eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2364
  • Data wpłynięcia: 2014-05-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
  • data uchwalenia: 2014-06-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897

2364-1

Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
20

Data sporządzenia
Nazwa projektu

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Orzeczenie TK

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
czerwca 2013 r. sygn. akt K 30/12 (Dz. U. z 2013 r.
Stanu lub Podsekretarza Stanu
poz. 805)
Stanisław Huskowski – Sekretarz Stanu w Ministerstwie

Administracji i Cyfryzacji
Nr w wykazie prac Rady Ministrów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
UB 26
Witold Radzio - radca Głównego Geodety Kraju


OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Potrzeba nowelizacji tego aktu prawnego wynika w głównej mierze z opublikowanego w dniu 11 lipca 2013 r. wyroku
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2013 r. sygn. akt K 30/12, zgodnie z którym przepis upoważnienia
ustawowego dotyczący określenia opłat za czynności „związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem
krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu
ewidencyjnego” został uznany za niekonstytucyjny i utraci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia publikacji
wyroku.
Ponadto niedostateczne warunki prawne i organizacyjne dla efektywnego i nowoczesnego zaspokajania potrzeb państwa,
w tym jego obywateli, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie dostępu do wiarygodnych, zharmonizowanych
i aktualnych georeferencyjnych zbiorów danych, dotyczących obiektów i zjawisk, ich lokalizacji oraz zasięgów praw do
nieruchomości, z wykorzystaniem rozwiązań teleinformatycznych opartych na e-usługach i zgodnych z zasadami
interoperacyjności.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Doprowadzenie do zgodności z Konstytucją przez ustawowe uregulowanie kwestii dotyczących udostępniania zbiorów
danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – w szczególności stworzenie
nowych zasad dotyczących opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów danych lub innych materiałów;
uspójnienie przepisów ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne; doprecyzowanie kompetencji organów Służby
Geodezyjnej i Kartograficznej; uregulowanie w sposób dostosowany do aktualnych uwarunkowań prawnych
i technologicznych zasad wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz wzajemnych relacji między organami
Służby Geodezyjnej i Kartograficznej a podmiotami, wykonującymi te prace; doprecyzowanie zasad prowadzenia katastru
nieruchomości i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu; regulacje dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej
w dziedzinie geodezji i kartografii.
Bardziej precyzyjne i spójne przepisy w zakresie działalności gospodarczej w zakresie geodezji i kartografii wpłyną
pozytywnie na rynek pracy, również w dziedzinach pokrewnych takich jak budownictwo, obrót nieruchomościami.
Zmiany w zakresie zasad wykorzystywania i dostępu do danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
spowoduje zwiększenie liczby podmiotów korzystających z tych danych, a w rezultacie przyczyni się do rozwoju sektora
usług elektronicznych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Z 34 krajów OECD, w 27 przypadkach organizacja administracji geodezyjnej ma charakter rządowy, tylko w 5 przypadkach
rządowo-samorządowy. Doświadczenia zarówno Polskie jaki i krajów OECD wskazują, że proponowane zmiany
organizacyjne oraz zmiany dotyczące opłat, regulacji zawodu, obowiązków związanych z rejestrami publicznymi,
procedurami inwestycyjnymi gwarantują osiągnięcie odpowiedniej efektywności, wiarygodności i jakości usług administracji
geodezyjnej i kartograficznej dla obywateli, przedsiębiorców i państwa.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Wykonawcy prac
30 000
Statystyczne opracowania własne Wyeliminowanie wątpliwości i rozbieżności
geodezyjnych
Głównego Urzędu Geodezji
interpretacyjnych, dotyczących stosowania przepisów
i kartograficznych,
i Kartografii.
prawa; ułatwienie dostępu do danych i materiałów
przedsiębiorstwa,
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
biegli sądowi,
w rezultacie wyeliminowanie jednej z barier w
mierniczy
prowadzeniu działalności w zakresie geodezji
21

górniczy,
i kartografii. Wprowadzenie instytucji przedawnienia
asystenci
odpowiedzialności dyscyplinarnej i zatarcia kary
mierniczych
z tego tytułu wpływa na zwiększenie pewności
górniczych
w wykonywaniu zawodu geodety, w prowadzeniu
działalności gospodarczej.
Wszyscy
33 000
Dane statystyczne GUS
Nieodpłatne udostępnianie danych: BDO, PRG,
obywatele
000
PRNG, NMT.
począwszy od
W 2012 r., w okresie tworzenia wymienionych
wieku szkolnego
zbiorów danych, udostępniono je odpłatnie i w części
nieodpłatnie za kwotę ponad 1 mln zł. Uzasadnione
jest założenie, że w latach następnych, po
rozpowszechnieniu informacji o tych zbiorach danych
zapotrzebowanie na nie wzrośnie wielokrotnie.
W wymiarze finansowym pozytywne skutki dla
obywateli wynikające z proponowanych regulacji
należy więc szacować na kwotę 3-5 mln zł w okresie
1 roku.
Szkoły, uczelnie,
35 000
Dane statystyczne GUS.
Nieodpłatne udostępnianie zbiorów danych
instytuty
Statystyczne opracowania własne państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
naukowo-
Głównego Urzędu Geodezji
w postaci elektronicznej na cele edukacyjne, badań
badawcze,
i Kartografii.
naukowych oraz prac rozwojowych.
organizacje
Według dokumentacji zgromadzonej w Głównym
pożytku
Urzędzie Geodezji i Kartografii, w latach 2011 i 2012
publicznego oraz
za udostępnienie z Centralnego Ośrodka
służby specjalne
Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
w rozumieniu art.
materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i
11 ustawy z dnia
kartograficznego na cele dydaktyczne pobrano opłaty,
24 maja 2002 r.
stosując do stawek podstawowych współczynnik 0,3,
o Agencji
w łącznej wysokości 348 tys. zł. Uzasadniona jest
Bezpieczeństwa
teza, że opłaty w podobnej wysokości, z tego samego
Wewnętrznego
tytułu, pobrano na szczeblu wojewódzkim oraz na
oraz Agencji
szczeblu powiatowym, zatem w okresie 1 roku
Wywiadu
podmioty niepubliczne korzystające z materiałów
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
na cele dydaktyczne poniosły koszty w łącznej
wysokości około 0,5 mln zł.
Należy także założyć, że dla potrzeb badań
naukowych oraz prac rozwojowych udostępniane były
materiały państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego w porównywalnej ilości, jak dla
celów dydaktycznych, z tym że w tym przypadku przy
ustalaniu wysokości opłat nie był stosowany
współczynnik 0,3, zatem podmioty niepubliczne,
poniosły koszty z tego tytułu w wysokości około
1,5 mln zł. Łączne pozytywne skutki finansowe dla
podmiotów realizujących cele edukacyjne, badania
naukowe oraz prace rozwojowe szacuje się na kwotę
około 2 mln zł w okresie 1 roku.
Podmioty
10 000
Statystyczne opracowania własne Wprowadzenie opłat za korzystanie z systemu ASG-
korzystające
Głównego Urzędu Geodezji
EUPOS powinny zrekompensować koszty jego
z usług ASG-
i Kartografii.
utrzymania oraz rozwoju, które szacuje się na kwotę
EUPOS
ok. 3 mln zł rocznie.
(w szczególności
wykonawcy prac
geodezyjnych)
Małe i średnie
20 000
Statystyczne opracowania własne Zniesienie obowiązku uzgadniania sytuowania
przedsiębiorstwa
Głównego Urzędu Geodezji
projektowanych przyłączy energetycznych,
działające
i Kartografii
gazowych, wodociągowych, ciepłowniczych i innych.
w sektorze usług
Z danych zgromadzonych w Głównym Urzędzie
22

projektowych
Geodezji i Kartografii wynika, że z tytułu
i budowlanych
uzgadniania dokumentacji projektowej przyłączy
Inwestorzy
15 000
pobierano w okresie 1 roku opłaty w łącznej
obiektów
000
wysokości około 10 mln zł, zatem o taką kwotę
budowlanych
zmniejszy się roczne obciążenie inwestorów obiektów
budowlanych.
Omawiana regulacja zmniejszy również
pracochłonność opracowania znacznej części
projektów budowlanych. W wymiarze finansowym
zmniejszenie to szacowane jest również na kwotę ok.
10 mln zł rocznie.
Właściciele
15 000
Dane statystyczne GUS.
Wzrost w ujęciu statystycznym wysokości opłat za
i podmioty
000
Statystyczne opracowania własne udostępnianie wypisów i wyrysów z operatu
władające
Głównego Urzędu Geodezji
ewidencyjnego.
nieruchomościami,
i Kartografii.
Z ustaleń dokonanych przez Główny Urząd Geodezji
inwestorzy
i Kartografii wynika, że w roku 2012 łączna kwota
obiektów
opłat pobranych w związku z wydawaniem wypisów
budowlanych
i wyrysów z operatu ewidencyjnego wyniosła
76,5 mln zł. Szacuje się, że opłaty związane
z wydaniem 1,6 mln wypisów wyniosły około
30,4 mln zł, zaś opłaty związane z wydaniem 416 tys.
wypisów i wyrysów wyniosły około 46,1 mln zł.
Zakładając, że liczba wydawanych wypisów
i wyrysów nie ulegnie zmianie, oraz że zachowane
będą proporcje między liczbą wniosków o wydanie
wypisów a liczbą wniosków o jednoczesne wydanie
wypisów i wyrysów, a także, że zachowany zostanie
współczynnik 0,6 do opłat za wydanie wypisu
o niepełnej treści, szacuje się, że łączna kwota opłat
związanych z wydaniem wypisów wyniesie rocznie
około 51 mln zł, zaś łączna kwota opłat związanych
z jednoczesnym wydaniem wypisów i wyrysów
w okresie 1 roku wyniesie około 48 mln zł.
Zatem łączne skutki projektu omawianej regulacji
w ujęciu globalnym wyniosą In minus dla podmiotów
korzystających z tych dokumentów około 22, 5 mln zł
rocznie (51 + 48 – 76,5 =22,5), z tym że dla
właścicieli gospodarstw rolnych o liczbie działek co
najmniej 7, ze względu na to, że wysokość opłaty nie
zależeć będzie od liczby działek, lecz od liczby
jednostek rejestrowych, opłaty te ulegną zmniejszeniu.
W szczególny sposób korzyści finansowe odniosą
z nowych regulacji właściciele rozdrobnionych,
o niskiej wartości, gospodarstw położonych
w południowo-wschodniej części kraju.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne, na podstawie którego
omawiany projekt ustawy jest opracowywany, został przekazany w dniu 19 lipca 2013 r., z prośbą o zgłaszanie
propozycji i uwag w terminie 21 dni od daty otrzymania projektu, do konsultacji:
1) Stowarzyszeniu Geodetów Polskich;
2) Stowarzyszeniu Kartografów Polskich;
3) Polskiemu Towarzystwu Geodezyjnemu;
4) Geodezyjnej Izbie Gospodarczej;
5) Polskiej Geodezji Komercyjnej – Krajowemu Związkowi Pracodawców Firm Geodezyjno-Kartograficznych;
6) Związkowi Powiatów Polskich;
7) Związkowi Miast Polskich;
8) Unii Metropolii Polskich;
9) Państwowej Radzie Geodezyjnej i Kartograficznej;
23

10) wojewódzkim inspektorom nadzoru geodezyjnego i kartograficznego;
11) geodetom województw.
W szczególności uwzględniono postulaty dotyczące:
- zrekompensowania w systemie opłat obowiązków nałożonych przepisami ustaw na wykonawców prac
geodezyjnych oraz rzeczoznawców majątkowych w stosunku do organów administracji geodezyjnej
i kartograficznej,
- określenia zakresu i zasad kontroli działalności wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego
i kartograficznego oraz organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, a także kontroli przedsiębiorców
wykonujących prace geodezyjne lub kartograficzne w dziedzinie geodezji i kartografii,
- zmiany definicji prac geodezyjnych; w wyniku dokonanej zmiany do prac geodezyjnych zaliczane będzie także
obliczanie i przetwarzanie wyników pomiarów i opracowań związanych z projektowaniem i wykonywaniem
zobrazowań lotniczych oraz zobrazowań satelitarnych,
- zasad ustalania opłat w przypadku udostępnienia określonego zbioru danych lub innych materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego na więcej niż jeden cel,
- włączenia ortofotomapy do listy materiałów centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które mogą być
udostępniane przez marszałków województw oraz starostów, przy jednoczesnym podziale wpływów z tytułu opłat
za te materiały,
- określenia zasad rozliczania środków finansowych uzyskanych z opłat za udostępnianie materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego pozyskanych z innej części tego zasobu,
- zasad zgłaszania i przekazywania rezultatów prac geodezyjnych i kartograficznych do państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego,
- możliwości wydłużenia terminu uzgodnienia i udostępnienia wykonawcy prac kopii materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego niezbędnych lub przydatnych do wykonania zgłoszonych prac,
w przypadku dużego ich zakresu poprzez dopuszczenie możliwości uzgadniania między wykonawcą a organem
harmonogramu udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dostosowanego
do harmonogramu realizacji prac objętych zgłoszeniem,
- opłat za udostępnianie danych i materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego do celów
szkoleniowych; doprecyzowano propozycje dotyczące tej kwestii poprzez odwołanie się do art. 2 pkt 37 ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. – o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Nie uwzględniono postulatów dotyczących w szczególności:
- wprowadzenia dodatkowego trybu wyłączania z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
materiałów, w których wykryte zostały wady,
- uzupełnienia przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego o normy prawne zobowiązujące do wykonywania
pomiarów powykonawczych obiektów budowlanych, ze względu na to, że problematyka ta uregulowana jest
przepisami prawa budowlanego,
- wprowadzenia przepisów, które ograniczałyby dostęp do materiałów państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego, ze względu na to, że taka propozycja jest sprzeczna z innymi przepisami, w szczególności
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.),
- wprowadzenia przepisów, które ograniczałyby możliwość wykonywania prac geodezyjnych przez osoby fizyczne
legitymujące się uprawnieniami zawodowymi, gdyż projektodawca nie znajduje uzasadnienia dla takich
ograniczeń,
- wyłączenia prac geodezyjnych związanych z tyczeniem budynków oraz sieci uzbrojenia terenu z obowiązku
zgłaszania takich prac i przekazywania ich rezultatów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
gdyż dane uzyskane w wyniku tych prac są niezbędne do utrzymania w aktualności ewidencji gruntów
i budynków oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- wprowadzenia regulacji, które umożliwiałyby korektę pobranych opłat w przypadku zmian zakresu zgłoszonych
prac lub rezygnacji z ich wykonania, ze względu na to, że w myśl projektowanych przepisów opłata pobierana
będzie przed wydaniem materiałów - za możliwość ich wykorzystania, a nie za ich faktyczne wykorzystanie,
- wprowadzenia przepisów stanowiących, że koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu
odbywa się przy pomocy zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej; projektodawca kierował się w tej
sprawie stanowiskiem Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności wyrażonym w dokumencie
pt.: ,,Stanowisko Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności w sprawie barier procesu
inwestycyjnego w telekomunikacji” z dnia 26 sierpnia 2008 r.,
- wykreślenia z projektu założeń propozycji przepisów, które będą umożliwiać wyłączania, w niektórych
przypadkach, z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu sieci technologicznych przedsiębiorstw; w ocenie
projektodawcy kwestionowana propozycja jest uzasadniona, wychodzi naprzeciw wnioskom zgłaszanym przez
przedsiębiorców i ma na celu ułatwienie ich działalności w procesie inwestowania na terenie przedsiębiorstwa,
24

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 . 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: