Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-1
w telekomunikacji” z dnia 26 sierpnia 2008 r., w którym zawarto następujące
propozycje zmian przepisów ustawy: ,,niezbędne jest również wyeliminowanie udziału
zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej sieci uzbrojenia terenu poprzez
wydanie rozporządzenia na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy”. Proponowane rozwiązania
prawne wyeliminują zbędne bariery w procesie inwestycyjnym dotyczącym sieci
uzbrojenia terenu, ale jednocześnie, mając na względzie, że sieci uzbrojenia terenu służą
w wielu przypadkach do przesyłania pod wysokim ciśnieniem łatwopalnych gazów
i cieczy, wody oraz energii elektrycznej, umożliwią opracowywanie projektów
budowlanych tych sieci w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i mienia
w procesie ich budowy oraz eksploatacji. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane ciężar odpowiedzialności za prawidłowe i bezkolizyjne
usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu spoczywa na projektancie tych
sieci. Proponowane przepisy mają na celu ułatwienie projektantowi udźwignięcie tego
ciężaru. W tym celu proponuje się rozszerzenie zakresu informacyjnego geodezyjnej
ewidencji sieci uzbrojenia terenu o dane dotyczące obiektów projektowanych. Ponadto,
proponowane regulacje prawne powinny zapewnić projektantom, podobnie jak
podmiotom, do których należą prawa rzeczowe lub uprawnienia zarządcze związane
z sieciami uzbrojenia terenu, dostęp do informacji gromadzonych w ewidencji sieci
uzbrojenia za pomocą usług sieciowych.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 27 ust. 5 minister właściwy do spraw
administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia: szczegółowy zakres danych
gromadzonych w powiatowej bazie GESUT i krajowej bazie GESUT, tryb i standardy
tworzenia i aktualizacji tych baz oraz udostępniania danych z tych baz.
W art. 28b określono, że sytuowanie, na obszarach miast oraz w pasach drogowych na
terenie istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich,
projektowanych sieci uzbrojenia terenu podlega obowiązkowemu uzgodnieniu na
naradach koordynacyjnych organizowanych przez starostę. Narady koordynacyjnej nie
organizuje się w stosunku do przyłączy oraz sieci uzbrojenia terenu sytuowanych
wyłącznie w granicach działki budowalnej.
Wszczęcie działań koordynacyjnych następuje w momencie przedłożenia staroście
przez inwestora lub projektanta dokumentów zawierających propozycję usytuowania
10
tych sieci, wraz z wnioskiem o uzgodnienie tej propozycji. O sposobie, miejscu
i terminie przeprowadzenia narady starosta zawiadamia wnioskodawców oraz
podmioty, które zarządzają sieciami uzbrojenia terenu, organy gmin, wójta lub
burmistrza, a także, w uzasadnionych przypadkach, inne podmioty, które mogą być
zainteresowane rezultatami narady koordynacyjnej. Ponadto na podstawie ust. 4 tego
przepisu na wniosek inwestora lub projektanta sieci uzbrojenia terenu, podmiotu
zarządzającego siecią uzbrojenia terenu lub też organu gminy, wójta lub burmistrza,
uzasadniony w szczególności potrzebą wyeliminowania zagrożeń wynikających
z możliwej kolizji między sytuowanymi na tym samym terenie sieciami uzbrojenia
terenu, przedmiotem narady koordynacyjnej może być sytuowanie projektowanych sieci
uzbrojenia terenu na obszarach innych niż wymienione w ust. 1 lub sytuowanie
przyłączy. Zakłada się, że narady koordynacyjne będą przeprowadzane zarówno
w formie tradycyjnych spotkań zainteresowanych podmiotów, jak i w inny sposób,
w szczególności za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Projekt ustawy
pozostawia staroście swobodę wyboru sposobu przeprowadzenia narady.
Na podstawie art. 28e ustawy podmioty, które władają sieciami uzbrojenia terenu są
obowiązane do współdziałania ze starostami w procesie zakładania i prowadzenia
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu. W szczególności podmioty te są
zobowiązane do:
1) wydania opinii co do zgodności treści utworzonej przez starostę bazy danych
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu ze stanem wynikającym
z dokumentacji prowadzonej przez te podmioty, w tym wskazania ewentualnych
nieprawidłowości w treści tej bazy;
2) delegowania swoich przedstawicieli na narady koordynacyjne organizowane przez
starostę.
W art. 28f określono, że będzie można wyłączyć z geodezyjnej ewidencji sieci
uzbrojenia terenu sieci technologiczne przedsiębiorstw, które wykorzystywane są
wyłącznie przez te przedsiębiorstwa i są położone na gruntach znajdujących się
w wyłącznym władaniu tych przedsiębiorców. Wyłączenie będzie następowało
w drodze decyzji administracyjnej wydawanej na wniosek przedsiębiorcy. W takim
przypadku obowiązek prowadzenia ewidencji takich sieci, zgodnie ze standardami
obowiązującymi dla prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, należał
11
będzie do przedsiębiorcy. Zaproponowano także, by w przypadku likwidacji
przedsiębiorstwa bądź zmiany charakteru sieci na publiczną, przedsiębiorca był
zobowiązany do przekazania staroście posiadanej dokumentacji dotyczącej sieci.
W przepisie nałożono na przedsiębiorców obowiązek udzielania projektantowi oraz
wykonawcy mapy do celów projektowych odpowiednich, dostosowanych do potrzeb,
informacji o zakrytych przewodach i urządzeniach sieci technologicznych nieobjętych
geodezyjną ewidencją sieci uzbrojenia terenu, jeżeli opracowywany przez projektanta
projekt budowlany lub mapa do celów projektowych obejmować będzie grunty należące
do tych przedsiębiorców. Za udzielanie takich informacji, przedsiębiorca będzie mógł
pobierać wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż wysokość opłaty, która będzie
określona przepisami ustawy za udostępnianie informacji z bazy danych geodezyjnej
ewidencji sieci uzbrojenia terenu.
Zmiana przepisów dotyczących opłat
W miejsce zakwestionowanego przez Trybunał przepisu art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy
projektodawca wprowadza nowe kompleksowe regulacje dotyczące opłat za
udostępnianie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
zawarte w art. 1 pkt 28 i 29, obejmujące nadanie nowego brzmienia art. 40a oraz
dodanie przepisów art. 40b–40i ustawy.
Jako zasadę przyjęto, że udostępnianie materiałów zasobu jest odpłatne, z wyjątkami
określonymi w art. 40a ust. 2 oraz art. 40b ust. 2.
W związku z powyższym określono w art. 40a ust. 2 pkt 1, że nieodpłatnie będą
udostępniane wszystkim zainteresowanym zbiory danych:
1) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych
kraju;
2) państwowego rejestru nazw geograficznych, zawarte w bazie danych;
3) zawarte w bazie danych obiektów ogólno geograficznych;
4) dotyczące numerycznego modelu terenu o interwale siatki co najmniej 100 m.
W art. 40a ust. 2 pkt 2 określono, że nieodpłatny dostęp do wszystkich zbiorów danych
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w postaci elektronicznej będzie
przysługiwał na cele:
12
1) edukacyjne realizowane przez jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu
oświaty, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty, uczelnie, o których mowa
w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.
z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.) oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm);
2) badań naukowych oraz prac rozwojowych realizowanych przez jednostki naukowe
w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki
(Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) , oraz podmioty, o których mowa w art. 3
ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie;
3) ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego
przez służby specjalne w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r.
Nr 29, poz. 154, z późn. zm.).
W tym miejscu należy dodać, że niezbędne jest monitorowanie prac na etapie
parlamentarnym nad projektami nowych ustaw o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz o Agencji Wywiadu, aby powołać właściwe przepisy wyżej
powołanych projektów ustaw.
Jak wskazano powyżej, głównym celem projektowanej nowelizacji jest doprowadzenie
do zgodności z Konstytucją przepisów ustawy dotyczących opłat.
W art. 40a ust. 2 pkt 3 określono, że w przypadku prac geodezyjnych oraz prac
kartograficznych wykonywanych wyłącznie w celu realizacji określonych w ustawie
organów administracji geodezyjnej i kartograficznej lub Głównego Geodety Kraju,
organ zamawiający udostępni wykonawcy prac geodezyjnych nieodpłatnie wszystkie
niezbędne dane oraz materiały z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
po podpisaniu umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego.
Dotychczasowy art. 40 ust. 3d, na podstawie którego wydaje się nieodpłatnie wypisy
i wyrysy z operatu ewidencyjnego na żądanie sądów, prokuratury i innych organów
państwowych został przeniesiony do art. 40b ust. 2.
13
Dodawany przepis art. 40b wprowadza również opłaty za inne czynności wykonywane
przez organy udostępniające materiały zasobu (korzystanie z systemu ASG-EUPOS,
sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów
i budynków, uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac
geodezyjnych lub prac kartograficznych, wysłanie materiałów zasobu pod wskazany
adres, udostępnianie do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych
i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów
i budynków oraz uzgadnianie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu).
Proponowane stawki opłat lub sposób ich wyliczania zawarte zostały w załączniku do
ustawy, dodawanym w art. 1 pkt 44.
Dodawany art. 40c stanowi, że wraz z udostępnionymi materiałami zasobu udzielana
będzie licencja określająca warunki wykorzystania tych materiałów. Z kolei art. 40d
stanowi ogólną regulację dotyczącą sposobu obliczania wysokości należnej opłaty,
odsyłając w szczegółach do załącznika, ustalając jednocześnie, iż minimalna opłata
wynosi 30 zł w przypadku udostępniania jednego zbioru danych w postaci
elektronicznej lub udostępniania materiałów zasobu niezbędnych do wykonania prac
geodezyjnych lub prac kartograficznych objętych jednym zgłoszeniem. Zasada ta nie
będzie stosowana w przypadku udostępniania wykonawcy prac geodezyjnych lub prac
kartograficznych dodatkowych materiałów zasobu w trakcie wykonywania prac
geodezyjnych lub prac kartograficznych podlegających zgłoszeniu. Art. 40e wprowadza
zasadę, iż wysokość opłaty oraz sposób jej obliczenia utrwalany jest w Dokumencie
Obliczenia Opłaty, wydawanym przez organ udostępniający materiały zasobu lub
wykonujący inne czynności podlegające opłacie. Dodatkowo, art. 40f stanowi, iż
w przypadku sporu co do zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości
należnej opłaty, właściwy organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej orzeka w drodze
decyzji administracyjnej.
Art. 40g stanowi upoważnienie dla ministra właściwego do spraw administracji
publicznej do określenia w drodze rozporządzenia wzorów wniosków o udostępnienie
materiałów zasobu, sposobu wydawania licencji oraz ich formy i wzorów, jak również
wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty. Z kolei art. 40h określa ogólne zasady
udostępniania przez organy standardowych opracowań kartograficznych w postaci
nieelektronicznej oraz ortofotomapy,
należących do zasobu geodezyjnego
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik