eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2352
  • Data wpłynięcia: 2014-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133

2352

– 20 – 
działalności,  w  tym  udział  środków  własnych  oraz  środków  pochodzących 
z kapitału obcego; 
4) 
proponowana  technologia  prowadzenia prac  geologicznych, w tym robót 
geologicznych, lub robót górniczych; 
5) 
zakres i harmonogram proponowanych prac  geologicznych, w tym robót 
geologicznych, lub robót górniczych. 
2.  Podmiot  uczestniczący  w  postępowaniu  przetargowym  może  polegać  na 
technicznych możliwościach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, innych podmiotów, 
niezależnie  od  charakteru  prawnego  łączących  go  z nimi stosunków. W takim 
przypadku podmiot uczestniczący w postępowaniu przetargowym jest obowiązany 
udowodnić organowi koncesyjnemu, iż będzie dysponował zasobami technicznymi 
niezbędnymi do realizacji obowiązków wynikających z koncesji, w szczególności 
przedstawiając w tym  celu pisemne zobowiązanie innych podmiotów do oddania 
mu do dyspozycji niezbędnych zasobów technicznych na okres korzystania z nich 
przy wykonaniu koncesji. 
3. W przypadku gdy w wyniku oceny ofert zgodnie z kryteriami, o których 
mowa  w  ust.  1,  dwie  lub  więcej  ofert  uzyskają  jednakową  ocenę,  dodatkowym 
kryterium  w  celu  dokonania  ostatecznego  wyboru  między  tymi  ofertami  jest 
wysokość  wynagrodzenia  za  ustanowienie  użytkowania  górniczego,  należnego 
w fazie poszukiwania i rozpoznawania. 
Art. 49l.  1.  Organ koncesyjny przeprowadza przetarg przy pomocy komisji 
przetargowej. 
2.  Komisja  przetargowa  składa  się  z  trzech  do  pięciu  członków,  w tym 
przewodniczącego  oraz  jego  zastępcy,  wyznaczanych przez  organ  koncesyjny 
spośród  osób  będących  pracownikami  urzędu  obsługującego  ten  organ, 
spełniających wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 49o 
pkt 2. 
3. Członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby, które: 
1) 
pozostają  w  związku  małżeńskim  albo  w  stosunku  pokrewieństwa  lub 
powinowactwa  w  linii  prostej,  pokrewieństwa  lub powinowactwa w linii 
bocznej  do  drugiego  stopnia,  albo  są  związane  z  tytułu  przysposobienia, 
opieki lub kurateli z podmiotem składającym ofertę, jego pełnomocnikiem lub 
członkami władz tego podmiotu; 
– 21 – 
2) 
przed  upływem  trzech  lat  od  dnia  wszczęcia  postępowania  przetargowego 
pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem składającym ofertę 
albo były członkami władz osób prawnych tego podmiotu; 
3) 
pozostają  z  podmiotem  składającym  ofertę  w takim stosunku prawnym lub 
faktycznym,  że  może  to  budzić  uzasadnione  wątpliwości  co  do  ich 
bezstronności. 
4. Komisja przetargowa pracuje na posiedzeniach,  które  odbywają  się 
w terminie i miejscu wskazanych przez przewodniczącego komisji. 
Art.  49m.  1.  Komisja przetargowa  dokonuje  oceny  spełnienia  przez  oferty 
wymogów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 13, oraz ocenia oferty  na 
podstawie kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4. 
2.  W  przypadku  gdy  ofertę  składa  wspólnie  kilka  podmiotów,  ocena jest 
dokonywana łącznie wobec wszystkich podmiotów. 
3.  Zwycięzcą  przetargu  zostaje  podmiot albo podmioty, których  oferta 
uzyskała najwyższą ocenę. 
4. W przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły 
ofertę, operatorem jest podmiot wskazany w ofercie. 
5.  Po  zakończeniu  przetargu  komisja przetargowa niezwłocznie  przedstawia 
organowi koncesyjnemu protokół z przetargu. 
6. Organ koncesyjny przesyła  protokół  z  przetargu  wszystkim  podmiotom 
uczestniczącym w przetargu. 
Art.  49n.  1.  Podmiot  uczestniczący  w przetargu ma prawo wniesienia do 
organu koncesyjnego protestu wobec  czynności  podjętych  w  przetargu 
z naruszeniem przepisów ustawy. 
2.  Protest  powinien  wskazywać  oprotestowaną  czynność,  a  także  zawierać 
zwięzłe  przytoczenie  zarzutów  oraz  wskazywać  okoliczności  faktyczne  i  prawne 
uzasadniające wniesienie protestu. 
3.  Protest  wnosi  się  w  terminie  14  dni  od  dnia  doręczenia  protokołu 
z przetargu. 
4.  Organ  koncesyjny  odrzuca protest wniesiony po terminie lub wniesiony 
przez podmiot niebędący uczestnikiem przetargu. 
5.  Organ  koncesyjny  powiadamia  niezwłocznie  podmioty  uczestniczące 
w przetargu o wniesieniu protestu. 
– 22 – 
6. Protest rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia. 
7.  W  przypadku  uwzględnienia  protestu,  czynność  oprotestowaną  powtarza 
się. 
8.  W  przypadku  powtórzenia  oprotestowanych  czynności  terminy, o których 
mowa w art. 49p ust. 1–3 albo art. 49s ust. 1, ulegają zawieszeniu. 
9.  W  sprawach  związanych  z  protestem  organ  koncesyjny  wydaje 
postanowienia. 
Art. 49o. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: 
1) 
wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta oraz dokumenty wymagane od 
składającego ofertę, z uwzględnieniem rodzaju działalności, 
2) 
wymagania,  jakim  powinni  odpowiadać  członkowie  komisji  przetargowej, 
niezbędne do przeprowadzenia przetargu oraz  tryb pracy tej  komisji, 
z uwzględnieniem zapewnienia sprawności wykonywanych czynności, 
3) 
tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert, 
z uwzględnieniem  potrzeby  zapewnienia  sprawiedliwej  oceny  ofert zgodnie 
z zasadami przejrzystości i niedyskryminacji 
–  mając  na  uwadze  zasady  ochrony konkurencji, ochrony  środowiska  oraz 
racjonalnej gospodarki złożem. 
Art.  49p.  1.  W  przypadku  gdy  w  przetargu  została  wybrana  oferta  złożona 
wspólnie  przez  kilka podmiotów,  organ koncesyjny,  po  otrzymaniu  protokołu 
z przetargu,  niezwłocznie  wzywa  operatora  do przekazania temu organowi, 
w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania, projektu umowy o współpracy. 
2. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny niezgodności  projektu 
umowy  o  współpracy  ze  złożoną  ofertą  lub  ustawą  organ  koncesyjny  wyznacza 
dodatkowy termin 14 dni na usunięcie niezgodności. 
3.  W  przypadku  stwierdzenia  przez  organ  koncesyjny  zgodności  projektu 
umowy  o  współpracy  ze  złożoną  ofertą  oraz  ustawą  organ koncesyjny 
niezwłocznie,  nie  później  niż  w  terminie  14  dni  od  dnia  otrzymania  projektu 
umowy, informuje o tym operatora. 
4.  Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, operator  przesyła 
niezwłocznie organowi koncesyjnemu umowę o współpracy. 
Art. 49q. 1. Wycofanie  oferty  w  czasie  trwania  przetargu  powoduje  utratę 
wadium. 
– 23 – 
2.  Wadium wniesione przez  podmiot  uczestniczący  w  przetargu, którego 
oferta nie uzyskała  najwyższej  oceny  w  przetargu,  podlega zwrotowi w terminie 
14 dni od dnia otrzymania przez organ koncesyjny protokołu z przetargu. 
3.  Wadium wniesione przez zwycięzcę  przetargu  podlega zwrotowi 
w terminie 14 dni od dnia  udzielenia  koncesji,  a  w  przypadku  gdy  zwycięzcą 
przetargu  są  podmioty,  które  wspólnie  złożyły  ofertę  –  od dnia przekazania 
organowi  koncesyjnemu  umowy  o  współpracy. Wadium nie podlega zwrotowi 
w przypadku  odstąpienia  od  zawarcia  umowy  o  współpracy,  chyba  że  odstąpienie 
nastąpiło z powodu siły wyższej. 
Art. 49r. Organ koncesyjny umarza postępowanie przetargowe, w przypadku 
gdy: 
1) 
w terminie, o którym mowa w art. 49h ust. 3 pkt 3, żaden podmiot nie złożył 
oferty; 
2) 
wszystkie  złożone  w  przetargu  oferty  zostały  wycofane  lub  nie  spełniają 
wymagań określonych w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 49h ust. 2; 
3) 
zwycięzcą  przetargu  są  podmioty,  które  wspólnie  złożyły  ofertę  i  nie 
przekazały organowi koncesyjnemu umowy o współpracy; 
4) 
w terminie, o którym mowa w art.  49p  ust.  2,  nie  usunięto  niezgodności 
w projekcie umowy o współpracy. 
Art.  49s.  1.  Organ koncesyjny udziela koncesji  na poszukiwanie 
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża 
albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża niezwłocznie: 
1) 
po otrzymaniu protokołu z przetargu – na rzecz zwycięzcy przetargu albo 
2) 
w  przypadku  gdy  zwycięzcą  przetargu  są  podmioty,  które  wspólnie  złożyły 
ofertę – po przekazaniu organowi koncesyjnemu umowy o współpracy – na 
rzecz stron tej umowy 
–  i  jednocześnie  odmawia  udzielenia  koncesji  podmiotom  uczestniczącym 
w postępowaniu przetargowym, które nie są zwycięzcą przetargu. 
2. Organ koncesyjny odmawia udzielenia koncesji, o której mowa w ust. 1, 
w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 1, a także w przypadku gdy: 
1) 
żadna z ofert nie spełnia kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4; 
2) 
przed  udzieleniem  koncesji  zwycięzcy  przetargu,  a  w  przypadku  gdy 
zwycięzcą  przetargu  jest  kilka  pomiotów,  które  wspólnie  złożyły  ofertę  – 
– 24 – 
operatorowi albo wszystkim podmiotom, uchylono  decyzję  o uzyskaniu 
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, decyzja ta wygasła albo 
utraciła moc bez względu na przyczynę. 
Art. 49t. 1. Koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów 
oraz  wydobywanie  węglowodorów  ze  złoża,  a  także  koncesji  na  wydobywanie 
węglowodorów ze złoża, udziela się na czas oznaczony nie krótszy niż 10 lat i nie 
dłuższy niż 30 lat, z zastrzeżeniem art. 49y ust. 2, 5, 7 i 8. 
2.  Przedsiębiorca,  który  uzyskał  koncesję  na poszukiwanie i rozpoznawanie 
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesję 
na  wydobywanie  węglowodorów  ze  złoża,  po  przeprowadzeniu  postępowania 
przetargowego,  z  mocy  prawa  wstępuje  w  prawa  i  obowiązki  stron  postępowań 
zakończonych decyzją oraz postanowieniami uzyskanymi przez organ koncesyjny 
przed wszczęciem tego postępowania. 
3.  Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie  złoża  węglowodorów  oraz 
wydobywanie  węglowodorów  ze  złoża,  a  także  koncesja  na wydobywanie 
węglowodorów ze złoża: 
1) 
przyznaje  przedsiębiorcy  wyłączne  prawo  do  wykonywania  działalności 
objętej koncesją w określonej w niej przestrzeni; 
2) 
w  przypadku  gdy  jest  udzielona  na  rzecz  stron  umowy  o  współpracy  –  jest 
wykonywana w sposób i na warunkach określonych w tej umowie. 
Art. 49u. 1. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów 
oraz  wydobywanie  węglowodorów  ze  złoża,  a  także  koncesja na wydobywanie 
węglowodorów ze złoża, określa: 
1) 
rodzaj i sposób wykonywania zamierzonej działalności; 
2) 
przestrzeń, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność; 
3) 
w przypadku gdy jest  udzielana  na  rzecz  stron  umowy  o  współpracy  – 
operatora oraz wskazuje zgodnie z umową o współpracy udziały stron umowy 
w zysku i kosztach prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót 
górniczych; 
4) 
czas obowiązywania koncesji; 
5) 
termin rozpoczęcia zamierzonej działalności, a w razie potrzeby – przesłanki, 
których spełnienie oznacza rozpoczęcie zamierzonej działalności; 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 60 ... 104

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: