Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia prawnych warunków dla wzmocnienia organizacyjnego Służby Celnej oraz podniesienia jej sprawności działania w pięciu obszarach m.in. poprzez: stworzenie ułatwień dla przedsiębiorców kontrolowanych przez Służbę Celną, wprowadzenie usprawnień w zakresie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną, wzmocnienie kompetencji kontrolnych Służby Celnej, zapobieganie korupcji w Służbie Celnej, wprowadzenie usprawnień mechanizmów zarządzania zasobami ludzkimi
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2739
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 211
2739
3)
Szef Służby Celnej może przenieść zastępcę naczelnika urzędu celnego na takie
samo stanowisko do innego urzędu;
4)
dyrektor izby celnej może przenieść zastępcę naczelnika urzędu celnego na takie
samo stanowisko do innej jednostki organizacyjnej Służby Celnej w ramach tego
samego urzędu.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przepis art. 86 ust. 4, ust. 5 zdanie
drugie i trzecie oraz ust. 6 stosuje się odpowiednio.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia właściwej
organizacji i funkcjonowania jednostki organizacyjnej, dyrektora izby celnej lub
zastępcę dyrektora izby celnej można przenieść czasowo na takie samo stanowisko, na
okres do 6 miesięcy w roku kalendarzowym, do innej jednostki organizacyjnej Służby
Celnej. Przeniesienia dokonuje odpowiednio minister właściwy do spraw finansów
publicznych albo Szef Służby Celnej.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia właściwej
organizacji i funkcjonowania jednostki organizacyjnej, naczelnika urzędu celnego lub
zastępcę naczelnika urzędu celnego można przenieść czasowo na takie samo
stanowisko, na okres do 6 miesięcy w roku kalendarzowym, do innej jednostki
organizacyjnej Służby Celnej. Przeniesienia dokonuje odpowiednio Szef Służby Celnej
albo dyrektor izby celnej.
5. W okresie czasowego przeniesienia dyrektora izby celnej lub naczelnika urzędu
celnego powierza się pełnienie obowiązków dyrektora izby celnej lub naczelnika urzędu
celnego jednemu z jego zastępców. Powierzenia dokonuje odpowiednio minister
właściwy do spraw finansów publicznych albo Szef Służby Celnej.
6. W okresie czasowego przeniesienia zastępcy dyrektora izby celnej lub zastępcy
naczelnika urzędu celnego powierza się pełnienie obowiązków zastępcy dyrektora izby
celnej lub zastępcy naczelnika urzędu celnego funkcjonariuszowi z korpusu oficerów
Służby Celnej lub członkowi korpusu służby cywilnej. Powierzenia dokonuje
odpowiednio Szef Służby Celnej albo dyrektor izby celnej.
7. Przepisu ust. 5 i 6 nie stosuje się, gdy na okres czasowego przeniesienia
dyrektora izby celnej, naczelnika urzędu celnego lub ich zastępcy zostanie przeniesiony
dyrektor izby celnej, naczelnik urzędu celnego lub ich zastępca z innej jednostki
organizacyjnej Służby Celnej.
– 6 –
8. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przeniesienie jest równoznaczne
z odwołaniem ze stanowiska w jednostce organizacyjnej przed przeniesieniem
i powołaniem na stanowisko w jednostce organizacyjnej, do której funkcjonariusz został
przeniesiony.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, przeniesienie jest równoznaczne
z powierzeniem pełnienia obowiązków na stanowisku w jednostce organizacyjnej, do
której funkcjonariusz został przeniesiony. Przepis art. 86 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, stosuje się przepisy
art. 91–93.”;
11) w art. 30:
a)
w ust. 3:
–
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) prawidłowość
wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych
w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich,
realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, zgodnie
z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013 i na zasadach określonych w tytule
V rozdziału III tego rozporządzenia;”,
–
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz
bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego, ochrony roślin,
środków ochrony roślin oraz jakości handlowej artykułów rolno-
-spożywczych, w zakresie należącym do właściwości Inspekcji
Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 8;”,
b)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Kontrole, o których mowa w ust. 3 pkt 9a, Służba Celna wykonuje
w przejściach granicznych;”,
– 7 –
c)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw
rynków rolnych może określić, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres kontroli określonych w ust. 3 pkt 9a, które będą wykonywane przez
Służbę Celną, uwzględniając możliwości techniczne organów Służby Celnej
i zakres wiedzy specjalistycznej funkcjonariuszy, a także potrzebę
wykonywania sprawnej i efektywnej kontroli przy zapewnieniu płynności
ruchu na przejściach granicznych dla ochrony bezpieczeństwa obszaru Unii
Europejskiej;
2)
sposób i warunki wykonywania przez organy Służby Celnej kontroli
określonych w ust. 3 pkt 9a, uwzględniając specyfikę danego rodzaju kontroli
oraz możliwości organów Służby Celnej.”;
12) w art. 34 w ust. 1 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenie oraz dokumentację
dotyczącą działalności w tym zakresie, a w przypadku wznowienia działalności, po
przerwie trwającej dłużej niż 3 miesiące – zgłoszenie dotyczące wznowienia tej
działalności,”;
13) w art. 40 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Protokoły z czynności kontrolnych wykonywanych w miejscach, o których
mowa w art. 36 ust. 2 i 3, są sporządzane w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
lub na żądanie podmiotu podlegającego kontroli, chyba że czynności te zostały
udokumentowane w sposób określony w przepisach odrębnych.”;
14) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:
„Postępowanie audytowe, monitorowanie i urzędowe sprawdzenie”;
15) w art. 58:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Postępowanie audytowe polega na weryfikacji oraz ocenie
przedstawionych przez wnioskodawcę informacji, dokumentów oraz danych
dotyczących jego funkcjonowania w zakresie zgodności z warunkami i kryteriami
wymaganymi do uzyskania zezwolenia.”,
– 8 –
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Zalecenia, o których mowa w ust. 5, organ Służby Celnej wydaje w formie
postanowienia, w którym wyznacza podmiotowi termin na poinformowanie
o podjęciu lub zamiarze podjęcia działań, a po upływie tego terminu wyznacza
termin na wykonanie zaleceń, po upływie którego sprawdza ich wykonanie.”;
16) po art. 61 dodaje się art. 61a–61g w brzmieniu:
„Art. 61a. 1. Organ Służby Celnej prowadzi monitorowanie polegające na badaniu
przez organ Służby Celnej procesu zarządzania ryzykiem związanym z działalnością
gospodarczą prowadzoną w zakresie określonym przepisami prawa celnego
i przeprowadzaniu oceny, czy posiadacz zezwolenia nadal spełnia warunki i kryteria,
określone w art. 14g–14k rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r.
ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92
ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, uznany przez organ Służby Celnej za
spełnione w postępowaniu audytowym lub określone w zezwoleniu.
2. W toku monitorowania organ Służby Celnej wykonuje czynności polegające na:
1)
weryfikacji ryzyk i ich poziomów zidentyfikowanych w postępowaniu
audytowym;
2)
identyfikacji nowych ryzyk w działalności gospodarczej posiadacza zezwolenia
mogących mieć wpływ na udzielone zezwolenie;
3)
ocenie zidentyfikowanych ryzyk, określaniu ich poziomu i ich wpływu na
udzielone posiadaczowi zezwolenie;
4)
informowaniu posiadacza zezwolenia o stwierdzonych lub podejrzewanych
zagrożeniach mogących mieć wpływ na udzielone mu zezwolenie;
5)
występowaniu do posiadacza zezwolenia o informacje dotyczące sposobu
zarządzania ryzykiem działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
3. Organ Służby Celnej jest zobowiązany do:
1)
współpracy z posiadaczem zezwolenia lub osobą przez niego wskazaną;
2)
informowania posiadacza zezwolenia o osobie odpowiedzialnej za prowadzenie
monitorowania;
3)
informowania posiadacza zezwolenia o obowiązku przekazywania informacji
mogących mieć wpływ na udzielone mu zezwolenie.
Art. 61b. 1. Organem właściwym do monitorowania jest organ Służby Celnej,
właściwy ze względu na siedzibę posiadacza zezwolenia.
– 9 –
2. Jeżeli w następstwie przeprowadzenia analizy ryzyka właściwy organ Służby
Celnej stwierdzi, że posiadacz zezwolenia może nie spełniać warunków lub kryteriów,
wymaganych podczas korzystania z zezwolenia, których spełnienie zostało stwierdzone
w postępowaniu audytowym, lub określonych w zezwoleniu, organ ten może
przeprowadzić czynności monitorowania w siedzibie i w miejscach wykonywania
działalności gospodarczej przez posiadacza zezwolenia.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane na wniosek
posiadacza zezwolenia w przypadku dokonania przez niego oceny ryzyka w zakresie
prowadzonej działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, z której wynika możliwość
niespełniania warunków lub kryteriów wymaganych do wydania zezwolenia, oraz gdy
organ Służby Celnej uzna ich przeprowadzenie za zasadne.
Art. 61c. 1. Posiadacz zezwolenia jest obowiązany do:
1)
zarządzania ryzykiem związanym z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem
w sposób zapewniający spełnianie warunków lub kryteriów uznanych przez organ
Służby Celnej w postępowaniu audytowym lub określonych w zezwoleniu;
2)
przedstawiania, w terminach określonych przez organ Służby Celnej, informacji
dotyczących sposobu zarządzania ryzykiem działalności gospodarczej objętej
zezwoleniem;
3)
wskazania osoby odpowiedzialnej za współpracę z organem Służby Celnej
w trakcie monitorowania;
4)
pisemnego informowania o zmianach w działalności gospodarczej mogących mieć
wpływ na spełnianie warunków lub kryteriów wymaganych do wydania
zezwolenia lub w nim określonych;
5)
udostępniania dokumentacji związanej z działalnością gospodarczą objętą
zezwoleniem.
2. Posiadacz zezwolenia jest uprawniony do przekazania organowi Służby Celnej
informacji o ryzyku dotyczącym działalności gospodarczej objętej zezwoleniem oraz
zgłaszania uwag do wyników monitorowania przeprowadzonego przez organ Służby
Celnej.
Art. 61d. Do monitorowania stosuje się odpowiednio przepisy art. 32, art. 33,
art. 34 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 58 ust. 2, 4, 5 i 6 oraz art. 63.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2739
› Pobierz plik