Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-1
rozliczania i przekazywania środków finansowych uzyskanych z opłat za udostępnianie
materiałów zasobu pozyskanych z innego zasobu, a także przekazywania informacji
o materiałach udostępnionych z innego zasobu.
W art. 40i określono zasady podziałów wpływów z tytułu opłat, które będą stosowane
przy udostępnianiu przez właściwy organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
wykonawcom prac geodezyjnych i kartograficznych danych i materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego pozyskanych przez ten organ z innych części
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Art. 40j określa zasady waloryzacji opłat. Stawki opłat za udostępnianie zbiorów
danych i innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego będą
podlegać corocznej waloryzacji w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów
i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki te są
waloryzowane, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, ogłaszanego
komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. W przypadku gdy wskaźnik ten ma
wartość ujemną, stawki opłat nie ulegają zmianie. Zredagowano również delegację dla
ministra właściwego do spraw administracji publicznej do ogłaszania, najpóźniej do
31 października każdego roku, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokości zwaloryzowanych stawek, które
będą obowiązywały od 1 stycznia następnego roku. Publikacja obwieszczenia ma na
celu ułatwienie obliczenia wysokości opłaty poprzez wskazanie aktualnej wysokości
stawki podstawowej. Podkreślić należy, iż samo obwieszczenie nie może stanowić
podstawy wyliczenia opłaty, gdyż ma charakter wyłącznie subsydiarny.
Stosownie do art. 10 ustawy pierwsza waloryzacja zostanie dokonana w 2015 r., a jej
skutki będą obowiązywały od 1 stycznia 2016 r.
Zmiana przepisów dotyczących odpowiedzialności zawodowej
Znowelizowano przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej geodetów,
zapewniając odpowiedni poziom gwarancji dla osób, przeciwko którym postępowania
się toczą, w tym kontradyktoryjność i dwuinstancyjność postępowania, prawo do
obrony oraz przedawnienie ścigania i przedawnienie karalności, zatarcie kary, jak
również prawo wniesienia odwołania do sądu powszechnego, zgodnie z opinią Rady
15
Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2013 r. (sygn. DP-10-
25-12(2)/13/RL).
Z katalogu kar dyscyplinarnych usunięta została kara zawieszenia uprawnień
zawodowych do czasu ponownego przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego
z wynikiem pozytywnym, jako kara umożliwiająca bezterminowe pozbawienie prawa
wykonywania zawodu geodety lub kartografa bez orzeczenia sądu. Ponadto
zrezygnowano z przepisu, na podstawie którego Główny Geodeta Kraju w drodze
decyzji mógł orzec o pozbawieniu uprawnień zawodowych geodetę skazanego za
katalog przestępstw wymienionych w dotychczasowym art. 46 ust. 3. Przepisy te
uznano za niespełniające elementarnych zasad konstytucyjnych pod rządami aktualnie
obowiązującej Konstytucji.
Dwuinstancyjność postępowania dyscyplinarnego została zapewniona przez
wprowadzenie wojewódzkich komisji dyscyplinarnych w I instancji oraz Odwoławczej
Komisji Dyscyplinarnej działającej przy Głównym Geodecie Kraju (art. 46g). Ponadto
w celu zapewnienia kontradyktoryjności postępowania wprowadzono instytucję
rzecznika dyscyplinarnego oraz określono kto jest stroną w postępowaniu
dyscyplinarnym (art. 46d i 46l). Aby zapewnić pełną gwarancję praw strony obwinionej
zadecydowano, że w postępowaniu przed komisjami będą stosowane odpowiednio
przepisy Kodeksu postępowania karnego (art. 46w).
Projektowane przepisy przewidują, że od orzeczenia komisji dyscyplinarnej II instancji
przysługiwać będzie prawo odwołania się do sądu apelacyjnego – sądu pracy
i ubezpieczeń społecznych. (art. 46p ust. 1). Wprowadzono również przepisy
określające instytucję przedawnienia (art. 46c), zatarcia skazania (art. 46r) oraz zasady
ponoszenia kosztów postępowania (art. 46u). Ponadto w art. 46t określono przypadki,
kiedy następuje wykreślnie z centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia
zawodowe.
Zmiana przepisów dotyczących ewidencji miejscowości ulic i adresów
W art. 47a dodano ust. 4a, na mocy którego ewidencja miejscowości, ulic i adresów,
oprócz danych adresowych dotyczących budynków mieszkalnych oraz innych
budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi będzie mogła
16
zawierać także dane adresowe dotyczące obiektów, takich jak: parkingi, garaże, wjazdy
i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc zorganizowanego wypoczynku lub
działalności gospodarczej.
Zmiana ta jest zgodna z wnioskami i oczekiwaniami jednostek gminnego samorządu
terytorialnego odpowiedzialnego za system adresowy w Polsce.
Zmiana przepisów dotyczących odpowiedzialności karnej oraz wprowadzenie
przepisów dotyczących kar pieniężnych
Znowelizowano również przepisy karne zawarte w ustawie (art. 48 ust. 1),
dostosowując katalog wykroczeń, do zaproponowanych zmian w treści ustawy przez
uchylenie w art. 48 w ust. 1 pkt 4 i 6 oraz zmiany brzmienia pkt 1 i 5, które wynikają
z konieczności dostosowania ich treści do nowego brzmienia przepisów o zgłaszaniu
prac geodezyjnych lub prac kartograficznych (art. 12a) oraz przepisów dotyczących
ewidencji gruntów i budynków (art. 22 ust. 2). Dodatkowo wprowadzono nowe
regulacje dotyczące kar pieniężnych za przetwarzanie danych i innych materiałów
z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego bez wymaganej licencji,
niezgodnie z warunkami licencji lub ich udostępniania wbrew postanowieniom licencji
osobom trzecim. Projektodawca przewidział, że karę pieniężną nakładał będzie
w drodze decyzji administracyjnej:
1) Główny Geodeta Kraju, jeżeli naruszenie warunków licencji dotyczy materiałów
z centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
2) wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, jeżeli naruszenie
warunków licencji dotyczy materiałów zasobu wojewódzkiego lub powiatowego.
Kary pieniężne stanowić będą dochody budżetu państwa. W przypadku uchylenia albo
stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sąd
administracyjny uiszczona kara pieniężna podlegać będzie zwrotowi (art. 48a).
Zmiany w innych ustawach
Konsekwencją wprowadzanych zmian w ustawie – Prawo geodezyjne i kartograficzne
są zmiany określone w art. 2 i 3 ustawy. I tak, w art. 2 nowelizuje się art. 128 ustawy
o postępowaniu administracyjnym w administracji, który ma na celu ułatwić
prowadzenie egzekucji w drodze wykonania zastępczego w przypadku uchylania się
17
zobowiązanych od wykonania nałożonych na nich obowiązków. Następnie w art. 3
znowelizowano art. 43 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, poprzez rozszerzenie
obowiązku wyznaczenia (tyczenia) oraz geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej
o budynki, których budowa nie wymaga pozwolenia na budowę, a także o sieci
telekomunikacyjne oraz kanalizację kablową, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20a
i 20b ustawy – Prawo budowlane, a także pompy ciepła, o których mowa w art. 29
ust. 2 pkt 16 ustawy – Prawo budowlane.
Celem tej zmiany jest zapewnienie zgodności wszystkich budowanych sieci uzbrojenia
terenu z dokumentacją projektową oraz zapewnienie źródeł informacji o wszystkich
sieciach znajdujących się w trakcie budowy oraz wybudowanych.
Zmiana upoważnień do wydania aktów wykonawczych
W związku z wprowadzonymi zmianami polegającymi na uregulowaniu w ustawie
materii przekazanej dotychczas do określenia w aktach wykonawczych, uchylone lub
zmienione zostały upoważnienia do wydania rozporządzenia zawarte w następujących
przepisach ustawy: art. 9, art. 10 ust. 5, art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 1 pkt 3, pkt 5
i pkt 7 oraz w art. 28 ust. 2. Wobec powyższego zachodzi konieczność wydania nowych
rozporządzeń, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 i art. 19 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy art. 4–15 zawierają przepisy przejściowe umożliwiające płynne i bezpieczne
wprowadzenie znowelizowanych przepisów w życie.
Na podstawie art. 5 ustawy ewidencja gruntów i budynków zostanie uzupełniona
o nowe dane w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
W art. 6 postanowiono, że postępowania dyscyplinarne wszczęte i niezakończone przed
dniem wejścia w życie ustawy prowadzone będą na podstawie przepisów
dotychczasowych z uwzględnieniem, że w postępowaniach tych orzeka się kary,
o których mowa w art. 46a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Przesądzono także, że postępowania dyscyplinarne wszczęte i niezakończone przed
dniem wejścia w życie ustawy zostaną umorzone jeżeli od chwili naruszenia art. 42
ust. 3 upłynęło pięć lat. W art. 7 przewidziano sposób postępowania z osobami
18
ukaranymi karą zawieszenia wykonywania uprawnień zawodowych do czasu
ponownego przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego z wynikiem pozytywnym,
o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 4, która to kara została usunięta z nowego katalogu
kar dyscyplinarnych określonego w art. 46.
W art. 8 przewidziano stosowanie nowych przepisów dotyczących zatarcia kar
dyscyplinarnych w odniesieniu do prawomocnie orzeczonych, w dotychczasowym
stanie prawnym, kar dyscyplinarnych.
Utrzymano czasowo w mocy niektóre rozporządzenia (art.14), określono regulacje
związane z powołaniem po raz pierwszy komisji dyscyplinarnych (art. 9), dokonaniem
pierwszej waloryzacji wysokości opłat (art. 10). W art. 12 określono zasadę pobierania
opłaty w przypadku spraw już wszczętych i niezakończonych oraz w art. 13 ust. 1
określono reguły związane z udzieloną zgodą na rozpowszechnianie materiałów
z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także dotyczące wniosków
o wydanie takiej zgody (art. 13 ust. 2).
W art. 16 określono, iż zmiany wejdą w życie z dniem 12 lipca 2014 r., tj. z upływem
12 miesięcy od opublikowania wyroku w sprawie K 30/12, z wyjątkiem przepisów
dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej, uzupełnienia ewidencji gruntów
i budynków oraz aktualizacji baz danych obiektów topograficznych, które wejdą
w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) w związku z § 52 ust. 1
uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy został umieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, a także w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz
Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Do projektu ustawy nie wpłynęło żadne
zgłoszenie lobbingowe w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Nie zachodzi również
konieczność przedkładania projektu rozporządzenia instytucjom i organom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii,
dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik