Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
działalności, w tym udział środków własnych oraz środków pochodzących
z kapitału obcego;
4)
proponowana technologia prowadzenia prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych;
5)
zakres i harmonogram proponowanych prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych.
2. Podmiot uczestniczący w postępowaniu przetargowym może polegać na
technicznych możliwościach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, innych podmiotów,
niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. W takim
przypadku podmiot uczestniczący w postępowaniu przetargowym jest obowiązany
udowodnić organowi koncesyjnemu, iż będzie dysponował zasobami technicznymi
niezbędnymi do realizacji obowiązków wynikających z koncesji, w szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie innych podmiotów do oddania
mu do dyspozycji niezbędnych zasobów technicznych na okres korzystania z nich
przy wykonaniu koncesji.
3. W przypadku gdy w wyniku oceny ofert zgodnie z kryteriami, o których
mowa w ust. 1, dwie lub więcej ofert uzyskają jednakową ocenę, dodatkowym
kryterium w celu dokonania ostatecznego wyboru między tymi ofertami jest
wysokość wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania górniczego, należnego
w fazie poszukiwania i rozpoznawania.
Art. 49l. 1. Organ koncesyjny przeprowadza przetarg przy pomocy komisji
przetargowej.
2. Komisja przetargowa składa się z trzech do pięciu członków, w tym
przewodniczącego oraz jego zastępcy, wyznaczanych przez organ koncesyjny
spośród osób będących pracownikami urzędu obsługującego ten organ,
spełniających wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 49o
pkt 2.
3. Członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby, które:
1)
pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
bocznej do drugiego stopnia, albo są związane z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli z podmiotem składającym ofertę, jego pełnomocnikiem lub
członkami władz tego podmiotu;
– 21 –
2)
przed upływem trzech lat od dnia wszczęcia postępowania przetargowego
pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem składającym ofertę
albo były członkami władz osób prawnych tego podmiotu;
3)
pozostają z podmiotem składającym ofertę w takim stosunku prawnym lub
faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich
bezstronności.
4. Komisja przetargowa pracuje na posiedzeniach, które odbywają się
w terminie i miejscu wskazanych przez przewodniczącego komisji.
Art. 49m. 1. Komisja przetargowa dokonuje oceny spełnienia przez oferty
wymogów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 13, oraz ocenia oferty na
podstawie kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4.
2. W przypadku gdy ofertę składa wspólnie kilka podmiotów, ocena jest
dokonywana łącznie wobec wszystkich podmiotów.
3. Zwycięzcą przetargu zostaje podmiot albo podmioty, których oferta
uzyskała najwyższą ocenę.
4. W przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły
ofertę, operatorem jest podmiot wskazany w ofercie.
5. Po zakończeniu przetargu komisja przetargowa niezwłocznie przedstawia
organowi koncesyjnemu protokół z przetargu.
6. Organ koncesyjny przesyła protokół z przetargu wszystkim podmiotom
uczestniczącym w przetargu.
Art. 49n. 1. Podmiot uczestniczący w przetargu ma prawo wniesienia do
organu koncesyjnego protestu wobec czynności podjętych w przetargu
z naruszeniem przepisów ustawy.
2. Protest powinien wskazywać oprotestowaną czynność, a także zawierać
zwięzłe przytoczenie zarzutów oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne
uzasadniające wniesienie protestu.
3. Protest wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu
z przetargu.
4. Organ koncesyjny odrzuca protest wniesiony po terminie lub wniesiony
przez podmiot niebędący uczestnikiem przetargu.
5. Organ koncesyjny powiadamia niezwłocznie podmioty uczestniczące
w przetargu o wniesieniu protestu.
– 22 –
6. Protest rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia.
7. W przypadku uwzględnienia protestu, czynność oprotestowaną powtarza
się.
8. W przypadku powtórzenia oprotestowanych czynności terminy, o których
mowa w art. 49p ust. 1–3 albo art. 49s ust. 1, ulegają zawieszeniu.
9. W sprawach związanych z protestem organ koncesyjny wydaje
postanowienia.
Art. 49o. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta oraz dokumenty wymagane od
składającego ofertę, z uwzględnieniem rodzaju działalności,
2)
wymagania, jakim powinni odpowiadać członkowie komisji przetargowej,
niezbędne do przeprowadzenia przetargu oraz tryb pracy tej komisji,
z uwzględnieniem zapewnienia sprawności wykonywanych czynności,
3)
tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert,
z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia sprawiedliwej oceny ofert zgodnie
z zasadami przejrzystości i niedyskryminacji
– mając na uwadze zasady ochrony konkurencji, ochrony środowiska oraz
racjonalnej gospodarki złożem.
Art. 49p. 1. W przypadku gdy w przetargu została wybrana oferta złożona
wspólnie przez kilka podmiotów, organ koncesyjny, po otrzymaniu protokołu
z przetargu, niezwłocznie wzywa operatora do przekazania temu organowi,
w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania, projektu umowy o współpracy.
2. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny niezgodności projektu
umowy o współpracy ze złożoną ofertą lub ustawą organ koncesyjny wyznacza
dodatkowy termin 14 dni na usunięcie niezgodności.
3. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny zgodności projektu
umowy o współpracy ze złożoną ofertą oraz ustawą organ koncesyjny
niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu
umowy, informuje o tym operatora.
4. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, operator przesyła
niezwłocznie organowi koncesyjnemu umowę o współpracy.
Art. 49q. 1. Wycofanie oferty w czasie trwania przetargu powoduje utratę
wadium.
– 23 –
2. Wadium wniesione przez podmiot uczestniczący w przetargu, którego
oferta nie uzyskała najwyższej oceny w przetargu, podlega zwrotowi w terminie
14 dni od dnia otrzymania przez organ koncesyjny protokołu z przetargu.
3. Wadium wniesione przez zwycięzcę przetargu podlega zwrotowi
w terminie 14 dni od dnia udzielenia koncesji, a w przypadku gdy zwycięzcą
przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły ofertę – od dnia przekazania
organowi koncesyjnemu umowy o współpracy. Wadium nie podlega zwrotowi
w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy o współpracy, chyba że odstąpienie
nastąpiło z powodu siły wyższej.
Art. 49r. Organ koncesyjny umarza postępowanie przetargowe, w przypadku
gdy:
1)
w terminie, o którym mowa w art. 49h ust. 3 pkt 3, żaden podmiot nie złożył
oferty;
2)
wszystkie złożone w przetargu oferty zostały wycofane lub nie spełniają
wymagań określonych w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 49h ust. 2;
3)
zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły ofertę i nie
przekazały organowi koncesyjnemu umowy o współpracy;
4)
w terminie, o którym mowa w art. 49p ust. 2, nie usunięto niezgodności
w projekcie umowy o współpracy.
Art. 49s. 1. Organ koncesyjny udziela koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża
albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża niezwłocznie:
1)
po otrzymaniu protokołu z przetargu – na rzecz zwycięzcy przetargu albo
2)
w przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły
ofertę – po przekazaniu organowi koncesyjnemu umowy o współpracy – na
rzecz stron tej umowy
– i jednocześnie odmawia udzielenia koncesji podmiotom uczestniczącym
w postępowaniu przetargowym, które nie są zwycięzcą przetargu.
2. Organ koncesyjny odmawia udzielenia koncesji, o której mowa w ust. 1,
w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 1, a także w przypadku gdy:
1)
żadna z ofert nie spełnia kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4;
2)
przed udzieleniem koncesji zwycięzcy przetargu, a w przypadku gdy
zwycięzcą przetargu jest kilka pomiotów, które wspólnie złożyły ofertę –
– 24 –
operatorowi albo wszystkim podmiotom, uchylono decyzję o uzyskaniu
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, decyzja ta wygasła albo
utraciła moc bez względu na przyczynę.
Art. 49t. 1. Koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów
oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złoża, udziela się na czas oznaczony nie krótszy niż 10 lat i nie
dłuższy niż 30 lat, z zastrzeżeniem art. 49y ust. 2, 5, 7 i 8.
2. Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesję
na wydobywanie węglowodorów ze złoża, po przeprowadzeniu postępowania
przetargowego, z mocy prawa wstępuje w prawa i obowiązki stron postępowań
zakończonych decyzją oraz postanowieniami uzyskanymi przez organ koncesyjny
przed wszczęciem tego postępowania.
3. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża:
1)
przyznaje przedsiębiorcy wyłączne prawo do wykonywania działalności
objętej koncesją w określonej w niej przestrzeni;
2)
w przypadku gdy jest udzielona na rzecz stron umowy o współpracy – jest
wykonywana w sposób i na warunkach określonych w tej umowie.
Art. 49u. 1. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów
oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża, określa:
1)
rodzaj i sposób wykonywania zamierzonej działalności;
2)
przestrzeń, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność;
3)
w przypadku gdy jest udzielana na rzecz stron umowy o współpracy –
operatora oraz wskazuje zgodnie z umową o współpracy udziały stron umowy
w zysku i kosztach prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót
górniczych;
4)
czas obowiązywania koncesji;
5)
termin rozpoczęcia zamierzonej działalności, a w razie potrzeby – przesłanki,
których spełnienie oznacza rozpoczęcie zamierzonej działalności;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik