eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

projekt dotyczy wprowadzenia stosownego przepisu, aby w określonych portach lotniczych, w terminie od dnia 1 czerwca do dnia 4 lipca 2012 r., nie miały zastosowania ograniczenia w zakresie operacji lotniczych obejmujące starty i lądowania w porze dziennej i nocnej wynikające z wymagań w zakresie ochrony środowiska

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 249
  • Data wpłynięcia: 2012-02-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 441

249

Druk nr 249


Warszawa, 23 lutego 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o przygotowaniu
finałowego turnieju Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jakuba Rutnickiego.


(-) Małgorzata Adamczak; (-) Andrzej Biernat; (-) Jerzy Borowczak;
(-) Łukasz
Borowiak;
(-) Krzysztof
Brejza;
(-) Beata
Bublewicz;
(-) Andrzej Buła; (-) Janusz Cichoń; (-) Piotr Cieśliński; (-) Arkady
Fiedler; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Andrzej
Gut-Mostowy; (-) Iwona Guzowska; (-) Stanisław Huskowski; (-) Michał
Jaros; (-) Leszek Jastrzębski; (-) Andrzej Kania; (-) Jacek Kozaczyński;
(-) Agnieszka Kozłowska-Rajewicz; (-) Robert Kropiwnicki; (-) Stanisław
Lamczyk;
(-) Katarzyna
Matusik-Lipiec;
(-) Małgorzata
Niemczyk;
(-) Tomasz
Piotr
Nowak;
(-) Maciej
Orzechowski;
(-) Konstanty
Oświęcimski; (-) Zbigniew Pacelt; (-) Paweł Papke; (-) Agnieszka Pomaska;
(-) Grzegorz Raniewicz; (-) Ireneusz Raś; (-) Dorota Rutkowska; (-) Jakub
Rutnicki; (-) Marek Rząsa; (-) Wojciech Saługa; (-) Michał Szczerba;
(-) Marcin Święcicki; (-) Cezary Tomczyk; (-) Robert Tyszkiewicz;
(-) Monika Wielichowska; (-) Mariusz Witczak; (-) Radosław Witkowski;
(-) Ewa Wolak; (-) Marek Wójcik; (-) Renata Zaremba; (-) Jerzy Ziętek.
Ustawa
z dnia 2012 r.
o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
UEFA EURO 2012

Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133 i Nr
127, poz. 857) po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:

„Art. 38a. W okresie od dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 4 lipca 2012 r., nie stosuje się
ograniczeń w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze dziennej
i nocnej wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska, w następujących portach
lotniczych:
1) Porcie Lotniczym Kraków - Balice;
2) Porcie Lotniczym Katowice - Pyrzowice;
3) Porcie Lotniczym Poznań – Ławica;
4) Porcie Lotniczym Wrocław - Strachowice;
5) Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy;
6) Porcie Lotniczym Chopina w Warszawie.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.











UZASADNIENIE


W okresie od dnia 8 czerwca 2012 r. do dnia 1 lipca 2012 r. w Polce i Ukrainie odbędzie się
finałowy turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. W ramach
przygotowań do organizacji tego turnieju, strona polska udzieliła UEFA szeregu gwarancji
dotyczących kwestii infrastrukturalnych, organizacyjnych, jak również formalno prawnych z
nim związanych, m.in. gwarancji nr 18, w której zobowiązała się do niewprowadzania w
okresie rozpoczynającym się na tydzień przed meczem inauguracyjnym finałowego turnieju
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 i upływającym trzy dni po meczu
finałowym tego turnieju żadnych ograniczeń lotów nocnych w portach lotniczych miast
gospodarzy UEFA EURO 2012.

Tymczasem w tym obszarze funkcjonują ograniczenia w wykonywaniu operacji nocnych w
portach lotniczych miast gospodarzy mistrzostw Europy w piłce nożnej - UEFA EURO 2012.
Ograniczenia te zostały wprowadzone w drodze uchwał sejmików wojewódzkich do
powszechnie obowiązującego porządku prawnego w okresie po złożeniu gwarancji nr 18
przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych sygnatariuszy. W chwili
podejmowania uchwał sejmików nie brano pod uwagę zobowiązań wynikających z gwarancji
nr 18.
Zatem w celu realizacji tej gwarancji jak również zapewnienia jak najbardziej sprawnego,
bezpiecznego i efektywnego przebiegu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce
Nożnej UEFA EURO 2012 w Polsce, zachodzi konieczność wprowadzenia w ustawie z dnia
7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133 i Nr 127, poz. 857) stosownego
przepisu. W przepisie tym proponuje się, aby w określonych portach lotniczych, w okresie od
dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 4 lipca 2012 r., nie miały zastosowania ograniczenia w
zakresie operacji lotniczych obejmujące starty i lądowania w porze dziennej i nocnej
wynikające z wymagań w zakresie ochrony środowisku.

Należy podkreślić, że dopiero w chwili obecnej istnieją wystarczająco pełne dane

umożliwiające podjęcie decyzji odnośnie stosownej ingerencji legislacyjnej, która umożliwi
zniesienie ograniczeń środowiskowych dotyczących lotów zarówno nocnych, jak i dziennych.
Warto przy tym podkreślić, że planowane wydarzenie w postaci Turnieju Finałowego
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2012 ma charakter epizodyczny i nadzwyczajny,
taki też będzie miał charakter projektowany przepis.
Wśród czynników wpływających na pełną zasadność umożliwienia przeprowadzania
odpowiednich operacji lotniczych należy wymienić:
1) Fakt otrzymywania od początku roku 2012 przez podmiot koordynujący ruchem lotniczym
na odpowiednich lotniskach na czas finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce
Nożnej UEFA EURO 2012 (dalej również jako „EURO 2012” lub „Turniej”) bardzo
dużej liczby zgłoszeń na loty w tym okresie (koordynator prowadzi m.in. tak zwany proces
zarządzania slotami). Na chwilę obecną na czas EURO 2012 przewiduje się następującą
liczbę operacji lotniczych w Miastach Gospodarzach w okresie poddanym kalkulacji
slotowej tj. od 1 czerwca do 8 lipca 2012: Gdańsk - 4431, Poznań - 3156, Warszawa –
16856, Wrocław - 2931. Liczby te oraz godziny na które aplikacje są składane
jednoznacznie wskazują, że dla zapewnienia przyjęcia odpowiedniej liczby samolotów a
następnie skoordynowanego i efektywnego ich wylotu duża część z tych specjalnych lotów
musi nastąpić w porze nocnej. Jest to również standardowa praktyka związana z
największymi wydarzeniami sportowymi, w szczególności piłkarskimi na świecie, gdzie
po zakończeniu meczu, co zwykle ma miejsce około godziny 22.30, duża część kibiców
udaje się bezpośrednio na lotnisko skąd samoloty odlatują przez następnych kilka godzin.
Dzięki temu kibice Ci nie muszą „koczować” na lotniskach, a porty lotnicze nie są
następnie „zakorkowane” przez dodatkowe, specjalne loty w kolejnych dniach.
2) Decyzje aż 13 z 16 drużyn narodowych uczestniczących w EURO 2012 o zlokalizowaniu
swoich baz pobytowych na terenie Polski. Finalne ogłoszenie odpowiednich lokalizacji
zostało dokonane przez UEFA w dniu 6 lutego 2012 r. Ta, co do zasady, bardzo korzystna
ekonomicznie i wizerunkowo dla Polski decyzja niesie ze sobą jednocześnie szereg
konsekwencji logistycznych, w tym związanych z częstymi przelotami drużyn pomiędzy
Polską a Ukrainą. Po meczach rozegranych na Ukrainie, odpowiednie zespoły zwykle w
ten sam wieczór/noc będą wracać do swoich baz pobytowych na terenie Polski.
Odpowiednie operacje będą siłą rzeczy przeprowadzane w nocy a samolotom drużyn
towarzyszy zwykle kilka dodatkowych maszyn ze specjalnymi gośćmi etc. Dodatkowo
centra pobytowe mogą być miejscami do których kierować się będą dodatkowe grupy
kibiców, sponsorów i inne, które wspierają swoje drużyny również w ramach otwartych
sesji treningowych. Ponieważ samoloty z ww. gośćmi nie mają pierwszeństwa w stosunku
do ruchu rozkładowego oraz na lotniskach gdzie większość slotów nocnych jest już
zarezerwowana dla ruchu rozkładowego dodatkowe samoloty nie będą mogły lądować i
startować w oczekiwanym czasie (noc). Przykładowo w przypadku Poznania ograniczenia
nocne zezwalają tylko na 12 operacji nocnych z czego 4 mogą być wykonane przez
samoloty „pasażerskie”, przy czym należy się spodziewać, że aż 3 operacje w
odpowiednich okresach będą wykorzystywane przez reprezentację Portugalii, która
posiada swoje centrum pobytowe w okolicy Poznania i wracając w nocy z meczu na
Ukrainie wykorzystywać będzie właśnie 3 samoloty. Z kolei np. w Warszawie liczba
wszystkich operacji nocnych nie może przekroczyć 40, co również jest zdecydowanie
niewystarczające przy wzięciu pod uwagę liczby dotychczasowych i oczekiwanych
zgłoszeń na czas Turnieju.
Na podstawie zgłoszeń na loty uzyskanych przez podmiot koordynujący rozkłady lotów
podczas UEFA EURO 2012, wiadomo już iż wpływające zgłoszenia na dodatkowe loty
dotyczą w szczególności dni meczowych i dni z nimi sąsiadujących, i tak dla Poznania
oznacza to dodatkowe 28 lotów w okresie 9-11 czerwca, 24 loty w okresie 13-15 czerwca i
66 lotów w okresie 17-20 czerwca. W związku z obowiązującymi ograniczeniami
środowiskowymi oznacza to brak możliwości przyjęcia przez Poznań dodatkowych 39
lotów związanych z EURO. Dane te będą się zmieniały in plus wraz z napływem
kolejnych zgłoszeń. W przypadku Warszawy najwięcej zgłoszeń wpłynęło dotychczas na
okres 27-29 czerwca (półfinał turnieju). Zgłoszenia sięgające 68 operacji znacznie
przekraczają obowiązujące w Warszawie ograniczenia środowiskowe (40).
3) Brak lub czasowe zniesienie/ograniczenie restrykcji odnośnie lotów nocnych w innych
europejskich krajach organizujących największe imprezy piłkarskie – Austria / Szwajcaria
(UEFA EURO 2008 ), Niemcy (FIFA World Cup 2006 ), Portugalia ( UEFA EURO 2004).
W Portugalii i Szwajcarii zniesienie restrykcji i ograniczeń nocnych było elementem
przygotowań do odpowiednich Turniejów i następowało dopiero w momencie posiadania
obszernych danych dotyczących oczekiwanego ruchu lotniczego tj. na kilka miesięcy
przed tymi imprezami.
Odnośnie zakresu regulacji obejmującej także zniesienie odpowiednich restrykcji co do lotów
dziennych, należy wskazać, że loty dzienne są realizowane przede wszystkim w oparciu o
zdolności operacyjne lotniska i kwestie środowiskowe nie stanowią tu co do zasady
ograniczeń, niemniej mając na uwadze możliwy bardzo wysoki wzrost liczby połączeń w
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: