Rządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
projekt dotyczy systemowego uregulowania organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego oraz nadania rangi ustawowej przepisom prawnym statuującym ich funkcjonowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2614
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1822
2614
usług będą pokrywały ewentualny wzrost wydatków związanych z funkcjonowaniem komisji
w początkowym okresie. Szacunek ten uwzględnia ponadto fakt, iż część kosztów
określanych przez ZOZy jako pośrednie (np. niektóre badania analityczne) będą musiały być
pokrywane z budżetu komisji.
Z uwagi na zmianę systemu orzecznictwa z obecnego trójszczeblowego na dwuszczeblowy
oraz z uwagi na zastąpienie zatwierdzenia każdego orzeczenia trybem skargowym w razie
niezgadzania się z treścią orzeczenia, zakłada się znaczne skrócenie czasu oczekiwania na
ostateczne orzeczenie komisji. Z powodu zupełnie nowego modelu funkcjonowania komisji,
nie jest możliwe rzetelne porównanie czasu wydania orzeczenia w każdym z obydwu trybów
postępowania.
Po co najmniej dwóch pełnych latach funkcjonowania komisji (tj. w roku 2017) zakłada się
ewaluację systemu według następujących mierników:
– czas wydania orzeczenia,
– koszt jednostkowego orzeczenia.
Na obecnym etapie nie jest możliwe podanie oczekiwanego poziomu ww. mierników.
Z uwagi na nieliczne przypadki orzeczeń w stosunku do strażaków Ochotniczych Straży
Pożarnych, finansowane obecnie przez gminy (w latach 2012 i 2013: łącznie 23 orzeczenia
wojewódzkich komisji lekarskich), a także znikomą ilość tego typu orzeczeń w stosunku do
łącznej liczby orzeczeń oraz do kosztów funkcjonowania komisji lekarskich, przyjęcie
projektu nie będzie miało wpływu na sektor samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Projektowane przepisy nie będą miały wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowane przepisy nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) rozwój regionalny
Projektowane przepisy nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
30-06-dg
30
Projekt
R O Z P O R Z Ą Ź Z ź N I ź
R A Ź Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie współdziałania komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych z jednostkami medycyny pracy
Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia … o komisjach lekarskich podległych
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb współdziałania komisji lekarskich podległych
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zwanych dalej „komisjami lekarskimi”,
z jednostkami medycyny pracy utworzonymi przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, zwanego dalej „ministrem” oraz jednostkami medycyny pracy utworzonymi
przez dyrektora okręgowego służby więziennej oraz komendantów ośrodków szkolenia
Służby Więziennej, zwanymi dalej „jednostkami medycyny pracy” w zakresie wymiany
informacji o stanach chorobowych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej
Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby
Więziennej, zwanych dalej „funkcjonariuszami” mogących mieć związek z zagrożeniami
środowiska służby lub sposobem jej pełnienia.
§ 2. Współdziałanie komisji lekarskich oraz jednostek medycyny pracy, o którym mowa
w § 1, polega na:
1) wymianie dokumentacji medycznej będącej w ich posiadaniuś
2) wymianie informacji o stanie zdrowia funkcjonariuszy uzyskanych w trakcie
realizacji ustawowych zadań;
3) podejmowaniu inicjatyw prozdrowotnych.
§ 3. 1. Za prawidłową realizację zadań wynikających ze współdziałania odpowiedzialni sąŚ
1) na terenie województwa – kierownik poradni medycyny pracy oraz
przewodniczący rejonowej komisji lekarskiej;
2) na terenie kraju – komórka organizacyjna urzędu obsługującego ministra
– 2 –
realizująca zadania z zakresu działalności leczniczej przez podmioty lecznicze
utworzone przez ministra oraz Przewodniczący Centralnej Komisji Lekarskiej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§ 4. 1. W ramach wymiany dokumentacji, o której mowa w § 2 pkt 1, jednostki
medycyny pracy przekazują właściwej terytorialnie rejonowej komisji lekarskiej
dokumentację dotyczącą funkcjonariuszy obejmującą:
1) karty badań profilaktycznychś
2) wyniki przeprowadzonych badań lekarskich i pomocniczychś
3) dokumentację przebiegu służbyś
4) oceny zagrożeń środowiska służbyś
5) orzeczenia o rozpoznaniu choroby pozostającej w związku ze szczególnymi
warunkami lub właściwościami służby.
2. Rejonowa komisja lekarska przekazuje jednostkom medycyny pracy działającym na
obszarze jej właściwości dokumentację dotyczącą funkcjonariuszy obejmującą:
1) orzeczenia lekarskie o stopniu uszczerbku na zdrowiu doznanego wskutek
wypadku pozostającego w związku z pełnieniem służby lub choroby
pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami
służby;
2) wyniki przeprowadzonych badań lekarskich i pomocniczych stwierdzające
stan chorobowy;
3) protokoły powypadkowe.
§ 5. 1. W ramach wymiany informacji, o których mowa w § 2 pkt 2, jednostki
medycyny pracy przekazują do właściwej terytorialnie rejonowej komisji lekarskiej
informacje dotyczące:
1) długotrwałej lub czasowej niezdolności do służby funkcjonariuszy oraz jej
przyczynach;
2) czynników szkodliwych występujących w środowisku służby oraz wniosków
zmierzających do ich likwidacji.
2. Rejonowa komisja lekarska przekazuje jednostkom medycyny pracy działającym
na obszarze jej właściwości informacje dotyczące:
1) problemów zdrowotnych i chorób z zakresu zdrowia psychicznego
występujących u funkcjonariuszy;
2) stwierdzenia choroby zakaźnej u funkcjonariusza, przy której istnieje
możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby;
– 3 –
3) toczących się postępowaniach przed sądami administracyjnymi w sprawach
ze skarg funkcjonariuszy na orzeczenia komisji lekarskich.
§ 6. Inicjatywy prozdrowotne, o których mowa w § 2 pkt 3, obejmująŚ
1) monitorowanie stanu zdrowia funkcjonariuszy zaliczanych do grup
szczególnego ryzykaś
2) wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej;
3) analizę stanu zdrowia funkcjonariuszy, a w szczególności uszczerbku na
zdrowiu doznanego przez funkcjonariusza na skutek wypadku pozostającego
w związku z pełnieniem służby lub choroby pozostającej w związku ze
szczególnymi warunkami lub właściwościami służby;
4) organizowanie szkoleń z zakresu medycyny pracy oraz orzecznictwa
lekarskiego celem wymiany wiedzy i doświadczeń;
5) opracowywanie wytycznych zmierzających do ujednolicenia praktyki
orzeczniczej;
6) podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia funkcjonariuszy,
a w szczególności informowanie przełożonych w sprawach osobowych
o czynnikach szkodliwych występujących w środowisku służby;
7) stałą współpracę komisji lekarskich oraz jednostek medycyny pracy
z kierownikami jednostek organizacyjnych Policji, Straży Granicznej,
Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego i Służby Więziennej.
§ 7. Przewodniczący Centralnej Komisji Lekarskiej we współpracy z komórką
organizacyjną urzędu obsługującego ministra, realizującą zadania z zakresu działalności
leczniczej, przez podmioty lecznicze utworzone i nadzorowane przez ministra, przedstawia
ministrowi do dnia 31 marca – za rok poprzedni sprawozdanie ze współpracy, o której mowa
w § 2.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
PRźZźS RAŹY MINISTRÓW
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w stanowi realizację
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia … o komisjach lekarskich
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …).
Projekt rozporządzenia określa zasady współdziałania komisji lekarskich podległych
Ministrowi Spraw Wewnętrznych z jednostkami medycyny pracy Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych oraz Służby Więziennej. Współdziałanie polega w szczególności na wymianie
informacji o stanie zdrowia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży
Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby Więziennej,
zwłaszcza o stanach chorobowych mogących mieć związek z zagrożeniami środowiska
służby lub sposobem jej pełnienia. Projekt określa również rodzaje dokumentacji medycznej
podlegającej udostępnianiu w ramach współdziałania pomiędzy ww. podmiotami, celem
zapewnienia właściwej ochrony zdrowia funkcjonariuszy.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
01/06/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2614
› Pobierz plik