Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmniejszenia potrzeb pożyczkowych Skarbu Państwa a przez to obniżenie poziomu długu publicznego i minimalizowania kosztów jego obsługi poprzez rozszerzenie obowiązku lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez Ministra Finansów na kolejne jednostki sektora finansów publicznych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2509
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-09-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1626
2509
11) w art. 808 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Jeżeli złożona w postępowaniu egzekucyjnym kwota pieniężna nie podlega
natychmiastowemu wydaniu, powinna być złożona na rachunek depozytowy Ministra
Finansów.”;
12) w art. 883 w § 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Jednakże dłużnik może żądać umorzenia egzekucji co do świadczeń wymagalnych
w przyszłości, jeżeli uiści wszystkie świadczenia wymagalne i złoży na rachunek
depozytowy Ministra Finansów sumę równającą się sumie świadczeń periodycznych za
sześć miesięcy, z równoczesnym umocowaniem komornika do podejmowania tej
sumy.”;
13) w art. 896 w § 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wezwie dłużnika wierzytelności, aby należnego od niego świadczenia nie uiszczał
dłużnikowi, lecz złożył je komornikowi lub na rachunek depozytowy Ministra
Finansów.”;
14) w art. 106411 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Nadwyżkę dochodów, po pokryciu wydatków wskazanych w art. 940,
zarządca wypłaca wierzycielowi. W razie wielości wierzycieli wypłata następuje
z zachowaniem stosowanych odpowiednio przepisów ogólnych o podziale sumy
uzyskanej z egzekucji oraz przepisów o podziale sumy uzyskanej z egzekucji
z nieruchomości. Kwoty niewypłacone zarządca umieszcza na rachunku depozytowym
Ministra Finansów.”;
15) użyte w art. 5821 w § 2 w pkt 2, w art. 742 w § 1 i 4, w art. 751 w § 4, w art. 752 w § 1,
w art. 808 w § 2, w art. 852 w § 1 i 2, w art. 862 w § 1, w art. 910 w § 1 w pkt 2,
w art. 9118 w § 1 w pkt 2, w art. 941, w art. 967, w art. 1024 w § 1 w pkt 4, w art. 1029
w § 1, w art. 1030, w art. 1031, w art. 1032 w § 1, w art. 1033 w § 1, w art. 1034,
w art. 1035, w art. 1036 w § 2, w art. 1038 w § 1, w art. 1040 w § 1 i 2 oraz w art. 1123
w § 3 w różnym przypadku wyrazy „rachunek depozytowy sądu” zastępuje się użytymi
w odpowiednim przypadku wyrazami „rachunek depozytowy Ministra Finansów”.
– 7 –
Art. 3. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.)) w art. 179 po § 4 dodaje się § 4a w brzmieniu:
„§ 4a. Dyrektor sądu dysponuje rachunkami depozytowymi Ministra Finansów,
o których mowa w art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, z zastrzeżeniem art. 83a ust. 2 tej ustawy.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 217, z późn. zm.)) w art. 55 w ust. 1 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) z odsetek od lokat;”.
Art. 5. 1. Jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 6 i 12
ustawy zmienianej w art. 1, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których
podmiotem tworzącym jest minister, centralny organ administracji rządowej, wojewoda
i uczelnia medyczna, państwowe instytucje kultury oraz wojewódzkie fundusze ochrony
środowiska i gospodarki wodnej są obowiązane:
1)
w terminie do dnia 28 lutego 2015 r.:
a)
zawrzeć umowę rachunku bankowego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego –
w przypadku gdy nie posiadają rachunku w tym banku,
b)
przekazać Ministrowi Finansów w depozyt wolne środki, zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
2)
przekazać Ministrowi Finansów w depozyt wolne środki znajdujące się na rachunkach
lokat terminowych otwartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy – w dniu
zakończenia lokaty, nie później jednak niż w terminie do dnia 28 lutego 2015 r.;
3)
przekazać Ministrowi Finansów w depozyt wolne środki ulokowane w papierach
wartościowych – najpóźniej w dniu wykupu tych papierów wartościowych.
2. Do czasu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, Minister Finansów nie
przyjmuje wolnych środków w depozyt na okres jednego dnia lub krótszy.
Art. 6. Jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 6 i 12
ustawy zmienianej w art. 1, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których
podmiotem tworzącym jest minister, centralny organ administracji rządowej, wojewoda
i uczelnia medyczna, państwowe instytucje kultury oraz wojewódzkie fundusze ochrony
środowiska i gospodarki wodnej do dnia 31 grudnia 2014 r. mogą dokonywać lokat, o których
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 662, 1165, 1247,
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31, 481, 504, 512 i 619.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 24, 423 i 619.
– 8 –
mowa w art. 48 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, na okres nie dłuższy niż do dnia
31 stycznia 2015 r.
Art. 7. 1. Pieniądze, które do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zostały przyjęte do
depozytu sądowego albo złożone na rachunek depozytowy sądu, sądy przekazują, w terminie
do dnia 28 lutego 2015 r., na odpowiednie rachunki depozytowe Ministra Finansów,
o których mowa w art. 83a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, w sposób umożliwiający identyfikację podmiotu, którego dotyczy depozyt, oraz
w podziale na kwotę złożoną do depozytu albo na rachunek depozytowy sądu i odsetki
narosłe na dzień przekazania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Pieniądze, które do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zostały umieszczone
zgodnie z art. 752 § 2 zdanie drugie ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu
dotychczasowym, na rachunku bankowym oprocentowanym jak dla lokat terminowych, sądy
przekazują na odpowiednie rachunki depozytowe Ministra Finansów, w sposób i w podziale
określonych w ust. 1, w dniu zakończenia lokaty.
3. Pieniądze, o których mowa w ust. 2, mogą być przekazane na odpowiednie rachunki
depozytowe Ministra Finansów, w sposób i w podziale określonych w ust. 1, przed dniem
zakończenia lokaty na wniosek podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, o którym
mowa w art. 752 § 2 zdanie drugie ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu
dotychczasowym.
4. Do przechowywania pieniędzy, o których mowa w ust. 1 i 2, do czasu ich przekazania
na odpowiednie rachunki depozytowe Ministra Finansów stosuje się przepisy dotychczasowe,
z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Okres, na który została założona lokata zgodnie z art. 752 § 2 zdanie drugie ustawy
zmienianej w art. 2, ustalony na dzień wejścia w życie niniejszego przepisu, nie może być
przedłużany.
6. Do dnia 31 grudnia 2014 r. lokaty zakładane zgodnie z art. 752 § 2 zdanie drugie
ustawy zmienianej w art. 2, mogą być zakładane na okres nie dłuższy niż do dnia 1 kwietnia
2015 r.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem art. 6 i art. 7
ust. 5 i 6, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
06/01rch
UZASADNIENIE
Przedmiotem projektowanej ustawy jest zmiana ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) w zakresie
dotyczącym wykorzystania aktywów finansowych niektórych jednostek sektora
finansów publicznych w zarządzaniu płynnością budżetu państwa oraz stworzenie
podobnego instrumentu dla jednostek samorządu terytorialnego.
Potrzeba zmiany ww. ustawy wynika z dążenia do zmniejszenia potrzeb pożyczkowych
Skarbu Państwa, a przez to obniżenia poziomu długu publicznego i minimalizowania
kosztów jego obsługi. Zmniejszenie potrzeb pożyczkowych nastąpi w wyniku
wykorzystania aktywów finansowych jednostek sektora finansów publicznych
w zarządzaniu płynnością budżetu państwa.
Ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726, z późn. zm.) został nałożony na
Narodowy Fundusz Zdrowia, agencje wykonawcze oraz państwowe osoby prawne,
o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, obowiązek lokowania
wolnych środków tych jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu
u Ministra Finansów. Natomiast na państwowe fundusze celowe nałożono obowiązek
oddawania w zarządzanie wolnych środków stanowiących aktywa finansowe Skarbu
Państwa. Pozostałym jednostkom sektora finansów publicznych przyznano możliwości
lokowania środków w formie depozytu u Ministra Finansów.
Proponowana zmiana zakłada rozszerzenie obowiązku lokowania wolnych środków
w formie depozytu prowadzonego przez Ministra Finansów na kolejne jednostki sektora
finansów publicznych, tj. instytucje gospodarki budżetowej, państwowe instytucje
kultury, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym
jest minister, centralny organ administracji rządowej, wojewoda lub uczelnia medyczna,
oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Część środków
jednostek sektora finansów publicznych nie jest wykorzystywana na bieżącą działalność
tych jednostek i lokowana jest przez nie przede wszystkim w sektorze bankowym (na
koniec 2012 r. była to kwota 3 528,0 mln zł). Z drugiej strony Skarb Państwa w celu
finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozyskuje środki na rynku
poprzez sprzedaż skarbowych papierów wartościowych. Część tych środków pochodzi
z sektora bankowego, w tym ze środków lokowanych przez jednostki sektora finansów
publicznych w bankach. Taka sytuacja jest nieefektywna z punktu widzenia zarządzania
i gospodarowania środkami publicznymi oraz płynnością Skarbu Państwa oraz całego
sektora finansów publicznych. Powoduje ona powstanie niepotrzebnych kosztów
wskutek większej od możliwej emisji długu Skarbu Państwa oraz wynikających
z różnicy pomiędzy kosztem zaciąganych przez Skarb Państwa zobowiązań
a oprocentowaniem krótkoterminowych lokat jednostek sektora finansów publicznych
w bankach.
Powierzenie zarządzania płynnością i potrzebami pożyczkowymi jednostek sektora
finansów publicznych instytucji odpowiedzialnej za zarządzanie długiem publicznym
funkcjonuje w różnym zakresie i formie w niektórych państwach OECD, w tym m.in.
w Finlandii i Irlandii.
Zakłada się również wykorzystanie w zarządzaniu płynnością budżetu państwa środków
pieniężnych składanych dotychczas do depozytu sądowego lub na rachunki depozytowe
sądu (depozyty sądowe), co również przyczyni się do zmniejszenia potrzeb
pożyczkowych Skarbu Państwa, a przez to obniżenia poziomu długu publicznego
i minimalizowania kosztów jego obsługi.
Art. 1 projektu przewiduje następujące zmiany w ustawie o finansach publicznych:
1) pkt 1 – proponuje się w art. 9 pkt 13 wykreślić państwowe instytucje filmowe jako
jednostki sektora finansów publicznych. Zgodnie z ustawą z dnia 1 kwietnia 2011 r.
o zmianie ustawy o państwowych instytucjach filmowych (Dz. U. Nr 126, poz. 713)
państwowe instytucje filmowe, wobec których nie została podjęta decyzja o likwidacji
lub które nie zostały skomercjalizowane do dnia 31 grudnia 2012 r., zostały
zlikwidowane;
2) pkt 3 – proponuje się zmianę art. 48, określającego jednostki sektora finansów
publicznych i rodzaje instrumentów, w które jednostki wskazane w tym przepisie mogą
lokować wolne środki. W związku z tym z ust. 1 w art. 48 należało wyłączyć instytucje
gospodarki budżetowej, państwowe instytucje kultury, Polską Akademię Nauk
i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, samodzielne publiczne zakłady opieki
zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest minister, centralny organ
administracji rządowej, wojewoda lub uczelnia medyczna, oraz wojewódzkie fundusze
ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Zgodnie z ust. 2 wskazane jednostki sektora
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2509
› Pobierz plik