eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2364
  • Data wpłynięcia: 2014-05-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
  • data uchwalenia: 2014-06-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897

2364-1

- nieodpłatnego
udostępniania
usług
ASG-EUPOS wykonawcom prac geodezyjnych;

w ocenie projektodawcy, jest to niemożliwe ze względu na to, że utrzymywanie i odnawianie infrastruktury ASG-
EUPOS oraz świadczenie przez ten system na odpowiednim poziomie usług sieciowych wiąże się z koniecznością
ponoszenia kosztów w wysokości około 3 mln zł rocznie,
- rozszerzenia nowelizacji o zagadnienia dotyczące rozgraniczeń nieruchomości oraz podziałów nieruchomości,
ponieważ zagadnienia te wymagają pogłębionych analiz niemożliwych do wykonania w okresie wyznaczonym
przez wyrok TK,
- zniesienia kontroli rezultatów prac geodezyjnych i kartograficznych przekazywanych do państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego, ponieważ rezultaty tych prac wykorzystywane są do aktualizacji rejestrów
publicznych, za wiarygodność których odpowiadają organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej,
- wprowadzenia zasady nieodpłatnego udostępniania wykonawcom prac geodezyjnych i kartograficznych
materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, ponieważ prowadziłoby to do zdecydowanego
zmniejszenia środków finansowych, przeznaczonych do prowadzenia tego zasobu, a w konsekwencji do jego
degradacji,
- zmian organizacji Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz przywrócenia instytucji mierniczego przysięgłego,
ponieważ kwestie te wymagają pogłębionych analiz niemożliwych do wykonania w okresie wyznaczonym przez
wyrok TK,
- wprowadzenia zasady, że prace geodezyjne i kartograficzne mogą być wykonywane wyłącznie przez podmioty
prowadzące działalność gospodarczą, ponieważ taki wniosek nie znajduje uzasadnienia merytorycznego
i prawnego,
- wprowadzenie do Prawa geodezyjnego i kartograficznego zakazu wykonywania prac geodezyjnych
i kartograficznych przez osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, ponieważ
kwestię praw i obowiązków takich osób regulują inne przepisy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem
1
1
7
8







17
budżet państwa












JST
1










1
Środki pozyskane z UE
0,85
5,95
6,80







13,6
Fundusz Gospodarki

0,15
1,05
1,20







2,4
Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym
Saldo ogółem
1
1
7
8







17
budżet państwa












JST
1










1
Środki pozyskane z UE
0,85
5,95
6,80







13,6
Fundusz Gospodarki

0,15
1,05
1,20







2,4
Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym
Źródła
Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, środki uzyskane z UE.
finansowania
Dodatkowe
1. Ww. kwoty wynikają z szacowanych kosztów:
informacje, w tym
- uzupełnienia baz danych ewidencji gruntów i budynków o informacje czy wyróżniony w ewidencji
wskazanie źródeł
gruntów i budynków obszar gruntu, w całości lub w części, objęty jest formą ochrony przyrody przepisów
danych i przyjętych wskazaną w art. 6 ust. 1 pkt 1-9 ustawy z dnia z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U.
do obliczeń założeń z 2013 poz. 627), szacowanych na łączną kwotę ok. 16 mln zł, które zostaną pokryte ze środków
uzyskanych z UE oraz Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
25

- dostosowania systemów teleinformatycznych, za pomocą których organy Służby Geodezyjnej
i Kartograficznej prowadzą państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny do zmienionych przepisów dot.
pobierania i ustalania opłat, szacowanych na ok. 1 mln zł, które zostaną pokryte jednorazowo w 2014 r. ze
środków własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Projektowane regulacje, zapewniając podmiotom realizującym zadania publiczne nieodpłatny dostęp do
aktualnych informacji przestrzennych, obniżą w istotny sposób koszty realizacji tych zadań,
w szczególności w zakresie:
− planowania przestrzennego,
− zarządzania kryzysowego,
− ratownictwa medycznego i ochrony przeciwpożarowej,
− bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony narodowej.
Szacuje się, że w skali kraju roczne oszczędności z tego tytułu kształtować się będą na poziomie około
13 mln zł.
2. Nieodpłatny dostęp do zbiorów danych:
a) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,
b) państwowego rejestru nazw geograficznych,
c) obiektów ogólnogeograficznych,
d) numerycznego modelu terenu o interwale siatki co najmniej 100 m
- w wymiarze finansowym przyniesie pozytywne skutki dla obywateli na kwotę ok. 3-5 mln zł w okresie
1 roku.
3. Zniesienie obowiązku uzgadniania sytuowania projektowanych przyłączy energetycznych,
gazowych, wodociągowych, ciepłowniczych i innych zmniejszy pracochłonność opracowania znacznej
części projektów budowlanych. W wymiarze finansowym zmniejszenie to szacowane jest na kwotę
ok. 10 mln zł rocznie.
4. Nieodpłatne udostępnianie zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
w postaci elektronicznej na cele edukacyjne, do badań naukowych oraz prac rozwojowych przyczyni
się do usprawnienia i poprawy jakości kształcenia oraz ułatwienia w prowadzeniu badań naukowych
oraz prac rozwojowych.
Łączne pozytywne skutki finansowe dla podmiotów realizujących cele edukacyjne, badania naukowe
oraz prace rozwojowe szacuje się na kwotę około 2 mln zł w okresie 1 roku.
5. Wprowadzenie nowych, spełniających wszelkie wymogi wynikające z Konstytucji RP, rozwiązań
prawnych w zakresie przepisów dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej geodetów,
w szczególności utworzenie komisji dyscyplinarnych oraz powołanie rzeczników dyscyplinarnych, nie
poniesie za sobą dodatkowych kosztów z uwagi na niewielką liczbę postępowań dyscyplinarnych
prowadzonych dotychczas przez Głównego Geodetę Kraju (w roku 2013 było 50 takich postępowań co
daje średnio 3-4 postępowania wyjaśniające w jednym województwie w okresie 1 roku) oraz
dotychczasową rolę wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego
w postępowaniach wyjaśniających. Ponadto, w związku z wprowadzeniem instytucji przedawnienia,
możliwość wszczęcia postępowania dyscyplinarnego będzie wyłączona jeżeli od momentu popełnienia
czynu, o którym mowa w art. 46 ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne, upłynęły trzy lata.
Szacuje się, że powyższa regulacja wpłynie w sposób istotny na zmniejszenie liczby wszczynanych
postępowań dyscyplinarnych. W celu dodatkowej redukcji kosztów postępowań dyscyplinarnych
w projekcie przewidziano również możliwość tworzenia przez wojewodów w drodze porozumień
wspólnych komisji dyscyplinarnych dla dwóch lub więcej województw.
6. W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi odpowiedzialności zawodowej w dziedzinie
geodezji i kartografi budżet państwa uzyska dodatkowe źródło dochodów z tytułu kosztów
postępowania dyscyplinarnego. Szacuje się, że dochody z tego tytułu wynosić będą rocznie
ok. 5 000 zł. (przy szacowaniu tej kwoty przyjęto następujące parametry:
- 50 postępowań dyscyplinarnych na szczeblu wojewódzkim,
- 25 postępowań dyscyplinarnych przed komisją odwoławczą,
- 90% spraw zakończonych wydaniem ostatecznego orzeczenia o ukaraniu,
- 10% spraw zakończonych uznaniem obwinionego za niewinnego).
7. Szacuje się, że roczne wpływy z tytułu opłat, o których mowa w projektowanym art. 40b ust. 1, po
przyjęciu proponowanych regulacji wynosić będą:
1) na Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w wysokości ok. 5 mln zł. przy
średniorocznych wpływach w ostatnich latach w wysokości ok. 2,2 mln zł;
2) do budżetu urzędów marszałkowskich w wysokości ok. 1,1 mln zł, przy średniorocznych wpływach
w ostatnich latach w wysokości 1,1 mln zł;
26

3) do budżetu starostw (urzędów miast) w wysokości ok. 260 mln zł, przy średniorocznych wpływach
w ostatnich latach w wysokości ok. 260 mln zł.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
5
10
10
10
10
10
105
ceny stałe z …… r.) małych i średnich
przedsiębiorstw
działających w
sektorze usług
projektowych
i budowlanych.
Inwestorzy
obiektów
budowlanych
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
Wszyscy obywatele
1,5-
3-5
3-5
3-
3-5
3-5
28,5-47,5
począwszy od
2,5
5
wieku szkolnego
Szkoły, uczelnie,
1
2
2
2
2
2
21
instytuty naukowo-
badawcze,
organizacje pożytku
publicznego oraz
służby specjalne
w rozumieniu
art. 11 ustawy
z dnia 24 maja
2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz
Agencji Wywiadu
Podmioty
-1,5
-3
-3
-3
-3
-3
-31,5
korzystające z usług
ASG-EUPOS
(w szczególności
wykonawcy prac
geodezyjnych)
Właściciele
11,3 -22,5
-22,5
-22,5 -22,5
-
-236,3
i podmioty
22,5
władające
nieruchomościami,
inwestorzy
obiektów
budowlanych
W ujęciu
duże

niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
27

Wykonawcy prac
Wyeliminowanie wątpliwości i rozbieżności interpretacyjnych, dotyczących
geodezyjnych
stosowania przepisów prawa; ułatwienie dostępu do danych i materiałów
i kartograficznych,
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w rezultacie
przedsiębiorstwa,
wyeliminowanie jednej z barier w prowadzeniu działalności w zakresie geodezji
biegli sądowi,
i kartografii. Wprowadzenie instytucji przedawnienia odpowiedzialności
mierniczy górniczy,
dyscyplinarnej i zatarcia kary z tego tytułu wpływa na zwiększenie pewności
asystenci
w wykonywaniu zawodu geodety, w prowadzeniu działalności gospodarczej.
mierniczych
górniczych
Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe
1. Nieodpłatny dostęp do zbiorów danych:
informacje, w tym
- państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,
wskazanie źródeł
- państwowego rejestru nazw geograficznych,
danych i przyjętych
- obiektów ogólnogeograficznych,
do obliczeń założeń
- numerycznego modelu terenu o interwale siatki co najmniej 100 m
- w wymiarze finansowym przyniesie pozytywne skutki dla obywateli na kwotę ok. 3-5 mln zł w okresie
1 roku.
2. Nieodpłatne udostępnianie zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
w postaci elektronicznej na cele edukacyjne, do badań naukowych oraz prac rozwojowych przyczyni
się do usprawnienia i poprawy jakości kształcenia oraz ułatwienia w prowadzeniu badań naukowych
oraz prac rozwojowych.
Łączne pozytywne skutki finansowe dla podmiotów realizujących cele edukacyjne, badania naukowe
oraz prace rozwojowe szacuje się na kwotę około 2 mln zł w okresie 1 roku.
3. Opłaty wprowadzone za korzystanie z systemu ASG-EUPOS mają na celu zrekompensowanie
kosztów utrzymania oraz rozwoju tego systemu, które szacuje się na kwotę ok. 3 mln zł rocznie.
4. Zniesienie obowiązku uzgadniania sytuowania projektowanych przyłączy energetycznych,
gazowych, wodociągowych, ciepłowniczych i innych zmniejszy pracochłonność opracowania znacznej
części projektów budowlanych. W wymiarze finansowym zmniejszenie to szacowane jest na kwotę ok
10 mln zł rocznie.
5. Wzrost w ujęciu statystycznym wysokości opłat za udostępnianie wypisów i wyrysów z operatu
ewidencyjnego. Zakładając, że liczba wydawanych wypisów i wyrysów nie ulegnie zmianie, oraz że
zachowane będą proporcje między liczbą wniosków o wydanie wypisów a liczbą wniosków
o jednoczesne wydanie wypisów i wyrysów, a także, że zachowany zostanie współczynnik 0,6 do opłat
za wydanie wypisu o niepełnej treści, szacuje się, że łączna kwota opłat związanych z wydaniem
wypisów wyniesie rocznie około 51 mln zł, zaś łączna kwota opłat związanych z jednoczesnym
wydaniem wypisów i wyrysów w okresie 1 roku wyniesie około 48 mln zł. Kwoty te, w stosunku do
2012 r. są mniejsze w sumie o 22,5 mln zł rocznie, z tym że dla właścicieli gospodarstw rolnych
o liczbie działek co najmniej 7, ze względu na to, że wysokość opłaty nie zależeć będzie od liczby
działek, lecz od liczby jednostek rejestrowych, opłaty te ulegną zmniejszeniu. W szczególny sposób
korzyści finansowe odniosą z nowych regulacji właściciele rozdrobnionych, o niskiej wartości,
gospodarstw położonych w południowo-wschodniej części kraju.
6. Uchylenie przepisów art. 18 Pgik przyczyni się do wyeliminowania bariery utrudniającej
wykorzystywanie przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz przez obywateli materiałów
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Pośrednim skutkiem tej nowelizacji będzie
zmniejszenie dochodów gmin z tytułu opłat skarbowych pobieranych w związku z wydawaniem
zezwoleń na rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania
i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy
zasób geodezyjny i kartograficzny. W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że suma pobranych
w całym kraju opłat skarbowych z tego tytułu w ciągu jednego roku wynosiła ok. 7000 zł.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
28

zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz: W wyniku wprowadzenia projektowanych regulacji prawnych uproszczone zostaną procedury związane
z budową przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i elektroenergetycznych poprzez wyeliminowanie
obowiązkowych uzgodnień sytuowania tych przyłączy. Szacuje się, że z tego tytułu skrócony zostanie okres
przygotowania takich inwestycji o ok. 10 dni. W podobny sposób uproszczone zostaną również procedury związane
z budową sieci uzbrojenia terenu na obszarach wiejskich poza zwartą zabudową.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Nieodpłatny dostęp do zbiorów danych:
a) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,
Omówienie
b) państwowego rejestru nazw geograficznych,
wpływu
c) obiektów ogólnogeograficznych,
d) numerycznego modelu terenu o interwale siatki co najmniej 100 m
będzie miał pozytywny wpływ na proces tworzenia się społeczeństwa informacyjnego.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie celu projektowanego aktu prawnego nastąpi w dniu wejścia w życie projektowanych regulacji, co pozwoli na
pobieranie opłat za udostępnianie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz za czynności
dokonywane przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zgodnie z Konstytucją RP.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Lp.
Oczekiwany efekt projektu
Sposób ewaluacji oczekiwanego efektu:
Mierniki, jakie zostaną zastosowane do
ustawy:
ewaluacji oczekiwanego efektu:
1
Korzystanie w jak największym Monitorowanie, począwszy od roku Liczba podmiotów, które w okresie 1 roku
zakresie przez obywateli
2015, przez Głównego Geodetę Kraju korzystają z nieodpłatnego dostępu do
i przedsiębiorców z udostępnianych procesu udostępniania danych PZGiK danych i informacji PZGiK zawartych w:
nieodpłatnie danych państwowego zawartych w: BDOO, PRG, PRNG oraz − BDOO,
zasobu geodezyjnego
NMT.
− PRG,
i kartograficznego (PZGiK)
− PRNG
zawartych w bazach danych:
− NMT.
obiektów ogólnogeograficznych

(BDOO), państwowego rejestru
granic i powierzchni jednostek
podziałów terytorialnych kraju
(PRG), państwowego rejestru
nazw geograficznych (PRNG) oraz
numerycznego modelu terenu
(NMT)
2
Powszechne wykorzystywanie
Monitorowanie, począwszy od roku Liczba szkół podstawowych, szkół
w procesach
kształcenia, 2015, przez Głównego Geodetę Kraju średnich, uczelni, jednostek naukowych
w badaniach naukowych oraz procesu
udostępniania materiałów oraz innych podmiotów, które w okresie
w pracach rozwojowych
państwowego zasobu geodezyjnego 1. roku pobierają zbiory danych i inne
materiałów PZGiK
i kartograficznego do celów
materiały zasobu do celów edukacyjnych,
edukacyjnych, na potrzeby badań na potrzeby badań naukowych oraz prac
29

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: