Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
projekt dotyczy poszerzenia zakresu art. 9u Prawa energetycznego, zgodnie z którym wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną a także sprzedaż tej energii nie będzie uznawane za działalność gospodarczą
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2535
- Data wpłynięcia: 2014-06-04
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2535
Dlatego też, w opini projektodawców, przepisy prawa powinny taką możliwość
przewidywać.
Pozostawienie dotychczasowego rozwiązania traktuje wszystkie podmioty
prowadzące działalność gospodarczą w ten sam sposób niezależnie od dysponowanej
mocy instalacji, co prowadzi do zrównania wytwarzania na potrzeby własne z
wytwarzaniem profesjonalnym na rzecz rynku hurtowego z koniecznością uporania
się ze wszystkimi z tym związanymi procedurami. Przy małej produkcji rzędu maks.
40 000 kWh/rok {40 kWx1000h} prowadzi to do ogromnego udziału kosztów
organizacyjnych, a co za tym idzie do braku opłacalności przedsięwzięcia. Należy
podkreślić, że jeden profesjonalny wiatrak średniej wielkości produkuje 1 000 000
kWh/rok {1000 kWx1000h} czyli 25 razy więcej niż „duża” mikroinstalacja.
Projektowana nowelizacja ustawy przewiduje poszerzenie katalogu
podmiotów, które będą uprawnione do wytwarzania energi elektrycznej w
mikroinstalacjach. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisów, wytwarzanie
energi elektrycznej w mikroinstalacji przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą,
a także sprzedaż tej energi przez tę osobę, nie stanowi działalności gospodarczej w
rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W opinii
projektodawców, aby zwiększyć dostępność odbiorców do energi produkowanej na
własne potrzeby, konieczne jest poszerzenie katalogu osób uprawnionych do
wytwarzania energi w ramach mikroinstalacji. Wobec powyższego, w myśl
projektowanych przepisów, wytwarzanie energi elektrycznej w mikroinstalacji
również przez inne podmioty, a także sprzedaż tej energi , nie będzie działalnością
gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Kolejną
zmianą jest wprowadzenie obowiązku zakupu oferowanej przez prosumenta energi
elektrycznej przez sprzedawcę z urzędu po cenie odpowiadającej średniej cenie
sprzedaży energi elektrycznej w poprzednim roku kalendarzowym na rynku
konkurencyjnym. Trzeba podkreślić, że poziom 100% ceny bardziej preferuje
wytwarzanie na własne potrzeby prosumenta.
Pozostałe zmiany są zmianami redakcyjnymi będącymi konsekwencją
nowelizacji dotychczasowego brzmienia ustawy.
3. Przewidywane skutki społeczne i gospodarcze
Przedmiotowy projekt ustawy wywoła pozytywne skutki społeczne i
gospodarcze. Odnawialne źródła energi zgodnie z przyjętą przez rząd Polityką
5
Energetyczną Polski do 2030 roku mają stanowić 20% całości wytwarzanej w Polsce
energii. Uczestnicy rynku – odbiorcy końcowi uzyskają możliwość samodzielnego
zdecydowania o tym, czy zechcą energię kupować z sieci czy ją produkować na własny
użytek. Energetyka prosumencka powinna stanowić filar gospodarki niskoemisyjnej
przede wszystkim dzięki wspieraniu efektywności energetycznej. W systemie
konwencjonalnym, opartym na wielkoskalowych źródłach w przybliżeniu 1 na 10
źródeł pracuje wyłącznie na straty sieciowe. Prosumenctwo z zasady eliminuje ten
problem, bowiem energia jest produkowana w tym samym miejscu, w którym jest
użytkowana. W praktyce jedyną alternatywą jest pozostawienie dotychczasowego
dyskryminacyjnego rozwiązania z jego wszystkimi wadami. Należy tu brać pod uwagę
nie tylko aspekty energetyczne i środowiskowe lecz również gospodarcze (rezygnacja
z nowych miejsc pracy i rozwoju MSP) i społeczne (negatywny odbiór obecnego
rozwiązania przez rzemieślników, drobnych przedsiębiorców i ogółem przez znaczną
część klasy średniej prowadzącą działalność biznesową).
4. Źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Przedmiotowy projekt ustawy nie przewiduje konieczności wydania aktów
wykonawczych.
6. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Uni Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Uni
Europejskiej
Przedmiot niniejszego projektu ustawy jest zgodny z prawem Uni Europejskiej.
Proponowane rozwiązanie nie wprowadza nowych mechanizmów wsparcia a w
związku z tym nie wymaga zmiany stanowiska w kwesti notyfikacji przepisów.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2535
› Pobierz plik