Rządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
projekt dotyczy systemowego uregulowania organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego oraz nadania rangi ustawowej przepisom prawnym statuującym ich funkcjonowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2614
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1822
2614
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie orzekania przez komisje
lekarskie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 59a ust. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn.
zm).
Przedmiotowe rozporządzenie reguluje:
1) właściwość i tryb postępowania komisji lekarskich Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
i Agencji Wywiadu w sprawach o których mowa w art. 59a ust. 1 ustawy z dnia 24 maja
2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej
„ustawą”,
2) tryb kierowania do komisji lekarskich, o których mowa w pkt 1, oraz podmioty właściwe
w tych sprawach,
3) szczegółowy sposób orzekania w sprawach, o których mowa w art. 59a ust. 1 ustawy,
4) niezbędną dokumentację medyczną i inne dokumenty mogące stanowić podstawę orzekania
przez komisje lekarskie, o których mowa w pkt 1,
5) wzory orzeczeń komisji lekarskich, o których mowa w pkt 1, w tych sprawach.
Zgodnie z § 3 komisje lekarskie podległe Szefowi odpowiednio ABW oraz AW będą
dwuinstancyjne.
W § 4 ustalono podmioty właściwe w sprawie kierowania do komisji lekarskich
podległych Szefowi odpowiednio ABW oraz AW, jak również przypadki kierowania z urzędu
lub na własną prośbę do tych komisji.
W § 6 określono właściwość regionalnych oraz Centralnej Komisji Lekarskiej.
Od § 6 do § 17 wprowadzono regulacje dotyczące trybu postępowania przed komisjami
lekarskimi właściwej Agencji.
Od § 18 do § 23 określono tryb odwoławczy od orzeczeń regionalnych komisji lekarskich
do Centralnej Komisji Lekarskiej.
Ponadto przedmiotowe rozporządzenie określa niezbędną dokumentację medyczną oraz
inne dokumenty mogące stanowić podstawę do wydania orzeczenia zarówno przez regionalne jak
i Centralną Komisję Lekarską.
Przedmiotowe rozporządzenie określa również wzory orzeczeń komisji lekarskich
podległych Szefowi odpowiednio ABW oraz AW.
Ponadto w rozporządzeniu ustalono tryb kontroli prawidłowości orzekania o czasowej
niezdolności do służby z powodu choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia
lekarskiego.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia nie był przedstawiany instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu, celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, ponieważ przepisy przedmiotowego rozporządzenia pozostają poza zakresem prawa
Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
ABW, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Przedmiot regulacji pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
25
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW oraz AW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia
dotyczą wyłącznie funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu oraz emerytów i rencistów policyjnych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie może
wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania go
konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego projektu nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa, w części której dysponentem jest Szef ABW lub Szef AW.
Nowa instytucja, jaką jest kontrola prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby
lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego będzie się odbywała w ramach
istniejących już struktur komisji lekarskich podległych Szefowi odpowiednio ABW oraz AW.
6-06-dg
26
Projekt
ROZPORZĄŹZźNIź
MINISTRA SPRAWIźŹLIWO CI
z dnia
w sprawie przeprowadzania testu sprawności fizycznej
w Służbie Więziennej
Na podstawie="http://lponline.lexpolonica.pl/plweb-cgi/lp.pl#LPA-LP_QL:[{"lo_query_json":"[/"or/",[/"eql/",/"I_PUBLIKATOR/",/"DzU20100790523/"],[/"and/",[/"and/",[/"eql/",/"NR_PUBLIKATOR/",/"DzU20100790523/"],[/"eql/",/"NR_ZALACZNIK/",0]],[/"string_eql/",/"NR_ART_PAR/",/"o205/",null,null]]]","db_name":"lp","act_hit"110 ust. 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej
(Dz. U. z 2014 r. poz. 173) zarządza się, co następujeŚ
§ 1. 1. Rozporządzenie określa zakres i sposób przeprowadzania testu sprawności
fizycznej.
2. Test sprawności fizycznej dla:
1) kandydatów do Służby Więziennej, zwanych dalej „kandydatami”, określa
załącznik nr 1 do rozporządzeniaś
2) dla funkcjonariuszy Służby Więziennej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”,
określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. 1. Testy sprawności fizycznej kandydatów i funkcjonariuszy przeprowadza się
w zakładach karnych, aresztach śledczych, Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby
Więziennej, ośrodkach szkolenia Służby Więziennej lub ośrodkach doskonalenia kadr Służby
Więziennej wyznaczonych przez organy Służby Więziennej, o których mowa w art. 7 pkt 1
i 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej.
2. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie testów sprawności
fizycznej w innych miejscach, w szczególności w obiektach lub halach sportowych.
3. Za przeprowadzenie testu sprawności fizycznej odpowiada kierownik jednostki,
w której funkcjonariusz pełni służbę lub kandydat został zakwalifikowany.
§ 3. 1. Funkcjonariusz albo pracownik Służby Więziennej, zwany dalej
„pracownikiem”, realizujący zagadnienia kadrowe ustala datę oraz miejsce testu sprawności
fizycznej kandydata, testu sprawności fizycznej funkcjonariusza oraz poprawkowego testu
sprawności fizycznej i informuje o tym kandydata lub funkcjonariusza.
– 2 –
2. Kandydat przystępuje do testu sprawności fizycznej po uzyskaniu zaświadczenia
lekarskiego, o którym mowa w art. 39 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie
Więziennej.
3. Pozytywna ogólna ocena sprawności fizycznej kandydata stanowi podstawę do
skierowania kandydata do komisji lekarskiej.
§ 4. 1. Test sprawności fizycznej funkcjonariuszy przeprowadza się co najmniej raz
na cztery lata, z tym że funkcjonariuszom pełniącym służbę na stanowiskach
w wyspecjalizowanej grupie interwencyjnej zabezpieczającej bezpieczeństwo jednostek
organizacyjnych i konwojów nie rzadziej niż raz na dwa lata.
2. Testowi, o którym mowa w ust. 1, podlegają również funkcjonariusze w wieku
powyżej 50 roku życia, którzy nie osiągnęli 25 lat służby lub wykonują zadania z zakresu
ochrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
§ 5. 1. Test sprawności fizycznej funkcjonariuszy przeprowadza się w terminieŚ
1) od dnia 1 kwietnia do dnia 31 maja;
2) od dnia 15 września do dnia 30 października – dla funkcjonariuszy, którzy nie
uzyskali pozytywnej oceny w terminie, o którym mowa w pkt 1, lub z powodu
usprawiedliwionej nieobecności nie uczestniczyli w teście sprawności fizycznej, w terminie,
o którym mowa w pkt 1.
2. Test sprawności fizycznej kandydatów przeprowadza się w terminach
wyznaczonych przez kierownika jednostki, o którym mowa w § 2 ust. 2.
3. Test sprawności fizycznej funkcjonariuszy powinien być przeprowadzony
w godzinach pełnienia służby.
4. Funkcjonariusze, którzy z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności nie
uczestniczyli w teście sprawności fizycznej w terminie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
uzyskują ocenę negatywną z testu sprawności fizycznej, którą uwzględnia się przy
sporządzaniu opinii służbowej.
5. Funkcjonariusz, który uzyskał negatywną ogólną ocenę sprawności fizycznej
przystępuje do poprawkowego testu sprawności fizycznej.
§ 6. 1. Wyniki testu sprawności fizycznej kandydata oraz ogólną ocenę sprawności
fizycznej kandydata wpisuje się do „Indywidualnej karty sprawności fizycznej kandydata do
Służby Więziennej”, której wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2614
› Pobierz plik