eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

projekt dotyczy poszerzenia zakresu art. 9u Prawa energetycznego, zgodnie z którym wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną a także sprzedaż tej energii nie będzie uznawane za działalność gospodarczą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2535
  • Data wpłynięcia: 2014-06-04
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2535


Druk nr 2535


Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Prawo energetyczne.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mieczysława Kasprzaka.



(-) Artur Bramora; (-) Jan Bury; (-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Marek
Gos; (-) Jarosław Górczyński; (-) Eugeniusz Tomasz Grzeszczak; (-
) Mieczysław
Kasprzak;
(-) Eugeniusz
Kłopotek;
(-) Jan
Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Ozga; (-) Mirosław
Pawlak;
(-) Józef Racki; (-) Marek Sawicki; (-) Henryk
Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Halina
Szymiec-Raczyńska; (-) Zbigniew Włodkowski; (-) Piotr Zgorzelski.
Projekt
Ustawa
z dnia………………… 2014 r.
o zmianie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r.
Nr 89, poz. 625, z późn. zm.)

Art. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89,
poz. 625, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 9u otrzymuje brzmienie:

„Wytwarzanie energi elektrycznej w mikroinstalacji przez osobę fizyczną, osobę
prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność
prawną, a także sprzedaż tej energi , nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu
ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.”

2)
art. 9v otrzymuje następujące brzmienie:

„Energię elektryczną wytworzoną w mikroinstalacji przyłączonej do sieci
dystrybucyjnej znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania sprzedawcy z
urzędu i oferowaną do sprzedaży przez osobę, o której mowa w art. 9u, jest
obowiązany zakupić ten sprzedawca. Zakup tej energi odbywa się po cenie równej
średniej cenie sprzedaży energi elektrycznej w poprzednim roku kalendarzowym, o
której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b.”

3)
art 9x otrzymuje następujące brzmienie:

1

„Przepisy art. 9u-9w stosuje się odpowiednio do wytwarzania energi elektrycznej z
biogazu rolniczego w mikroinstalacji przez osoby, o których mowa w art. 9u, a także
sprzedaży tej energi przez te osoby.”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel uchwalenia ustawy

Projekt nowelizacji ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne ma
na celu oderwanie pojęcia energetyki prosumenckiej od pojęcia konsumenta w
rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, dzięki czemu prowadzi
do otwarcia energetyki prosumenckiej na inne podmioty niebędące konsumentami w
wąskim rozumieniu art. 22 (1) k.c. z zastrzeżeniem, iż zakwalifikowanie do tej
kategori podmiotów jest uzależnione od spełnienia dodatkowych ścisłych przesłanek
przedmiotowych, polegających na ograniczeniu mocy elektrycznej zainstalowanej w
ramach tzw. mikroinstalacji do mocy nie większej niż 40 kW lub mocy cieplnej nie
większej niż 120 kW. Postulowane przez projektodawców zmiany pozwoliłyby na
skorzystanie z możliwości zbilansowania swojego zapotrzebowania na energię
elektryczną i cieplną (na własne potrzeby) gospodarstw prowadzonych nie tylko przez
osoby uważane za konsumentów w rozumieniu art. 22(1) k.c. tj. osoby fizyczne
dokonujące czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością
gospodarczą lub zawodową, lecz również na inne podmioty prowadzące
zróżnicowaną działalność takie jak szkoły, przedszkola, szpitale, sądy, spółdzielnie
mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, a także na sektor małych i średnich
przedsiębiorstw (MSP)
.
Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energi (OZE) w Polsce jest
postrzegany głównie jako działanie zmniejszające obciążenie środowiska oraz
zwiększające bezpieczeństwo energetyczne kraju. Ma to szczególne znaczenie w
sytuacji, gdy polska elektroenergetyka oparta jest w około 90 % na węglu, w związku z
czym zdywersyfikowanie źródeł wytwarzania energi elektrycznej oraz ich rozwój jest
niezwykle istotny. Należy jednak zaznaczyć, że z punktu widzenia społeczeństwa
najistotniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego wszystkich
obywateli – odbiorców końcowych.
Z tego powodu wymaga podkreślenia, że rozwój
energetyki odnawialnej powinien opierać się w przeważającej części na generacji
2

rozproszonej, która jednocześnie przyczynia się do zmniejszenia strat związanych z
przesyłem i dystrybucją energi , a tym samym istotnie poprawia bezpieczeństwo
energetyczne i komfort energetyczny odbiorców. W szczególny sposób dotyczy to
odbiorców przyłączonych do sieci niskiego napięcia na obszarach słabo
zurbanizowanych - wiejskich, małomiasteczkowych i podmiejskich. Dodatkowo należy
podkreślić, iż fakt uzyskania istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych jest tu
dodatkowym argumentem przemawiającym na korzyść zwiększania procentowego
udziału energetyki pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Obecne rozwiązania legislacyjne umożliwiają inwestycje w mikroinstalacje
jedynie tym osobom fizycznym, które nie mają zarejestrowanej działalności
gospodarczej tzn. nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej. W nowelizowanej ustawie zastosowano podmiotową
definicję zakresu uprawnionych do uproszczonej procedury inwestycji w
mikroinstalacje. W ten sposób, z procedury tej zostali wykluczeni wszyscy ci, którzy
swoją aktywność zawodową zbudowali na dopuszczalnej prawem formie
prowadzenia działalności gospodarczej. Proponowana poprawka zastępuje w swojej
istocie definicję podmiotową prowadzenia tzw. działalności prosumenckiej definicją
przedmiotową, a więc z natury rzeczy techniczną, nie wprowadzającą żadnej
dyskryminacji ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zawodowej. Art. 32 ust.
2 Konstytucji RP stwierdza bowiem, że: „Nikt nie może być dyskryminowany w życiu
politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Zaopatrzenie
w energię należy, dla współczesnego człowieka, do potrzeb podstawowych.
Wykluczenie podmiotów gospodarczych z możliwości produkowania energi , głównie
na własne potrzeby, stoi również w sprzeczności z deklarowaną przez państwo wolą
wspierania małej i średniej przedsiębiorczości.
Ponadto, umożliwienie produkowania energi elektrycznej bądź cieplnej innym
podmiotom publicznym takim jak szkoły, szpitale, sądy, czy mikro i średnim
przedsiębiorstwom pozwoli im na uzyskanie – w perspektywie czasu – tańszej energi
i na lepsze zbilansowanie swoich budżetów.
Przedmiotowy projekt nowelizacji jest odpowiedzią na potrzebę społeczną
wprowadzenia szerszej możliwości uzyskiwania tańszej energi elektrycznej i cieplnej.


Należy również podkreślić, że domowe instalacje prosumenckie będą
produkowały energię elektryczną głównie wtedy, gdy ich właściciele nie będą mogli z
niej skorzystać będąc w pracy lub w szkole. Szczyt konsumpcji domowej (komunalnej)
następuje po zmroku – jest to drugi szczyt na Rys. 1., a szczyt produkcji z mikroźródeł
pokrywa się ze szczytem konsumpcji biznesowej (przemysłowej i usługowej), który
ma miejsce pomiędzy godziną 7 a 16. Sytuacja ta powoduje znacznie większy sens
3

mikroinstalacji dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą a jednocześnie
większe odciążenie Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, jak również większą
redukcję emisji. Powyższe zmiany wpłyną pozytywnie na rozwój energetyki
rozproszonej oraz przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego
kraju.



Rysunek 1 Dobowy profil odbioru energii elektrycznej w Polsce 2010r.
szczyt biznesowy
szczyt domowy



2. Wskazanie różnic pomiędzy dotychczasowym i projektowanym stanem
organizacyjnym i prawnym

Obecnie, problematykę energetyki prosumenckiej reguluje ustawa z dnia 10
kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Zgodnie z art. 3 ust. 20b powyższej ustawy,
mikroinstalacją jest odnawialne źródło energi , o łącznej mocy zainstalowanej
elektrycznej nie większej niż 40 kW, przyłączone do sieci elektroenergetycznej o
napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej
nie większej niż 120 kW. Przepisy ustawy - Prawo energetyczne przewidują częściowo
uproszczoną procedurę za przyłączenie mikroinstalacji do sieci dystrybucyjnej
elektroenergetycznej. O ile dla osób fizycznych zniesiono w znaczącym stopniu
ograniczenia w wytwarzaniu energii elektrycznej na własne potrzeby (dla
zaspokojenia własnych potrzeb), o tyle już inne podmioty nie mogą skorzystać z tych
4

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: