eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Miernik 5: Liczba świadczeniobiorców przypadająca na 1 osobę obsługującą system świadczeń (w os.)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik dotyczy procesu realizacji wypłat świadczeń
Bazowa
PW
Planowane
przysługujących sędziom Sądu Najwyższego w stanie
spoczynku oraz uprawnionym członkom ich rodzin. Jego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obserwacja umożliwia ocenę efektywności wypłaty
świadczeń.
78
88
91
98
107
Ryzyka:
Na wartość wykonania miernika wpływ mają czynniki i zdarzenia o charakterze obiektywnym, takie jak np. indywidualne
decyzje sędziów o przejściu w stan spoczynku, śmierć świadczeniobiorców oraz przypadki utraty uprawnienia do
uposażenia rodzinnego.

Miernik 6: Wskaźnik liczby świadczeniobiorców przypadających na 1 etat obsługi (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy powszechnych jednostek prokuratury
i umożliwia ocenę efektywności systemu wypłaty świadczeń
Bazowa
PW
Planowane
przysługujących prokuratorom w stanie spoczynku oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
uprawnionych członkom ich rodzin (zarówno na poziomie
poszczególnych jednostek jak i w ujęciu zagregowanym).
250,23
261,70
273,02
279,78
286,32
Ryzyka:
Wpływ na wartość miernika mają m.in. czynniki o charakterze losowym, a także indywidualne decyzje prokuratorów
pozostających w służbie czynnej pomimo uzyskania wieku uprawniającego do przejścia w stan spoczynku, które
determinują liczbę świadczeniobiorców, stanowiącą jedną ze składowych wartości miernika.

Miernik 7: Liczba sędziów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych przypadająca na 100 sędziów
czynnych zawodowo (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik, realizowany przez Naczelny Sąd Administracyjny,
odzwierciedla trendy w kształtowaniu się relacji liczby
Bazowa
PW
Planowane
sędziów sądów administracyjnych w stanie spoczynku oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
innych osób uposażonych przypadającą na 100 sędziów
czynnych zawodowo.
26
27,3
30,3
31,7
35
Ryzyka:
Odchylenia od zakładanych wartości docelowych miernika mogą wynikać z indywidualnych decyzji sędziów
o skorzystaniu z przysługującego im prawa do przejścia w stan spoczynku.

Miernik 8: Liczba postępowań w sprawie ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego zakończonych w
ustawowo określonym terminie do liczby wniosków złożonych przez osoby uprawnione (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę sprawności i efektywności
Bazowa
PW
Planowane
postępowań
prowadzonych
przez
wojskowe
organy
emerytalne w sprawach o ustalenie uprawnień do
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zaopatrzenia emerytalnego.
100
100
100
100
100

Miernik 9: Liczba uprawnionych do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego
przypadających na 100 czynnych prokuratorów (w os.)

Opis miernika:
Miernik wykorzystywany przez Instytut Pamięci Narodowej
Wartości miernika
– Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
odzwierciedla liczbę osób uprawnionych do świadczeń
przysługujących prokuratorom w stanie spoczynku lub
Bazowa
PW
Planowane
uprawnionych członków ich rodzin w relacji do liczby
czynnych prokuratorów w IPN. Miernik ten nie odnosi się
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wprost do oceny efektywności i skuteczności realizacji
zadania, jest on jednak wykorzystywany przez dysponenta
w procesach planistycznych i sprawozdawczych, a także do
26,23
35,59
37,8
37,8
37,8
oceny skali obsługiwanych świadczeń.


87
Miernik 10: Liczba uprawnionych do stanu spoczynku oraz liczba uprawnionych do uposażenia
rodzinnego przypadających na 100 czynnych sędziów (w os.)

Opis miernika:
Miernik
wykorzystywany
przez
Ministerstwo
Wartości miernika
Sprawiedliwości
w
zakresie
części
budżetowej
15
odzwierciedla liczbę osób uprawnionych do świadczeń
przysługujących
sędziom
w
stanie
spoczynku
lub
Bazowa
PW
Planowane
uprawnionych członków ich rodzin w relacji do liczby
czynnych sędziów. Miernik ten nie odnosi się wprost do
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
oceny efektywności i skuteczności realizacji zadania, jest on
jednak wykorzystywany przez dysponenta w procesach
planistycznych i sprawozdawczych, a także do oceny skali
24
25
25
25
25
obsługiwanych świadczeń.

Miernik 11: Relacja kosztów obsługi wypłaty świadczeń społecznych dla funkcjonariuszy Służby
Więziennej i członków ich rodzin do kwoty wypłacanych świadczeń

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
ocenę
efektywności
kosztowej
Bazowa
PW
Planowane
funkcjonowania systemu obsługi i wypłaty świadczeń
emerytalno-rentowych
dla
funkcjonariuszy
Służby
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Więziennej oraz ich rodzin, w zakresie finansowanym
z części budżetowej 37.
0,0050
0,0051
0,0045
0,0044
0,0043
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania prognozowanych wielkości miernika wiąże się przede wszystkim z brakiem możliwości
precyzyjnego zaplanowania liczby funkcjonariuszy odchodzących na emeryturę. Ryzyko związane jest również z brakiem
możliwości dokładnego określenia liczby funkcjonariuszy i ich członków ich rodzin tracących prawo do świadczeń (np. na
skutek śmierci świadczeniobiorcy) oraz nieprzewidywalną liczbą zdarzeń losowych wpływających na wypłatę pozostałych
świadczeń (np. zasiłki pielęgnacyjne, pogrzebowe). Jednocześnie miernik zakłada wzrost efektywności wykorzystania
środków publicznych poprzez stopniowe zmniejszanie kosztów obsługi systemu zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego
w relacji do wysokości świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych funkcjonariuszom Służby Więziennej.

Miernik 13: Liczba świadczeń (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje liczbę uposażeń, wypłacanych sędziom
Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku oraz
Bazowa
PW
Planowane
uprawnionym członkom ich rodzin, które wynikają z ustawy
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz o Trybunale
Konstytucyjnym.
26
27
32
34
35
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Miernik ten ma charakter ilościowy – nie odnosi się on wprost do efektywności realizacji zadania, jest on jednak
wykorzystywany przez służby Trybunału w procesach planowania budżetowego na potrzeby szacowania niezbędnych do
skutecznej realizacji zadania nakładów finansowych. Głównym czynnikiem wpływającym na ewentualne odchylenia od
prognozowanej wartości miernika są zdarzenia losowe, determinujące liczbę osób uprawnionych, faktycznie
otrzymujących świadczenia


Zadanie 13.2 realizowane będzie również przez Prezesa KRUS ze środków Funduszu Prewencji
i Rehabilitacji, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wskaźnik wykorzystania skierowań na
rehabilitację leczniczą w roku w przeliczeniu na 1.000 ubezpieczonych”. Planowana wartość miernika wyniesie
9,15 w 2015 r., natomiast w latach 2016-2017 ukształtuje się na poziomie 8,80 skierowań na 1.000
ubezpieczonych.
88
Zadanie 13.3. Sprawy kombatantów i osób represjonowanych
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy
i opieki, w szczególności przez wypłatę świadczeń pieniężnych na podstawie ustawy o kombatantach,
zadośćuczynień rodzinom ofiar, a także przez udzielanie doraźnej bądź okresowej pomocy pieniężnej
kombatantom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej. W ramach zadania organizowane są
również uroczystości upamiętniające tradycje walk o niepodległość i suwerenność RP. Rozpatrywane są również
wnioski o przyznanie orderów, odznaczeń państwowych i resortowych oraz podejmowane są decyzje
o mianowaniu na wyższe stopnie wojskowe. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba osób korzystających z dodatku kombatanckiego (w tys. os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala w najbardziej przejrzysty i bezpośredni
sposób określić stopień realizacji zadania w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zapewnienia opieki oraz pomocy kombatantom i osobom
represjonowanym, odzwierciedlając tym samym działalność
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
państwa w zakresie szczególnej opieki nad osobami
zasłużonymi w walkach o niepodległość i suwerenność
138,6
126,7
115,9
105,9
96,7
Polski.
Ryzyka:
Realizacja miernika w znacznym stopniu zależy od sytuacji demograficznej oraz rozwiązań prawnych w zakresie pomocy
kombatantom i ofiarom represji. Poziom wykonania wartości miernika uzależniony jest od kondycji zdrowotnej tej grupy
ludności.

Miernik 2: Odsetek rozstrzygniętych spraw dotyczących kombatantów i innych osób uprawnionych
w terminie do 20 dni (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do realizacji zadania przez Urząd do
Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych i pozwala
monitorować jakość obsługi tych dwóch szczególnie
Bazowa
PW
Planowane
zasłużonych grup społecznych. Odnosi się on bezpośrednio
do realizacji priorytetu jakim jest szybkie zapewnienie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
kombatantom i osobom represjonowanym możliwości
korzystania z przysługujących im uprawnień i świadczeń
61,55
92,19
92,00
92,30
92,20
finansowanych ze środków publicznych.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Miernik wykorzystywany jest w ramach okresowych przeglądów efektywności i skuteczności działania Urzędu. Ryzyko
okresowych odchyleń od jego planowanej wartości związane jest z możliwością występowania: ponadprzeciętnej liczby
wniosków składanych do Urzędu, konieczności uzyskania stanowiska innych właściwych instytucji i organów, co wpływa
na czas trwania prowadzonych postępowań, a także zmian orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie ustaw
wykonywanych przez Urząd.

Zadanie 13.4.W Wspieranie rodziny
W ramach realizacji zadania państwo odpowiedzialne jest za systemowe wsparcie rodzin w funkcji socjalnej,
wychowawczej i opiekuńczej. Ze środków publicznych wypłacane są świadczenia mające na celu wsparcie
rodzin posiadających dzieci, jak również świadczenia z funduszu alimentacyjnego, wypłacane w zastępstwie
alimentów. Rozwijany jest system wsparcia rodzin w zakresie funkcji socjalnej, wychowawczej i opiekuńczej
poprzez tworzenie zróżnicowanych form opieki nad dziećmi do lat 3. W ramach zadania realizowany jest
w szczególności rządowy program dla rodzin wielodzietnych, którego celem jest nie tylko bezpośrednie
wsparcie rodzin, ale również promowanie modelu rodziny wielodzietnej. Prowadzona jest profilaktyka

89
i doskonalone są metody pracy z rodziną, upowszechnia się rodzinne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem, jak
również dąży do poprawy standardów w istniejących placówkach opiekuńczo-wychowawczych, które udzielają
pomocy dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej. Prowadzone są również
działania mające na celu wykonywanie zadań z zakresu przysposobienia krajowego, jak i międzynarodowego
poprzez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnych. Zadanie zawiera się dziale administracji rządowej
Rodzina.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wysokość wydatków budżetu państwa na dziecko w wieku do ukończenia 24 roku życia (w zł)
Opis miernika:
Miernik przedstawia wysokość jednostkowego wsparcia
Wartości miernika
finansowego oraz wsparcia w formie usług, które kierowane
jest do rodzin z dziećmi na utrzymaniu celem pomocy
w realizacji najważniejszych funkcji rodziny (socjalnej,
Bazowa
PW
Planowane
opiekuńczej i wychowawczej). Miernik nie odnosi się
wprost do efektywności lub skuteczności udzielanego
wsparcia, jednak Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
wykorzystuje go jako wszechstronne odzwierciedlenie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zakresu zróżnicowanej pomocy udzielanej przez państwo
w poszczególnych jego wymiarach, w tym w szczególności
adresowanych do rodzin posiadających więcej niż jedno
984
1.115
1.128
1.192
1.196
dziecko.
Ryzyka:
Ryzyka związane z realizacją miernika są uzależnione od
form wsparcia objętych pomiarem. W przypadku świadczeń
rodzinnych wpływ na wartość miernika ma przede
Informacje dodatkowe:
wszystkim sytuacja gospodarcza (poziom płac oraz stopa
Wartość miernika została ustalona w oparciu o m.in.
bezrobocia), która przekłada się m.in. na uprawnienia do
następujące kategorie wydatków: świadczenia rodzinne
otrzymywania świadczeń. W zakresie dotyczącym instytucji
i alimentacyjne,
wydatki
na
resortowe
programy
opieki nad małym dzieckiem, na odchylenie od planowanej
wynikające z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat
wartości
miernika
wpływać
może
niewystarczające
3 oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy
zainteresowanie
gmin
ich
tworzeniem,
rozwijaniem
zastępczej, wydatki na składki za nianie, ośrodki
i utrzymywaniem. Innym czynnikiem, ograniczającym
adopcyjne oraz pobyt dzieci cudzoziemskich w pieczy
możliwości korzystania z opieki nad małym dzieckiem oraz
zastępczej, a także w oparciu o prognozowane wydatki na
systemu pieczy zastępczej może być również nieadekwatne
realizację rządowego programu dla rodzin wielodzietnych.
oszacowanie potrzeb w tych obszarach przez właściwe
jednostki, prowadzące do zbyt małej liczby miejsc
w instytucjach opieki lub zapobiegające umieszczaniu dzieci
w pieczy zastępczej.

Miernik 2: Stosunek liczby osób korzystających z różnych form pomocy w ramach systemu wspierania
rodziny do ogólnej liczby mieszkańców w województwie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia określenie liczby osób korzystających
z różnych form pomocy w ramach systemu wspierania
Bazowa
PW
Planowane
rodziny (np. w formie świadczeń rodzinnych, asystentów
rodziny, miejsc opieki na dziećmi w wieku do lat 3),
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
pozwalając tym samym na analizę występujących w tym
obszarze tendencji. Miernik odnosi się do działalności
9,3
9,7
8,3
8,3
8,3
Wojewodów
Ryzyka:
Na stopień realizacji zadania wpływ mają m.in. zmiany demograficzne i sytuacji gospodarczej.

90
Zadanie 13.5. Działalność pożytku publicznego
Celem zadania jest zwiększanie aktywności społecznej w funkcjonowaniu państwa w zakresie dialogu
obywatelskiego. Podstawowe znaczenie w realizacji zadania ma tworzenie warunków dla rozwoju wolontariatu
oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, a także współpracy tych podmiotów
z organami administracji publicznej oraz prowadzenie dialogu obywatelskiego. Równie istotne jest wspieranie
społeczeństwa obywatelskiego i gospodarki społecznej poprzez rozwój instytucji gospodarki społecznej, jak
również wsparcie programów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych. W ramach
zadania sprawowany jest również nadzór nad fundacjami oraz organizacjami pożytku publicznego. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba organizacji pozarządowych w Polsce (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić skuteczność działań publicznych
Wartości miernika
ukierunkowanych na zwiększanie świadomości obywateli
dotyczącej znaczenia i roli III sektora, a także pobudzanie
Bazowa
PW
Planowane
i rozwój partycypacji społecznej w życiu publicznym,
działalności pożytku publicznego, wolontariatu, ekonomii
społecznej i innych form zaangażowania obywateli. Jednym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z
przejawów
poziomu
rozwoju
społeczeństwa
obywatelskiego, kapitału społecznego i zaufania jest objęta
101.847
105.347
108.847
112.347
115.847
pomiarem liczba organizacji pozarządowych.

Miernik 2: Liczba zadań publicznych z obszaru obronności państwa zleconych do realizacji przez
Ministra Obrony Narodowej organizacjom pozarządowym w stosunku do ogólnej liczby zgłoszonych
projektów (w %)

Opis miernika:
Miernik
ukazuje
stopień
zaangażowania
organizacji
Wartości miernika
pozarządowych w realizację zadań publicznych dotyczących
obronności państwa, pielęgnowania i utrzymania tradycji
narodowych, edukacji obronnej społeczeństwa. Dotyczy on
Bazowa
PW
Planowane
przede wszystkim przedsięwzięć o charakterze masowym,
których
celem
jest
promocja
Wojska
Polskiego,
przedsięwzięć edukacyjnych, kierowanych do młodzieży (np.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w formie szkoleń, warsztatów, czy obozów), a także innych
przedsięwzięć umożliwiających integrację
wojska ze
społeczeństwem oraz podnoszenia wiedzy i kompetencji
60
70
75
80
85
obywateli w zakresie obronności.

Miernik 3: Liczba obszarów tematycznych, w ramach których zostaną wypracowane narzędzia
i rekomendacje w dziedzinie ekonomii społecznej (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
bieżące
monitorowanie
projektu
grantowego Social Entrepreneurship Network, w ramach
którego opracowywane są narzędzia i rekomendacje
Bazowa
PW
Planowane
w dziedzinie ekonomii społecznej w wybranych obszarach
tematycznych, mających kluczowe znaczenie z punktu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
widzenia możliwości pobudzania aktywności społecznej
w funkcjonowaniu
państwa
w
ramach
dialogu
2
5
5
nd
nd
obywatelskiego.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Projekt ma charakter partnerski i jest realizowany m.in. w formie organizowanych przez poszczególne zaangażowane kraje
spotkań i warsztatów typu peer review. Osiągnięcie zaplanowanej wartości miernika jest więc uwarunkowane
wywiązaniem się krajów partnerskich z przyjętych zobowiązań.


91
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: