Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Miernik 1: Liczba mieszkańców, którzy uzyskali możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej w danym
roku (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik prezentuje efekty realizacji działań zmierzających do
zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju oraz
tworzenia podstaw zrównoważonego rozwoju społeczno-
Bazowa
PW
Planowane
gospodarczego,
które
polegają
na
rozwoju
sieci
kanalizacyjnych i zwiększaniu liczby obsługiwanych przez
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nie gospodarstw domowych i mieszkańców, umożliwiając
tym samym ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych ścieków
124.446
392.325
925.575
-
-
i zmniejszenie presji na środowisko.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika na zakładanym
poziomie związane jest m.in. z procesami przetargowymi
Informacje dodatkowe:
(które mogą się przedłużać np. w wyniku składanych przez
Wartość miernika odnosi się do projektów wdrażanych
oferentów odwołań), sytuacją finansową gmin, która
w ramach priorytetu I. Gospodarka wodno-ściekowa
warunkuje ich przystąpienie do projektów, a także
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
indywidualnymi decyzjami mieszkańców o przyłączeniu się
do
wybudowanych
w
ramach
projektów
sieci
kanalizacyjnych.
Miernik 2: Liczba działań edukacyjno-promocyjnych związanych z realizacją polityki ekologicznej
państwa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik związany jest z zapewnieniem bezpieczeństwa
ekologicznego w poszczególnych województwach poprzez
Bazowa
PW
Planowane
prowadzenie odpowiednich działań w tym kierunku. Miernik
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obrazuje skalę prowadzonych działań na rzecz kształtowania
świadomości ekologicznej mieszkańców województwa.
7.813
7.814
7.857
7.907
7.907
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma charakter sumaryczny i uwzględnia liczbę przeprowadzonych
szkoleń, zorganizowanych spotkań, przeprowadzonych akcji promocyjnych oraz targów.
Zadanie 12.7.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba dodatkowych osób korzystających
z ulepszonego oczyszczania ścieków (RLM)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie
120.196 os. w 2015 r. oraz 690.615 os. w 2016 r.
82
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
Realizacja funkcji umożliwia obsługę ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz ich rodzin w ramach
systemów zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego. Wykonywane zadania związane są z działalnością na rzecz
zabezpieczenia bezpieczeństwa socjalnego obywateli, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych oraz
zapewnienia kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy i opieki. Państwo wspiera rodziny
z dziećmi, zarówno w aspekcie materialnym, jak i poprzez usługi społeczne, takie jak: instytucje opieki nad
małymi dziećmi, a w przypadku dzieci czasowo lub trwale pozbawionych opieki rodzicielskiej poprzez system
pieczy zastępczej oraz adopcję. Państwo wspiera również rodziny z dziećmi poprzez realizację rządowego
programu dla rodzin wielodzietnych, którego narzędziem jest Karta Dużej Rodziny. Jednym z realizowanych
celów jest ochrona aktywnych zawodowo obywateli przed skutkami różnego rodzaju ryzyka związanego
z aktywnością zawodową. Efekty działań monitorowane są za pomocą miernika „Stosunek liczby osób objętych
ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym”.
Relacja ta do 2017 r. stabilizuje się na poziomie 0,6. W ramach tej funkcji wykonywane zadania związane są
również z działalnością na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
Zadanie 13.1.W Pomoc i integracja społeczna
Celem polityki państwa w zakresie zadania jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych
Z
a
sytuacji życiowych. Państwo udziela wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji
d
a
n
zadań pomocy społecznej, osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej (w szczególności osobom samotnym
ie
w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym), a także finansuje działania w zakresie rehabilitacji
p
ri
społecznej osób niepełnosprawnych oraz działania na rzecz aktywności społecznej osób starszych. W ramach
o
ry
zadania prowadzone są również działania związane z finansowym wsparciem tworzenia lokali socjalnych,
te
mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Pomoc państwa związana jest także ze
tow
świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy przeciw
e
działaniem bezdomności. Ponadto, dąży się do zapewnienia klientom pomocy społecznej dobrej jakości usług
zgodnie z odpowiednim standardem oraz fachowej obsługi przez wykwalifikowany personel. W zakres zadania
wpisuje się również realizacja Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym oraz świadczeń dla weteranów misji poza granicami państwa. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
13,58 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
83
Miernik 1: Stosunek liczby osób korzystających z pomocy niepieniężnej do ogólnej liczby osób
korzystających z pomocy społecznej (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na obserwację skuteczności polityki
80
społecznej państwa, zmierzającej – zgodnie z założeniami
Strategii Europa 2020 oraz Strategii Rozwoju Kapitału
70
Ludzkiego 2020 do tworzenia warunków i zachęt do
aktywizacji i usamodzielnienia osób i rodzin korzystających
60
z pomocy społecznej. Narzędziem tej polityki są
50
50
50
50
50
świadczenia i usługi o charakterze niepieniężnym (np. prace
50
socjalne, poradnictwo specjalistyczne, usługi opiekuńcze,
mieszkania chronione, itp.), które sprzyjają włączeniu
40
społecznemu ludności defaworyzowanej.
30
20
Ryzyka:
Na niewykonanie wartości docelowej miernika może mieć
10
wpływ
spowolnienie
procesu
aktywizacji
osób
korzystających z pomocy społecznej.
0
2013
2014
2015
2016
2017
Informacje dodatkowe:
1.
Wartość miernika obliczana jest na podstawie liczby beneficjentów, którzy mogą jednocześnie korzystać z różnych
form pomocy: pieniężnych oraz niepieniężnych, co oznacza, że udziały osób korzystających z obu form pomocy nie
sumują się do 100%. Jednocześnie wartość ta uwzględnia również osoby niepełnosprawne (od 16 roku życia) objęte
działaniami w zakresie rehabilitacji, która finansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
2.
Efekty realizacji zadania możliwe są również dzięki finansowej partycypacji jednostek samorządu terytorialnego,
które w istotnym zakresie realizują zadania w obszarze pomocy społecznej.
Miernik 2: Liczba lokali i miejsc noclegowych tworzonych w ramach rządowego programu wsparcia
budownictwa dla najuboższych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla rezultaty pomocy państwa w zakresie
dotyczącym zapewnienia mieszkań i schronień dla osób
Bazowa
PW
Planowane
bezdomnych. Na wartość miernika składa się liczba
planowanych do utworzenia lokali socjalnych, mieszkań
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
chronionych, lokali komunalnych oraz liczba miejsc
w noclegowniach i domach dla osób bezdomnych, objętych
1.855
2.000
1.750
1.750
1.750
dopłatami z Funduszu Dopłat.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Odchylenia od planowanej wartości miernika mogą wystąpić w sytuacji zmian w kształtowaniu się wysokości kosztów
w budownictwie mieszkaniowym, decyzji inwestorów dotyczących wyboru tworzonego zasobu (lokale mieszkalne/miejsca
noclegowe), uwarunkowanych lokalnymi potrzebami, a także rzeczywistej struktury finansowania przedsięwzięć, które
różnią się od siebie poziomem wsparcia.
Miernik 3: Liczba wniosków złożonych przez osoby uprawnione do korzystania z pomocy dla weteranów
rozpatrzonych w terminach określonych w aktach prawnych do ogólnej liczby złożonych wniosków (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia pomiar sprawności obsługi świadczenia
pomocy oferowanej przez państwo weteranom misji poza
Bazowa
PW
Planowane
granicami państwa. Pomoc ta udzielana jest na podstawie
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
granicami państwa, a jej celem jest wsparcie weteranów
w przezwyciężaniu trudności życiowych.
100
100
100
100
100
84
Miernik 4: Stosunek liczby osób korzystających z różnych form pomocy do ogólnej liczby mieszkańców
w województwie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skali pomocy udzielanej osobom
i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej w ramach systemu
Bazowa
PW
Planowane
pomocy społecznej. Pozwala określić tendencje w zakresie
realizowanych w obszarze pomocy społecznej działań
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
związanych
z
usamodzielnieniem
klientów
pomocy
społecznej. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
6,8
6,7
6,1
6,1
6,1
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika związane jest ze zmianą sytuacji gospodarczej, w tym w szczególności na rynku pracy
(wpływ na zmianę liczby świadczeniobiorców), ze zmianami w przepisach, brakiem zainteresowania lub rezygnacją
uprawnionych osób z korzystania z różnych form pomocy.
W ramach zadania 13.1.W planowane jest również realizacja Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Działanie to realizowane będzie przez Agencję Rynku Rolnego, dla której
działalności przyjęto miernik pn. „Ilość produktów dostarczonych do magazynów organizacji partnerskich (w
tonach)”, a planowana wartość miernika w latach 2015-2016 wynosi po 70.000 ton rocznie oraz 80.000 ton w
2017 r. Ponadto, działanie to realizowane będzie przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba osób objętych pomocą żywnościową”, a planowana wartość miernika
na 2015 r. wynosi 2,5 mln osób.
Zadanie 13.2. Świadczenia społeczne
W ramach zadania wykonuje się czynności mające na celu zapewnienie środków dla osób uprawnionych do
korzystania ze świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia społecznego. Polegają one
na wypłacie świadczeń należnych z ubezpieczeń społecznych (emerytur, rent i zasiłków), z ubezpieczenia
społecznego rolników, z zaopatrzenia emerytalno-rentowego żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy służb
mundurowych, uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. W ramach zadania realizowane są
również działania związane z tworzeniem podstaw prawnych efektywnego funkcjonowania systemów
ubezpieczeń społecznych i zaopatrzenia społecznego. Wiodącym działem administracji rządowej dla
powyższego zadania jest Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
238,67 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie
powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla relację osób, które objęte są
Wartości miernika
ubezpieczeniem emerytalnym oraz rentowym w ramach
systemu powszechnych ubezpieczeń społecznych oraz
ogólnej liczby osób w wieku produkcyjnym, która silnie
Bazowa
PW
Planowane
determinuje sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych oraz kondycję finansów publicznych w sytuacji
niekorzystnych trendów demograficznych, wynikających
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z procesu starzenia się społeczeństwa (jednoczesnego
wydłużania przeciętnej długości życia, w tym również
okresu pobierania świadczeń, oraz stosunkowo niskiego
współczynnika dzietności), które skutkują zwiększeniem
0,59
0,60
0,61
0,61
0,62
tzw. obciążenia demograficznego.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na przewidywaną wartość miernika mają przede wszystkim czynniki demograficzne oraz ekonomiczno-społeczne
– na wzrost bądź spadek liczby osób objętych ubezpieczeniami społecznymi oddziałuje w szczególności poziom
zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz stopa bezrobocia. Na wartość miernika wpływają również czynniki
demograficzne (warunkujące liczbę osób w wieku produkcyjnym), a także uwarunkowania prawne dotyczące wieku
emerytalnego.
85
Miernik 2: Wskaźnik ściągalności składek na ubezpieczenia społeczne (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
do
skuteczności,
efektywności
i sprawności działań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie poboru składek na ubezpieczenia społeczne, które
umożliwiają finansowanie wypłaty świadczeń z Funduszu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Ubezpieczeń
Społecznych
oraz
Funduszu
Emerytur
Pomostowych.
94,1
98,5
98,5
98,5
98,5
Ryzyka:
Planowana wartość miernika uzależniona jest m.in. od
sytuacji
gospodarczej
kraju,
warunkującej
kondycję
Informacje dodatkowe:
finansową płatników składek, wobec których Zakład
W ujęciu skonsolidowanym miernik dotyczy również
podejmuje swoje działania. Obserwacja odchyleń od
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu
wartości prognozowanej pozwala m.in. na identyfikację
Emerytur Pomostowych, których dysponentem jest ZUS.
obszarów działania Zakładu i procesów wymagających
ewentualnej weryfikacji i optymalizacji, celem przywrócenia
pożądanego stanu/poziomu miernika.
Miernik 3: Wskaźnik terminowości realizacji wniosków emerytalno-rentowych
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla terminowość obsługi przez Kasę
Rolniczego
Ubezpieczenia
Społecznego
składanych
Bazowa
PW
Planowane
wniosków emerytalno-rentowych, pozwalając na ocenę
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
sprawności i efektywności obsługi zainteresowanych przez
KRUS.
1
>0,99
>0,99
>0,99
>0,99
Ryzyka:
Na planowaną wartość miernika wpływ ma przede
Informacje dodatkowe:
wszystkim
liczba
złożonych
wniosków
emerytalno-
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
rentowych, które wynikają z uwarunkowań społeczno-
poziomie
zadania
wpisuje
się
również
Fundusz
ekonomicznych, współczynnika śmiertelności oraz zmian
Emerytalno-Rentowy, którego dysponentem jest Prezes
prawnych. Ponadto, wartość miernika uzależniona jest od
KRUS.
czynników
obiektywnych,
tj.
sprawności
systemów
informatycznych oraz czynnika ludzkiego.
Miernik 4: Liczba emerytów i rencistów przypadających na 1 pracownika organu emerytalnego
w przeliczeniu na pełne etaty (w os.)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie efektywności, w tym
Wartości miernika
efektywności kosztowej Zakładu Emerytalno-Rentowego
MSW realizującego wypłaty świadczeń pieniężnych
Bazowa
PW
Planowane
z zaopatrzenia emerytalnego i rentowego, przysługujących
zwolnionym ze służby funkcjonariuszom oraz uprawnionym
członkom ich rodzin. Miernik dostarcza informacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zarządczych,
umożliwiających
optymalizację
liczby
pracowników (a co za tym idzie kosztów) obsługi systemu
551
<560
<560
<560
<560
świadczeń.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Zakład Emerytalno-Rentowy MSW prowadzi obsługę świadczeń emerytalno-rentowych dla byłych funkcjonariuszy
następujących służb: Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej. W krótkim
okresie odchylenia od planowanej wartości miernika mogą wynikać ze zmian prawnych oraz indywidualnych decyzji
funkcjonariuszy o odejściu ze służby.
86
roku (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik prezentuje efekty realizacji działań zmierzających do
zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju oraz
tworzenia podstaw zrównoważonego rozwoju społeczno-
Bazowa
PW
Planowane
gospodarczego,
które
polegają
na
rozwoju
sieci
kanalizacyjnych i zwiększaniu liczby obsługiwanych przez
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nie gospodarstw domowych i mieszkańców, umożliwiając
tym samym ograniczenie zrzutu nieoczyszczonych ścieków
124.446
392.325
925.575
-
-
i zmniejszenie presji na środowisko.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika na zakładanym
poziomie związane jest m.in. z procesami przetargowymi
Informacje dodatkowe:
(które mogą się przedłużać np. w wyniku składanych przez
Wartość miernika odnosi się do projektów wdrażanych
oferentów odwołań), sytuacją finansową gmin, która
w ramach priorytetu I. Gospodarka wodno-ściekowa
warunkuje ich przystąpienie do projektów, a także
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
indywidualnymi decyzjami mieszkańców o przyłączeniu się
do
wybudowanych
w
ramach
projektów
sieci
kanalizacyjnych.
Miernik 2: Liczba działań edukacyjno-promocyjnych związanych z realizacją polityki ekologicznej
państwa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik związany jest z zapewnieniem bezpieczeństwa
ekologicznego w poszczególnych województwach poprzez
Bazowa
PW
Planowane
prowadzenie odpowiednich działań w tym kierunku. Miernik
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obrazuje skalę prowadzonych działań na rzecz kształtowania
świadomości ekologicznej mieszkańców województwa.
7.813
7.814
7.857
7.907
7.907
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma charakter sumaryczny i uwzględnia liczbę przeprowadzonych
szkoleń, zorganizowanych spotkań, przeprowadzonych akcji promocyjnych oraz targów.
Zadanie 12.7.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba dodatkowych osób korzystających
z ulepszonego oczyszczania ścieków (RLM)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie
120.196 os. w 2015 r. oraz 690.615 os. w 2016 r.
82
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
Realizacja funkcji umożliwia obsługę ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz ich rodzin w ramach
systemów zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego. Wykonywane zadania związane są z działalnością na rzecz
zabezpieczenia bezpieczeństwa socjalnego obywateli, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych oraz
zapewnienia kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy i opieki. Państwo wspiera rodziny
z dziećmi, zarówno w aspekcie materialnym, jak i poprzez usługi społeczne, takie jak: instytucje opieki nad
małymi dziećmi, a w przypadku dzieci czasowo lub trwale pozbawionych opieki rodzicielskiej poprzez system
pieczy zastępczej oraz adopcję. Państwo wspiera również rodziny z dziećmi poprzez realizację rządowego
programu dla rodzin wielodzietnych, którego narzędziem jest Karta Dużej Rodziny. Jednym z realizowanych
celów jest ochrona aktywnych zawodowo obywateli przed skutkami różnego rodzaju ryzyka związanego
z aktywnością zawodową. Efekty działań monitorowane są za pomocą miernika „Stosunek liczby osób objętych
ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym”.
Relacja ta do 2017 r. stabilizuje się na poziomie 0,6. W ramach tej funkcji wykonywane zadania związane są
również z działalnością na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
Zadanie 13.1.W Pomoc i integracja społeczna
Celem polityki państwa w zakresie zadania jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych
Z
a
sytuacji życiowych. Państwo udziela wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji
d
a
n
zadań pomocy społecznej, osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej (w szczególności osobom samotnym
ie
w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym), a także finansuje działania w zakresie rehabilitacji
p
ri
społecznej osób niepełnosprawnych oraz działania na rzecz aktywności społecznej osób starszych. W ramach
o
ry
zadania prowadzone są również działania związane z finansowym wsparciem tworzenia lokali socjalnych,
te
mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Pomoc państwa związana jest także ze
tow
świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy przeciw
e
działaniem bezdomności. Ponadto, dąży się do zapewnienia klientom pomocy społecznej dobrej jakości usług
zgodnie z odpowiednim standardem oraz fachowej obsługi przez wykwalifikowany personel. W zakres zadania
wpisuje się również realizacja Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym oraz świadczeń dla weteranów misji poza granicami państwa. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
13,58 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
83
Miernik 1: Stosunek liczby osób korzystających z pomocy niepieniężnej do ogólnej liczby osób
korzystających z pomocy społecznej (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na obserwację skuteczności polityki
80
społecznej państwa, zmierzającej – zgodnie z założeniami
Strategii Europa 2020 oraz Strategii Rozwoju Kapitału
70
Ludzkiego 2020 do tworzenia warunków i zachęt do
aktywizacji i usamodzielnienia osób i rodzin korzystających
60
z pomocy społecznej. Narzędziem tej polityki są
50
50
50
50
50
świadczenia i usługi o charakterze niepieniężnym (np. prace
50
socjalne, poradnictwo specjalistyczne, usługi opiekuńcze,
mieszkania chronione, itp.), które sprzyjają włączeniu
40
społecznemu ludności defaworyzowanej.
30
20
Ryzyka:
Na niewykonanie wartości docelowej miernika może mieć
10
wpływ
spowolnienie
procesu
aktywizacji
osób
korzystających z pomocy społecznej.
0
2013
2014
2015
2016
2017
Informacje dodatkowe:
1.
Wartość miernika obliczana jest na podstawie liczby beneficjentów, którzy mogą jednocześnie korzystać z różnych
form pomocy: pieniężnych oraz niepieniężnych, co oznacza, że udziały osób korzystających z obu form pomocy nie
sumują się do 100%. Jednocześnie wartość ta uwzględnia również osoby niepełnosprawne (od 16 roku życia) objęte
działaniami w zakresie rehabilitacji, która finansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
2.
Efekty realizacji zadania możliwe są również dzięki finansowej partycypacji jednostek samorządu terytorialnego,
które w istotnym zakresie realizują zadania w obszarze pomocy społecznej.
Miernik 2: Liczba lokali i miejsc noclegowych tworzonych w ramach rządowego programu wsparcia
budownictwa dla najuboższych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla rezultaty pomocy państwa w zakresie
dotyczącym zapewnienia mieszkań i schronień dla osób
Bazowa
PW
Planowane
bezdomnych. Na wartość miernika składa się liczba
planowanych do utworzenia lokali socjalnych, mieszkań
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
chronionych, lokali komunalnych oraz liczba miejsc
w noclegowniach i domach dla osób bezdomnych, objętych
1.855
2.000
1.750
1.750
1.750
dopłatami z Funduszu Dopłat.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Odchylenia od planowanej wartości miernika mogą wystąpić w sytuacji zmian w kształtowaniu się wysokości kosztów
w budownictwie mieszkaniowym, decyzji inwestorów dotyczących wyboru tworzonego zasobu (lokale mieszkalne/miejsca
noclegowe), uwarunkowanych lokalnymi potrzebami, a także rzeczywistej struktury finansowania przedsięwzięć, które
różnią się od siebie poziomem wsparcia.
Miernik 3: Liczba wniosków złożonych przez osoby uprawnione do korzystania z pomocy dla weteranów
rozpatrzonych w terminach określonych w aktach prawnych do ogólnej liczby złożonych wniosków (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia pomiar sprawności obsługi świadczenia
pomocy oferowanej przez państwo weteranom misji poza
Bazowa
PW
Planowane
granicami państwa. Pomoc ta udzielana jest na podstawie
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
granicami państwa, a jej celem jest wsparcie weteranów
w przezwyciężaniu trudności życiowych.
100
100
100
100
100
84
Miernik 4: Stosunek liczby osób korzystających z różnych form pomocy do ogólnej liczby mieszkańców
w województwie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skali pomocy udzielanej osobom
i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej w ramach systemu
Bazowa
PW
Planowane
pomocy społecznej. Pozwala określić tendencje w zakresie
realizowanych w obszarze pomocy społecznej działań
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
związanych
z
usamodzielnieniem
klientów
pomocy
społecznej. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
6,8
6,7
6,1
6,1
6,1
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika związane jest ze zmianą sytuacji gospodarczej, w tym w szczególności na rynku pracy
(wpływ na zmianę liczby świadczeniobiorców), ze zmianami w przepisach, brakiem zainteresowania lub rezygnacją
uprawnionych osób z korzystania z różnych form pomocy.
W ramach zadania 13.1.W planowane jest również realizacja Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Działanie to realizowane będzie przez Agencję Rynku Rolnego, dla której
działalności przyjęto miernik pn. „Ilość produktów dostarczonych do magazynów organizacji partnerskich (w
tonach)”, a planowana wartość miernika w latach 2015-2016 wynosi po 70.000 ton rocznie oraz 80.000 ton w
2017 r. Ponadto, działanie to realizowane będzie przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba osób objętych pomocą żywnościową”, a planowana wartość miernika
na 2015 r. wynosi 2,5 mln osób.
Zadanie 13.2. Świadczenia społeczne
W ramach zadania wykonuje się czynności mające na celu zapewnienie środków dla osób uprawnionych do
korzystania ze świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia społecznego. Polegają one
na wypłacie świadczeń należnych z ubezpieczeń społecznych (emerytur, rent i zasiłków), z ubezpieczenia
społecznego rolników, z zaopatrzenia emerytalno-rentowego żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy służb
mundurowych, uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. W ramach zadania realizowane są
również działania związane z tworzeniem podstaw prawnych efektywnego funkcjonowania systemów
ubezpieczeń społecznych i zaopatrzenia społecznego. Wiodącym działem administracji rządowej dla
powyższego zadania jest Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
238,67 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie
powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla relację osób, które objęte są
Wartości miernika
ubezpieczeniem emerytalnym oraz rentowym w ramach
systemu powszechnych ubezpieczeń społecznych oraz
ogólnej liczby osób w wieku produkcyjnym, która silnie
Bazowa
PW
Planowane
determinuje sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych oraz kondycję finansów publicznych w sytuacji
niekorzystnych trendów demograficznych, wynikających
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z procesu starzenia się społeczeństwa (jednoczesnego
wydłużania przeciętnej długości życia, w tym również
okresu pobierania świadczeń, oraz stosunkowo niskiego
współczynnika dzietności), które skutkują zwiększeniem
0,59
0,60
0,61
0,61
0,62
tzw. obciążenia demograficznego.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na przewidywaną wartość miernika mają przede wszystkim czynniki demograficzne oraz ekonomiczno-społeczne
– na wzrost bądź spadek liczby osób objętych ubezpieczeniami społecznymi oddziałuje w szczególności poziom
zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz stopa bezrobocia. Na wartość miernika wpływają również czynniki
demograficzne (warunkujące liczbę osób w wieku produkcyjnym), a także uwarunkowania prawne dotyczące wieku
emerytalnego.
85
Miernik 2: Wskaźnik ściągalności składek na ubezpieczenia społeczne (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
do
skuteczności,
efektywności
i sprawności działań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie poboru składek na ubezpieczenia społeczne, które
umożliwiają finansowanie wypłaty świadczeń z Funduszu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Ubezpieczeń
Społecznych
oraz
Funduszu
Emerytur
Pomostowych.
94,1
98,5
98,5
98,5
98,5
Ryzyka:
Planowana wartość miernika uzależniona jest m.in. od
sytuacji
gospodarczej
kraju,
warunkującej
kondycję
Informacje dodatkowe:
finansową płatników składek, wobec których Zakład
W ujęciu skonsolidowanym miernik dotyczy również
podejmuje swoje działania. Obserwacja odchyleń od
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu
wartości prognozowanej pozwala m.in. na identyfikację
Emerytur Pomostowych, których dysponentem jest ZUS.
obszarów działania Zakładu i procesów wymagających
ewentualnej weryfikacji i optymalizacji, celem przywrócenia
pożądanego stanu/poziomu miernika.
Miernik 3: Wskaźnik terminowości realizacji wniosków emerytalno-rentowych
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla terminowość obsługi przez Kasę
Rolniczego
Ubezpieczenia
Społecznego
składanych
Bazowa
PW
Planowane
wniosków emerytalno-rentowych, pozwalając na ocenę
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
sprawności i efektywności obsługi zainteresowanych przez
KRUS.
1
>0,99
>0,99
>0,99
>0,99
Ryzyka:
Na planowaną wartość miernika wpływ ma przede
Informacje dodatkowe:
wszystkim
liczba
złożonych
wniosków
emerytalno-
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
rentowych, które wynikają z uwarunkowań społeczno-
poziomie
zadania
wpisuje
się
również
Fundusz
ekonomicznych, współczynnika śmiertelności oraz zmian
Emerytalno-Rentowy, którego dysponentem jest Prezes
prawnych. Ponadto, wartość miernika uzależniona jest od
KRUS.
czynników
obiektywnych,
tj.
sprawności
systemów
informatycznych oraz czynnika ludzkiego.
Miernik 4: Liczba emerytów i rencistów przypadających na 1 pracownika organu emerytalnego
w przeliczeniu na pełne etaty (w os.)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie efektywności, w tym
Wartości miernika
efektywności kosztowej Zakładu Emerytalno-Rentowego
MSW realizującego wypłaty świadczeń pieniężnych
Bazowa
PW
Planowane
z zaopatrzenia emerytalnego i rentowego, przysługujących
zwolnionym ze służby funkcjonariuszom oraz uprawnionym
członkom ich rodzin. Miernik dostarcza informacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zarządczych,
umożliwiających
optymalizację
liczby
pracowników (a co za tym idzie kosztów) obsługi systemu
551
<560
<560
<560
<560
świadczeń.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Zakład Emerytalno-Rentowy MSW prowadzi obsługę świadczeń emerytalno-rentowych dla byłych funkcjonariuszy
następujących służb: Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej. W krótkim
okresie odchylenia od planowanej wartości miernika mogą wynikać ze zmian prawnych oraz indywidualnych decyzji
funkcjonariuszy o odejściu ze służby.
86
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei