eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2352
  • Data wpłynięcia: 2014-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133

2352

e) Polskiej  Konfederacji  Pracodawców  Prywatnych  „Lewiatan”  (także  drogą  pocztową),  w  tym  do 
Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Wydobywczego 
f)  Business Centre Club – Związku Pracodawców (także drogą pocztową), 
g) Związku Rzemiosła Polskiego (także drogą pocztową); 
2) Komisji Krajowej Wolnego Związku Zawodowego „Sierpień 80”; 
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność 80”; 
4) Związku Zawodowego „Kontra”; 
5) Marszałków Województw; 
6) Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce; 
7) Związku Gmin Zagłębia Miedziowego; 
8) Forum Przemysłu Wydobywczego; 
9) Porozumienia Pracodawców Przemysłu  Wydobywczego  (Związku  Pracodawców  Górnictwa  Węgla 
Kamiennego); 
10) Związku Pracodawców Polska Miedź; 
11) Polskiego Stowarzyszenia Górnictwa Solnego; 
12) Związku Pracodawców Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego; 
13) Polskiego Związku Producentów Kruszyw; 
14) Stowarzyszenia Kopalń Odkrywkowych; 
15) Stowarzyszenia Producentów Cementu; 
16) Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego; 
17) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite; 
18) Stowarzyszenia Kierowników Ruchu Zakładów Górniczych; 
19) Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego – Związku Pracodawców; 
20) Krajowego Związku Pracodawców Branży Geologicznej; 
21) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich; 
22) Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych; 
23) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych; 
24) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie; 
25) Politechniki Śląskiej; 
26) Politechniki Wrocławskiej; 
27) Uniwersytetu Śląskiego – Wydziału Nauk o Ziemi; 
28) Uczelni Zawodowej Zagłębia Miedziowego; 
29) Głównego Instytutu Górnictwa; 
strona 143 z 148 
30) Polskiej Akademii Nauk – Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu; 
31) Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego; 
32) Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego; 
33) Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego; 
34) Instytutu Techniki Górniczej KOMAG; 
35) Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG; 
36) „Poltegor-Instytut” Instytutu Górnictwa Odkrywkowego; 
37) Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego; 
38) podmiotów  zawodowo  trudniących  się  wykonywaniem  czynności  w  zakresie  ratownictwa  górniczego 
oraz innych jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. 
w Bytomiu, Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie oraz Ratowniczej Stacji Górnictwa 
Otworowego w Krakowie (Oddziału Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.); 
39) Krajowej Izby Gospodarczej; 
40) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej; 
41) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa; 
42) Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego 
Inżynierów  i  Techników  Przemysłu  Naftowego 
i Gazowniczego; 
43) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP; 
44) Stowarzyszenia Geodetów Polskich; 
45) Polskiego Towarzystwa Geologicznego; 
46) Naczelnej Organizacji Technicznej; 
47) Bractwa Gwarków Związku Górnośląskiego; 
48) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”; 
49) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu. 
Wyniki  konsultacji  społecznych  zostaną  przedstawione  w  uzupełnionej  Ocenie  Skutków  Regulacji. 
Szczegółowe  zestawienie opinii  do  projektu  rozporządzenia,  przekazanych  przez  podmioty  biorące  udział 
w konsultacjach  społecznych,  zostanie  udostępnione  w  Biuletynie Informacji Publicznej na stronie 
podmiotowej  Rządowego  Centrum  Legislacji,  w  serwisie  Rządowy  Proces  Legislacyjny,  w  Biuletynie 
Informacji Publicznej na  stronie  internetowej  Ministerstwa  Środowiska  oraz  na  stronie  internetowej 
Wyższego Urzędu Górniczego. 
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu 
Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej 
(Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie przesłany do uzgodnienia z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu 
Terytorialnego. 
strona 144 z 148 
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek 
samorządu terytorialnego 
Wejście  w  życie  projektowanego  rozporządzenia  nie  spowoduje  zwiększenia  wydatków  budżetu 
państwa.  Obowiązki  organów  nadzoru  górniczego,  związane  z  zatwierdzaniem  planów  ruchu  zakładów 
górniczych oraz zmian tych planów, są bowiem wyraźnie określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – 
Prawo geologiczne i górnicze, a nie w projektowanym rozporządzeniu. Tym niemniej należy podkreślić, że 
finansowanie realizacji tych obowiązków jest zagwarantowane w ustawie budżetowej (w części dotyczącej 
Wyższego Urzędu Górniczego), w ramach środków związanych z realizacją tej ustawy. 
Od  decyzji  zatwierdzającej  plan  ruchu  pobierana  jest  opłata  skarbowa  (w  zależności  od  rodzaju 
działalności: 1005 zł, 805 zł oraz 505 zł). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej 
jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). 
4. Wpływ regulacji na rynek pracy 
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie. 
5. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo powszechne i bezpieczeństwo osób zatrudnionych w ruchu 
zakładów górniczych oraz stan środowiska 
Rozwiązania  zawarte  w projekcie  utrzymają istniejący  wysoki  poziom  bezpieczeństwa  w  omawianym 
zakresie, a także uwzględniają to kryterium w zakresie działalności dotyczącej geologicznego składowania 
dwutlenku węgla. 
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie 
przedsiębiorstw 
Rozwiązania  zawarte  w  projekcie  utrzymają  uproszczenie  niektórych  wymagań,  a  tym  samym, 
odbiurokratyzowanie  działalności  gospodarczej.  Nowe  rozwiązania  dotyczą  wyłącznie  geologicznego 
składowania dwutlenku węgla oraz określenia granic zakładu górniczego albo zakładu, a także niektórych 
wymagań  
w zakresie likwidacji zakładu górniczego. 
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie. 
8. Źródła finansowania projektowanych rozwiązań 
Wobec  faktu,  że  odpowiedzialność  za  zapewnienie  odpowiadającej  regulacjom  prawnym  treści  planu 
ruchu zakładu górniczego spoczywa na przedsiębiorcy, finansowanie realizacji przepisów projektowanego 
rozporządzenia nie będzie następowało ze środków związanych z realizacją ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. 
– Prawo geologiczne i górnicze, określanych w ustawie budżetowej (w części dotyczącej Wyższego Urzędu 
Górniczego), a zatem  koszty związane z wejściem w życie projektowanej regulacji nie będą musiały być 
finansowane  w  ramach  wydatków  zaplanowanych  w  projekcie  ustawy  budżetowej  na  rok  2015; 
w konsekwencji wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje kosztów dla budżetu państwa. 
strona 145 z 148 
WSTĘPNA OPINIA O ZGODNOŚCI PROJEKTU  
Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ 
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy 
Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), w związku z § 170 uchwały nr 190 Rady Ministrów 
z dnia  29  października  2013  r.  –  Regulamin  pracy  Rady  Ministrów  (M.  P.  poz.  979),  przedstawia  się 
następującą opinię: 
Projektowana  regulacja  ma  na  celu  uregulowanie  niektórych  szczegółowych  wymagań  dotyczących 
treści  planów  ruchu  zakładów  górniczych.  Problematyka  treści  dokumentów  związanych  z  prowadzeniem 
działalności  górniczej,  z  wyjątkiem  zezwoleń  na  poszukiwanie,  badanie  i  produkcję  węglowodorów  oraz 
dokumentu  bezpieczeństwa  i  ochrony  zdrowia,  nie  jest  co  do  zasady przedmiotem regulacji prawa Unii 
Europejskiej. 
Jednakże  wydanie  nowego  rozporządzenia  ma  związek  m.in.  z  wejściem  w  życie  ustawy  z  dnia 
27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 
poz.  1238),  której  celem  jest  wdrożenie  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2009/31/WE  z  dnia 
23 kwietnia  2009  r.  w  sprawie  geologicznego  składowania  dwutlenku  węgla  oraz  zmieniającej  dyrektywę 
Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 
2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, 
z późn.  zm.).  Podstawowym  dokumentem  stanowiącym  podstawę  działalności  będącej  przedmiotem 
regulacji  będzie,  poza  koncesją,  plan  zagospodarowania  podziemnego  składowiska  dwutlenku  węgla. 
Natomiast  plan  ruchu  zakładu  górniczego  prowadzącego  to  składowanie  będzie  sporządzany 
z uwzględnieniem  warunków  określonych  w  koncesji  oraz  w  planie  zagospodarowania  podziemnego 
składowiska  dwutlenku  węgla, a w konsekwencji –  będzie  uszczegóławiał  niektóre  zagadnienia 
zamieszczone w aktach „wyższego rzędu”. Przykładowo: w pkt 26 w załączniku nr 6 do rozporządzenia, 
określającym  wymagania  dotyczące  planu  ruchu  zakładu  górniczego  prowadzącego  metodą  otworową: 
podziemne składowanie dwutlenku węgla, przewidziano, że ów plan określa opis systemu oraz szczegółowy 
zakres  i  sposób  monitoringu  kompleksu  podziemnego  składowania  dwutlenku  węgla,  w  tym  wpływu  na 
środowisko i warunki hydrogeologiczne na terenie górniczym, w szczególności monitoringu: 
1) jakości  wód  podziemnych  w  poziomach  wodonośnych  położonych  powyżej  formacji  geologicznej 
uszczelniającej podziemne składowisko dwutlenku węgla, 
2) składu powietrza glebowego, 
3) szczelności odwiertów iniekcyjnych i obserwacyjnych, 
4) niezorganizowanych emisji dwutlenku węgla z kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla 
strona 146 z 148 
–  co  stanowi  m.in.  wdrożenie  art.  13  ust.  2  dyrektywy  2009/31/WE; wdrożenie  takie  nastąpiło  także 
w pkt 19  załączniku  nr  14  do  rozporządzenia,  określającym  wymagania  dotyczące  planu  ruchu 
likwidowanego albo likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową: 
podziemne  składowanie  dwutlenku  węgla, w którym przewidziano opis monitoringu kompleksu 
podziemnego  składowania  dwutlenku  węgla  po  zamknięciu  podziemnego  składowiska  dwutlenku  węgla 
(przez  okres  nie  krótszy  niż  20  lat)  z  podaniem  środków  technicznych  i  organizacyjnych,  w  tym 
monitoringu  zmian  ciśnienia  w  strukturach  zamkniętego  składowiska,  w  których  składowano  dwutlenek 
węgla. 
Ponadto w nowelizowanej ustawie przyjęto, że plan ruchu zakładu górniczego prowadzącego podziemne 
składowanie  dwutlenku  węgla  określa  również  przedsięwzięcia  niezbędne  w  celu  zapewnienia 
bezpieczeństwa podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym m.in. działania naprawcze (tj. zgodnie 
z art.  6  ust.  1  pkt  1a  nowelizowanej  ustawy,  działania  podjęte  w  celu:  (ba)  naprawienia  lub  usunięcia 
nieprawidłowości w procesie zatłaczania lub składowania dwutlenku węgla albo w kompleksie podziemnego 
składowania  dwutlenku  węgla,  które  wiążą  się  z  ryzykiem  wystąpienia  wycieku  dwutlenku  węgla  lub 
powstaniem zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, (bb) zatrzymania wycieku dwutlenku 
węgla,  aby  uniemożliwić  lub  zatrzymać  wydostanie  się  dwutlenku  węgla  poza  kompleks  podziemnego 
składowania dwutlenku węgla). Ujęcie w propozycjach zamieszczonych w załącznikach nr 6 (pkt 19) i 14 
(pkt  20 i 22)  do  projektu  rozporządzenia  rozwiązań  dotyczących  działań  naprawczych  zapewnia  m.in. 
wdrożenie art. 16 dyrektywy 2009/31/WE. 
Z kolei  w  dyrektywie  92/104/EWG  z  dnia  3  grudnia  1992  r.  w  sprawie  minimalnych  wymagań 
w zakresie  poprawy  bezpieczeństwa  i  ochrony  zdrowia  pracowników  odkrywkowego  i  podziemnego 
przemysłu  wydobywczego  (dwunasta  dyrektywa  szczegółowa  w  znaczeniu  art.  16  ust.  1  dyrektywy 
89/391/EWG)  (Dz.  Urz.  WE  L  404  z  31.12.1992,  str.  10,  z  późn.  zm.;  Dz.  Urz.  UE  Polskie  wydanie 
specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 134, z późn. zm.) w załączniku w części C („szczególne minimalne wymagania 
stosowane  w  odniesieniu  do  podziemnego  przemysłu  wydobywczego”)  w  pkt  2,  dotyczącym  „planów 
wyrobisk podziemnych”, wskazano, że „(pkt 2.1) Należy opracować mapy wyrobisk podziemnych w skali, 
która  będzie  czytelna.  Dodatkowo,  oprócz  dróg  i  pól  eksploatacyjnych,  muszą  one  zawierać  informacje, 
które mogą mieć wpływ na eksploatację i bezpieczeństwo. Muszą być łatwo dostępne i przechowywane tak 
długo, jak to jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo.”. 
Projektowane  rozporządzenie  utrzymuje  uregulowanie  dotyczące  m.in.  problematyki  skali  oraz  treści 
map podziemnych wyrobisk górniczych, jako załączników do planu ruchu podziemnego zakładu górniczego 
(zarówno czynnego, jak i likwidowanego). Na mapach tych (sporządzonych  w  skali  nie  mniejszej  niż  
1 : 5 000), zgodnie z projektem, nanosi się m.in.: 
1) pola pożarowe, tamy pożarowe oraz tamy bezpieczeństwa; 
2) stopnie zagrożenia wodnego; 
3) krawędzie  pozostawionych  części  pokładów  wyżej  i  niżej  leżących,  które  mogą  mieć  wpływ  na 
eksploatację; 
strona 147 z 148 
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 98 . [ 99 ] . 100 ... 104

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: