Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy zapewnienia skutecznej ochrony prawnokarnej przed przestępstwami popełnianymi z nienawiści z uwagi na płeć, tożsamość płciową, wiek, niepełnosprawność oraz orientację seksualną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2357
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2357
niezależnie od kontekstu orientacji seksualnej, i wyczerpują znamię przestępstwa z
art. 216 kk. O ile zatem nazwanie kogoś gejem lub lesbijką rodzi wyżej zarysowane
wątpliwości odnośnie skuteczności i celowości stosowania art. 216 kk (przede
wszystkim w kontekście walki z homofobią), o tyle użycie określeń takich jak cwel,
ciota i lesba budzi ich mniej. Abstrahując od powyższych rozważań należy jednak –
podobnie jak w przypadku art. 212 kk – przypomnieć o prywatnoskargowym trybie
ścigania przestępstw opisanych w art. 216 kk. Przyjęcie tego trybu poważnie osłabia
skuteczność stosowania art. 216 kk.
Na sile ochrony zapewnianej przez przepisy art. 212 kk i art. 216 kk waży też
przewidziane w nich zagrożenie: przepis art. 212 § 1 kk przewiduje karę grzywny,
albo ograniczenia wolności; zniesławienie przy użyciu środków masowego
komunikowania (przepis art. 212 § 2 kk) zagrożone jest do jednego roku pozbawienia
wolności, podczas gdy znieważenie zagrożone jest jedynie karami grzywny i
ograniczenia wolności, a znieważenie przy użyciu środków masowego
komunikowania (przepis art. 216 § 2 kk) – karą grzywny, ograniczenia wolności lub
pozbawienia wolności do jednego roku. Dla porównania: już przepis art. 256 kk
przewiduje sankcję w postaci grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia
wolności do dwóch lat, przepis art. 257 kk – karę pozbawienia wolności do trzech lat,
natomiast art. 119 kk - sankcję pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu
lat.
Warto też pamiętać, że już samo nawoływanie do popełnienia przestępstw z
art. 119 § 1 kk czy art. 257 kk jest ścigane z art. 255 § 1 kk. Także sam udział w
zorganizowanej grupie lub związku osób mających na celu popełnienie
któregokolwiek z w/w przestępstw jest ścigany – z art. 258 § 1 kk. Ta dodatkowa
ochrona osób należących do grup wymienionych w art. 119 § 1 kk, art. 256 kk i art.
257 kk nie ma żadnego odpowiednika towarzyszącego regulacjom art. 212 kk i
art. 216 kk.
Jak z powyższego jasno wynika, stosowanie przepisów art. 212 kk i art. 216
kk przez osoby homoseksualne i osoby biseksualne dla ich ochrony jest w
najlepszym razie problematyczne, prowadzi bowiem wprost do utrzymania i
utrwalenia zjawiska homofobii w społeczeństwie (w tym homofobii zinternalizowanej)
- zamiast do obrony przed nim i walki z nim. Dostępność ochrony przewidzianej w
art. 212 kk i art. 216 kk jest mocno ograniczona przez prywatnoskargowy tryb
15
ścigania, a przewidziane przez omawiane przepisy zagrożenie karą – niższe od
przewidzianego w przepisach objętych projektem zmian.
W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że obecne regulacje, w
szczególności art. 190 § 1 kk, art. 212 kk i art. 216 nie zapewniają prawnokarnej
ochrony przed przestępstwami z nienawiści podyktowanej przesłanką płci,
tożsamości płciowej, niepełnej sprawności wieku ani orientacji seksualnej. Stanowi to
nie tylko brak wypełnienia konstytucyjnego zakazu dyskryminacji bez względu na
przesłanki. Brak ten jest dużo wyraźniejszy i groźniejszy, jeśli uwzględnić sytuację
społeczną wokół wykluczanych grup, a w szczególności odczucia społeczne wobec
osób transpłciowych, osób biseksualnych, lesbijek i gejów.
Ciemna liczba przestępstw z nienawiści
Do specyfiki walki z dyskryminacją a przestępczości podyktowanej
uprzedzeniami w szczególności – abstrahując od przesłanek ochrony prawnokarnej –
należy liczba przypadków, które pozostają niezgłoszone. Jak się wydaje, znakomita
większość tych przypadków pozostaje niezgłoszona.
Inaczej, niż w przypadku wielu innych przestępstw, wszystkie hate crimes
mają silne zakorzenienie w obowiązującej kulturze. Ma to trzy zasadnicze
konsekwencje:
1. zmniejszoną świadomość łamania norm powinnościowych (prawnych,
moralnych, etycznych) u sprawców i sprawczyń,
2. zwiększone przyzwolenie na działanie sprawczyń i sprawców ze strony
otoczenia,
3. nasilone czynniki skłaniające osoby pokrzywdzone do zaniechania ścigania.
Występowanie wymienionych konsekwencji można łatwo zaobserwować na
przykładzie typów przestępstw z nienawiści obecnie występujących w kodeksie
karnym. Liczba zgłaszanych rocznie przypadków przestępstw na tle różnic
narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na
bezwyznaniowość jest tak niewielka, że można wręcz podważać ratio legis art. 119 §
1 kk, art. 256 kk i art. 257 kk. Poniżej przedstawiono statystyki przestępstw
odnotowanych przez system „Temida” w latach 2005-2009 (za raportem Helsińskiej
Fundacji Praw Człowieka Rasizm w Polsce).
16
Liczba zgłoszeń
Kwalifikacja
2005
2006
2007
2008
2009
art. 119 § 1 i § 2
16
12
10
9
12
art. 256
18
47
82
88
48
art. 257
34
35
33
50
95
Argumentem przemawiającym za niezwykle niską liczbą zgłaszanych
przestępstw jest homogeniczność społeczeństwa polskiego – szczególnie na tle
społeczeństw krajów zachodnich, z silnymi grupami imigrantów, wyróżniających się
kulturowo, językowo i religijnie. Przy niewielkiej liczbie potencjalnych
pokrzywdzonych śladowa liczba zgłoszonych przestępstw wydaje się zrozumiała.
Jednocześnie to właśnie homogeniczność społeczeństwa jest główną przyczyną
utrwalenia postaw antysemickich i ksenofobicznych, które potwierdzają badania
socjologiczne. Na tle pozornie jednorodnego społeczeństwa każda odmienność jest
wyraźnie widoczna, jest traktowana jako odstępstwo od normy, odstawanie od
większości, a nawet zagrożenie. Wobec niemal całkowitego braku barier ochronnych
w postaci tolerancji i akceptacji, których rzekomo jednorodne społeczeństwo nie
musiało rozwinąć, by przetrwać, wystąpienia przeciw grupom wyróżniającym się
jawią się jako naturalne i uzasadnione, a nie jako naruszenie porządku. W ten
sposób – u sprawczyń, sprawców oraz otoczenia – manifestują się dwie z w/w
konsekwencji kulturowego zakorzenienia przestępstw z nienawiści. Jednocześnie po
stronie osób pokrzywdzonych – obcokrajowców, imigrantów – występuje swoista
blokada powstrzymująca przed zgłoszeniem przestępstwa Policji lub prokuraturze.
Osoby pokrzywdzone – jako należące do mniejszości – czują się marginalizowane,
szukają oparcia raczej wśród swoich, niż wśród obcych, powstrzymują się przed
reakcją na przestępstwo z obawy przed reperkusjami ze strony sprawcy lub
sprawczyni, ale także ze strony państwa i społeczeństwa. U osób pokrzywdzonych
przeważa przekonanie, że lepiej zapomnieć o sprawie, przemilczeć ją, uznać za
konsekwencję swojego mniejszościowego statusu, za koszt życia w społeczeństwie
zdominowanym przez innych, aniżeli podejmować działania prawne, występować
17
przeciw sprawczyni lub sprawcy. Zbliżony mechanizm funkcjonuje u wszystkich grup
mniejszościowych i jest wynikiem życia w kulturze, która dopuszcza tylko jeden
zestaw cech i jeden wzór zachowań, a pozostałe wyklucza, czyni podatnymi na ataki:
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób białych osoby o innym
pochodzeniu rasowym stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób narodowości polskiej osoby
o innym pochodzeniu narodowościowym lub etnicznym stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób wierzących osoby
niewierzące stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób wyznania
rzymskokatolickiego osoby innych wyznań stają się „obcymi”.
Ten sam mechanizm wykluczania mniejszości następuje w przypadku przesłanek,
które projektuje się dodać do art. 119 § 1 kk, art. 256 kk i art. 257 kk:
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób pełnosprawnych osoby z
niepełną sprawnością stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób heteroseksualnych lesbijki,
geje i osoby biseksualne stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z kobiet i mężczyzn osoby
transpłciowe, które nie czują się ani kobietami ani mężczyznami i nie chcą być
taktowane ani jako kobiety, ani jako mężczyźni, stają się „obcymi”,
w społeczeństwie złożonym niemal wyłącznie z osób młodych oraz osób w wieku
produkcyjnym osoby starsze stają się „obcymi”.
Szczególnym przypadkiem jest dyskryminacja, w tym przestępczość motywowana
uprzedzeniami, wymierzona w kobiety. Kobiety nie stanowią mniejszości ze względu
na swoją liczebność, ale wyłącznie ze względu na niską pozycję kulturową.
Porównując przestępczość z nienawiści oraz przestępczość przeciw mieniu
uzyskuje się ponury obraz. Własność, kulturowo uznawana za jedną z podstawowych
wartości, powszechnie respektowana, jest dobrem tak cennym, że niemal każdy
zamach na nią (np. kradzież, włamanie, przywłaszczenie, oszustwo) powoduje u
sprawcy lub sprawczyni świadomość złamania obowiązujących norm, wywołuje
potępienie otoczenia oraz inicjuje reakcję osoby pokrzywdzonej – przez co zgłaszana
jest znakomita większość przestępstw z tej kategori . Znieważająca wypowiedź
skierowana do osoby pochodzenia azjatyckiego na targowisku lub w innym miejscu
publicznym nie powoduje u sprawczyni lub sprawcy poczucia, że złamane zostały
18
normy postępowania (nie tylko prawne), nie wywołuje reakcji otoczenia i nie skłania
osoby pokrzywdzonej do zgłoszenia przestępstwa. W efekcie ciemna liczba
przestępstw motywowanych uprzedzeniami na tle różnic narodowościowych,
etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość jest
prawdopodobnie wielokrotnie wyższa, aniżeli liczba przestępstw zgłaszanych.
Jeszcze bardziej skomplikowana i trudna do zrekonstruowania jest sytuacja grup,
które nie są objęte ochroną prawną przed hate crimes. Z braku innej możliwości
sytuacja tych grup w Polsce zostanie przedstawiona za pomocą ekstrapolacji i
porównań. Punktami wyjścia będą statystyki przestępczości z nienawiści z innych
krajów oraz wyniki badań społecznych przeprowadzonych w Polsce.
Sytuacja osób niepełnosprawnych
W Polsce nie prowadzi się badań poświęconych przestępstwom
wymierzonym w osoby niepełnosprawne. Występowanie kategori przestępstw z
nienawiści motywowanych niepełną sprawnością można stwierdzić jedynie
porównując sytuację Polski z sytuacją innych krajów – gdzie prawo przewiduje takie
przestępstwa lub gdzie gromadzi się dane odnośnie niepełnej sprawności
pokrzywdzonych.
Przestępstwa z nienawiści do osób niepełnosprawnych – statystyki FBI (1997-2000)
Począwszy od 1997 roku amerykańskie Federalne Biuro Śledcze gromadzi
dane nt. zgłoszonych przestępstw z nienawiści wymierzonych w osoby
niepełnosprawne. Poniżej przedstawiono dane za lata 1997 – 2000.
Ilość zgłoszeń
rodzaj
1997
1998
1999
2000
niepełnosprawności
Fizyczna
9
14
11
20
Psychiczna
3
13
10
16
Ogółem
12
27
21
36
Przestępstwa przeciw życiu, zdrowiu i wolności
ciężka
zwykła
rok
zabójstwo zgwałcenie
groźby
Inne
napaść
napaść
2000
0
0
1
11
6
2
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2357
› Pobierz plik