eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

projekt dotyczy wprowadzenia stosownego przepisu, aby w określonych portach lotniczych, w terminie od dnia 1 czerwca do dnia 4 lipca 2012 r., nie miały zastosowania ograniczenia w zakresie operacji lotniczych obejmujące starty i lądowania w porze dziennej i nocnej wynikające z wymagań w zakresie ochrony środowiska

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 249
  • Data wpłynięcia: 2012-02-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 441

249

trakcie Turnieju, w ramach działań prewencyjnych i zabezpieczających, wprowadzenie
odpowiedniego zapisu wydaje się także zasadne.
Co do objęcia regulacją odpowiednich portów lotniczych należy wskazać, że poza absolutnie
kluczowymi portami z czterech polskich Miast Gospodarzy Turnieju (Gdańsk, Poznań,
Warszawa, Wrocław), są nimi także porty lotnicze w Krakowie i Katowicach. W Krakowie i
jego okolicach będą mianowicie znajdować się centra pobytowe aż trzech reprezentacji:
Anglii, Holandii i Włoch, natomiast Katowice są głównym portem wspierającym dla lotniska
we Wrocławiu.
Obsłużenie Turnieju bez zniesienia ograniczeń może spowodować znaczne opóźnienia nie
tylko na lotniskach, ale i w całym sektorze transportowym. Opóźnienia w ruchu lotniczym
dotkną wszystkie jego elementy czyli ruch rozkładowy, ruch czarterowy i oczywiście ruch
turniejowy.

Projektowana ustawa, która czasowo zniesie ograniczenia w lotach dziennych i nocnych w
portach lotniczych miast gospodarzy Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
UEFA 2012 wpłynie pozytywnie na gospodarkę oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
głównie zarządzających portami lotniczymi oraz przewoźników lotniczych realizujących loty
podczas imprezy. Ponadto proponowane regulacje wpłyną na zwiększenie przepustowości i
dostępności portów lotniczych oraz przestrzeni powietrznej w okresie od 1 czerwca 2012 r. do
4 lipca 2012 r.

Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.



Warszawa, 6 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-544/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego
turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jakub Rutnicki)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2011 r. poz. 32) sporządza się
następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego
turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 przewiduje
dodanie do zmienianej ustawy jednego przepisu. Zgodnie z projektem, w okresie
od dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 4 lipca 2012 r. nie stosowałoby się ograniczeń
w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze
dziennej i nocnej wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska w
sześciu wymienionych w projekcie portach lotniczych.
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Projekt ustawy w sposób bardzo ogólny stanowi o wyłączeniu ograniczeń
w zakresie operacji lotniczych wynikających z wymagań w zakresie ochrony
środowiska – nie odwołuje się do podstaw prawnych, z których takie
ograniczenia wynikają lub mogą wynikać. Nie pozwala to na jednoznaczne
ustalenie zakresu przedmiotowego projektu, a w konsekwencji – na precyzyjne
ustalenie znajdujących zastosowanie aktów prawa Unii Europejskiej. W
konkretnych przypadkach może być trudne do ustalenia, czy dane ograniczenie
wynika wyłącznie z wymagań w zakresie ochrony środowiska, wyłącznie z
innych wymagań, czy też z wymagań dotyczących ochrony środowiska oraz z
innych przyczyn.
Niezależnie od powyższego zastrzeżenia należy przywołać dyrektywę
2002/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 marca 2002 r. w
sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzania
ograniczeń odnoszących się do poziomu hałasu w portach lotniczych Wspólnoty
(Dz. Urz. UE L 85 z 28.3.2002 r., s. 40, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdział 7, tom 6, s. 96, ze zm.).
Wprawdzie dyrektywa została wydana na podstawie przepisów
dotyczących transportu (art. 80 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską – obecnie art. 100 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej), ale w preambule znajdują się odwołania do ochrony środowiska
naturalnego (w szczególności motyw 1 i motyw 6). Ponadto przepis art. 4 ust. 3
wyraźnie zaznacza, że celem działań podejmowanych na podstawie dyrektywy
jest ochrona środowiska.
Dyrektywa ma na celu m.in. ułatwienie wprowadzania ograniczeń
działalności w jednolity sposób na poziomie portów lotniczych dla ograniczenia
lub zmniejszenia liczby osób znacząco dotkniętych szkodliwymi skutkami
hałasu, popieranie rozwoju przepustowości portów lotniczych w harmonii ze
środowiskiem naturalnym, ułatwianie osiągania celów zmierzających do
osłabiania hałasu w każdym z portów lotniczych, umożliwienie wyboru
dostępnych środków w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści najmniejszym
kosztem dla środowiska naturalnego (art. 1 dyrektywy).
Dyrektywa umożliwia państwom członkowskim podejmowanie różnych
działań, które prowadzić będą do ograniczenia poziomu hałasu w portach
lotniczych (art. 4 dyrektywy). Jedną z możliwości jest podjęcie przez państwa
członkowskie działań polegających na wprowadzaniu ograniczeń działalności o
charakterze częściowym, wpływających na działalność cywilnych
poddźwiękowych statków powietrznych według pory dnia (art. 5 ust. 1 w zw. z
art. 2 lit. e dyrektywy).
Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 4 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii
Europejskiej, państwa członkowskie podejmują wszelkie środki ogólne lub
szczególne właściwe dla zapewnienia zobowiązań wynikających z traktatów lub
aktów instytucji Unii.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Jak zaznaczono w punkcie II niniejszej opinii, odwołanie się w projekcie
ustawy do ograniczeń w zakresie operacji lotniczych, które wynikają lub mogą
wynikać z niedookreślonych „wymagań w zakresie ochrony środowiska”
uniemożliwia precyzyjne ustalenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy.
Niemniej należy przyjąć, że projekt prowadzi do czasowego uchylenia
możliwości stosowania niektórych postanowień aktów prawnych Unii
Europejskiej, a w szczególności dyrektywy 2002/30/WE. Dyrektywa jest
implementowana do prawa polskiego przepisami art. 71a ust. 1 ustawy z dnia 3
lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 626, ze zm.) i
rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie

2
określenia zakresu informacji wymaganych do wydania decyzji o wprowadzeniu
ograniczeń lub zakazów wykonywania operacji lotniczych w celu ograniczenia
hałasu emitowanego na lotnisku (Dz. U. Nr 21, poz. 133). Przyjęcie
projektowanej ustawy oznaczałoby, że ograniczenia już wprowadzone na
podstawie dyrektywy i implementujących ją przepisów krajowych nie byłyby
czasowo stosowane, a nowe – nawet gdyby zostały wprowadzone - nie mogłyby
być stosowane. Takie rozwiązanie jest sprzeczne z postanowieniami dyrektywy
w związku z art. 4 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej prowadzi
bowiem do czasowego uniemożliwienia stosowania jednego z przewidzianych w
dyrektywie środków ochrony środowiska przed hałasem.

IV. Konkluzje


Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego
turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 jest niezgodny z
prawem Unii Europejskiej, a w szczególności z dyrektywą 2002/30/WE w
związku z art. 4 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej.



Szef Kancelarii Sejmu








Lech Czapla














3

Warszawa, 6 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-545/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce
Nożnej UEFA EURO 2012 (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jakub
Rutnicki) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu




Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego
turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 przewiduje
dodanie do zmienianej ustawy jednego przepisu. Zgodnie z projektem, w okresie
od dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 4 lipca 2012 r. nie stosowałoby się ograniczeń
w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze
dziennej i nocnej wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska w
sześciu wymienionych w projekcie portach lotniczych.

Projekt ustawy jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu
Sejmu.



Szef Kancelarii Sejmu

Lech Czapla



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: