związków wyznaniowych, prowadzi sprawy związane z osobowością prawną kościelnych jednostek
organizacyjnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości
narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,15 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba rozwiązań spraw z zakresu stosunków pomiędzy Państwem a kościołami i związkami
wyznaniowymi w stosunku do ogólnej liczby spraw zgłoszonych (w %)
Opis miernika:
Miernik
jest
odwzorowaniem
skuteczności
Państwa
Wartości miernika
w zakresie zapewnienia gwarancji wolności sumienia
i wyznania oraz równouprawnienia kościołów i innych
Bazowa
PW
Planowane
związków wyznaniowych mających uregulowany stosunek
z Państwem. Pośrednio, wartość miernika odzwierciedla
również sprawność właściwych instytucji państwowych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w zakresie obsługi spraw istotnych z punktu widzenia
prawidłowego funkcjonowania Kościołów i związków
98
98
98
98
98
wyznaniowych.
Ryzyka:
Pomiarem objęte są m.in. sprawy dotyczące finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób
duchownych z Funduszu Kościelnego, postępowania administracyjne w sprawach roszczeń majątkowych kościelnych
osób prawnych, postępowania i wpis do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych. Na odchylenia od wartości
miernika wpływać może ponadprzeciętna liczba spraw o szczególnym stopniu złożoności.
106
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik