Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
planów ruchu zakładów górniczych (Dz. U. poz. 372), które weszło w życie z dniem 1 czerwca 2012 r.,
a jego celem jest jedynie uzupełnienie rozwiązań dotychczasowego rozporządzenia o wymagania dotyczące
treści planów ruchu dla działalności w zakresie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz
o wymaganie dotyczące określenia w planie ruchu granic zakładu górniczego, a także zmodyfikowanie
niektórych wymagań w zakresie likwidacji zakładu górniczego. Przyjęto, że stosunkowo krótki okres
obowiązywania dotychczasowego rozporządzenia jest istotną przesłanką przemawiającą za odstąpieniem od
wprowadzania zmian w tym zakresie. Nie było bowiem możliwe w tym zakresie podjęcie badań
postlegislacyjnych, umożliwiających ocenę skuteczności istniejących rozwiązań.
Ponadto wciąż jeszcze funkcjonuje szereg planów ruchu (sporządzonych w formie dwuczęściowej: część
podstawowa i część szczegółowa, albo w formie uproszczonej), sporządzonych w oparciu o przepisy ustawy
z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.),
obowiązującej do dnia 31 grudnia 2011 r., oraz przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 14 czerwca 2002 r. w sprawie planów ruchu zakładów górniczych (Dz. U. Nr 94,
poz. 840, z 2003 r. Nr 181, poz. 1776 oraz z 2006 r. Nr 186, poz. 1378), wydanego na podstawie art. 64 ust.
6 tej ustawy, obowiązującego do dnia 31 maja 2012 r. W § 2 obowiązującego rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie planów ruchu zakładów górniczych utrzymano możliwość
dokonywania zmian zarówno w części podstawowej oraz części szczegółowej planu ruchu, jak i w planie
ruchu sporządzonym w formie uproszczonej, według budowy oraz treści, określonych w załącznikach nr 1–4
do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 czerwca 2002 r. w sprawie
planów ruchu zakładów górniczych.
Projektowana regulacja dotyczy następujących rodzajów działalności objętych zakresem przedmiotowym
powołanej ustawy:
1) wydobywania kopalin ze złóż (art. 1 ust. 1 pkt 2 nowelizowanej ustawy), prowadzonego w formie
zakładu górniczego (art. 6 ust. 1 pkt 18 nowelizowanej ustawy); wyjątek dotyczy działalności
prowadzonej na podstawie koncesji udzielonej przez starostę – w takim przypadku ruch prowadzi się na
podstawie warunków określonych w koncesji, która powinna zostać wówczas rozszerzona o elementy
przewidziane dla planu ruchu, w tym likwidowanego zakładu górniczego (art. 32 ust. 5 oraz art. 105
ust. 2 pkt 1 nowelizowanej ustawy);
2) podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji (art. 1 ust. 1 pkt 3 nowelizowanej ustawy)
oraz podziemnego składowania odpadów (art. 1 ust. 1 pkt 4 nowelizowanej ustawy), prowadzonych
w formie zakładu górniczego (art. 6 ust. 1 pkt 18 nowelizowanej ustawy);
3) podziemnego składowania dwutlenku węgla w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego
wychwytu i składowania dwutlenku węgla (art. 1 ust. 1 pkt 5 nowelizowanej ustawy), prowadzonych
w formie zakładu górniczego (art. 6 ust. 1 pkt 18 nowelizowanej ustawy); zgodnie z art. 1 ust. 3
nowelizowanej ustawy, przez projekt demonstracyjny wychwytu i składowania dwutlenku węgla należy
rozumieć przedsięwzięcie polegające na wychwytywaniu, przesyłaniu i podziemnym składowaniu
strona 138 z 148
dwutlenku węgla, spełniające kryteria projektów demonstracyjnych określone w decyzji Komisji
nr 2010/670/UE z dnia 3 listopada 2010 r. ustanawiającej kryteria i środki dotyczące finansowania
komercyjnych projektów demonstracyjnych mających na celu bezpieczne dla środowiska
wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie
innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 290 z 06.11.2010, str. 39), które jest realizowane w
celu sprawdzenia: (a) skuteczności i przydatności stosowania technologii wychwytu i składowania
dwutlenku węgla w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla, (b) bezpieczeństwa stosowania
technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, (c)
potrzeby i zasadności dopuszczenia do stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla
na skalę przemysłową;
4) robót geologicznych, do których stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące m.in. zakładu górniczego
i jego ruchu, tj. robót geologicznych służących poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż kopalin oraz
poszukiwaniu i rozpoznawaniu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, a także robót
geologicznych służących innym celom wykonywanych z użyciem środków strzałowych albo
wykonywanych na głębokości większej niż 100 m albo wykonywanych na obszarze górniczym
utworzonym w celu wykonywania działalności metodą robót podziemnych albo metodą otworów
wiertniczych (art. 86 nowelizowanej ustawy); jeżeli roboty geologiczne służące poszukiwaniu lub
rozpoznawaniu złóż kopalin są wykonywane bez użycia środków strzałowych na głębokości do 100 m
poza obszarem górniczym, ruch zakładu górniczego prowadzi się na podstawie warunków określonych
w koncesji albo decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych (art. 105 ust. 2 pkt 2 nowelizowanej
ustawy);
5) działalności określonej w art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, do której stosuje się odpowiednio jej przepisy
(z wyjątkiem działu III), tj.:
a) budowy, rozbudowy oraz utrzymywania systemów odwadniania zlikwidowanych zakładów
górniczych,
b) robót prowadzonych w wyrobiskach zlikwidowanych podziemnych zakładów górniczych, w celach
innych niż określone ustawą, w szczególności turystycznych, leczniczych i rekreacyjnych,
c) robót podziemnych prowadzonych w celach naukowych, badawczych, doświadczalnych
i szkoleniowych na potrzeby geologii i górnictwa,
d) drążenia tuneli z zastosowaniem techniki górniczej,
e) likwidacji obiektów, urządzeń oraz instalacji, o których mowa w lit. a–d;
za słusznością takiego rozwiązania, dotyczącego działalności określonej w art. 2 ust. 1 powołanej
ustawy, przemawia treść art. 2 ust. 3 tej ustawy, zgodnie z którym przepisy dotyczące przedsiębiorcy
stosuje się odpowiednio do podmiotów, które uzyskały inne niż koncesja decyzje stanowiące podstawę
wykonywania działalności regulowanej ustawą.
strona 139 z 148
Jak już wspomniano, w projektowanej regulacji utrzymano (poza dwoma wyjątkami, dotyczącymi
określenia w planie ruchu granic zakładu górniczego, a także zmodyfikowania niektórych wymagań
w zakresie likwidacji zakładu górniczego) dotychczasowe brzmienie poszczególnych załączników do
obowiązującego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie planów ruchu
zakładów górniczych. Natomiast w związku z koniecznością „wkomponowania” rozwiązań dotyczących
podziemnego składowania dwutlenku węgla, w nowym akcie zaproponowano zmianę numeracji niektórych
załączników, przyjmując, że:
1) nie jest uzasadnione wprowadzanie odrębnego uregulowania określającego wymagania dotyczące planu
ruchu zakładu wykonującego roboty geologiczne służące poszukiwaniu i rozpoznawaniu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla; wystarczające w tym zakresie są bowiem ogólne
wymagania dla zakładu wykonującego roboty geologiczne, niepolegające na badaniach geofizycznych
wymagających użycia środków strzałowych, określone w załączniku nr 7 do projektowanego
rozporządzenia;
2) uzasadnione jest wprowadzanie odrębnych uregulowań określających wymagania dotyczące planu ruchu:
a) zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową: podziemne składowanie dwutlenku węgla
– stosowne rozwiązania przyjęto w załączniku nr 6 do rozporządzenia, opierając się częściowo na
rozwiązaniach dotyczących zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową: podziemne
bezzbiornikowe magazynowanie substancji lub podziemne składowanie odpadów, ujętych
w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
b) likwidowanego albo likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącego metodą
otworową: podziemne składowanie dwutlenku węgla – stosowne rozwiązania przyjęto w załączniku
nr 14 do rozporządzenia, opierając się częściowo na rozwiązaniach dotyczących likwidowanego albo
likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową: podziemne
bezzbiornikowe magazynowanie substancji lub podziemne składowanie odpadów, ujętych
w załączniku nr 13 do rozporządzenia.
Zaproponowano, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7
tej ustawy, zainteresowania pracami nad przedmiotowym projektem rozporządzenia. Projekt zostanie także
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, stosownie do § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), w związku
z § 170 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979), a także na stronie internetowej Wyższego Urzędu Górniczego.
strona 140 z 148
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.
strona 141 z 148
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują w szczególności na:
1) przedsiębiorców w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z 2013 r. poz. 21 i 1238 oraz …), z wyjątkiem przedsiębiorców
niemających obowiązku sporządzania planu ruchu, tj. w szczególności prowadzących ruch zakładu
górniczego na podstawie koncesji udzielonej przez starostę;
2) podmioty prowadzące działalność określoną w art. 2 ust. 1 powołanej ustawy;
3) organy nadzoru górniczego, wydające decyzje zatwierdzające plany ruchu oraz zmiany tych planów na
podstawie przepisów powołanej ustawy;
4) organy wykonawcze podstawowych jednostek samorządu terytorialnego (wójtów, burmistrzów
i prezydentów miast), które są organami wyrażającymi na wniosek przedsiębiorców lub podmiotów,
o których mowa w pkt 1 i 2, opinie o planach ruchu oraz zmianach tych planów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie rozesłany elektronicznie do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych
i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” (także drogą pocztową) – w tym
do Komisji Krajowej, Sekretariatu Górnictwa i Energetyki oraz Sekcji Krajowej Geologiczno-
-Wiertniczej,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (także drogą pocztową), w tym do
zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur związkowych: Związku Zawodowego Górników
w Polsce, Związku Zawodowego Ratowników Górniczych w Polsce, Związku Zawodowego
Pracowników Przemysłu Miedziowego, Związku Zawodowego Pracowników Dołowych, Związku
Zawodowego Maszynistów Wyciągowych Kopalń w Polsce, Porozumienia Związków Zawodowych
Górnictwa, Związku Zawodowego Pracowników Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla w Polsce
„Przeróbka”, Związku Zawodowego Jedności Górniczej, Związku Zawodowego Pracowników
Technicznych i Administracji „Dozór” KGHM Polska Miedź S.A., Federacji Związków Zawodowych
Górnictwa Węgla Brunatnego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Górnictwa Naftowego
i Gazownictwa,
c) Forum Związków Zawodowych (także drogą pocztową), w tym do zrzeszonej w tym podmiocie
górniczej struktury związkowej: Porozumienia Związków Zawodowych „KADRA”,
d) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej (także drogą pocztową),
strona 142 z 148
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei