Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Wydobywczego
f) Business Centre Club – Związku Pracodawców (także drogą pocztową),
g) Związku Rzemiosła Polskiego (także drogą pocztową);
2) Komisji Krajowej Wolnego Związku Zawodowego „Sierpień 80”;
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność 80”;
4) Związku Zawodowego „Kontra”;
5) Marszałków Województw;
6) Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce;
7) Związku Gmin Zagłębia Miedziowego;
8) Forum Przemysłu Wydobywczego;
9) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa Węgla
Kamiennego);
10) Związku Pracodawców Polska Miedź;
11) Polskiego Stowarzyszenia Górnictwa Solnego;
12) Związku Pracodawców Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego;
13) Polskiego Związku Producentów Kruszyw;
14) Stowarzyszenia Kopalń Odkrywkowych;
15) Stowarzyszenia Producentów Cementu;
16) Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego;
17) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite;
18) Stowarzyszenia Kierowników Ruchu Zakładów Górniczych;
19) Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego – Związku Pracodawców;
20) Krajowego Związku Pracodawców Branży Geologicznej;
21) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich;
22) Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych;
23) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych;
24) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
25) Politechniki Śląskiej;
26) Politechniki Wrocławskiej;
27) Uniwersytetu Śląskiego – Wydziału Nauk o Ziemi;
28) Uczelni Zawodowej Zagłębia Miedziowego;
29) Głównego Instytutu Górnictwa;
strona 143 z 148
30) Polskiej Akademii Nauk – Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu;
31) Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego;
32) Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego;
33) Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego;
34) Instytutu Techniki Górniczej KOMAG;
35) Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG;
36) „Poltegor-Instytut” Instytutu Górnictwa Odkrywkowego;
37) Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego;
38) podmiotów zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego
oraz innych jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A.
w Bytomiu, Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie oraz Ratowniczej Stacji Górnictwa
Otworowego w Krakowie (Oddziału Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.);
39) Krajowej Izby Gospodarczej;
40) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej;
41) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa;
42) Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego
Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego
i Gazowniczego;
43) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP;
44) Stowarzyszenia Geodetów Polskich;
45) Polskiego Towarzystwa Geologicznego;
46) Naczelnej Organizacji Technicznej;
47) Bractwa Gwarków Związku Górnośląskiego;
48) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”;
49) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną przedstawione w uzupełnionej Ocenie Skutków Regulacji.
Szczegółowe zestawienie opinii do projektu rozporządzenia, przekazanych przez podmioty biorące udział
w konsultacjach społecznych, zostanie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz na stronie internetowej
Wyższego Urzędu Górniczego.
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej
(Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie przesłany do uzgodnienia z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
strona 144 z 148
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu
państwa. Obowiązki organów nadzoru górniczego, związane z zatwierdzaniem planów ruchu zakładów
górniczych oraz zmian tych planów, są bowiem wyraźnie określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. –
Prawo geologiczne i górnicze, a nie w projektowanym rozporządzeniu. Tym niemniej należy podkreślić, że
finansowanie realizacji tych obowiązków jest zagwarantowane w ustawie budżetowej (w części dotyczącej
Wyższego Urzędu Górniczego), w ramach środków związanych z realizacją tej ustawy.
Od decyzji zatwierdzającej plan ruchu pobierana jest opłata skarbowa (w zależności od rodzaju
działalności: 1005 zł, 805 zł oraz 505 zł). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej
jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.
5. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo powszechne i bezpieczeństwo osób zatrudnionych w ruchu
zakładów górniczych oraz stan środowiska
Rozwiązania zawarte w projekcie utrzymają istniejący wysoki poziom bezpieczeństwa w omawianym
zakresie, a także uwzględniają to kryterium w zakresie działalności dotyczącej geologicznego składowania
dwutlenku węgla.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Rozwiązania zawarte w projekcie utrzymają uproszczenie niektórych wymagań, a tym samym,
odbiurokratyzowanie działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania dotyczą wyłącznie geologicznego
składowania dwutlenku węgla oraz określenia granic zakładu górniczego albo zakładu, a także niektórych
wymagań
w zakresie likwidacji zakładu górniczego.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.
8. Źródła finansowania projektowanych rozwiązań
Wobec faktu, że odpowiedzialność za zapewnienie odpowiadającej regulacjom prawnym treści planu
ruchu zakładu górniczego spoczywa na przedsiębiorcy, finansowanie realizacji przepisów projektowanego
rozporządzenia nie będzie następowało ze środków związanych z realizacją ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
– Prawo geologiczne i górnicze, określanych w ustawie budżetowej (w części dotyczącej Wyższego Urzędu
Górniczego), a zatem koszty związane z wejściem w życie projektowanej regulacji nie będą musiały być
finansowane w ramach wydatków zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015;
w konsekwencji wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje kosztów dla budżetu państwa.
strona 145 z 148
WSTĘPNA OPINIA O ZGODNOŚCI PROJEKTU
Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), w związku z § 170 uchwały nr 190 Rady Ministrów
z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979), przedstawia się
następującą opinię:
Projektowana regulacja ma na celu uregulowanie niektórych szczegółowych wymagań dotyczących
treści planów ruchu zakładów górniczych. Problematyka treści dokumentów związanych z prowadzeniem
działalności górniczej, z wyjątkiem zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów oraz
dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, nie jest co do zasady przedmiotem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Jednakże wydanie nowego rozporządzenia ma związek m.in. z wejściem w życie ustawy z dnia
27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 1238), której celem jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia
23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę
Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE,
2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114,
z późn. zm.). Podstawowym dokumentem stanowiącym podstawę działalności będącej przedmiotem
regulacji będzie, poza koncesją, plan zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
Natomiast plan ruchu zakładu górniczego prowadzącego to składowanie będzie sporządzany
z uwzględnieniem warunków określonych w koncesji oraz w planie zagospodarowania podziemnego
składowiska dwutlenku węgla, a w konsekwencji – będzie uszczegóławiał niektóre zagadnienia
zamieszczone w aktach „wyższego rzędu”. Przykładowo: w pkt 26 w załączniku nr 6 do rozporządzenia,
określającym wymagania dotyczące planu ruchu zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową:
podziemne składowanie dwutlenku węgla, przewidziano, że ów plan określa opis systemu oraz szczegółowy
zakres i sposób monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym wpływu na
środowisko i warunki hydrogeologiczne na terenie górniczym, w szczególności monitoringu:
1) jakości wód podziemnych w poziomach wodonośnych położonych powyżej formacji geologicznej
uszczelniającej podziemne składowisko dwutlenku węgla,
2) składu powietrza glebowego,
3) szczelności odwiertów iniekcyjnych i obserwacyjnych,
4) niezorganizowanych emisji dwutlenku węgla z kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla
strona 146 z 148
– co stanowi m.in. wdrożenie art. 13 ust. 2 dyrektywy 2009/31/WE; wdrożenie takie nastąpiło także
w pkt 19 załączniku nr 14 do rozporządzenia, określającym wymagania dotyczące planu ruchu
likwidowanego albo likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącego metodą otworową:
podziemne składowanie dwutlenku węgla, w którym przewidziano opis monitoringu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla
(przez okres nie krótszy niż 20 lat) z podaniem środków technicznych i organizacyjnych, w tym
monitoringu zmian ciśnienia w strukturach zamkniętego składowiska, w których składowano dwutlenek
węgla.
Ponadto w nowelizowanej ustawie przyjęto, że plan ruchu zakładu górniczego prowadzącego podziemne
składowanie dwutlenku węgla określa również przedsięwzięcia niezbędne w celu zapewnienia
bezpieczeństwa podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym m.in. działania naprawcze (tj. zgodnie
z art. 6 ust. 1 pkt 1a nowelizowanej ustawy, działania podjęte w celu: (ba) naprawienia lub usunięcia
nieprawidłowości w procesie zatłaczania lub składowania dwutlenku węgla albo w kompleksie podziemnego
składowania dwutlenku węgla, które wiążą się z ryzykiem wystąpienia wycieku dwutlenku węgla lub
powstaniem zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, (bb) zatrzymania wycieku dwutlenku
węgla, aby uniemożliwić lub zatrzymać wydostanie się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego
składowania dwutlenku węgla). Ujęcie w propozycjach zamieszczonych w załącznikach nr 6 (pkt 19) i 14
(pkt 20 i 22) do projektu rozporządzenia rozwiązań dotyczących działań naprawczych zapewnia m.in.
wdrożenie art. 16 dyrektywy 2009/31/WE.
Z kolei w dyrektywie 92/104/EWG z dnia 3 grudnia 1992 r. w sprawie minimalnych wymagań
w zakresie poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników odkrywkowego i podziemnego
przemysłu wydobywczego (dwunasta dyrektywa szczegółowa w znaczeniu art. 16 ust. 1 dyrektywy
89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 404 z 31.12.1992, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 134, z późn. zm.) w załączniku w części C („szczególne minimalne wymagania
stosowane w odniesieniu do podziemnego przemysłu wydobywczego”) w pkt 2, dotyczącym „planów
wyrobisk podziemnych”, wskazano, że „(pkt 2.1) Należy opracować mapy wyrobisk podziemnych w skali,
która będzie czytelna. Dodatkowo, oprócz dróg i pól eksploatacyjnych, muszą one zawierać informacje,
które mogą mieć wpływ na eksploatację i bezpieczeństwo. Muszą być łatwo dostępne i przechowywane tak
długo, jak to jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo.”.
Projektowane rozporządzenie utrzymuje uregulowanie dotyczące m.in. problematyki skali oraz treści
map podziemnych wyrobisk górniczych, jako załączników do planu ruchu podziemnego zakładu górniczego
(zarówno czynnego, jak i likwidowanego). Na mapach tych (sporządzonych w skali nie mniejszej niż
1 : 5 000), zgodnie z projektem, nanosi się m.in.:
1) pola pożarowe, tamy pożarowe oraz tamy bezpieczeństwa;
2) stopnie zagrożenia wodnego;
3) krawędzie pozostawionych części pokładów wyżej i niżej leżących, które mogą mieć wpływ na
eksploatację;
strona 147 z 148
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei