Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Miernik 2: Stosunek liczby stref, w których zostały przekroczone poziomy norm emisji zanieczyszczeń do
liczby stref ujętych w programie/programach poprawy jakości powietrza (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie stopnia ograniczenia
Wartości miernika
zanieczyszczeń powietrza. Wskazanie stref, w których
zostały przekroczone poziomy norm emisji zanieczyszczeń
Bazowa
PW
Planowane
pozwala realizować programy redukowania substancji
zanieczyszczających powietrze, w wyniku czego podnosi się
stan zdrowotności ludności w strefie objętej danym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
programem. Miernik pozwala na określenie stanu jakości
powietrza, a pośrednio skuteczności działań na rzecz jego
118,75
102,63
100,00
100,00
100,00
poprawy. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości miernika może być występowanie nieprzewidzianych zdarzeń
stwarzających zagrożenie dla środowiska.
Zadanie 12.2.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Ilość unikniętej lub ograniczonej emisji dwutlenku
węgla (w Mg/rok)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 192.788 Mg w 2015 r.,
233.811 Mg w 2016 r. oraz 341.729 Mg w 2017 r.
Zadanie 12.3.W Gospodarka zasobami i strukturami geologicznymi
W ramach zadania prowadzone są działania związane z realizacją przedsięwzięć geologicznych, których celem
jest rozpoznawanie budowy geologicznej kraju pod kątem możliwości zaopatrzenia ludności oraz
sektorów gospodarczych w kopaliny i wody podziemne wraz z ich ochroną. Realizacja zadania polega
przede wszystkim na koncesjonowaniu działalności górniczej oraz rozporządzaniu informacją geologiczną.
Wykonywane są działania ukierunkowane na rozpoznanie budowy geologicznej w zakresie: kartografii,
dokumentowania zasobów wód podziemnych, badań geośrodowiskowych, rozpoznania możliwości
wykorzystania energii geotermalnej oraz koncesjonowania wód mineralnych, leczniczych i solanek. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,19 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba wydanych koncesji i decyzji zmieniających koncesje na działalność określoną w ustawie
Prawo geologiczne i górnicze w stosunku do liczby wydanych koncesji i decyzji zmieniających koncesje
w roku poprzednim (w szt./szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala na pomiar poziomu zainteresowania
Wartości miernika
przedsiębiorstw
branży
geologicznej
i
górniczej
w inwestowanie
w
poszukiwanie,
rozpoznawanie
i wydobywanie
kopalin
ze
złóż
oraz
podziemne
Bazowa
PW
Planowane
bezzbiornikowe magazynowanie substancji bądź podziemne
składowanie odpadów, obrazując tym samym skuteczność
polityki
Państwa
w
zakresie
tworzenia
warunków
sprzyjających rozwijaniu takiej działalności, a w dłuższej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
perspektywie wzrostu bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Jednocześnie, w toku wykonywania działalności objętej
koncesją
prowadzone
są
roboty
geologiczne,
które
201/121
212/201
135/212
135/135
135/135
przyczyniają się do rozpoznania budowy geologicznej kraju.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko związane z realizacją miernika na zakładanym poziomie wynika z występowania braków formalnych we
wnioskach koncesyjnych lub też występowania konkurencyjnych wniosków koncesyjnych, które dotyczą pokrywających
się w całości lub w części obszarów badań, co powoduje wydłużenie postepowania administracyjnego z uwagi na
konieczność uzupełnienia wniosku lub jego złożoność.
77
Miernik 2: Stosunek liczby gmin, w których przeprowadzono inwentaryzację zasobów geologicznych do
ogólnej liczby gmin w województwie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie działań związanych
z zapewnieniem
informacji
w
zakresie
możliwości
Bazowa
PW
Planowane
zaopatrzenia
ludności
oraz
sektorów
gospodarczych
w kopaliny i wody podziemne wraz z ich ochroną, a także
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
działań związanych z aktualizacją informacji o tych
zasobach. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
35,19
35,40
35,96
36,32
36,68
Zadanie 12.3.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba wykonanych egzemplarzy opracowań
geologicznych (w szt.)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 1.016 szt. w 2015 r.,
185 szt. w 2016 r. oraz 141 szt. w 2017 r.
Zadanie 12.4.W Gospodarka odpadami
Realizacja zadania polega na zapewnieniu racjonalnej gospodarki odpadami, tj. w sposób, który nie zagraża
e
w
życiu i zdrowiu ludzi oraz środowisku, a także zapewnieniu właściwych kwalifikacji osób uprawnionych do
prowadzenia składowisk odpadów. Cel ten osiągany jest w szczególności przez projektowanie instrumentów
teto
prawnych i organizacyjnych umożliwiających wdrożenie zasady ochrony środowiska w zakresie gospodarki
ry
odpadami. Wspierane są także przedsięwzięcia związane z tworzeniem systemu zagospodarowania odpadów
rio
komunalnych i innych niż komunalne oraz gospodarowaniem tymi odpadami (w tym poddawaniem odpadów
ie p
n
odzyskowi i unieszkodliwianiu), jak również projekty umożliwiające redukcję źródeł negatywnego wpływu
a
d
a
odpadów na środowisko. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Z
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,91 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek gmin, które wdrożyły system selektywnego zbierania odpadów u źródła w relacji do
gmin ogółem w kraju (w %)
Opis miernika:
100
100
Miernik prezentuje postępy we wdrażaniu systemów
100
90
selektywnego zbierania odpadów u źródła, które umożliwiają
racjonalizację gospodarki odpadami, w tym ich efektywny
80
odzysk i recykling. Miernik ten pozwala jednocześnie ocenić
80
poziom dostosowania polskiego systemu w tym zakresie do
wymogów europejskich oraz poziom ograniczenia presji na
60
środowisko.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
40
Wdrażanie systemów selektywnego zbierania odpadów
wymaga zaangażowania licznych podmiotów, w tym
obywateli. Ryzyko dotyczące realizacji wartości miernika
20
związane jest więc m.in. z wciąż niską świadomością
0
mieszkańców poszczególnych gmin w zakresie korzyści
0
płynących z segregacji odpadów. Ponadto, na wartość
2013
2014
2015
2016
2017
miernika maja wpływ czynniki związane z postępowaniami
przetargowymi (np. brak zgłoszenia się oferentów,
odwołania, itp.).
78
Miernik 2: Stosunek liczby osób posiadających uprawnienia do prowadzenia składowisk odpadów do
liczby regionów gospodarowania odpadami (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla liczbę osób z uprawnieniami do
prowadzenia składowisk odpadów przypadających na region
Bazowa
PW
Planowane
gospodarowania odpadami. Dostarcza tym samym informacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
o tym, czy liczba takich osób jest wystarczająca. Miernik
odnosi się do działalności Wojewodów.
520/64
545/68
552/68
562/68
563/68
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzykiem mającym wpływ na określone wartości miernika
Od 2014 r. wartość miernika prezentowana jest
może być spadek zainteresowania przystępowaniem do
w odniesieniu do liczby regionów gospodarowania
egzaminu
potwierdzającego
kwalifikacje
w
zakresie
odpadami.
gospodarowania odpadami.
Zadanie 12.4.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Masa odpadów poddana odzyskowi lub
unieszkodliwieniu (w Mg/rok)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 281.438 Mg
w 2015 r., 270.000 Mg w 2016 r. oraz 310.000 Mg w 2017 r.
Zadanie 12.5.W Gospodarowanie zasobami wodnymi
W ramach zadania prowadzone są działania, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego
Z
a
d
mieszkańców. Zadanie umożliwia zaspokojenie potrzeb wodnych ludności i gospodarki narodowej
a
n
w połączeniu z utrzymaniem dobrego stanu wód i związanych z nimi ekosystemów, właściwym utrzymaniem
ie
majątku związanego z gospodarką wodną, a także poprawę bezpieczeństwa powodziowego i zapobieganie
p
ri
skutkom suszy poprzez budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury przeciwpowodziowej
o
ry
i zapobiegającej skutkom suszy. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Środowisko
tet
i Gospodarka wodna.
o
w
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
e
1,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień zaawansowania prac nad opracowaniem planów zarządzania ryzykiem powodziowym
(w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie stanu zaawansowania
Wartości miernika
prac
nad
kluczowymi
dokumentami
planistycznymi
w zakresie ochrony przeciwpowodziowej kraju, jakimi będą
plany
zarządzania
ryzykiem
powodziowym,
które
Bazowa
PW
Planowane
sporządzane są – zgodnie z wymogami Dyrektywy
Powodziowej UE – dla obszarów dorzeczy i regionów
wodnych. Plany te obejmować będą m.in. mapy zagrożenia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i mapy
ryzyka
powodziowego,
a
także
działania
umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego
mieszkańców, których realizacja rozpocznie się w 2016 r.
umożliwiając ograniczenie potencjalnych negatywnych
70
90
100
nd
nd
skutków powodzi dla życia i zdrowia ludzi, środowiska,
dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Miernik wykorzystywany będzie do pomiaru stopnia
Ryzyko prawidłowej realizacji miernika, tj. zakończenia
realizacji zadania do końca 2015 r. – wraz zakończeniem
procesu
opracowania
planów
zarządzania
ryzykiem
procesu opracowania planów zarządzania ryzykiem
powodziowym do końca 2015 r., związane jest z możliwością
powodziowym pomiarem objęta zostanie efektywność oraz
niezgłoszenia
się
oferentów
w
prowadzonych
skuteczność sposobu realizacji przewidzianych w nich
postępowaniach przetargowych.
przedsięwzięć.
79
Miernik 2: Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla bezpośrednie rezultaty przedsięwzięć
inwestycyjnych realizowanych w ramach działania 3.1.
Bazowa
PW
Planowane
Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przeciwpowodziowego w ramach priorytetu III Programu
Operacyjnego
Infrastruktura
i
Środowisko,
które
ukierunkowane są m.in. na poprawę jakości wód
powierzchniowych i podziemnych, zwiększenie zasobów
0
65.557
65.557
nd.
nd.
wody na potrzeby ludności i gospodarki oraz minimalizację
skutków negatywnych zjawisk naturalnych.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Głównymi przyczynami niewykonania wartości miernika
Z uwagi na zakończenie perspektywy finansowej UE
może być występowanie trudnych do przewidzenia sytuacji
2007-2013 miernik stosowany będzie do końca 2015 r.
zewnętrznych
(np.
atmosferycznych,
sprzętowych,
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
osobowych),
które
skutkować
mogą
niemożnością
poziomie
zadania
wpisują
się
również
wydatki
terminowego
wykonania
prac
budowlanych
przez
finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
wykonawców i przesunięciem terminów zakończenia
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
realizacji konkretnych projektów na lata kolejne.
Miernik 3: Stosunek liczby ludności województwa objętej programem do liczby ludności województwa,
która pozostaje na obszarze zagrożonym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie założeń dyrektywy
powodziowej 2007/60/WE w sprawie oceny ryzyka
Bazowa
PW
Planowane
powodziowego. Miernik odnosi się do działalności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Wojewodów. Wartość miernika prezentowana jest dla
każdego roku odrębnie.
27,7
25,5
76,9
76,6
73,2
Ryzyka:
Ryzykiem mającym wpływ na wartość miernika mogą być zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym, np. klęski żywiołowe.
Zadanie 12.5.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową
(w tys. os.). Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 262 tys. os. w 2015 r., 110 tys. os.
w 2016 r. oraz 1.389 tys. os. w 2017 r.
Zadanie 12.6.W Kontrola, monitoring środowiska i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska
Celem zadania jest ochrona stanu środowiska poprzez działania kontrolne, monitorujące oraz
przeciwdziałające zagrożeniom środowiska. W jego ramach realizowany jest program Państwowego
Monitoringu Środowiska zapewniający pełne i wiarygodne informacje o stanie środowiska w zakresie
wszystkich jego elementów dla potrzeb zarządzania środowiskiem oraz zapewnienie wysokiej jakości danych
porównywalnych w skali kraju i Unii Europejskiej dla potrzeb sprawozdawczości krajowej i międzynarodowej.
Realizowane są również działania, które mają na celu zwiększanie poziomu ochrony przed skutkami zagrożeń
naturalnych i poważnych awarii, a także usuwanie skutków awarii w środowisku oraz prowadzenie nadzoru
w tym zakresie. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,39 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
80
Miernik 1: Stopień zrealizowanych: 1) ocen, 2) raportów, 3) sprawozdań w zakresie ochrony środowiska
(w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia bezpośredni monitoring aktywności
Wartości miernika
i skuteczności działania administracji publicznej w zakresie
kontroli przestrzegania przepisów ochrony środowiska oraz
wykonywania
Państwowego
Monitoringu
Środowiska
Bazowa
PW
Planowane
(PMŚ), w szczególności wytwarzania, na podstawie
prowadzonych badań, pomiarów i obserwacji środowiska,
ocen stanu i jakości poszczególnych komponentów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
środowiska, które stanowią podstawę opracowywania przez
organy administracji publicznej planów i programów
1)100
1)100
1)100
1)100
1)100
naprawczych, a także wywiązania się z zobowiązań
2)100
2)100
2)100
2)100
2)100
międzynarodowych względem Unii Europejskiej i ONZ.
3)100
3)100
3)100
3)100
3)100
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko realizacji miernika na zakładanym poziomie związane jest m.in. z niższą od przewidywanej dostępnością
specjalistycznego sprzętu (np. w wyniku awarii) wykorzystywanego przez inspekcję ochrony środowiska do prowadzenia
badan i pomiarów niezbędnych do opracowywania raportów i ocen.
Miernik 2: Stosunek liczby skontrolowanych podmiotów przestrzegających przepisy i warunki
korzystania ze środowiska do ogólnej liczby skontrolowanych podmiotów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności kontrolnej prowadzonej
przez
administrację
publiczną
dotyczącej
warunków
korzystania ze środowiska wśród ogółu podmiotów. Pozwala
Bazowa
PW
Planowane
dokonać oceny przestrzegania przepisów oraz wymogów
z zakresu ochrony środowiska przez kontrolowane podmioty,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
pośrednio opisuje więc również skuteczność działania
Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska. Miernik
odnosi się do działalności Wojewodów.
53,80
52,47
52,91
53,90
53,97
Ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie nagłych, nieprzewidzianych zadań zleconych przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, jak również zmiany przepisóm.n.krajowych i unijnych skutkujących np.
zmianą zakresu realizowanych zadań kontrolnych.
Zadanie 12.6.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba nowych lub zmodernizowanych stanowisk
pomiarowych i innych narzędzi w zakresie monitoringu (w szt.)”. Planowane wartości miernika kształtować się
będą na poziomie 25 szt. w 2015 r., 35 szt. w 2016 r. oraz 25 szt. w 2017 r.
Zadanie 12.7.W Zintegrowane działania na rzecz ochrony środowiska
Celami zintegrowanych działań na rzecz ochrony środowiska są zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego
kraju i tworzenia podstaw do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego oraz kształtowanie
świadomości ekologicznej mieszkańców. Zadanie polega głównie na tworzeniu instrumentów i warunków
niezbędnych dla realizacji polityki ekologicznej państwa, opracowywaniu ekspertyz, analiz dotyczących ochrony
środowiska i zrównoważonego rozwoju, udostępnianiu informacji o środowisku, a także wspieraniu
przedsiębiorstw w dostosowywaniu do wymogów ochrony środowiska. Realizowane są także inicjatywy
w zakresie promowania zachowań proekologicznych i edukacji środowiskowej oraz wsparcia rozbudowy
infrastruktury ochrony środowiska. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
81
liczby stref ujętych w programie/programach poprawy jakości powietrza (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie stopnia ograniczenia
Wartości miernika
zanieczyszczeń powietrza. Wskazanie stref, w których
zostały przekroczone poziomy norm emisji zanieczyszczeń
Bazowa
PW
Planowane
pozwala realizować programy redukowania substancji
zanieczyszczających powietrze, w wyniku czego podnosi się
stan zdrowotności ludności w strefie objętej danym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
programem. Miernik pozwala na określenie stanu jakości
powietrza, a pośrednio skuteczności działań na rzecz jego
118,75
102,63
100,00
100,00
100,00
poprawy. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
Ryzyka:
Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości miernika może być występowanie nieprzewidzianych zdarzeń
stwarzających zagrożenie dla środowiska.
Zadanie 12.2.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Ilość unikniętej lub ograniczonej emisji dwutlenku
węgla (w Mg/rok)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 192.788 Mg w 2015 r.,
233.811 Mg w 2016 r. oraz 341.729 Mg w 2017 r.
Zadanie 12.3.W Gospodarka zasobami i strukturami geologicznymi
W ramach zadania prowadzone są działania związane z realizacją przedsięwzięć geologicznych, których celem
jest rozpoznawanie budowy geologicznej kraju pod kątem możliwości zaopatrzenia ludności oraz
sektorów gospodarczych w kopaliny i wody podziemne wraz z ich ochroną. Realizacja zadania polega
przede wszystkim na koncesjonowaniu działalności górniczej oraz rozporządzaniu informacją geologiczną.
Wykonywane są działania ukierunkowane na rozpoznanie budowy geologicznej w zakresie: kartografii,
dokumentowania zasobów wód podziemnych, badań geośrodowiskowych, rozpoznania możliwości
wykorzystania energii geotermalnej oraz koncesjonowania wód mineralnych, leczniczych i solanek. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,19 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba wydanych koncesji i decyzji zmieniających koncesje na działalność określoną w ustawie
Prawo geologiczne i górnicze w stosunku do liczby wydanych koncesji i decyzji zmieniających koncesje
w roku poprzednim (w szt./szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala na pomiar poziomu zainteresowania
Wartości miernika
przedsiębiorstw
branży
geologicznej
i
górniczej
w inwestowanie
w
poszukiwanie,
rozpoznawanie
i wydobywanie
kopalin
ze
złóż
oraz
podziemne
Bazowa
PW
Planowane
bezzbiornikowe magazynowanie substancji bądź podziemne
składowanie odpadów, obrazując tym samym skuteczność
polityki
Państwa
w
zakresie
tworzenia
warunków
sprzyjających rozwijaniu takiej działalności, a w dłuższej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
perspektywie wzrostu bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Jednocześnie, w toku wykonywania działalności objętej
koncesją
prowadzone
są
roboty
geologiczne,
które
201/121
212/201
135/212
135/135
135/135
przyczyniają się do rozpoznania budowy geologicznej kraju.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko związane z realizacją miernika na zakładanym poziomie wynika z występowania braków formalnych we
wnioskach koncesyjnych lub też występowania konkurencyjnych wniosków koncesyjnych, które dotyczą pokrywających
się w całości lub w części obszarów badań, co powoduje wydłużenie postepowania administracyjnego z uwagi na
konieczność uzupełnienia wniosku lub jego złożoność.
77
Miernik 2: Stosunek liczby gmin, w których przeprowadzono inwentaryzację zasobów geologicznych do
ogólnej liczby gmin w województwie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie działań związanych
z zapewnieniem
informacji
w
zakresie
możliwości
Bazowa
PW
Planowane
zaopatrzenia
ludności
oraz
sektorów
gospodarczych
w kopaliny i wody podziemne wraz z ich ochroną, a także
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
działań związanych z aktualizacją informacji o tych
zasobach. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
35,19
35,40
35,96
36,32
36,68
Zadanie 12.3.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba wykonanych egzemplarzy opracowań
geologicznych (w szt.)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 1.016 szt. w 2015 r.,
185 szt. w 2016 r. oraz 141 szt. w 2017 r.
Zadanie 12.4.W Gospodarka odpadami
Realizacja zadania polega na zapewnieniu racjonalnej gospodarki odpadami, tj. w sposób, który nie zagraża
e
w
życiu i zdrowiu ludzi oraz środowisku, a także zapewnieniu właściwych kwalifikacji osób uprawnionych do
prowadzenia składowisk odpadów. Cel ten osiągany jest w szczególności przez projektowanie instrumentów
teto
prawnych i organizacyjnych umożliwiających wdrożenie zasady ochrony środowiska w zakresie gospodarki
ry
odpadami. Wspierane są także przedsięwzięcia związane z tworzeniem systemu zagospodarowania odpadów
rio
komunalnych i innych niż komunalne oraz gospodarowaniem tymi odpadami (w tym poddawaniem odpadów
ie p
n
odzyskowi i unieszkodliwianiu), jak również projekty umożliwiające redukcję źródeł negatywnego wpływu
a
d
a
odpadów na środowisko. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Z
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,91 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek gmin, które wdrożyły system selektywnego zbierania odpadów u źródła w relacji do
gmin ogółem w kraju (w %)
Opis miernika:
100
100
Miernik prezentuje postępy we wdrażaniu systemów
100
90
selektywnego zbierania odpadów u źródła, które umożliwiają
racjonalizację gospodarki odpadami, w tym ich efektywny
80
odzysk i recykling. Miernik ten pozwala jednocześnie ocenić
80
poziom dostosowania polskiego systemu w tym zakresie do
wymogów europejskich oraz poziom ograniczenia presji na
60
środowisko.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
40
Wdrażanie systemów selektywnego zbierania odpadów
wymaga zaangażowania licznych podmiotów, w tym
obywateli. Ryzyko dotyczące realizacji wartości miernika
20
związane jest więc m.in. z wciąż niską świadomością
0
mieszkańców poszczególnych gmin w zakresie korzyści
0
płynących z segregacji odpadów. Ponadto, na wartość
2013
2014
2015
2016
2017
miernika maja wpływ czynniki związane z postępowaniami
przetargowymi (np. brak zgłoszenia się oferentów,
odwołania, itp.).
78
Miernik 2: Stosunek liczby osób posiadających uprawnienia do prowadzenia składowisk odpadów do
liczby regionów gospodarowania odpadami (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla liczbę osób z uprawnieniami do
prowadzenia składowisk odpadów przypadających na region
Bazowa
PW
Planowane
gospodarowania odpadami. Dostarcza tym samym informacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
o tym, czy liczba takich osób jest wystarczająca. Miernik
odnosi się do działalności Wojewodów.
520/64
545/68
552/68
562/68
563/68
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzykiem mającym wpływ na określone wartości miernika
Od 2014 r. wartość miernika prezentowana jest
może być spadek zainteresowania przystępowaniem do
w odniesieniu do liczby regionów gospodarowania
egzaminu
potwierdzającego
kwalifikacje
w
zakresie
odpadami.
gospodarowania odpadami.
Zadanie 12.4.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Masa odpadów poddana odzyskowi lub
unieszkodliwieniu (w Mg/rok)”. Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 281.438 Mg
w 2015 r., 270.000 Mg w 2016 r. oraz 310.000 Mg w 2017 r.
Zadanie 12.5.W Gospodarowanie zasobami wodnymi
W ramach zadania prowadzone są działania, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego
Z
a
d
mieszkańców. Zadanie umożliwia zaspokojenie potrzeb wodnych ludności i gospodarki narodowej
a
n
w połączeniu z utrzymaniem dobrego stanu wód i związanych z nimi ekosystemów, właściwym utrzymaniem
ie
majątku związanego z gospodarką wodną, a także poprawę bezpieczeństwa powodziowego i zapobieganie
p
ri
skutkom suszy poprzez budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury przeciwpowodziowej
o
ry
i zapobiegającej skutkom suszy. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Środowisko
tet
i Gospodarka wodna.
o
w
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
e
1,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Stopień zaawansowania prac nad opracowaniem planów zarządzania ryzykiem powodziowym
(w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie stanu zaawansowania
Wartości miernika
prac
nad
kluczowymi
dokumentami
planistycznymi
w zakresie ochrony przeciwpowodziowej kraju, jakimi będą
plany
zarządzania
ryzykiem
powodziowym,
które
Bazowa
PW
Planowane
sporządzane są – zgodnie z wymogami Dyrektywy
Powodziowej UE – dla obszarów dorzeczy i regionów
wodnych. Plany te obejmować będą m.in. mapy zagrożenia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i mapy
ryzyka
powodziowego,
a
także
działania
umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego
mieszkańców, których realizacja rozpocznie się w 2016 r.
umożliwiając ograniczenie potencjalnych negatywnych
70
90
100
nd
nd
skutków powodzi dla życia i zdrowia ludzi, środowiska,
dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Miernik wykorzystywany będzie do pomiaru stopnia
Ryzyko prawidłowej realizacji miernika, tj. zakończenia
realizacji zadania do końca 2015 r. – wraz zakończeniem
procesu
opracowania
planów
zarządzania
ryzykiem
procesu opracowania planów zarządzania ryzykiem
powodziowym do końca 2015 r., związane jest z możliwością
powodziowym pomiarem objęta zostanie efektywność oraz
niezgłoszenia
się
oferentów
w
prowadzonych
skuteczność sposobu realizacji przewidzianych w nich
postępowaniach przetargowych.
przedsięwzięć.
79
Miernik 2: Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla bezpośrednie rezultaty przedsięwzięć
inwestycyjnych realizowanych w ramach działania 3.1.
Bazowa
PW
Planowane
Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przeciwpowodziowego w ramach priorytetu III Programu
Operacyjnego
Infrastruktura
i
Środowisko,
które
ukierunkowane są m.in. na poprawę jakości wód
powierzchniowych i podziemnych, zwiększenie zasobów
0
65.557
65.557
nd.
nd.
wody na potrzeby ludności i gospodarki oraz minimalizację
skutków negatywnych zjawisk naturalnych.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Głównymi przyczynami niewykonania wartości miernika
Z uwagi na zakończenie perspektywy finansowej UE
może być występowanie trudnych do przewidzenia sytuacji
2007-2013 miernik stosowany będzie do końca 2015 r.
zewnętrznych
(np.
atmosferycznych,
sprzętowych,
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
osobowych),
które
skutkować
mogą
niemożnością
poziomie
zadania
wpisują
się
również
wydatki
terminowego
wykonania
prac
budowlanych
przez
finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
wykonawców i przesunięciem terminów zakończenia
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
realizacji konkretnych projektów na lata kolejne.
Miernik 3: Stosunek liczby ludności województwa objętej programem do liczby ludności województwa,
która pozostaje na obszarze zagrożonym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie założeń dyrektywy
powodziowej 2007/60/WE w sprawie oceny ryzyka
Bazowa
PW
Planowane
powodziowego. Miernik odnosi się do działalności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Wojewodów. Wartość miernika prezentowana jest dla
każdego roku odrębnie.
27,7
25,5
76,9
76,6
73,2
Ryzyka:
Ryzykiem mającym wpływ na wartość miernika mogą być zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym, np. klęski żywiołowe.
Zadanie 12.5.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową
(w tys. os.). Planowane wartości miernika kształtować się będą na poziomie 262 tys. os. w 2015 r., 110 tys. os.
w 2016 r. oraz 1.389 tys. os. w 2017 r.
Zadanie 12.6.W Kontrola, monitoring środowiska i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska
Celem zadania jest ochrona stanu środowiska poprzez działania kontrolne, monitorujące oraz
przeciwdziałające zagrożeniom środowiska. W jego ramach realizowany jest program Państwowego
Monitoringu Środowiska zapewniający pełne i wiarygodne informacje o stanie środowiska w zakresie
wszystkich jego elementów dla potrzeb zarządzania środowiskiem oraz zapewnienie wysokiej jakości danych
porównywalnych w skali kraju i Unii Europejskiej dla potrzeb sprawozdawczości krajowej i międzynarodowej.
Realizowane są również działania, które mają na celu zwiększanie poziomu ochrony przed skutkami zagrożeń
naturalnych i poważnych awarii, a także usuwanie skutków awarii w środowisku oraz prowadzenie nadzoru
w tym zakresie. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,39 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
80
Miernik 1: Stopień zrealizowanych: 1) ocen, 2) raportów, 3) sprawozdań w zakresie ochrony środowiska
(w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia bezpośredni monitoring aktywności
Wartości miernika
i skuteczności działania administracji publicznej w zakresie
kontroli przestrzegania przepisów ochrony środowiska oraz
wykonywania
Państwowego
Monitoringu
Środowiska
Bazowa
PW
Planowane
(PMŚ), w szczególności wytwarzania, na podstawie
prowadzonych badań, pomiarów i obserwacji środowiska,
ocen stanu i jakości poszczególnych komponentów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
środowiska, które stanowią podstawę opracowywania przez
organy administracji publicznej planów i programów
1)100
1)100
1)100
1)100
1)100
naprawczych, a także wywiązania się z zobowiązań
2)100
2)100
2)100
2)100
2)100
międzynarodowych względem Unii Europejskiej i ONZ.
3)100
3)100
3)100
3)100
3)100
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko realizacji miernika na zakładanym poziomie związane jest m.in. z niższą od przewidywanej dostępnością
specjalistycznego sprzętu (np. w wyniku awarii) wykorzystywanego przez inspekcję ochrony środowiska do prowadzenia
badan i pomiarów niezbędnych do opracowywania raportów i ocen.
Miernik 2: Stosunek liczby skontrolowanych podmiotów przestrzegających przepisy i warunki
korzystania ze środowiska do ogólnej liczby skontrolowanych podmiotów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności kontrolnej prowadzonej
przez
administrację
publiczną
dotyczącej
warunków
korzystania ze środowiska wśród ogółu podmiotów. Pozwala
Bazowa
PW
Planowane
dokonać oceny przestrzegania przepisów oraz wymogów
z zakresu ochrony środowiska przez kontrolowane podmioty,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
pośrednio opisuje więc również skuteczność działania
Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska. Miernik
odnosi się do działalności Wojewodów.
53,80
52,47
52,91
53,90
53,97
Ryzyka:
Na planowane wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie nagłych, nieprzewidzianych zadań zleconych przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, jak również zmiany przepisóm.n.krajowych i unijnych skutkujących np.
zmianą zakresu realizowanych zadań kontrolnych.
Zadanie 12.6.W realizowane będzie również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba nowych lub zmodernizowanych stanowisk
pomiarowych i innych narzędzi w zakresie monitoringu (w szt.)”. Planowane wartości miernika kształtować się
będą na poziomie 25 szt. w 2015 r., 35 szt. w 2016 r. oraz 25 szt. w 2017 r.
Zadanie 12.7.W Zintegrowane działania na rzecz ochrony środowiska
Celami zintegrowanych działań na rzecz ochrony środowiska są zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego
kraju i tworzenia podstaw do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego oraz kształtowanie
świadomości ekologicznej mieszkańców. Zadanie polega głównie na tworzeniu instrumentów i warunków
niezbędnych dla realizacji polityki ekologicznej państwa, opracowywaniu ekspertyz, analiz dotyczących ochrony
środowiska i zrównoważonego rozwoju, udostępnianiu informacji o środowisku, a także wspieraniu
przedsiębiorstw w dostosowywaniu do wymogów ochrony środowiska. Realizowane są także inicjatywy
w zakresie promowania zachowań proekologicznych i edukacji środowiskowej oraz wsparcia rozbudowy
infrastruktury ochrony środowiska. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
81
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei