Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia prawnych warunków dla wzmocnienia organizacyjnego Służby Celnej oraz podniesienia jej sprawności działania w pięciu obszarach m.in. poprzez: stworzenie ułatwień dla przedsiębiorców kontrolowanych przez Służbę Celną, wprowadzenie usprawnień w zakresie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną, wzmocnienie kompetencji kontrolnych Służby Celnej, zapobieganie korupcji w Służbie Celnej, wprowadzenie usprawnień mechanizmów zarządzania zasobami ludzkimi
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2739
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 211
2739
Nazwa projektu
21 lipca 2014 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie orzekania
o stanie zdrowia wymaganym do pełnienia służby Źródło:
w Służbie Celnej.
upoważnienie ustawowe
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Finansów
Nr w wykazie prac
UD138
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu Jacek Kapica
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Robert Łuszczyński,
Starszy ekspert Służby Celnej w Departamencie Służby
Celnej,
tel. 694 50 73, e-mail: robert.luszczynski@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia określa kategorie zdolności do służby, stanowiące podstawę do
wydawania orzeczenia o zdolności funkcjonariusza celnego do pełnienia służby na stanowisku,
na którym są wykonywane zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy o Służbie
Celnej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt rozporządzenia określa kategorie zdolności oraz wykaz chorób i ułomności, na podstawie którego
jest wydawane orzeczenie o stanie zdrowia, o zdolności lub niezdolności funkcjonariusza do pełnienia
służby na stanowisku, na którym są wykonywane zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy
o Służbie Celnej.
Oczekiwanym efektem będzie orzeczenie komisji lekarskiej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Przyjęcie określonego trybu ustalania wykazu chorób i ułomności to materia zależna wyłącznie od
decyzji zainteresowanych państw.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Funkcjonarius
1 500
Dane własne
Bezpośrednie
ze celni
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji działającym w Służbie Celnej
ogólnokrajowym związkom zawodowym oraz zamieszczony na stronie intranetowej Służby
Celnej. został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z ... r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem 0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
budżet państwa
JST
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem 0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
budżet państwa
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
JST
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
budżet państwa
JST
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Źródła
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje kosztów.
finansowania
Dodatkowe
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje pośrednie związane
informacje,
z funkcjonowaniem komisji lekarskich. Koszt funkcjonowania komisji
w tym
lekarskich wynosi rocznie około
wskazanie źródeł
90 000 zł. Do oceny skutków finansowych
przyjęto, że badaniem dotyczącym prawidłowości wykorzystania zwolnienia
danych
lekarskiego objętych będzie 3% funkcjonariuszy, a przeciętny koszt zleconego
i przyjętych do
obliczeń założeń badania wyniesie 200 zł.
Powyższe środki zostaną zabezpieczone w budżecie na 2015 r. u dysponenta
części 19-Służba Celna, rozdział 75095, § 4280, a następnie – na podstawie noty
obciążeniowej przekazanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
– zrefundowane przez Ministerstwo Finansów.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-,
małych
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz
z ... r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-,
małych
i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
21
Niemierzalne
Projektowane regulacje wpłyną przede wszystkim na
funkcjonariuszy celnych, wykonujących określone
zadania.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających
z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
tak
bezwzględnie wymaganymi przez UE
nie
(szczegóły w odwróconej tabeli
nie dotyczy
zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane
tak
do ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie
wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wykonanie przepisów rozporządzenia – I kwartał 2014 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Specyfika projektu uniemożliwia zastosowanie mierników. Z uwagi na charakter projektu
niezasadna jest jego ewaluacja.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
08/58rch
22
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W
z dnia
w sprawie w sprawie wzoru skierowania do komisji lekarskiej podległej ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych
Na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1404 oraz z 2014 r. poz. 486, 1055, 1215 i ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór formularza skierowania funkcjonariusza celnego do komisji
lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, stanowiący załącznik
do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTER FINANSÓW
W porozumieniu:
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia ... (poz. …)
WZÓR FORMULARZA
………………………………………….
(pieczęć nagłówkowa organu kierującego)
…………………………………
(miejscowość, data)
Skierowanie
Do Rejonowej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w …………………
w celu:……………………………………………………………………………………..
Stopień służbowy, imię i nazwisko: …………………………………………………………
Imiona rodziców: …………………………………………………………………………
Miejsce urodzenia: ……….………… numer PESEL …………………………………..
Adres zamieszkania: …………………………………………………………………………
(województwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica, nr domu)
Miejsce pełnienia służby:
………………………………………………………………
(jednostka organizacyjna; zajmowane stanowisko służbowe)
Funkcjonariusz przewidziany: ………………………………………………………………
Data przyjęcia do służby:
…………………………………………………………………
Wywiad zawodowy:
poziom wykształcenia……….…………………………………………………………………
zawód wyuczony ………………………………………………………………………………
zawód wykonywany …………………………………………………………………………
dodatkowe umiejętności ………………………………………………………………………
dodatkowe zatrudnienie ………………………………………………………………………
Uwagi:
…………………………………………………………………………………………………
………………. ………………………………………………………………………………
…………………………………………………
(imienna pieczątka i podpis kierującego)
1) Należy wpisać jedną z następujących wskazówek:
a) do dalszej służby,
b) do służby pełnionej na stanowisku….
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2739
› Pobierz plik