Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
popełnione w trakcie wydobywania kopalin ze złóż grożą nieodwracalnymi konsekwencjami,
z całkowitym uniemożliwieniem wydobycia kopaliny włącznie. Stąd ustawodawcy starają się
zabezpieczyć interesy państwa (stanu) przez włączenie narzędzi kontrolnych i zarządczych.
Europa kontynentalna
W krajach Europy kontynentalnej, mając na uwadze specyfikę przemysłu wydobywczego,
w tym jego znaczenie dla finansów publicznych krajów-producentów, zdecydowano się na
rozszerzenie aktywności państwa i bezpośredni udział w wydobywaniu ropy i gazu przez
udział w tej działalności spółek państwowych: Petoro A.S. – Norwegia, EBN B.V. – Holandia
i DNSF w Danii. W krajach tych narzędzia do zarządzania złożami węglowodorów
umiejscowiono zarówno na poziomie administracyjnym (wydawanie koncesji, kontrola
wykonania koncesji ex post), jak i cywilnoprawnym, tj. korporacyjnym (współudział
w podejmowaniu strategicznych i nieodwracalnych dla złoża decyzji – kontrola ex ante).
W państwach tych, po nagromadzeniu doświadczeń wielu lat prowadzenia wydobycia,
rozwinięto system, którego integralną częścią stały się państwowe spółki biorące udział
w wydobyciu jako strona umów o współpracy. Holandia była prekursorem tego typu
podejścia, gdzie na złożu Groningen zagwarantowano państwowej spółce 50% udziałów
(pozostałe zostały objęte przez Shell i Esso). Podobny system wprowadziły u siebie w 2001 r.
Norwegia, gdzie wraz z wprowadzeniem na giełdę państwowego wówczas Statoil utworzono
Petoro, i w 2005 r. Dania, gdzie częściowa prywatyzacja DONG została połączona
z powstaniem DNSF. Państwa te w swoich rozwiązaniach wprowadziły bezpośredni nadzór
odpowiedniego ministra nad spółkami, a przepisy i praktyka dają spółkom możliwość
współdecydowania o strategicznych dla projektów wydobywczych decyzjach, z prawem veta
włącznie.
W Holandii przepisy prawa górniczego (Mijnbouwet) stanowią, że do przyjęcia rocznego
planu inwestycyjnego i finansowego oraz dla działań i zakupów nieujętych w planach
finansowym i inwestycyjnym, a przekraczających wartość 500 tys. euro, wymagana jest
wspólna decyzja koncesjonariusza i EBN B.V. Jednocześnie z mocy prawa zakazane jest
podejmowanie przez koncesjonariusza decyzji, które byłby sprzeczne z interesem państwa
bądź EBN B.V.
W Danii Prawo Górnicze (Consolidated Act on the Use of the Danish Subsoil) daje
podmiotowi państwowemu możliwość oprotestowania decyzji, która kłóci się
10
z postanowieniami koncesji w zakresie ochrony zasobów kopaliny bądź udziałów państwa.
Jednocześnie nota objaśniająca do Ustawy ustanawiającej DNSF (Bill on a Public Foundation
Responsible for State Participation in Hydrocarbon Licences and a State-owned Entity to
Administer the Foundation) zawierająca wytyczne do stosowania ustawy, jednoznacznie
wskazuje, że celem powstania DNSF jest ochrona interesów państwa w związku z decyzjami
podejmowanymi przez strony umowy o współpracy istotnych dla przyszłych przychodów
i wydatków konsorcjum.
Bardzo zbliżone rozwiązania ma w swoim ustawodawstwie Norwegia. Na poziomie ustawy
o węglowodorach (Petroleum Act) spółka Petoro, w przypadku gdyby miała zostać podjęta
decyzja naruszająca postanowienia koncesji, może zostać zablokowana.
Rozwiązania wszystkich trzech państw są zgodne z postanowieniami dyrektywy
węglowodorowej i wykorzystują możliwość aktywnego zarządzania wydobyciem
węglowodorów należących do państwa, wynikającą w szczególności z artykułu 6 dyrektywy,
stanowiącego, że „(postanowienia poprzednich akapitów) nie stanowią przeszkody dla osoby
prawnej lub państwa, aby sprzeciwić się decyzji ze strony posiadaczy zezwolenia, którzy nie
przestrzegają warunków i wymagań, wymienionych w zezwoleniu, odnośnie do polityki
ograniczania produkcji i ochrony finansowych interesów państwa”.
Wnioski
Decyzja co do wprowadzenia w prawie krajowym dodatkowego elementu reżimu
regulacyjno-fiskalnego w postaci państwowego podmiotu mającego udział w poszczególnych
przedsięwzięciach zależy od szeregu czynników, m.in.: wielkości wydobycia w danym kraju,
zakresu i głębokości kompetencji i narzędzi administracyjno-prawnych, które posiadają
organy regulacyjne, sprawności kadrowej tychże organów etc.
W krajach Europy kontynentalnej, mając na uwadze specyfikę przemysłu wydobywczego,
w tym jego znaczenie dla finansów publicznych krajów-producentów, zdecydowano się na
rozszerzenie aktywności państwa i bezpośredni udział w wydobywaniu ropy i gazu przez
udział w tej działalności spółek państwowych: Petoro A.S. – Norwegia, EBN B.V. – Holandia
1 Por. Raport roczny Statoil S.A. za rok 2011: „The governing body of the joint venture is the management
committee. In licences awarded since 1996 where the State's Direct Financial Interest (SDFI) holds an interest,
the Norwegian State, acting through Petoro AS, may veto decisions made by the joint venture management
committee, which, in the opinion of the Norwegian State, would not be in compliance with the obligations of the
licence with respect to the Norwegian State's exploitation policies or financial interests. This veto power has
never been used.”
do 50 zł/tonę wydobytej ropy naftowej, które ma nastąpić od 2016 r.
Wykres 3 ilustruje wzrost przychodów z opłaty eksploatacyjnej od wydobycia ropy naftowej
przy założeniu wielkości wydobycia na poziomie 2012 r. (663 tys. ton) i nowej stawki opłaty
eksploatacyjnej wynoszącej zgodnie z projektem ustawy – 50 zł/tonę, która po wniesieniu
autopoprawki ma mieć zastosowanie od 2016 r.
Wykres 3. Zwiększenie dotychczasowych przychodów z opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobywania
ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych – dotychczasowe i nowe stawki opłaty eksploatacyjnej.
Na wykresie 4 zilustrowano wzrost przychodów z wynagrodzeń z tytułu użytkowania
górniczego ustanawianego w związku z udzielaniem koncesji na wydobywanie dla wydobycia
ropy naftowej. Na potrzeby obliczeń przyjęto tylko zmianę części zmiennej wynagrodzeń za
użytkowanie górnicze (50% wysokości stawki eksploatacyjnej).
2 1 tona ropy naftowej = 7,26 baryłki ropy naftowej (Źródło: Raport roczny POPiHN 2010)
99
Wykres 4. Zwiększenie przychodów z tytułu wynagrodzenia za użytkowanie górnicze ustanawiane
w związku z udzielaniem koncesji na wydobywanie ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych.
Na wykresie 5 przedstawiono szacunkowe wpływy z opłaty eksploatacyjnej dla różnych wielkości
wydobywania ropy naftowej – założono, że wzrost wydobycia będzie następował tylko na lądzie –
warianty 1 mln ton/rocznie i 1,3 mln ton/rocznie (podwojenie obecnego poziomu wydobycia) oraz że
nowa stawka opłaty eksploatacyjnej wynosić będzie 50 zł/tonę (nie zakładano wzrostu opłaty
o poziom inflacji).
Wykres 5. Szacunkowe wpływy z opłaty eksploatacyjnej dla różnych wielkości wydobywania ropy
naftowej.
100
3.1.3. Nowe zadania Ministra Środowiska oraz organów nadzoru górniczego i inspekcji
ochrony środowiska
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje nałożenie nowych zadań na Ministra Środowiska
będącego dotychczas jedynie organem koncesyjnym. Nowe zadania to:
1. Prowadzenie postępowania kwalifikacyjnego dla podmiotów zainteresowanych
działalnością w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów oraz
wydobywania węglowodorów ze złóż, a także prowadzenie wykazu podmiotów
kwalifikowanych odrębnie dla podmiotów ubiegających się o koncesję na poszukiwanie
i rozpoznawanie złóża węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złoża, a także
koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża samodzielnie lub jako operator oraz
podmiotów ubiegających się o koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złoża, a także koncesję na
wydobywanie węglowodorów za złoża wspólnie z innymi podmiotami.
2. Nadzór geologiczny, czyli monitoring wykonywania zobowiązań koncesyjnych
związanych z poszukiwaniem lub rozpoznawaniem złóż węglowodorów oraz
wydobywaniem węglowodorów ze złóż. Zadanie to oznacza konieczność zaangażowania
znacznych i wysoko wykwalifikowanych zasobów ludzkich w nadzorowanie
prawidłowego wykonywania zobowiązań koncesyjnych (np. przestrzegania harmonogramu
robót geologicznych), przekazywania danych geologicznych (np. rdzeni, próbek) oraz
informacji geologicznej do organu koncesyjnego i państwowej służby geologicznej.
3. Prowadzenie postępowań przetargowych w odniesieniu do węglowodorów oraz
postępowań w trybie open door dla pozostałych kopalin objętych własnością górniczą
Skarbu Państwa, uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku
ogłoszenia z urzędu postępowania przetargowego w związku z udzieleniem koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złoża oraz monitoring informacji o gospodarowaniu
złożami. Prawidłowe wykonywanie tych zadań przesądzi o powodzeniu wprowadzanego
systemu koncesyjnego, w którym wszystkie nowe koncesje węglowodorowe muszą być
udzielone w drodze przetargu. Odpowiednia obsada kadrowa musi zapewnić sprawne
prowadzenie wszystkich wymaganych czynności. Przykładowo – uzyskanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla udzielenia koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złoża jest procesem skomplikowanym i długotrwałym – konieczne jest
określenie parametrów środowiskowych planowanego przedsięwzięcia, często dokonanie
101
inwentaryzacji przyrodniczej w terenie oraz specjalistyczna wiedza. Istotne jest również
zapewnienie odpowiedniego poziomu wynagrodzeń, szczególnie ze względu na wysokie
ryzyko narażenia na korupcję.
4. Prowadzenie obsługi administracyjno-prawnej oraz analiz ekonomicznych i badania
doświadczenia oraz dotychczasowych osiągnięć dla działalności związanej z udzielaniem,
wygaszaniem, przekształcaniem i przenoszeniem dotychczas obowiązujących oraz nowo
udzielanych koncesji. Należy zauważyć, że wprowadzane zmiany ograniczą możliwość
przechodzenia koncesji w drodze sukcesji generalnej na inne podmioty, do czego
dotychczas dochodziło często i fakty takie pozostawały poza kontrolą organu
koncesyjnego. Proces ten będzie obecnie pod pełną kontrolą organu koncesyjnego, co
angażuje zasoby ludzkie.
W tabeli 9 przedstawiono stan zatrudnienia w Ministerstwie Środowiska (w tym
w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych) na koniec 2013 r.
etaty*
osoby**
Ogółem Ministerstwo Środowiska
473,2
482
Departament Geologii i Koncesji Geologicznych
39
39
Tabela 9. Stan zatrudnienia w Ministerstwie Środowiska, w tym w Departamencie Geologii i Koncesji
Geologicznych na koniec 2013 r.
* stan zatrudnienia w MŚ w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy
** z uwzględnieniem osób na urlopach bezpłatnych, macierzyńskich oraz zatrudnionych na zastępstwo
Szacowane dodatkowe zatrudnienie związane z nadaniem Ministrowi Środowiska
dodatkowych kompetencji wynikających z przedstawionych wyżej zadań kształtowało się
będzie tak jak przedstawiono w tabeli 10.
Nowe etaty w MŚ
1 rok
20
2 rok
20
RAZEM
40
Tabela 10. Szacowane dodatkowe zatrudnienie w Ministerstwie Środowiska w związku z realizacją
zwiększonych zadań.
Planowany w ciągu następnych 2 lat wzrost zatrudnienia w Ministerstwie Środowiska jest
podyktowany koniecznością sprawnej obsługi wnioskodawców i utworzenia profesjonalnego
nadzoru geologicznego, który zapewni prawidłowe wykonywanie koncesji, nadzór nad
działalnością koncesjonariuszy (w tym kontrolę wykonywania koncesji), organizację
planowanych przetargów, a także udzielenia koncesji w trybie open door – dla kopalin
objętych własnością górniczą innych niż węglowodory. Należy zauważyć, że po wejściu
102
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik