eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Funkcja 14. Rynek pracy
Podstawowym zadaniem w ramach funkcji jest wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu. Celem
polityki państwa jest dążenie do pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, osiągnięcia
wysokiej jakości pracy, wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej i zwiększenia mobilności na rynku
pracy. W ramach funkcji stosowane są instrumenty z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób
niepełnosprawnych, różne formy pomocy dla pracodawców zatrudniających takie osoby oraz
zindywidualizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Państwo prowadzi również działalność na
rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozwoju instytucji dialogu społecznego. Podstawowy cel dla
zadań i podzadań przypisanych do funkcji 14. określony jest jako zwiększenie aktywności zawodowej, do
którego pomiaru zastosowano – wskaźnik zatrudnienia (odsetek osób pracujących powyżej 15 roku życia).
Prognozowane jest systematyczne zwiększanie aktywności zawodowej, co związane będzie z poprawą wartości
miernika z 51,3% w 2015 r. do 52,2% w 2017 r.2
Zadanie 14.1.W Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu
W ramach zadania realizowane są działania związane ze zmniejszaniem bezrobocia oraz zapewnieniem
skutecznego i efektywnego nadzoru nad działalnością publicznych służb zatrudnienia i przestrzeganiem
standardów usług na rynku pracy. Obok działań systemowych, związanych z tworzeniem ram prawnych
e
w

rynku pracy oraz koordynacją i podnoszeniem jakości pracy publicznych służb zatrudnienia na terenie kraju, czy
opracowywaniem regulacji prawnych w zakresie stosunków pracy, tworzone i realizowane są również programy
teto
na rzecz promocji zatrudnienia (m.in. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,
ry
współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego), łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
rio
zawodowej, przygotowywane i wdrażane są rozwiązania z zakresu zarządzania migracjami odpowiadające
ie p
n

potrzebom rynku pracy, prowadzone są działania z zakresu równego statusu kobiet
a
d
a

i mężczyzn na rynku pracy, a także działania związane z budową, utrzymaniem i rozwojem systemu
Z
teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia. Realizacja zadania obejmuje także zapobieganie
wykluczeniu społecznemu oraz pomoc beneficjentom w powrocie na rynek pracy, jak również finansowanie
zasiłków i świadczeń dla osób bezrobotnych. W zakresie polityki zatrudnienia i przeciwdziałania marginalizacji
oraz wykluczeniu społecznemu szczególna uwaga poświęcona jest wkraczającej na rynek pracy młodzieży oraz
aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Praca
oraz Zabezpieczenie społeczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
16,47 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:




2 Dane Ministerstwa Finansów
92
Miernik 1: Liczba osób objętych aktywnymi programami rynku pracy (w os.)
Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
działania
państwa
związane
z wsparciem i modernizacją publicznych służb, które
przekładają się na procesy aktywizacji osób bezrobotnych
800 000
oraz jakość współpracy z pracodawcami i innymi klientami
urzędów pracy. W sposób bezpośredni pozwala on
monitorować skalę aktywnych form przeciwdziałania
683 179
bezrobociu finansowanych ze środków Funduszu Pracy,
stanowiąc jednocześnie jeden z podstawowych elementów
621 073
analizy
efektywności
kosztowej
i
zatrudnieniowej
wydatkowania
tych
środków,
w
tym
w
ujęciu
600 000
564 612
porównawczym.
Ryzyka:
513 284
Na wartość miernik wpływ mają również, oprócz
475 703
koniunktury gospodarczej, struktura bezrobocia oraz
struktura działań aktywizacyjnych dobieranych przez
urzędy pracy w sposób adekwatny do lokalnych warunków
na rynku pracy.
400 000
Informacje dodatkowe:
1.
Wartość miernika odzwierciedla liczbę osób, które
w poszczególnych latach wykonywać będą pracę
subsydiowaną,
korzystać
ze
szkoleń,
staży,
przygotowania zawodowego dorosłych, a także bonów
zatrudnieniowych, bonów na zasiedlenie, dodatków
aktywizacyjnych, itp. Ponadto, obejmuje ona również
200 000
beneficjentów programów specjalnych na rzecz
aktywizacji osób bezrobotnych, w tym projektów
pilotażowych, których celem jest przetestowanie
innowacyjnych rozwiązań aktywizacyjnych.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
poziomie zadania wpisują się przede wszystkim
wydatki ze środków Funduszu Pracy przeznaczane na
0
przedsięwzięcia związane ze wspieraniem zatrudnienia
i przeciwdziałaniem bezrobociu, a w odniesieniu do
2013
2014
2015
2016
2017
aktywizacji osób niepełnosprawnych – wydatki

z Państwowego
Funduszu
Rehabilitacji
Osób
Niepełnosprawnych.

Miernik 2: Liczba osób młodych objętych wsparciem w ramach PO WER (w osobach)
Opis miernika:
Miernik obrazuje skalę wsparcia udzielanego przez
Wartości miernika
Wojewódzkie
Urzędy
Pracy
w
ramach
Programu
Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) osobom
młodym, poniżej 30-tego roku życia, z grupy tzw. NEETs
Bazowa
PW
Planowane
(ang. „not in education, employment or training”, tj. osób,
które nie uczą się, nie pracują i nie przygotowują do
zawodu). Wsparcie ukierunkowane jest na aktywizację
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zawodową tych osób i poprawę ich sytuacji na rynku pracy,
m.in. za pomocą instrumentów i usług rynku pracy
przewidzianych
ustawą
o
promocji
zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, tj. np. pośrednictwa pracy,
nd.
nd.
1.836
21.980
37.980
poradnictwa zawodowego, szkoleń, itp.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika uzależniona jest głównie od poziomu
Wartość miernika podawana jest narastająco i uwzględnia
zainteresowania beneficjentów aplikowaniem o środki oraz
każdą osobę, której udzielono wsparcia jednokrotnie
poziomu
zainteresowania
osób
młodych
udziałem
(w momencie rozpoczęcia uczestnictwa w projekcie,
w projektach.
niezależnie od form wsparcia, w których uczestniczyła).


93
Miernik 3: Liczba wniosków o udzielenie pomocy rekonwersyjnej w zakresie przekwalifikowania
zawodowego rozpatrzonych w ustawowym terminie do liczby wniosków złożonych przez osoby
uprawnione (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa terminowość oraz skuteczność obsługi
żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej,
Bazowa
PW
Planowane
uprawnionych
do
pomocy
w
zakresie
aktywizacji
i przekwalifikowania zawodowego, udzielanej na podstawie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych.
100
100
100
100
100
Informacje dodatkowe:
Pomoc rekonwersyjna w zakresie przekwalifikowania zawodowego obejmuje m.in. doradztwo zawodowe, pośrednictwo
pracy, a także współpracę jednostek wojskowych z władzami samorządowymi oraz instytucjami rynku pracy.

Miernik 4: Stosunek liczby utrzymanych w mocy aktów administracyjnych wydanych w I instancji do
liczby wszystkich złożonych odwołań (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik obrazuje zgodność z prawem i jakość orzecznictwa
Bazowa
PW
Planowane
administracyjnego organów I instancji publicznych służb
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zatrudnienia. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów
76,4
76,4
76,9
77,5
78,0
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na kształtowanie się wartości miernika wpływ mogą mieć
Zmiana miernika wynika z udoskonalenia prac nad
zmiany w obowiązujących przepisach prawa, zmiana
planowaniem w układzie zadaniowym oraz ujednolicenia
dostępności do usług i instrumentów rynku pracy dla osób
pomiaru zadań publicznych przez wszystkie urzędy
bezrobotnych i poszukujących pracy.
wojewódzkie.

Zadanie 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy i warunków pracy
Zadanie obejmuje działania państwa, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy oraz
ochrona roszczeń pracowniczych. W szczególności działania te polegają na dostosowywaniu regulacji
i instytucji rynku pracy do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych, poprawie bezpieczeństwa
i warunków pracy, a także działalności legislacyjnej w zakresie stosunków pracy, w tym wynagrodzeń,
świadczeń pracowniczych i warunków pracy. Ponadto, realizacja zadania umożliwia również ochronę
i zaspokojenie podstawowych roszczeń pracowniczych w przypadku niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności. Zadanie obejmuje również działalność nadzorczo-kontrolną
realizowaną przez Państwową Inspekcję Pracy, której celem jest doprowadzenie warunków pracy
w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy oraz działalność informacyjno-
promocyjną, a także programy prewencyjne adresowane do osób oraz podmiotów zainteresowanych poprawą
bezpieczeństwa i warunków pracy. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,53 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu stwierdzających naruszenie przepisów
prawa pracy (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla poziom zgodności warunków pracy
w kontrolowanych przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP)
podmiotach
z
przepisami
prawa
pracy,
w
tym
Bazowa
PW
Planowane
w szczególności przepisami i zasadami bezpieczeństwa
i higieny pracy. Obserwacja miernika pozwala równocześnie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
na
analizowanie
skuteczności
realizacji
działalności
nadzorczo-kontrolnej PIP i jej oddziaływania na poziom
przestrzegania prawa pracy.
63,22
60
60
60
60
94
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Stabilność wartości miernika odzwierciedla dążenie do jak
Wpływ na wartość miernika mogą mieć czynniki zewnętrzne,
najszerszego ograniczenia liczby przypadków naruszenia
takie jak np. kondycja finansowa poszczególnych zakładów
przepisów prawa pracy wśród kontrolowanych przez PIP
pracy, wpływająca na zmianę sposobu zarządzania pracą
podmiotów, m.in. za pośrednictwem długofalowych
i zasobami ludzkimi przez konkretnych pracodawców,
i efektywnych działań organów PIP w obszarach
przypadki tolerowania (przyzwolenia) przez pracodawców
najważniejszych zagrożeń zawodowych. Działania te
i osoby bezpośredniego nadzoru odstępstw od wymagań
planowane

m.in.
na
podstawie
wyników
przepisów prawa pracy, w tym bhp, które pośrednio
przeprowadzonych kontroli, a także zaleceń lub wniosków:
powodują pogorszenie się stanu przestrzegania przepisów
Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP, komisji sejmowych,
prawa pracy.
innych instytucji państwowych oraz organów nadzoru nad
warunkami pracy, jak też partnerów społecznych.

Miernik 2: Liczba osób, którym wypłacono świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
gospodarowania
środkami
Funduszu
Gwarantowanych
Świadczeń
Bazowa
PW
Planowane
Pracowniczych (FGŚP), z którego zaspokajane są roszczenia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
pracownicze w razie niemożliwości ich zaspokojenia przez
pracodawcę.
34.568
35.525
34.346
32.924
32.594
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Odchylenia od przewidywanej wartości miernika wynikają ze specyfiki zadania w zakresie finansowanym ze środków
FGŚP – liczba beneficjentów wypłat z Funduszu uzależniona jest od koniunktury gospodarczej i kondycji finansowej
podmiotów gospodarczych, determinującej ich wypłacalność (spadek wartości miernika poniżej wartości prognozowanych
jest więc zjawiskiem pozytywnym).

Zadanie 14.3.W Wspieranie rozwoju i organizowanie dialogu i partnerstwa społecznego
Zadanie obejmuje przedsięwzięcia skierowane na zwiększanie roli dialogu i partnerstwa społecznego
w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych. Aktywność administracji publicznej umożliwia
wsparcie dialogu i partnerstwa społecznego, jak również wsparcie w zakresie rozwiązywania sporów
zbiorowych i mediacji oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zadanie ukierunkowane jest na
rozwój i promocję dialogu społecznego w różnych formach, jako jednego z najbardziej efektywnych modeli
tworzenia polityk publicznych państwa, polegającego na szerokiej partycypacji społecznej. Dialog społeczny
umożliwia większą, społeczną akceptację rozwiązań, a tym samym większą stabilność stanowionego prawa.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,01 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba podmiotów administracji publicznej i spoza niej, w tym partnerów społeczno-
gospodarczych, z którymi utrzymywana jest współpraca w obszarze rozwoju dialogu i partnerstwa
społecznego (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia liczbę podmiotów, z którymi
utrzymywana
jest
współpraca
w
ramach
dialogu
i partnerstwa
społecznego.
Liczba
zaangażowanych
Bazowa
PW
Planowane
partnerów
społecznych
jest
jednym
z
czynników
świadczących o jakości, skuteczności i efektywności dialogu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
społecznego, gdyż determinuje możliwości reprezentacji
i uzgadniania poglądów i interesów zróżnicowanych grup
253
258
260
260
260
społecznych w systemowy i ustrukturyzowany sposób.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Dialog społeczny we wszystkich prowadzonych formach umożliwia kooperację trzech równorzędnych partnerów (władz
publicznych, pracodawców i związków zawodowych). Ewentualne niewykonanie wartości miernika może mieć przyczynę
natury zewnętrznej, a powodzenie działań publicznych ukierunkowanych na wzmocnienie dialogu i partnerstwa
społecznego uwarunkowane jest zaangażowaniem i wolą współpracy wszystkich partnerów.


95
Miernik 2: Stosunek liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych koordynowanych przez Wojewodę do
liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych zgłoszonych do Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego
(w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba
inicjatyw
społeczno-gospodarczych
stanowi
wyznacznik poziomu wszystkich inicjatyw społeczno-
Bazowa
PW
Planowane
gospodarczych
realizowanych
w
województwie
i odzwierciedla stopień realizacji założeń wypracowanych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przez wojewodę oraz partnerów społecznych w ramach
dialogu społecznego prowadzonego w ramach Wojewódzkiej
56,1
51,6
49,3
49,3
49,3
Komisji Dialogu Społecznego (WKDS).
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Stopień realizacji oraz liczebność inicjatyw Wojewodów
Nastąpiła
modyfikacja
miernika
w
zakresie
uzależniony jest m.in. od sytuacji społeczno-ekonomicznej w
doprecyzowania
przedmiotowego
zakresu
inicjatyw
województwie, jak również od aktywności podmiotów
społeczno-gospodarczych (przez wskazanie, że są to
zewnętrznych,
zgłaszających
określone
inicjatywy
inicjatywy zgłaszane do WKDS i koordynowane w ramach
i propozycje współpracy do WKDS.
WKDS).

96
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: