Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy zapewnienia skutecznej ochrony prawnokarnej przed przestępstwami popełnianymi z nienawiści z uwagi na płeć, tożsamość płciową, wiek, niepełnosprawność oraz orientację seksualną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2357
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2357
znowelizować Kodeks Karny celem umieszczenia mowy nienawiści oraz przestępstw
z nienawiści na tle orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej wśród czynów
zabronionych; oraz nasilić działalność zwiększającą świadomość w tym zakresie
skierowaną na służby policyjne oraz opinię publiczną).
Rekomendacja pochodzi z setnej sesji Komitetu Praw Człowieka, która odbyła
się w Genewie 11-29 października 2010 roku.
Rekomendacja CM/Rec(2010)5 Komitetu Ministrów Rady Europy z 31
marca 2010 roku
31 marca 2010 roku Komitet Ministrów Rady Europy przyjął rekomendację
CM/Rec(2010)5 skierowaną do krajów członkowskich tej organizacji (Polska należy
do Rady Europy od 1991 roku). Rekomendacja dotyczy walki z dyskryminacją na tle
orientacji seksualnej oraz tożsamości płciowej. W załączniku do rekomendacji
odniesiono się zarówno do przestępstw motywowanych uprzedzeniami jak i do mowy
nienawiści.
Odnośnie hate crimes oraz innych zdarzeń motywowanych uprzedzeniami
Komitet Ministrów zarekomendował państwom członkowskim:
zapewnienie skutecznych, szybkich i bezstronnych dochodzeń w sprawach, w
których można przypuszczać motywację związaną z orientacją seksualną lub
tożsamością płciową;
uznanie motywacji związanej z orientacją seksualną lub tożsamością płciową za
okoliczność obciążającą i zaostrzającą wymiar kary;
podjęcie odpowiednich kroków celem zachęcenia osób pokrzywdzonych
przestępstwami z nienawiści na tle orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej
do zgłaszania tych przestępstw (wśród rekomendowanych działań znalazło się
zapewnienie, aby osoby zatrudnione w Policji, prokuraturze i sądownictwie miały
stosowną wiedzę i umiejętności, pozwalające rozpoznać przestępczość
motywowaną uprzedzeniami oraz udzielić odpowiedniego wsparcia osobom
pokrzywdzonym i świadkom);
40
podjęcie odpowiednich kroków celem zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony
godności przez osoby LGBT pozbawione wolności, ze szczególnym
uwzględnieniem ochrony, jaką należy otoczyć osoby transpłciowe;
gromadzenie oraz analizę danych dotyczących występowania i charakteru
dyskryminacji na tle orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej.
Odnośnie mowy nienawiści Komitet Ministrów zarekomendował państwom
członkowskim:
podjęcie odpowiednich kroków dla zwalczenia wszelkich form wypowiedzi, w tym
za pośrednictwem mediów oraz Internetu, które można uznać za wywołujące lub
szerzące nienawiść lub inne formy dyskryminacji lesbijek, gejów, osób
biseksualnych i osób transpłciowych; mowa nienawiści powinna być zakazana i
publicznie potępiana, ilekroć wystąpi; działania w tym zakresie winny być zgodne
z art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz
orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
zwiększenie świadomości władz publicznych oraz instytucji publicznych
wszystkich szczebli celem unikania wypowiedzi, zwłaszcza dla mediów, które
można uznać za legitymizację nienawiści lub dyskryminacji;
aby osoby sprawujące urzędy publiczne lub w inny sposób reprezentujące
państwo były zachęcane do promowania praw człowieka przysługujących
lesbijkom, gejom, osobom biseksualnym i osobom transpłciowym.
Penalizacja homofobicznych i transfobicznych hate crimes w krajach
Unii Europejskiej
Zgodnie z najnowszym raportem Agencji Praw Podstawowych Unii
Europejskiej poświęconym dyskryminacji na tle orientacji seksualnej i tożsamości
płciowej (Homophobia, transphobia and discrimination on grounds of sexual
orientation and gender identity, Agencja Praw Podstawowych, Luksemburg, 2010),
homofobiczne i transfobiczne hate crimes są coraz powszechniejsze w
ustawodawstwie karnym krajów UE.
Prawo karne Belgii, Danii, Estonii, Hiszpanii, Francji, Irlandii, Litwy, Holandii,
Portugalii, Rumunii, Szwecji, Słoweni oraz Wielkiej Brytanii przewiduje przestępstwa
motywowane uprzedzeniami na tle orientacji seksualnej i tożsamości płciowej.
41
Równocześnie przepisy ustaw karnych w Belgii, Danii, Hiszpanii, Finlandii, Francji,
na Litwie, w Holandi , Portugali , Rumuni , Szwecji i Wielkiej Brytani uznają, że
popełnienie przestępstwa motywowanego uprzedzeniami na tle orientacji seksualnej i
tożsamości płciowej jest okolicznością obciążającą. Uzupełniająco należy dodać, że
choć prawodawstwo niemieckie nie przewiduje kategori przestępstw z nienawiści na
tle orientacji seksualnej i tożsamości płciowej, to kategorię taką wyodrębniło
orzecznictwo; podobna sytuacja jest na Węgrzech. Na tle wymienionych krajów
Polska pozostaje jednym z niechlubnych wyjątków w Uni Europejskiej, którego
prawodawstwo ani orzecznictwo nie przewidują skutecznej ochrony prawnokarnej
przed przestępczością motywowaną homofobicznie i transfobicznie.
Konsultacje
Główną konsultantką części projektowanej ustawy, dotyczącej przestępstw z
nienawiści, jest prof. Eleonora Zielińska (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu
Warszawskiego). Uwagi i propozycje zgłoszone w opini przygotowanej przez prof. E.
Zielińską zostały w części uwzględnione w projekcie ustawy - nie uwzględniono
propozycji zmian w art. 218 § 1 kk oraz wprowadzenia art. 257a kk.
Wskazanie źródeł finansowania
Uchwalenie projektowanej ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu
państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Odnośnie projektowanych aktów wykonawczych
Projektowana ustawa nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
Oświadczenie o zgodności z prawem Uni Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Konsultacje społeczne
42
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2357
› Pobierz plik